Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Scheren in de zomer?

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1

Scheren in de zomer?

Ongelezen bericht door Mit »

Eventjes een tranentrekkend onderwerp voor de trimmers onder ons :mrgreen:
Ik heb Tsuki. Tsuki kan in de zomer niks. Tsuki kan zelfs met een ietwat benauwde 18 graden al niks. Dat ik dat risico liep wist ik van tevoren en ik vind het niet erg. Voor Tsuki echter is het onprettig.

Nu zei laatst iemand me: Dan scheer je haar in de zomer toch? Dus daar denk ik nu aan.
Voordeel: Lekker geen vachtje meer voor haar.
Nadelen: Geschoren vachten worden drama als ze weer aangroeien. En ze ziet er natuurlijk uit als een afschuwelijke rat.
Laat me met wat vragen: Werkt het echt? Scheelt het echt voor haar om geschoren rond te lopen tov een halflang vachtje?
Zo ja, doe ik dat gewoon met een tondeuse? Scheer ik dan alles?
Kijk, hoe ze eruit ziet maakt me niet uit. Het is geen showhond en ze is van zichzelf al uitermate lelijk. Ik wil alleen niet zomaar gaan scheren als ze kans niet erg groot is dat het voor haar veel prettiger is. Ik wil alleen kortwieken als het haar helpt.

Wie biedt? :F:
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Re: Scheren in de zomer?

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Als je nu een bobtail had, dan zag ik er wat in. Wat kan zo'n japannertje nu voor last van de vacht hebben. Laat haar in het voorjaar maar lekker uitwollen en daarmee heb je het wel gehad.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Geen idee of het echt helpt maar ik zou het niet doen.
De honden die ken die geschoren werden/worden (en daar niet de vacht voor hebben) krijgen allemaal zo'n vreselijk hopeloze vacht dat het voordeel van evt wat koeler in de zomer niet opweegt tegen het nadeel. Nml. een vreselijk dikke vacht die niet te onderhouden is en niet ventileert.
Maar misschien valt dat mee met de vacht van een Jap ? Misschien weet Rosita dat ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Mit
Zeer actief

Ja ik heb een ex die perzische katten schoor voordat ik er in huis kwam en ik ken de vachten...Daarom ook de vraag.
Tsuk heeft een vrij dun vachtje dus opzich is dat uitwollen en verder niks wel een idee. Kan ik dat zelf doen? (ik zag hier laatst zo'n furminator geval langskomen bijvoorbeeld..)
Afbeelding
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

Die van mij worden om de drie maanden geschoren, wel een andere vacht dan Tsuk, maar ik merk dat ze veel beter tegen de warmte kunnen. Ook met eventueel het water ingaan vind ik het fijner omdat ze zo veel sneller drogen.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik vraag me af of het bij Tsuk iets uit zal maken... komt het bij haar niet eerder door de korte neus dan door de vacht?? Daarbij zouden idd de vachtproblemen nadien mij heel erg tegenhouden..

Suzanne
Mit
Zeer actief

Ja tuurlijk komt het door de neus. Maar ik dacht dat de vacht misschien wat verlichting zou geven :wink:
Tiny; Tsuki heeft een heel zachte vacht, soort zijde. Ben bang dat er dan inderdaad niks van overblijft met scheren..
Maar dat ontwollen is een goede tip, ik zal om te beginnen eens op Ebay zoeken naar zo'n ontwolgeval.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Jinx schreef:Ja tuurlijk komt het door de neus. Maar ik dacht dat de vacht misschien wat verlichting zou geven :wink:
Tiny; Tsuki heeft een heel zachte vacht, soort zijde. Ben bang dat er dan inderdaad niks van overblijft met scheren..
Maar dat ontwollen is een goede tip, ik zal om te beginnen eens op Ebay zoeken naar zo'n ontwolgeval.
Doen! Maar laat je goed voorlichten!
Honden hebben zo'n vacht ook juist tegen de warmte en de zon he? Het isoleert ook (uitgaane van een normale vacht voor dat ras). Het zou zonde zijn als je het probleem verergerde omdat je goed wilde doen.
Suzanne
StormenRoxy
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador

Ongelezen bericht door StormenRoxy »

ze heeft ook een korte neus mss is dat ook een deel dat ze het zo moeilijk krijgt als het warme wordt..

ik zou haar niet scheren...
dan nog eerder knippen als je haar vacht korter wil
maar ik denk dat het weinig helpt..
zou haar idd eerder laten ontwollen of plukken of zo..
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

