Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

over teken

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

anette
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): mix hondje
Duitse staande
Aantal honden: 2

over teken

Ongelezen bericht door anette »

Dit heb ik pas geleden gelezen

Veel teken door sneeuwrijke winter

teek Zaterdag 17 april 2010 - Alles wijst er op dat er dit jaar een echt teken jaar wordt. "Velen denken dat na een strenge winter met veel sneeuw er niet veel teken zullen komen maar die personen zullen nog teleurgesteld raken", zegt Rolf Gustavsson, infectie-arts in het het Karolinkska universiteitsziekenhuis in Huddinge. Gustavsson vervolgt: "Nee, sneeuw en kou hebben geen vat op teken wat men eigenlijk zou verwachten. Het is het tegenovergestelde. Het is eerder zo dat een lange koude winter met veel sneeuw de groei van het gevreesde insect bevordert. Een strenge winter kan invloed hebben op de populatie maar sneeuw beschermt. Deze winter hebben we veel sneeuw gehad en dat werkt als een isolerende donsdeken. Ze hebben het relatief gezien dus goed gehad onder de grond. Een teek kruipt ongeveer een decimeter de grond in. Zij hebben ook het vermogen om hun stofwisseling aan te passen en als het koud wordt maken ze het antivriesmiddel glycol aan. Daardoor kunnen ze strenge winters overleven."
Of er werkelijk een teken-boom komt hangt ook af van hoe de rest van het jaar wordt. Teken houden van wat mensen als saai weer beschouwen. Ze houden van het 'om de dag' weer, met een dag regen en een dag zon. Teken hebben een hoge luchtvochtigheid nodig. "Lange, droge perioden met warmte kan de teken opbreken", zegt Rolf Gustafsson
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH

Re: over teken

Ongelezen bericht door freskin »

Nou, dat is lekker dan......ik ga maar gauw de tekenbanden omdoen bij mijn honden. Bedankt voor de info! :wink:
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
FlevoFluffy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door FlevoFluffy »

Hier zit ook al weer een tekenband om Mick
Ik heb er namelijk al weer een paar uit zijn lijf mogen halen :ugh:
Groetjes en een poot van Mick

Afbeelding
Jacintha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Kruising Teckel

Ongelezen bericht door Jacintha »

Yoda heeft ook al de nodige teken gehad, hij heeft nu zelfs een abces op zijn neus door een onaardige teek :hmmm:
Afbeelding
Anouk, nooit uit gedachten, nooit uit het hart... 01-03-2005 ~ 28-04-2011
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Vanochtend naar het bos geweest en heb tot nu toe al 15 teken gevonden en geëlimineerd. En dat van een uurtje in het bos. Ik wandel er wekelijks, maar dit aantal teken heb ik vorig jaar godzijdank nooit gehad na een wandeling. Ik hoop dat dit een toevalstreffer is, maar als het inderdaad een gunstig jaar voor teken wordt, dan ben ik bang dat dit misschien wel de normale gang van zaken gaat worden.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Tot nu toe 1 teek gevonden op Nilo, maar ik ga ook maar op zoek naar een tekenband. Nare beesten!
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Hier kroop er vanmiddag een volgezogen teek over de vloer... :N:
Denk dat die op Sjefke gezeten heeft, die heeft de dikste vacht en ik denk dat ik hem daardoor gemist zal hebben.
Heb gelijk de honden behandeld met een anti-tekenpipet. Tekenbanden doe ik hier liever niet omdat ze elkaar nogal eens in de nek willen grijpen bij het spelen en ravotten, en dat vind ik niet zo fijn met zo'n band om.
Magic
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Magic »

Hier ook al 4 teken uit de hond geplukt... jakkes, vieze beesten.

Misschien een gekke vraag, maar wat doen jullie 'na afloop' met zo'n teek? Door de wc spoelen?
Afbeelding
Iedere dag feest!
antheman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond en Australian shepherd

Ongelezen bericht door antheman »

Kees had de 1e in maart al te pakken :hmmm:

Ik heb hem een Scaliborband omgedaan, dat irriteerde, dus hij ging weer af. Nu heeft hij een mooi tuigje, en kan hij de Scalibor weer om. Wel zo fijn, want zelf met een weekeindje Ardennen staat de tekenteller op 1.
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Ik had Jamey 2 weken terug ofzo gedruppeld, en heb zowel op haar als op mezelf nog niets gevonden. Een tekenband vind ik geen fijn idee, aangezien ze regelmatig bij mij op bed slaapt (alleen niet na het druppelen natuurlijk :P )
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
*Jolanda*

