Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Symposium over het gebit van de hond?
Moderator: moderatorteam
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Symposium over het gebit van de hond?
Hoi allemaal,
Ik heb al bijna een jaar in mijn agenda staan dat er op zaterdag 21 augustus een symposium in Utrecht gehouden zal worden over het gebit van de hond. Ik kan hier helemaal nergens iets over terug vinden? Weet iemand of dit symposium nog door gaat en zo ja; kan iemand mij aan meer informatie helpen?
Bedankt alvast!
Ik heb al bijna een jaar in mijn agenda staan dat er op zaterdag 21 augustus een symposium in Utrecht gehouden zal worden over het gebit van de hond. Ik kan hier helemaal nergens iets over terug vinden? Weet iemand of dit symposium nog door gaat en zo ja; kan iemand mij aan meer informatie helpen?
Bedankt alvast!
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
- Ellen.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel
Re: Symposium over het gebit van de hond?
Ik weet wel dat afgelopen 29 mei een symposium was over gebitsproblematiek bij gezelschapsdieren... zal morgen even vragen op de praktijk of hun er iets van weten..Scooby schreef:Hoi allemaal,
Bedankt alvast!
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik heb dat ook staan.
De coördinatie was Hildeward Hoenderken als ik het goed heb.
Die zou ik even mailen.
De coördinatie was Hildeward Hoenderken als ik het goed heb.
Die zou ik even mailen.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb hem net gemaild. Als ik antwoord heb zal ik het hier neerzetten.
Was zelf niet van plan om te gaan, mijn honden en ik vinden het belang van tanden bij een hond zwaar overrated

Was zelf niet van plan om te gaan, mijn honden en ik vinden het belang van tanden bij een hond zwaar overrated
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dan moet je juist wel gaan.sirene schreef: Was zelf niet van plan om te gaan, mijn honden en ik vinden het belang van tanden bij een hond zwaar overrated![]()
ken uw vijand en zo
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou goed nieuws voor degenen die willen gaan:
Het gaat door, programma is ook rond, posters worden nu gedrukt, volgende week krijgt iedereen een E-mail!
Aldus HH
Het gaat door, programma is ook rond, posters worden nu gedrukt, volgende week krijgt iedereen een E-mail!
Aldus HH
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dank je wel!
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Bedankt voor het navragen. Ga jij echt niet?sirene schreef:Nou goed nieuws voor degenen die willen gaan:
Aldus HH
Groetjes, Karen
- Frysian Beer
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): American Bulldog
Ik ga ook niet. Mijn hond heeft geen problemen met zijn gebit. Inbrekers daarentegen wel!sirene schreef:Ik heb hem net gemaild. Als ik antwoord heb zal ik het hier neerzetten.
Was zelf niet van plan om te gaan, mijn honden en ik vinden het belang van tanden bij een hond zwaar overrated![]()