Afbeelding
Mit
Zeer actief

Hm, dus het gebruik van zo'n furminator (die náám, sjesses....) zou ook schade kunnen aanrichten?
Afbeelding
Mit
Zeer actief

StormenRoxy schreef:ze heeft ook een korte neus mss is dat ook een deel dat ze het zo moeilijk krijgt als het warme wordt..
Klopt :wink:
Afbeelding
StormenRoxy
Zeer actief
Labrador

Jinx schreef:
StormenRoxy schreef:ze heeft ook een korte neus mss is dat ook een deel dat ze het zo moeilijk krijgt als het warme wordt..
Klopt :wink:
kun je haar haar niet uitdunnen..
mijn trimmer gaf mij dat ook als tip bij rox..
je kunt van die uitdunscharen kopen bij dierenwinkel of trimmers..

Afbeelding
Mit
Zeer actief

Nou daarom zat ik dus te denken aan zo'n ondervacht kammetje. Die alleen de ondervacht uitdunt en de rest niet. Nu heeft ze volgens mij ook niet heel veel ondervacht hoor, maar het scheelt allicht.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Jinx schreef:Hm, dus het gebruik van zo'n furminator (die náám, sjesses....) zou ook schade kunnen aanrichten?
Schade niet meteen letterlijk, maar je neemt de onderwol weg. Die fungeert ook als "zonnescherm" en dus KAN het zomaar zijn dat ze het, omdat het scherm weg is, juist warmer krijgt, omdat de zon op haar huid kan komen.

Op dit moment is Guinnie in de verharing. DAT is het moment voor zo'n "ontwoller" .... de onderwol moet eruit, is aan het loslaten en zo'n ding versnelt het proces.

Eerlijk is eerlijk, bij een ras waar het niet bij "hoort" zou ik niet met kunstgrepen aan de gang gaan.... denk eerder aan een cool-halsband ofzo...?

Suzanne
Mit
Zeer actief

Och zo'n halsband is ook niet echt nodig. Ik hou haar als het warmer is alleen in de tuin en binnen en we lopen dan 's avonds of 's morgens vroeg (ook niet lang, want zelfs dan trekt ze het niet). Ik denk niet dat zo'n halsband daar verandering in brengt. Dan kan ze misschien langer door maar ik let juist altijd erg op haar signalen en stop wanneer ze niet meer kan. Ben bang dat ze met zo'n koel halsband doorloopt terwijl het eigenlijk beter is om te stoppen. Snap je?
Dan houden we het gewoon lekker hierbij. Goed normaal borstelen en de zomer maar weer uitzingen.
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Jinx schreef:Ja tuurlijk komt het door de neus. Maar ik dacht dat de vacht misschien wat verlichting zou geven :wink:
En zo'n koelbed ding? Of regelmatig een kletsnatte handdoek op haar hangen.
Mit
Zeer actief

Ja ik gebruik vaak een natte theedoek over haar heen inderdaad en ik dip haar pootjes in koel water. Dat werkt ook best wel. Het is ook niet zo dat ze continu naar adem snakkend rondloopt in de zomer, integendeel. Maar omdat iemand tegen me zei dat scheren wel kon helpen dacht ik het eventjes na te vragen :ok:
Afbeelding
StormenRoxy
Zeer actief
Labrador

Jinx schreef:Hm, dus het gebruik van zo'n furminator (die náám, sjesses....) zou ook schade kunnen aanrichten?
mijn trimmer zei dat ik die beter niet kon gebruiken..
omdat je haar gaat afbreken... ze gebruikt hem zelf ook niet vaak alleen als het met plukken niet lukt

Afbeelding
tibetaantje
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 tibetaanse spaniel
Aantal honden: 2
Locatie: (je kunt niet alle honden van de wereld redden maar je kunt wel de wereld van 1 hond redden!!)

Ongelezen bericht door tibetaantje »

ik had mijn tibetaantjes van de zomer helemaal gekortwiekt en doe dat dus nooit meer want volgens mij hadden ze het nog warmer dan met vacht en totaal geen bescherming meer tegen de zon. De vacht is ook een bescherming tegen de zon en tegen teken hé en in de natuur worden ze ook niet geschoren of kortgewiekt .....lekker kort lopen in de zomer en natte doeken over tsjuki heen leggen....vonden die van mij wel lekker.
maar je moet het natuurlijk helemaal zelf weten hé :smile1: ik deel alleen mijn mening hoor. :D
groetjes van monique en mijn vriendje voor het leven... Tibo.

