Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
over teken
Moderator: moderatorteam
- nathalie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: over teken
Pasha heeft van haar leven nog geen teek gehad, terwijl ik nooit aan preventief behandelen heb gedaan. Een week of twee terug had ze er 1 in haar nek en vorige week viel er een uit mijn haar op m'n arm..
Eén teek vind ik nog niet genoeg om te gaan behandelen, maar ik kijk haar nu wel iedere keer goed na.
Diezel heeft wel altijd veel last van teken, ook na behandelen. Die hield ik altijd ondere de hete kraan en dan spoelde ik ze door. Nu las ik laatst, dat ze dan nog steeds kunnen overleven en dat je ze eigenlijk moet verbranden of tussen plakband weg moet gooien. Bah
Eén teek vind ik nog niet genoeg om te gaan behandelen, maar ik kijk haar nu wel iedere keer goed na.
Diezel heeft wel altijd veel last van teken, ook na behandelen. Die hield ik altijd ondere de hete kraan en dan spoelde ik ze door. Nu las ik laatst, dat ze dan nog steeds kunnen overleven en dat je ze eigenlijk moet verbranden of tussen plakband weg moet gooien. Bah

Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
-
Muk
Wij zijn weer hetzelfde stuk bos ingegaan waar Jaymz anderhalve week terug 15 (+ nog 7 teken die ik later vond) op zich had, maar nu heb ik maar 1 teek gevonden. Heel apart. Het enige dat ik anders heb gedaan is dat hij nu tussendoor een paar keer wat karnemelk heeft gehad. Dit gaf ik vorig jaar ook en toen had Jaymz ook weinig last van teken.
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
Want anders?nathalie schreef:...hield ik altijd ondere de hete kraan en dan spoelde ik ze door. Nu las ik laatst, dat ze dan nog steeds kunnen overleven en dat je ze eigenlijk moet verbranden of tussen plakband weg moet gooien. Bah
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik verbrand ze altijd
, is gewoon genieten als je plof en dan knetterrrrrrrrrrr hoort 
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- nathalie
- Zeer actief
- Contacteer:
Geen idee, dat las ik.Jaap* schreef:Want anders?nathalie schreef:...hield ik altijd ondere de hete kraan en dan spoelde ik ze door. Nu las ik laatst, dat ze dan nog steeds kunnen overleven en dat je ze eigenlijk moet verbranden of tussen plakband weg moet gooien. Bah