Ongelezen bericht door *Jolanda* »

Nou hier echt een drama we zijn een aantal dagen in Lochem (gld) en vandaag 1,5 uur in het bos gewandeld en niet overdreven wel 50 teken van Timber afgehaald. Magic maar 1tje.
Gisteren 2 uur het bos in geweest en ook bijna 40 teken van timber afgehaald en magic niet eentje....
Ben de hele dag bezig om Timber na te kijken het stikt hier van de teken dus ben blij dat we morgen lekker weer in het drenthse bos moeten wandelen waar ik heel enkel maar een teek van m af haal... Morgen toch even overleggen met de dierenarts want zoveel teken in twee dagen is de kans wel te groot dat er een besmette tussen zat... En er zat toch ook wel een groot aantal al vast in zijn huid.... Walgelijke beesten zijn het... :kotz:
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Nog geen enkele gevonden op Luca. Maar... hij loopt ook altijd braaf over het pad ipv door de bosjes heen. Zal wel weer iets schelen. En ik heb het idee dat ze zijn krullen erg onhandig vinden..
Khaya&Jingo hebben er al wel weer een aantal gehad...
Joke
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Shih-Tzu

Ongelezen bericht door Joke »

Boutje,

Stronghold is volgens mij niet tegen teken!
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Die banden werken goed, ook bij giga vachten.
Wij hebben die scalibors.
RR heeft een enorm dikke vacht, je vindt ze niet terug daartussen. Zelfs op haar kop kom je niet tot op de huid.
En de stabijs, daar mis ik er ook wel eens een, dus die krijgen ook die band.
Zonder hebben ze er dagelijks een stuk of vijf, nu al.
Per hond dus.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

Magic schreef:Misschien een gekke vraag, maar wat doen jullie 'na afloop' met zo'n teek? Door de wc spoelen?
Ja, ik spoel ze door de wc.
Ik vermijd struiken en bos rond deze tijd, maar ik controleer mijn honden wel.
Tot nu toe heb ik er nog geen een gevonden.
Vorig jaar zat er een nèt boven Nando's oogbal. :S:
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Ze hebben hier nu voor het tweede jaar een Scaliborband om.
Het werkt beter dan pipetten en het is op de langere termijn stukken voordeliger.

@ Suzanne: ik vond het ook een eng idee die banden met happen en spelen maar in de praktijk valt het erg mee. In de banden zit wat rek en ze zijn vrij snel af als er iets achter blijft hangen.
@ Karin: de band ruik je niet en geven geen poeder of iets dergelijks af. Waarom zou Jamey dan niet in bed mogen?
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Wilma schreef:Ze hebben hier nu voor het tweede jaar een Scaliborband om.
Het werkt beter dan pipetten en het is op de langere termijn stukken voordeliger.

@ Suzanne: ik vond het ook een eng idee die banden met happen en spelen maar in de praktijk valt het erg mee. In de banden zit wat rek en ze zijn vrij snel af als er iets achter blijft hangen.
@ Karin: de band ruik je niet en geven geen poeder of iets dergelijks af. Waarom zou Jamey dan niet in bed mogen?
Oh, dan heb ik me niet goed uitgedrukt... ik be niet ban dat ze ergens achter blijven haken, maar juist dat de een met de bek in de tekenband van de ander zit te happen. Dat ze dus op die manier iets ervan binnenkrijgen.

Tot nu toe heb ik niet behandeld. Op vakantie op Texel had ik zeer weinig teken, maar gemiddeld pluk ik er thuis nu 2 per dag per hond af. Ik verzuip ze in een bakje met water en wat afwasmiddel. Door de wc spoelen schijnen ze te overleven ;-( en zelfs gewoon weer terug te kruipen.... 3 x raden waar ze DAN op terechtkomen ;-(((

Suzanne
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Suzanne123 schreef:

Oh, dan heb ik me niet goed uitgedrukt... ik be niet ban dat ze ergens achter blijven haken, maar juist dat de een met de bek in de tekenband van de ander zit te happen. Dat ze dus op die manier iets ervan binnenkrijgen.

Tot nu toe heb ik niet behandeld. Op vakantie op Texel had ik zeer weinig teken, maar gemiddeld pluk ik er thuis nu 2 per dag per hond af. Ik verzuip ze in een bakje met water en wat afwasmiddel. Door de wc spoelen schijnen ze te overleven ;-( en zelfs gewoon weer terug te kruipen.... 3 x raden waar ze DAN op terechtkomen ;-(((

Suzanne
Jij had toch nog helemaal geen reactie gegeven in dit topic?
Ik bedoelde Suzanne-Longfields in ieder geval.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Magic schreef:Hier ook al 4 teken uit de hond geplukt... jakkes, vieze beesten.

Misschien een gekke vraag, maar wat doen jullie 'na afloop' met zo'n teek? Door de wc spoelen?
Ik verdrink ze eerst in een kopje met water en wat afwasmiddel (waardoor ze zinken). En omdat ze niet zo snel doodgaan daardoor (lees niet binnen een uur) doe ik er ook wat kokend water overheen. En voor de zekerheid nog een keer. Als de teek door de wc gespoeld wordt kan die volgens mij overleven en dat wil ik niet.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Wilma schreef:
Suzanne123 schreef:

Suzanne
Jij had toch nog helemaal geen reactie gegeven in dit topic?
Ik bedoelde Suzanne-Longfields in ieder geval.
Oh... dan heb ik eerder gereageerd in een soortgelijk topic en mijn bezwaar was idd over de halsbanden .. vandaar waarschijnlijk mijn verwarring ;-(
Sorry..

Suzanne
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

word ook gek van de teken.. niet op de hond, maar op 1 van de 2 katten. Behandeld heb ik ze allemaal.. maar toch zit Joe nog met teken.. vandaag weer vier kleine verwijderd.. Finn 1tje vorige week en Paco ook 1.. maar bleh, zo veel al van Joe afgehaald de afgelopen weken en ik woon niet eens bij het bos..
Jacintha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Kruising Teckel

Ongelezen bericht door Jacintha »

Boukje, Stronghold werkt inderdaad niet tegen teken, wel tegen vlooien, bepaalde wormen en mijten, maar teken helaas niet.
Afbeelding
Anouk, nooit uit gedachten, nooit uit het hart... 01-03-2005 ~ 28-04-2011
bramtim
Actief

Ongelezen bericht door bramtim »

Ik druppel er een druppeltje puur afwasmiddel op. Dan gaan de tracheeen dichtzitten en kan de teek dus niet meer ademhalen. Dood dus en dan in de vuilnisbak
Groetjes Wendy, Gwyn, Kijani en Maliki
* Scott **
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Eergisteren en gisteren tientallen teken van Fien afgeplukt waarvan er een stuk of 6 zich al hadden vastgezogen. bowie had er ook een paar maar niet zoveel. Ik had er eentje :N: Zoveel heb ik er nog nooit gehad.
Gisteravond toch maar gedruppeld, hopelijk helpt het, brrrrrr.
*Ellen*

Ongelezen bericht door *Ellen* »

Wat raar dat wij hier helemaal geen last van teken hebben op de honden.
Vorig jaar had alleen Trudy er eentje op haar kop.
We hebben heel veel coniferen in de tuin waar ze vaak onderdoor lopen te struinen, maar niks geen teken :19:
Zal het door de grondsoort komen?
Het is hier van die dikke blauwe kleigrond. Misschien kunnen ze daar niet in overwinteren ofzo, anders zou ik het echt niet weten.
Het lijkt me wel balen zeg, zoveel teken, bah !
suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door suzan25 »

Hier ook al weer teken op de honden. Het enigste wat bij mijn honden goed werkt is de scalibor band, dus ik heb die maar weer omgedaan.
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Ik ging ervanuit dat er wel iets giftigs ofzo vanaf zou komen, wat ik liever niet in mijn bed wil hebben. Maar voor de agility is het ook niet handig, daar moet de hond naakt zijn... Of ik moet iedere keer voor training band eraf, na training weer om. Dat kan natuurlijk ook... Ik ga er eens over nadenken. Maar heb voor dit jaar prac-tic (zit in een verpakking van 6 stuks)
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
MJ
Zeer actief

Ongelezen bericht door MJ »

Hier word ik ook al helemaal flauw van de teken. Dust heeft nog mazzel gehad maar bij Gijsje heb ik er al tig af moeten plukken maar Maxi vinden die rotteken helemaal geweldig .
Getver , rotbeesten !
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Sinds ik hier gezegt heb nog geen teek bij Luca gezien te hebben hebben we er zeker 10 van hem afgeplukt. Hij heeft nu zo'n band om :)
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Paar weken geleden een weekje op vakantie geweest in de bossen. Kelly en Spike hadden allebei een scaliborband om, ideeal. Spike niet één teek en Kelly een paar.
Voor Indy heb ik het nog bij pipetjes gehouden. Maar schijnbaar is zij (nog) niet zo lekker, want ze had er niet één, houden zo!

Voor onszelf ook een pot tekenspray verspoten.
Ondieren zijn het!!!!
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”