Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

anaalklieren uitknijpen...

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Aantal honden: 1

anaalklieren uitknijpen...

Ongelezen bericht door AnneMarie »

De éne trimsalon doet dat wel als het nodig is, ze volzitten. De ander doet het liever niet omdat je het dan stimuleert en de derde zegt dat hij het nooit doet omdat dat werk voor de dierenarts is, want als deze niet goed legen zit er toch vaak iets van een ontsteking zo zegt hij.
De dierenarts verwees mij eerder overigens weer terug naar de trimsalon, omdat het verzorging is en geen medisch handelen :denken: .

Hoe denken jullie hierover?

Ik denk zeker dat je dit niet al te vaak moet doen, alleen bij last, zo min mogelijk maar zou niet weten waarom een trimmer dat dan niet kan.
Als er echt meer aan de hand is, is dit uiteraard werk voor de da
Muk

Re: anaalklieren uitknijpen...

Ongelezen bericht door Muk »

Ik laat dat klusje door de da uitvoeren. Onze trimmer doet het niet. Volgens de da lijkt het uitknijpen makkelijk, maar als je het verkeerd doet dan kan er een ontsteking ontstaan.
*Evie*
Zeer actief
Mijn ras(sen): www.Adebowale.nl
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door *Evie* »

Ik doe het zelf, maar alleen als ze er echt last van hebben net als wat Nanna zegt met sleetjes rijden
Onze reu had het heel erg met brokken, gelukkig is het met vers helemaal over, maar als ik hem
soms uit nood een paar dagen brokken geef is het gelijk mis.
Afbeelding

http://www.Adebowale.nl
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik vind het dierenartsenwerk. Hoewel die voor wel meer dingen doorverwijst naar de trimsalon :hmmm: Tanden schoonmaken bijvoorbeeld, dat vind ik ook dierenarts werk.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik doe het zelf als het nodig is.
En ik ga er eerlijk gezegd van uit dat een trimmer het alleen doet als het nodig is, en niet standaard.

Overigens scheelt het per hond, is mijn ervaring.
Met onze huidige honden hoeft het nooit.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Nanna schreef:
Maeve schreef: Tanden schoonmaken bijvoorbeeld, dat vind ik ook dierenarts werk.
Dat vind ik dan weer eigenaarwerk ;-)
Waarom moet een hond onder narcose, alleen maar omdat de eigenaar te bedonderd is om dat klusje zelf te klaren?
Ja als het nog met zo'n borsteltje kan. Maar met zo'n metalen ding? Nee, dat vind ik eng. Je haalt viezigheid los en creeert bijna altijd ook wondjes in het tandvlees. Dat vind ik geen leuke combinatie om zelf te doen in verband met besmetting enzo.
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Goede kluiven geven dat scheelt een hoop :ok:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Mij lukt het niet om het zelf te doen... mocht het nodig zijn en dat is heel sporadisch, eens per 2 jaar ofzo... dan doet mn trainer het.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
rubyred
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Hond, Maltese, Husky Hybrid.

Ongelezen bericht door rubyred »

Veel beweging en harde drollen zorgen ervoor dat je geen anaalklier problemen krijgt.
heidie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier en kruising dalmatier
Always in my mind Beau, stacy en Breska
http://moteados.come2me.nl/
Contacteer:

Ongelezen bericht door heidie »

Ik heb het bij mijn andere dalmaat wel zelf gedaan, dit omdat het bijna iedere maand terug kwam. Na overstap op vers niet meer nodig geweest, maar dat terzijde..

Ik vind idd dat je moet weten wat je doet, maar die uitleg kun je de eerste keer horen van de da als je het laat doen.
Afbeelding
Jacintha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Kruising Teckel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jacintha »

rubyred schreef:Veel beweging en harde drollen zorgen ervoor dat je geen anaalklier problemen krijgt.
Dát is niet helemaal waar, bij sommige honden liggen de anaalklieren anatomisch niet helemaal lekker waardoor ze ze niet zelf kunnen legen.

