Shibby schreef:Vriendin gaat kijken of het al effect heeft om inderdaad iedere dag langs de paardenwei te lopen. Dat heeft ze altijd vermeden vanwege het gedrag van Qubo, maar ze zal toch iets moeten.
Als dat een beetje werkt, willen we kijken of we ergens een paard kunnen 'lenen' en in de bossen aan een lange lijn oefenen op terugkomen. Uiteraard met hulpbrigade die langs het pad staat om op de lange lijn te kunnen springen als Qubo te snel is.

Het is dat ik met mijn gebroken been zit, anders had ik wel geholpen.
Ik zou het alleen niet meteen in het bos oefenen.
Eerst zorgen dat Qubo lekker zijn energie kwijt heeft gekunt, dus al een lekkere wandeling / zwempartij achter de rug. Daarna eens beginnen met langs de wei lopen. Doe zelf ook net alsof er niks aan de hand is, probeer het ongewenste gedrag te voorkomen, afleiden met lekkers of oefeningen, net wat werkt (of kans heeft haha). Weglopen van het paard als hij enthousiast of gespannen wordt en pas terug als hij weer kalm / braaf is. Misschien kan hij er de eerste dag nog niet langslopen, maar moet je eerst op afstand (de grens) met Qubo eerst oefeningen doen, dag erop wat dichterbij.
Misschien wanneer hij paarden vaker heeft gezien, dat het gedrag minder heftig wordt.
Ik heb het voordeel een paard te hebben en dus ook wat collega ruiters. Met Cheeks heb ik naast de buitenbak gezeten terwijl ruiters aan het rijden waren. Het was vooral de beweging langer lastig bleef. Diva is daarbij ook een uitdaging. Zij ging mee naar stal, maar bewegende paarden zijn prima 'schaapjes'. Helaas is de 'ik laat paarden met rust' training ook voor haar even stil komen te staan. Maar ook dat zal ik straks naast de wei en de buitenbak weer oppakken.
De lange lijn en paarden in het bos, is het laatste examen

Misschien kan ik tegen die tijd wel weer lopen / rijden haha!
Dit had je misschien zelf al wel bedacht...