Geval apart.
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Mijn honden hebben gelukkig ook geen gebitsproblemen, maar daarom lijkt dit symposium me wel erg interessant!Frysian Beer schreef:Ik ga ook niet. Mijn hond heeft geen problemen met zijn gebit. Inbrekers daarentegen wel!sirene schreef:Ik heb hem net gemaild. Als ik antwoord heb zal ik het hier neerzetten.
Was zelf niet van plan om te gaan, mijn honden en ik vinden het belang van tanden bij een hond zwaar overrated![]()
![]()
![]()
Groetjes, Karen
-
Wilm@
Waar en wanneer wordt dit symposium gehouden? Of heeft het inmiddels al plaatsgevonden?Scooby schreef:Mijn honden hebben gelukkig ook geen gebitsproblemen, maar daarom lijkt dit symposium me wel erg interessant!Frysian Beer schreef:Ik ga ook niet. Mijn hond heeft geen problemen met zijn gebit. Inbrekers daarentegen wel!sirene schreef:Ik heb hem net gemaild. Als ik antwoord heb zal ik het hier neerzetten.
![]()
![]()
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
21 augustus, zie eerste postingWilm@ schreef:Waar en wanneer wordt dit symposium gehouden? Of heeft het inmiddels al plaatsgevonden?
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Ik kwam de poster met meer informatie over dit symposium tegen op een Belgische Herder website: http://www.de-belgische-herder.nl/index ... Itemid=117
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
- Aantal honden: 2
Klinkt inderdaad interessant:
Nadat vorig jaar het symposium over bewegingsleer bij honden een groot succes bleek, werd al snel besloten om hier een vervolg aan te geven. Dit jaar organiseert Dierenkliniek Pietersberg in samenwerking met een aantal partners een symposium over het gebit van de hond. Dit symposium richt zich voornamelijk op dierenartsen, studenten diergeneeskunde en fokkers en keurmeesters van rashonden.
Tijdens het symposium zal gestart worden met het kijken hoe het gebit wordt omschreven in de diverse rasstandaarden van rashonden. Wat voor verschillende soorten gebitten worden beschreven en wat was hun functie? Hierna zal de anatomie van het hondengebit worden besproken in vergelijking met het gebit van andere zoogdieren, welke verschillen en overeenkomsten zijn er tussen deze verschillende diersoorten?
Vervolgens worden veel voorkomende afwijkingen aan het gebit van de hond behandeld. Als eerste problemen die ontstaan bij het wisselen van het melkgebit, daarna worden problemen zoals: gingivitis, parodontitis, tandfracturen, cariës en kieswortelabcessen besproken aan de hand van een aantal praktijkvoorbeelden.
In de hierop volgende lezingen wordt ingegaan op de vraag of er aanwijzingen zijn dat bepaalde problemen van het gebit van de hond erfelijk kunnen zijn. Wat voor onderzoek is hieraan gedaan en wat zijn de uitkomsten hiervan? Ook zal worden gekeken hoe d.m.v. bijvoorbeeld een beugel een gebitsafwijking behandeld kan worden, maar moet je dit wel doen? Wat zijn de voor- en nadelen van zo’n behandeling?
Als afsluiting zullen enkele spectaculaire verhalen uit de dierentuin worden verteld; een wortelkanaalbehandeling bij een olifant, een kiesextractie bij een beer, vele exotische dieren zullen de revue passeren!
Het volledige programma ziet er als volgt uit:
1. Peter van Montfoort, ‘Hondengebitten in de kynologie’.
2. Wim Kersten, ‘Een bek vol tanden, anatomie van het zoogdiergebit’.
3. Andries van Foreest, ‘Komt wel goed… Wacht maar af! Een beschouwing over de tandwisseling bij de hond’.
4. Hildeward Hoenderken, ‘Veel voorkomende gebitsafwijkingen bij de hond’.
5. Lars Theyse, ‘Erfelijke gebits-en kaakaandoeningen bij de Hond?’.
6. Andries van Foreest, ‘Orthodontist van het hondengebit? Een beschouwing over wat kan, wat mag en wie keurt?’.
7. Joost Roeters & Andries van Foreest, ‘Bijzondere tandheelkunde, het tandenteam verhaalt ervaringen uit de dierentuin’.
Het symposium zal wederom worden gehouden op de Faculteit Diergeneeskunde in Utrecht, op zaterdag 21 augustus 2010. Tussen 9:00 uur en 10:00 uur is er de mogelijkheid tot registratie en staat de koffie voor u klaar! Rond 10:00 uur zal het symposium worden geopend. Tussen 12:00 uur en 13:00 uur zal de luncnch plaatsvinden en rond 17:00 uur zal de dag worden afgesloten met een borrel.
Kosten van deelname zullen € 50.- bedragen (incl. koffie/thee, uitgebreide lunch, syllabus en borrel). Leden van de Diergeneeskundige Studenten Kring betalen € 25.-). U kan zich inschrijven door onderstaand formulier in te vullen en € 50.- over te maken op bankrekening: 1157.37.863 t.n.v. H.O. Hoenderken, Oosterbeek, o.v.v. deelname tandheelkundig symposium. Na het invullen van het onderstaande formulier ontvangt u automatisch op het door u ingevulde E-mailadres een bevestiging van uw inschrijving en wordt u doorgelinkt naar het beginscherm van de website van Dierenkliniek Pietersberg.