Tara .....29~12~2001 19~9~2015
Misty ....08~04~2003 13~07~2003
:I: Allway's in my heart :I:

Afbeelding
Biene
Zeer actief

Ongelezen bericht door Biene »

Ik heb ook twee "platsmoelen".....Biene scheer ik regelmatig; bij haar merk ik écht verschil in de zomer; ze vind het héérlijk om gekortwiekt te worden; is dan ook veel speelser en hijgt bijna niet meer; met een lange dikke vacht is ze niet vooruit te branden...De eerste dagen even oppassen i.v.m zonnebrand, dit vind ik zelf het enigste (kleine) nadeel.
Ik zou het bij Tsuki gewoon eens proberen hoe ze zich erbij voelt....de vacht wordt van één keer scheren echt niet gelijk bere-slecht.
Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Als tegengeluid (al is de vacht van een Newfoundlander niet te vergelijken met die van jouw hond denk ik) zou ik zeggen wel scheren.
Jaymz had huidproblemen én hij kon zijn warmte niet goed kwijt. Bij temperaturen boven de 20 graden was hij ontzettend lusteloos en hijgerig. Nadat wij alle medische oorzaken hebben uitgesloten hebben wij vorig jaar de gok genomen en hem laten scheren. Het resultaat was ongelofelijk, behalve dat hij er niet zo mooi meer uit zag (een kortgewiekte newf is bij lange na niet zo mooi als een mooie harige newf) was hij ineens een stuk levediger en actiever. Echt, zo'n groot verschil hadden wij niet verwacht. Wij hebben hem dus afgelopen zomer kort gehouden en in de koelere maanden hebben wij de vacht weer lang laten groeien en goed door de trimmer bij laten houden. Ik vond dat er geen verschil in zijn vacht zat in vergelijking met zijn vacht die hij voor het scheren had. Alleen op zijn rug is het iets dunner geworden, maar dat zie je nauwelijks.

Wij hebben hem nu ook weer laten scheren en ook nu zagen wij weer een groot verschil in levendigheid. Kortom, wij hebben er geen moment spijt van gehad. Jaymz gaat overigens om de maand naar de trimmer (het hele jaar door) en hij wordt dan ook goed ontwolt (als hij weer lange haren heeft). Mocht jij je hond niet zo goed kunnen ontwollen, en dat is geen schande, want een trimmer is daar over het algemeen een stuk beter in, dan zou ik dat eerst proberen.
Succes. :ok:
Mit
Zeer actief

Nanna schreef:
Of schuif haar gedurig een kwartiertje in de koelkast,tussen het bier :mrgreen:
We have a winner! :F:
Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Nanna schreef: Maar dat kun je toch niet afzetten tegen het fluffy glansvachtje van de jap? Wat voor voordeel denk je eruit te halen als je die paar sprieten wegscheert :denken:
Hmm, zit ook wel wat in. Maar toch, mocht de Jap het zo warm hebben en er is medisch niets te vinden, dan is het wel iets wat ik zou overwegen. Zelfs als het risico groot is dat dit niet werkt. De vacht is dan jammer maar dat interesseert mij minder dan de gezondheid van de hond.
Kun je de vacht niet een stuk korter knippen dan nu (dus niet meteen drastisch kortscheren)? Of verknal je de vacht hier ook mee?
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Als mijn oudere newfies last kregen van de warmte schoor ik altijd alleen de buik !!
Als die namelijk kort/bijna kaal is kunnen ze hun warmte al veel beter kwijt en is volledig schren gelukkig niet nodig want dat hab ik ooit eens gedaan met één van mijn eerste newf-dames maar helaas was de vacht daarna een drama en kreeg ze nog meer zachte vacht die uiteraard nog maar afsluit dan de hardere dekharen/bovenvacht.