Anouk moet geregeld voor dit klusje naar de DA trouwens, ik doe het niet zelf omdat ik nét haar vertrouwen gewonnen heb en dit niet weer wil verknallen met het legen van die "klierende klieren".
Afbeelding
Anouk, nooit uit gedachten, nooit uit het hart... 01-03-2005 ~ 28-04-2011
Lin&Noa
Zeer actief
Mijn ras(sen): JR x dwergpincher.

Ongelezen bericht door Lin&Noa »

Maeve schreef:
Nanna schreef:
Maeve schreef: Tanden schoonmaken bijvoorbeeld, dat vind ik ook dierenarts werk.
Dat vind ik dan weer eigenaarwerk ;-)
Waarom moet een hond onder narcose, alleen maar omdat de eigenaar te bedonderd is om dat klusje zelf te klaren?
Ja als het nog met zo'n borsteltje kan. Maar met zo'n metalen ding? Nee, dat vind ik eng. Je haalt viezigheid los en creeert bijna altijd ook wondjes in het tandvlees. Dat vind ik geen leuke combinatie om zelf te doen in verband met besmetting enzo.
Ik doe het met mijn nagels. Om de zoveel weken kijk ik Noa's kiezen na op plekjes en die krab ik dat weg. Kwestie van bijhouden denk ik.

:mrgreen:
Afbeelding
Muk

rubyred schreef:Veel beweging en harde drollen zorgen ervoor dat je geen anaalklier problemen krijgt.
Onzin, ook dan kan het voorkomen.
rubyred
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Hond, Maltese, Husky Hybrid.

Ongelezen bericht door rubyred »

Helemaal onzin is het niet want ik merk het als mijn honden last hebben van verstopte anaalklieren, ze gaan dan met hun kont over de grond schuiven. Dat is altijd als ik niet genoeg gewandeld met ze hebt. Ik neem ze dan ook gelijk voor een lange wandeling en tijdens het wandelen legen ze de anaalzakjes en zijn ze weer goed. Dus voor mijn honden werkt het wel.
Jacintha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Kruising Teckel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jacintha »

Prima, voor jou honden kan het werken, maar niet voor alle honden, dus als stelling is het wel onzin.
Afbeelding
Anouk, nooit uit gedachten, nooit uit het hart... 01-03-2005 ~ 28-04-2011
Muk

Jacintha schreef:Prima, voor jou honden kan het werken, maar niet voor alle honden, dus als stelling is het wel onzin.
Inderdaad, dat het voor jouw hond werkt is fijn, maar ik ken genoeg honden die dagelijks uren los kunnen rennen enz. + prima voer krijgen en toch anaalklierproblemen hebben. Voldoende beweging zal ongetwijfeld een positieve werking op de anaalklieren hebben, maar zo stellig als jij het beweert zeker niet.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Bij geen van mijn honden is het ooit nodig geweest de anaalklieren uit te knijpen. Mocht dit wel aan de orde zijn, dan bel ik de dierenarts of hij het wil doen. Zelf hieraan beginnen als je niet precies weet hoe of wat, dat lijkt me niet slim.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Bente hier krijgt net zo veel beweging en het zelfde voer als Max,heeft meestal goede ontlasting en toch had ze laatst een zeer hardnekkige anaalklierontsteking terwijl Max nooit ergens last van heeft.
Wat je hier zegt gaat dus niet altijd op.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

rubyred schreef:Helemaal onzin is het niet want ik merk het als mijn honden last hebben van verstopte anaalklieren, ze gaan dan met hun kont over de grond schuiven. Dat is altijd als ik niet genoeg gewandeld met ze hebt. Ik neem ze dan ook gelijk voor een lange wandeling en tijdens het wandelen legen ze de anaalzakjes en zijn ze weer goed. Dus voor mijn honden werkt het wel.
Bij jouw honden misschien maar dat is niet een algemene leidraad...
Bij Dusty moesten de anaalklieren bijna maandelijks uitgeknepen worden door de DA, anaalklieren zaten dusdanig dat je ze niet even kon uitknijpen. Harde ontlasting en altijd lange wandelingen....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”