-
Marion.
Blijven ze leven en planten ze zich weer voort. Heb jij ooit gezien hoeveel teekjes er uit zo'n volgezogen druif komen? Ik wel, mijn hele lijf zat onder. Ik heb nog nooit zo'n hete douche genomen (het was hartje zomer). Overigens heb ik toen niet de moeite genomen om ieder miniteekje te pletten hoor, want zelfs die hadden al een schildje, ik wilde ze alleen maar zo snel mogelijk van mijn lijf af.Jaap* schreef:Want anders?nathalie schreef:...hield ik altijd ondere de hete kraan en dan spoelde ik ze door. Nu las ik laatst, dat ze dan nog steeds kunnen overleven en dat je ze eigenlijk moet verbranden of tussen plakband weg moet gooien. Bah
Het nut van teken snap ik ook nog steeds niet.
- Jaap*
- Zeer actief
Wat maak je er weer een verhaal van.Marion. schreef:Blijven ze leven en planten ze zich weer voort enzenzenz.Jaap* schreef:Want anders?nathalie schreef:...hield ik altijd ondere de hete kraan en dan spoelde ik ze door. Nu las ik laatst, dat ze dan nog steeds kunnen overleven en dat je ze eigenlijk moet verbranden of tussen plakband weg moet gooien. Bah
Het ging mij er alleen even om of we ze regelmatig uit wc potten of doucheputjes weer omhoog zien kruipen of niet.
En of ze dan het hele huis doorsjouwen, op zoek naar de dader, wachten tot deze slaapt, en die dan vervolgens als wraak achter het oor gaan zitten leegzuigen
- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
- Aantal honden: 4
dat karnemelk verhaal klinkt heel mooi maar ik geloof er niet in. Karnemelk krijgen mijn honden al hun hele leven lang op regelmatige basis maar de teken weten hun echt wel te vinden :N:Muk schreef:Wij zijn weer hetzelfde stuk bos ingegaan waar Jaymz anderhalve week terug 15 (+ nog 7 teken die ik later vond) op zich had, maar nu heb ik maar 1 teek gevonden. Heel apart. Het enige dat ik anders heb gedaan is dat hij nu tussendoor een paar keer wat karnemelk heeft gehad. Dit gaf ik vorig jaar ook en toen had Jaymz ook weinig last van teken.
-
Marion.
Wat ze doen als ze uit wc-potten kruipen enzo maak ik me niet druk om. Maar ze gaan wel dood als ik ze spot. Hoe minder teken op de wereld, hoe beter. Of teken wraakzuchtig zijn heb ik me eigenlijk nog nooit mee bezig gehouden.Jaap* schreef:Het ging mij er alleen even om of we ze regelmatig uit wc potten of doucheputjes weer omhoog zien kruipen of niet.
En of ze dan het hele huis doorsjouwen, op zoek naar de dader, wachten tot deze slaapt, en die dan vervolgens als wraak achter het oor gaan zitten leegzuigen
- spijkerhond
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Flatcoated retriever en Australian Shepherd
:lol:Wat maak je er weer een verhaal van.
Het ging mij er alleen even om of we ze regelmatig uit wc potten of doucheputjes weer omhoog zien kruipen of niet.
Neemt niet weg dat ik ook het idee heb dat het dit jaar wel erg raak is met die krengen. Ondanks de Prac-tic druppels halen we nog regelmatig of levende nog zoekende exemplaren of dode uitgedroogde vastgezogen teken van ze af..........
Ik spoel ze trouwens we gewoon door en ben inderdaad niet zo bang dat ze weer terug komen kruipen.
- nathalie
- Zeer actief
- Contacteer:
Jaap schreef:Wat maak je er weer een verhaal van.

- Jaap*
- Zeer actief
Ja, daar had je nog niet over nagedacht hè 
- Danoontje powerrr
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español
Jaap* schreef: Het ging mij er alleen even om of we ze regelmatig uit wc potten of doucheputjes weer omhoog zien kruipen of niet.
- Wilma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
- Contacteer:
Geen flauw idee wat jij die dag waargenomen hebt maar waarschijnlijk geen moederteek met kinderteekjes.Marion. schreef: Blijven ze leven en planten ze zich weer voort. Heb jij ooit gezien hoeveel teekjes er uit zo'n volgezogen druif komen? Ik wel, mijn hele lijf zat onder. Ik heb nog nooit zo'n hete douche genomen (het was hartje zomer). Overigens heb ik toen niet de moeite genomen om ieder miniteekje te pletten hoor, want zelfs die hadden al een schildje, ik wilde ze alleen maar zo snel mogelijk van mijn lijf af.
Het nut van teken snap ik ook nog steeds niet.
Voortplanting
Teken blijven meestal een week lang op hun slachtoffer zitten. In die week zuigt ze zich vol met bloed. Van die situatie maakt het mannetje gebruik. Door tussen de vrouwtjes teek en de huid in te gaan zitten krijgt hij de kans om het vrouwtje te bevruchten. Het bloed gebruikt ze vervolgens om de eitjes te produceren die ze in klonten van 1000 tot 2000 op een vochtige plek legt. Uit de eitjes komen larven. Deze noemen we nymfen. Om zich vervolgens van larve tot teek te ontwikkelen hebben ze vers bloed nodig, maar als de nymfe geen bloed vinden kan is dat geen probleem. Ze kunnen lang zonder.

Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
- xSuzannex
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezers
- Contacteer:
nou ja zeg
nog geen teek gezien op casper, ik zit net lekker te eten, zie ik ineens een teek over mijn broek heen kruipen
waar die nou vandaan komt??
zo eerst maar even mijn bed inspecteren, heb vanmiddag met kleren aan op bed gelegen getver de getver, rotbeesten
nog geen teek gezien op casper, ik zit net lekker te eten, zie ik ineens een teek over mijn broek heen kruipen
waar die nou vandaan komt??
zo eerst maar even mijn bed inspecteren, heb vanmiddag met kleren aan op bed gelegen getver de getver, rotbeesten
- nathalie
- Zeer actief
- Contacteer:
Jaap* schreef:Ja, daar had je nog niet over nagedacht hè