Ik zou dus ook zeggen in dit geval NIET scheren want zo enorm veel haar heeft dit hondje al niet en het effect zal denk ik niet zoals gehoopt zijn.
Voor onze newfies gold altijd, wandelen voor 8 uur en na 20 uur en dat werkte prima.........
Sandra
Afbeelding
Mit
Zeer actief

Ik denk ook inderdaad dat de vacht van een Japje zo verschilt van een Newf dat ik dat niet direct als gok durf te nemen. De vacht van een Jap is te vergelijken met die van een langharige teckel denk ik. Erg zacht en sluik inderdaad. Ik ben als de dood dat daar verandering in komt want het is een heerlijk vachtje.
Afbeelding
truusje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door truusje »

Muk schreef:Als tegengeluid (al is de vacht van een Newfoundlander niet te vergelijken met die van jouw hond denk ik) zou ik zeggen wel scheren.
Jaymz had huidproblemen én hij kon zijn warmte niet goed kwijt. Bij temperaturen boven de 20 graden was hij ontzettend lusteloos en hijgerig. Nadat wij alle medische oorzaken hebben uitgesloten hebben wij vorig jaar de gok genomen en hem laten scheren. Het resultaat was ongelofelijk, behalve dat hij er niet zo mooi meer uit zag (een kortgewiekte newf is bij lange na niet zo mooi als een mooie harige newf) was hij ineens een stuk levediger en actiever. Echt, zo'n groot verschil hadden wij niet verwacht. Wij hebben hem dus afgelopen zomer kort gehouden en in de koelere maanden hebben wij de vacht weer lang laten groeien en goed door de trimmer bij laten houden. Ik vond dat er geen verschil in zijn vacht zat in vergelijking met zijn vacht die hij voor het scheren had. Alleen op zijn rug is het iets dunner geworden, maar dat zie je nauwelijks.

Wij hebben hem nu ook weer laten scheren en ook nu zagen wij weer een groot verschil in levendigheid. Kortom, wij hebben er geen moment spijt van gehad. Jaymz gaat overigens om de maand naar de trimmer (het hele jaar door) en hij wordt dan ook goed ontwolt (als hij weer lange haren heeft). Mocht jij je hond niet zo goed kunnen ontwollen, en dat is geen schande, want een trimmer is daar over het algemeen een stuk beter in, dan zou ik dat eerst proberen.
Succes. :ok:
Dat verschil in vacht gaat echt nog wel komen hoor. En behalve dat de vacht verkleurt en qua structuur verandert is het ook veel moeilijker bijhouden maw die vacht gaat klitten.......echt geen pretje voor de hond.

Ik zou Tsuki echt niet gaan scheren, maar wel goed ontwollen met een klein dubbelgetand kammetje.
Succes.
Afbeelding

So Sweet :I:
vosse
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Poedels

Ongelezen bericht door vosse »

StormenRoxy schreef:
omdat je haar gaat afbreken
:cheer: :cheer: Met jou trimster kan ik praten :D Eindelijk iemand die mijn mening deelt. Bij verkeerd gebruik heb ik het dan over.

Zeker niet scheren, je wilt niet weten wat je je op je hals haalt met die vacht.
Zoals aangegeven het wolletje er zoveel mogelijk uit, daar moet ze al aardig wat van opknappen denk ik.
Mit
Zeer actief

Haar buikje is van zichzelf kaal dus dat scheelt al. Ik heb haar vandaag uitgebreid gekamd, scheelt alvast een stukje :ok:
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

vosse schreef:
StormenRoxy schreef:
:cheer: :cheer: Met jou trimster kan ik praten :D Eindelijk iemand die mijn mening deelt. Bij verkeerd gebruik heb ik het dan over.

Zeker niet scheren, je wilt niet weten wat je je op je hals haalt met die vacht.
Zoals aangegeven het wolletje er zoveel mogelijk uit, daar moet ze al aardig wat van opknappen denk ik.
Ik gebruik de furminator alleen op plaatsen waar heel veel los geklit onderwol zit (broek, onderkant flanken) en verder niet en ook maar 2 x per jaar. Ik heb inderdaad de indruk dat het dekharen afbreekt. Voor de rest van het lijf gebruik ik gewoon een harkje.
Jinx misschien kan je van iemand een furminator lenen om te kijken wat het doet met het vachtje.
Afbeelding
vosse
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Poedels

Ongelezen bericht door vosse »

alm@ schreef:
vosse schreef:
StormenRoxy schreef:

Ik gebruik de furminator alleen op plaatsen waar heel veel los geklit onderwol zit (broek, onderkant flanken) en verder niet en ook maar 2 x per jaar. Ik heb inderdaad de indruk dat het dekharen afbreekt. Voor de rest van het lijf gebruik ik gewoon een harkje.
Jinx misschien kan je van iemand een furminator lenen om te kijken wat het doet met het vachtje.
Sorry van mijn off-topic reactie:
Dat is het juiste gebruik in mijn ogen. Maar ik zie zoveel verkl*te vachten van dat ding.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”