Inschrijfformulier
Nadat vorig jaar het symposium over bewegingsleer bij honden een groot succes bleek, werd al snel besloten om hier een vervolg aan te geven. Dit jaar organiseert Dierenkliniek Pietersberg in samenwerking met een aantal partners een symposium over het gebit van de hond. Dit symposium richt zich voornamelijk op dierenartsen, studenten diergeneeskunde en fokkers en keurmeesters van rashonden.
Tijdens het symposium zal gestart worden met het kijken hoe het gebit wordt omschreven in de diverse rasstandaarden van rashonden. Wat voor verschillende soorten gebitten worden beschreven en wat was hun functie? Hierna zal de anatomie van het hondengebit worden besproken in vergelijking met het gebit van andere zoogdieren, welke verschillen en overeenkomsten zijn er tussen deze verschillende diersoorten?
Vervolgens worden veel voorkomende afwijkingen aan het gebit van de hond behandeld. Als eerste problemen die ontstaan bij het wisselen van het melkgebit, daarna worden problemen zoals: gingivitis, parodontitis, tandfracturen, cariës en kieswortelabcessen besproken aan de hand van een aantal praktijkvoorbeelden.
In de hierop volgende lezingen wordt ingegaan op de vraag of er aanwijzingen zijn dat bepaalde problemen van het gebit van de hond erfelijk kunnen zijn. Wat voor onderzoek is hieraan gedaan en wat zijn de uitkomsten hiervan? Ook zal worden gekeken hoe d.m.v. bijvoorbeeld een beugel een gebitsafwijking behandeld kan worden, maar moet je dit wel doen? Wat zijn de voor- en nadelen van zo’n behandeling?
Als afsluiting zullen enkele spectaculaire verhalen uit de dierentuin worden verteld; een wortelkanaalbehandeling bij een olifant, een kiesextractie bij een beer, vele exotische dieren zullen de revue passeren!
Het volledige programma ziet er als volgt uit:
1. Peter van Montfoort, ‘Hondengebitten in de kynologie’.
2. Wim Kersten, ‘Een bek vol tanden, anatomie van het zoogdiergebit’.
3. Andries van Foreest, ‘Komt wel goed… Wacht maar af! Een beschouwing over de tandwisseling bij de hond’.
4. Hildeward Hoenderken, ‘Veel voorkomende gebitsafwijkingen bij de hond’.
5. Lars Theyse, ‘Erfelijke gebits-en kaakaandoeningen bij de Hond?’.
6. Andries van Foreest, ‘Orthodontist van het hondengebit? Een beschouwing over wat kan, wat mag en wie keurt?’.
7. Joost Roeters & Andries van Foreest, ‘Bijzondere tandheelkunde, het tandenteam verhaalt ervaringen uit de dierentuin’.
Het symposium zal wederom worden gehouden op de Faculteit Diergeneeskunde in Utrecht, op zaterdag 21 augustus 2010. Tussen 9:00 uur en 10:00 uur is er de mogelijkheid tot registratie en staat de koffie voor u klaar! Rond 10:00 uur zal het symposium worden geopend. Tussen 12:00 uur en 13:00 uur zal de luncnch plaatsvinden en rond 17:00 uur zal de dag worden afgesloten met een borrel.
Kosten van deelname zullen € 50.- bedragen (incl. koffie/thee, uitgebreide lunch, syllabus en borrel). Leden van de Diergeneeskundige Studenten Kring betalen € 25.-). U kan zich inschrijven door onderstaand formulier in te vullen en € 50.- over te maken op bankrekening: 1157.37.863 t.n.v. H.O. Hoenderken, Oosterbeek, o.v.v. deelname tandheelkundig symposium. Na het invullen van het onderstaande formulier ontvangt u automatisch op het door u ingevulde E-mailadres een bevestiging van uw inschrijving en wordt u doorgelinkt naar het beginscherm van de website van Dierenkliniek Pietersberg.

Inschrijfformulier
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik kan wrs niet
Kan ik alvast een goed verslag van iemand verzoeken?
- pammetje
- Zeer actief
2 xMarjoleine schreef:Ik kan wrs niet![]()
ik ben dan net op vakantie

ik geniet van het leven
ik geniet van de zon
ik doe de deur open
en pleur van het balkon
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Het is tegelijk met de Doe Dag dus ik denk dat veel HF-ers daar heen gaan. Ik wel tenminste.
Het programma klinkt wel interessant hoor!
Het programma klinkt wel interessant hoor!
- mon doesie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schapendoezen
- Aantal honden: 6
oh maar hier wil ik ook wel naar toe.
hopelijk kan ik nog inschrijven,
hopelijk kan ik nog inschrijven,
en de groetjes van:
Arena,Bali,Bonni,Chakira
Danique,Mila en Monique
http://www.roxroros.com
uit het oog maar niet uit ons hart...Aila.
Arena,Bali,Bonni,Chakira
Danique,Mila en Monique
http://www.roxroros.com
uit het oog maar niet uit ons hart...Aila.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
waarschijnlijk geen tijd, moet ik nog even nakijken, bevestiging van andere zaken afwachten 
maar wil wel graag gaan, dan wil ik ook wel een verslag maken, als ik niet kan, iwllen anderen die wel gaan dat verslag dan voor mij maken???
maar wil wel graag gaan, dan wil ik ook wel een verslag maken, als ik niet kan, iwllen anderen die wel gaan dat verslag dan voor mij maken???
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoe was het symposium ?
Heeft er iemand nog een verslag geschreven of ergens gelezen ?
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Het was enorm interessant. Ik heb geen verslag geschreven, wel heel veel aantekeningen bij de sheets gemaakt, maar daar heb je niet zoveel aan.sirene schreef:Hoe was het symposium ?
Groetjes, Karen