- Crista
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Gadverdamme... ik heb er net eentje door de wc gespoeld :N: ik ga nu om de 5 minuten opnieuw doorspoelen!!!Suzanne123 schreef: Oh, dan heb ik me niet goed uitgedrukt... ik be niet ban dat ze ergens achter blijven haken, maar juist dat de een met de bek in de tekenband van de ander zit te happen. Dat ze dus op die manier iets ervan binnenkrijgen.
Tot nu toe heb ik niet behandeld. Op vakantie op Texel had ik zeer weinig teken, maar gemiddeld pluk ik er thuis nu 2 per dag per hond af. Ik verzuip ze in een bakje met water en wat afwasmiddel. Door de wc spoelen schijnen ze te overleven ;-( en zelfs gewoon weer terug te kruipen.... 3 x raden waar ze DAN op terechtkomen ;-(((
Suzanne
- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
Jamey heeft net een scalibor band omgekregen, aangezien we volgende week naar Frankrijk gaan. Ik weet dat het 2 weken van te voren moet, maar toen wist ik zelf nog niet dat ik volgende week al zou gaan
Ze moet ook ongeveer rond deze tijd (eigenlijk) weer een pipetje (Prac-Tic). Zal ik gewoon die erbij geven, om voor goede overlapping te zorgen?

You'll be in my heart... Always...
- Nawosh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka
Ik heb Romis anderhalve week geleden een pipet frontline gegeven. Nu ga ik over 1,5 week met hem naar Hongarije en heb gehoord dat
frontline alleen niet afdoende beschermt tegen de teken daar.
Ik heb hem nu vanmiddag een scalibor band omgedaan maar kan dat dubbel behandelen geen kwaad? Is het niet wat te veel van het goede?
frontline alleen niet afdoende beschermt tegen de teken daar.
Ik heb hem nu vanmiddag een scalibor band omgedaan maar kan dat dubbel behandelen geen kwaad? Is het niet wat te veel van het goede?
Groetjes, Marjan
-
Marion.
Maar nymfen zijn dus gewoon kleine teekjes. Met 6 poten ipv 8. Noor (Yamie) geloofde me destijds ook al niet, en ik had er misschien ook een foto van moeten maken. Maar ja, ik was veel te druk met naar de douche rennen en me heel heet te wassen.Wilma schreef:Geen flauw idee wat jij die dag waargenomen hebt maar waarschijnlijk geen moederteek met kinderteekjes.
Voortplanting
Teken blijven meestal een week lang op hun slachtoffer zitten. In die week zuigt ze zich vol met bloed. Van die situatie maakt het mannetje gebruik. Door tussen de vrouwtjes teek en de huid in te gaan zitten krijgt hij de kans om het vrouwtje te bevruchten. Het bloed gebruikt ze vervolgens om de eitjes te produceren die ze in klonten van 1000 tot 2000 op een vochtige plek legt. Uit de eitjes komen larven. Deze noemen we nymfen. Om zich vervolgens van larve tot teek te ontwikkelen hebben ze vers bloed nodig, maar als de nymfe geen bloed vinden kan is dat geen probleem. Ze kunnen lang zonder.
Hun lijfjes waren echt kleiner dan speldenknopjes, maar ook zij waren al niet zomaar dood te 'drukken'.
Enne.... dat paren kan prima op een hondenlijf hoor. Ik heb ook al regelmatig een parend paar van mijn honden afgehaald en geplet.
Edit. Die volgezogen moederteek heb ik toen niet meer gezien. Die is een paar maanden daarvoor tussen mijn vingers geglipt (paar meter verderop) toen ik die van Saar af wilde halen. Die was al zo rijp dat hij ervan af viel, het gras in. Kon hem niet meer vinden. Dit incident met de baby-teekjes was een paar maanden later. Vier meter verderop. Moederteek had toen al de geest gegeven om het leven te geven aan duizenden nymfen. Baby-teekjes dus.
-
ignit
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoe warmer het is, hoe sneller de levenscyclus - hier (Suriname) zijn ze binnen twee dagen volgezogen en de nieuwe generatie komt een week of twee daarna. Je kan rekenen op 500 nymfen per teek...Voortplanting
Ze leggen hier trouwens geen eitjes. Ze zuigen zich vol, kruipen ergens in een kiertje, naadje enz. waar het droog is en sterven af. Dan vreten de nymfen eerst hun eigen moeder op en vervolgens gaan ze op zoek naar bloed.
De nymfen dragen een aantal uren Ehrlichiose met zich mee. Bijten ze zich in die periode vast in een dier - of mens - dan geven ze de ziekte door. En ze weten precies welk dier ze moeten hebben. Dieren met een verminderde weerstand: oudere, zwakkere en heel jonge dieren.
Zorgen voor een goede weerstand helpt, de vacht nat sproeien met azijn voor een wandeling ook. Verder kun je een beetje appelazijn in het drinkwater doen om het bloed onaantrekkelijk te maken en regelmatig vitamine B complex geven.
Ik heb een hekel aan ze!
Ignit Bekken.
- wendy71
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ridgebacks!
- Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
- Contacteer:
Ik ook, vind het nog leuk ook.Inge schreef:Ik verbrand ze altijd, is gewoon genieten als je plof en dan knetterrrrrrrrrrr hoort
Of anders pletten(Pats) met een aansteker.

Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
- spijkerhond
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Flatcoated retriever en Australian Shepherd
Inge schreef:
Ik verbrand ze altijd , is gewoon genieten als je plof en dan knetterrrrrrrrrrr hoort
Ik ook, vind het nog leuk ook.
Of anders pletten(Pats) met een aansteker.
- thom
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
- Contacteer:
Brr, wat zijn het toch gore beestjes..ignit schreef:Hoe warmer het is, hoe sneller de levenscyclus - hier (Suriname) zijn ze binnen twee dagen volgezogen en de nieuwe generatie komt een week of twee daarna. Je kan rekenen op 500 nymfen per teek...Voortplanting
Ze leggen hier trouwens geen eitjes. Ze zuigen zich vol, kruipen ergens in een kiertje, naadje enz. waar het droog is en sterven af. Dan vreten de nymfen eerst hun eigen moeder op en vervolgens gaan ze op zoek naar bloed.
De nymfen dragen een aantal uren Ehrlichiose met zich mee. Bijten ze zich in die periode vast in een dier - of mens - dan geven ze de ziekte door. En ze weten precies welk dier ze moeten hebben. Dieren met een verminderde weerstand: oudere, zwakkere en heel jonge dieren.
Zorgen voor een goede weerstand helpt, de vacht nat sproeien met azijn voor een wandeling ook. Verder kun je een beetje appelazijn in het drinkwater doen om het bloed onaantrekkelijk te maken en regelmatig vitamine B complex geven.
Ik heb een hekel aan ze!![]()
![]()
Ignit Bekken.

- wendy71
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ridgebacks!
- Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
- Contacteer:
Dood moeten ze toch.spijkerhond schreef:Inge schreef:
Ik verbrand ze altijd , is gewoon genieten als je plof en dan knetterrrrrrrrrrr hoort
Ik ook, vind het nog leuk ook.
Of anders pletten(Pats) met een aansteker.ik weet even niet wat ik hier van denken moet; blehh in ieder geval!

Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
- seven
- Actief
ook wij worden hier gek van de teken
het lijkt of de teken steeds vroeger in het jaar komen
iedere ochtend na de wandelingen eerst alle dogs nakijken is hier al vaste prik
het glaasje water met afwasmiddel staat hier klaar en de teken pennen liggen overal voor het grijpen,zelfs in mijn broekzak
heb gisteren Pulvex druppels gehaald bij de DA,werkt tegen teken,vlooien en luizen ben daar zeer tevreden over
het lijkt of de teken steeds vroeger in het jaar komen
iedere ochtend na de wandelingen eerst alle dogs nakijken is hier al vaste prik
het glaasje water met afwasmiddel staat hier klaar en de teken pennen liggen overal voor het grijpen,zelfs in mijn broekzak
heb gisteren Pulvex druppels gehaald bij de DA,werkt tegen teken,vlooien en luizen ben daar zeer tevreden over
-------------------------------------------------------
Seven
- [Sandra]
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer