Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Gentle Leader
Moderator: moderatorteam
- Maxine
- Zeer actief
Gentle Leader
Een vriendin van me heeft een grote x-hond. De hond is nu 3 jaar oud en is het gewoon om aan de lijn te lopen. Maar wegens zijn grootte en zijn onstuimige gedrag wil ze overschakelen op een gentle leader.
Aangezien ze geen zin heeft om zich hier te registreren vraag ik het dus maar in haar plaats:
Hoe laat je een hond het beste wennen aan een gentle leader?
Aangezien ze geen zin heeft om zich hier te registreren vraag ik het dus maar in haar plaats:
Hoe laat je een hond het beste wennen aan een gentle leader?

- hovawart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawarts
- Aantal honden: 2
Re: Gentle Leader
HOi Maxine
V
olgens mij is daar al eerder een topic over geweest.
Zoekoptie?
V
Zoekoptie?
- Maxine
- Zeer actief
Dat vergeet ik dus altijd eerst te doen! Sorry!hovawart schreef:HOi Maxine
Volgens mij is daar al eerder een topic over geweest.
Zoekoptie?

- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
En wennen? Gewoon omdoen toch, of ben ik te simpel nu.
Zo deed ik het altijd wel.
Ideale dingen in mijn ogen, erg handig en het trekken is echt rap over.
Ideale dingen in mijn ogen, erg handig en het trekken is echt rap over.
-
Ayurveda
- Zeer actief
Ik heb ze in de zaak veel verkocht
Gaf altijd als advies mee, lijd de hond een beetje af met wat leuks mocht die moeilijk doen
en dat bleek vaak een suc6
het is voornamelijk tegen het trekken
een vrolijke uitbarsting kan die altijd nog hebben.
Gaf altijd als advies mee, lijd de hond een beetje af met wat leuks mocht die moeilijk doen
en dat bleek vaak een suc6
het is voornamelijk tegen het trekken
een vrolijke uitbarsting kan die altijd nog hebben.

- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Ik hoop wel dat ze begrijpt dat het een hulpmiddel is bij het trainen, en geen permanente vervanging van een halsband of tuigje.
De snuitband op zich gaat een hond niks leren, dat moet het baasje doen. In sommige gevallen kan een snuitbandje daarbij helpen. Om wat rust voor het baasje te creeeren. Het lost uit zichzelf niks op. Ik heb medelijden met honden die permanent met een snuitband lopen
De snuitband op zich gaat een hond niks leren, dat moet het baasje doen. In sommige gevallen kan een snuitbandje daarbij helpen. Om wat rust voor het baasje te creeeren. Het lost uit zichzelf niks op. Ik heb medelijden met honden die permanent met een snuitband lopen
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
-
Fin
- Zeer actief
Mijn honden hebben er een bloedhekel aan. En ik vergeet nooit het verhaal van iemand die zo'n ding zichtbaar voor haar hond bij zich stak. Als hij wist dat ze hem bij zich had liep hij ineens heel erg netjes.

-
Ayurveda
- Zeer actief
Ben er idd ook wel mee eens dat het een hulpmiddel is!
en idd kan het alleen al bij je hebben wel eens wonderen doen hihi
en idd kan het alleen al bij je hebben wel eens wonderen doen hihi

- Loontje
- Actief
- Mijn ras(sen): Kruising witte herder met labrador/samojeed
Wij gebruiken ook een gentle leader en ons is het advies gegeven om de hond er wel aan te laten wennen... Wij hebben hem eerst in huis omgedaan en hem even daarmee rond laten lopen. Vervolgens met uitlaten ook, maar niet op de grote rondjes en zonder dat je hem vastklikt aan de riem. Hierna vastklikken met een klein rondje en daarna een groot rondje, maar hij was er al snel aangewend... Alleen hij jeukt nogal eens, maar goed voor ons is het voorlopig een prima hulpmiddel met trainen. Het is dan ook zeker de bedoeling dat als hij straks groot is en goed onder appel staat dat wij de gentle leader niet meer gaan gebruiken.
Jouw vriendin zal dus behalve de gentle leader toch ook het trekken moeten gaan afleren dmv aandachtsoefeningen (acuut omdraaien als de hond te ver vooruit loopt, dus met zijn schouder voorbij je knie) Dit ook toepassen als de riem de grond niet meer raakt, want anders weet de hond altijd waar zijn baas is en hoeft hij niet op te letten. Dus als de hond te ver naar links loopt, dan gaat je vriendin naar rechts.
Mocht de hond in bepaalde situaties (andere honden, fietsers ed) trekken dan ook acuut de andere kant oplopen en/of afleiden, zodat de hond op haar gaat letten en niet op bijv. de andere hond.
Kortom de gentle leader is een hulpmiddel!!!
Jouw vriendin zal dus behalve de gentle leader toch ook het trekken moeten gaan afleren dmv aandachtsoefeningen (acuut omdraaien als de hond te ver vooruit loopt, dus met zijn schouder voorbij je knie) Dit ook toepassen als de riem de grond niet meer raakt, want anders weet de hond altijd waar zijn baas is en hoeft hij niet op te letten. Dus als de hond te ver naar links loopt, dan gaat je vriendin naar rechts.
Mocht de hond in bepaalde situaties (andere honden, fietsers ed) trekken dan ook acuut de andere kant oplopen en/of afleiden, zodat de hond op haar gaat letten en niet op bijv. de andere hond.
Kortom de gentle leader is een hulpmiddel!!!

- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
zijn die dingen niet verantwoordelijk voor een hoop nekblessures als ze verkeerd gebruikt worden, bijvoorbeeld door ermee te corrigeren?
Er staat me daar iets van bij.
Er staat me daar iets van bij.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Loontje
- Actief
- Mijn ras(sen): Kruising witte herder met labrador/samojeed
Ja, dat is wel mogelijk. Je mag ze ook absoluut niet gebruiken om te corrigeren of eraan rukken!! Je bent nog scherp op dit late tijdstip...

- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
nee ik heb een hekel aan dit soort hulpmiddelenLoontje schreef:Ja, dat is wel mogelijk. Je mag ze ook absoluut niet gebruiken om te corrigeren of eraan rukken!! Je bent nog scherp op dit late tijdstip...
edit: en ik loop een uur op jullie achter, dat zal ook schelen

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Het gebruik van de gentle leader kent inderdaad een aantal regels. Dan kan het een goed middel zijn tegen trekken.
Ten eerste de hond wel wennen aan de gentle leader. De honden die ik met gentle leader zie, daarvan zie ik toch zeker 80% protesteren doormiddel van het ding afkrijgen door schuren e.d. Neem de tijd om het middel aan te leren, evenals je met de halsband deed. Een hond/pup die het niet gewend is, sleep je ook niet meteen met een lijn achter je aan. Tijdens eten omdoen, of als je even gaat spelen. Daarna tijdens het wandelen, maar dan nog niet aan de riem vast. Neem vervolgens een politieriem en klik aan gentle leader en halsband vast. Onder normale omstandigheden heb je halsband vast, als hij uitspatting heeft kan je even bijsturen met gentle leader.
Een gentle leader moet echt goed zitten en een v vormen. De band achter het hoofd moet goed bij het hoofdknobbel zitten, en moet een v vormen met de snuitband Daarbij mag de snuitband niet over de snuit af kunnen schuiven, dan is die te groot en werkt de band niet goed.
Nooit corrigeren met een gentle leader. De hond corrigeert zichzelf namelijk, als jij een riemcorrectie geeft, kan dat behoorlijke nekschade opleveren. Altijd aan een normale riem! Niet aan flex of lange lijn! Een flexilijn of rolriem, zorgt voor continue druk waardoor de gentle leader niet meer zal werken. Daarbij kan de hond vaart maken en als hij dan op uiteinde van riem komt, corrigeert de hond zichzelf zo hard door zijn vaart en gewicht dat er grote nekproblemen kunnen ontstaan.
Ten eerste de hond wel wennen aan de gentle leader. De honden die ik met gentle leader zie, daarvan zie ik toch zeker 80% protesteren doormiddel van het ding afkrijgen door schuren e.d. Neem de tijd om het middel aan te leren, evenals je met de halsband deed. Een hond/pup die het niet gewend is, sleep je ook niet meteen met een lijn achter je aan. Tijdens eten omdoen, of als je even gaat spelen. Daarna tijdens het wandelen, maar dan nog niet aan de riem vast. Neem vervolgens een politieriem en klik aan gentle leader en halsband vast. Onder normale omstandigheden heb je halsband vast, als hij uitspatting heeft kan je even bijsturen met gentle leader.
Een gentle leader moet echt goed zitten en een v vormen. De band achter het hoofd moet goed bij het hoofdknobbel zitten, en moet een v vormen met de snuitband Daarbij mag de snuitband niet over de snuit af kunnen schuiven, dan is die te groot en werkt de band niet goed.
Nooit corrigeren met een gentle leader. De hond corrigeert zichzelf namelijk, als jij een riemcorrectie geeft, kan dat behoorlijke nekschade opleveren. Altijd aan een normale riem! Niet aan flex of lange lijn! Een flexilijn of rolriem, zorgt voor continue druk waardoor de gentle leader niet meer zal werken. Daarbij kan de hond vaart maken en als hij dan op uiteinde van riem komt, corrigeert de hond zichzelf zo hard door zijn vaart en gewicht dat er grote nekproblemen kunnen ontstaan.