Loop een paar dagen met je trimster mee en het verbazen wordt vanzelf minder, Suzanne. Gelukkig denk ik meestal niet dat het onwil is. Meestal zijn mensen niet handig genoeg én hebben ze but gereedschap. Vandaar dat vosse en ik ons eens even gaan uitleven op de doedag. Met een klein beetje helpen en sturing zijn, én blijven, straks een heel stel honden klit- en wolvrijSuzanne123 schreef:
Maar, ik ga me wel verder verbazen over het gemak waarmee mensen dus de vachtverzorging verwaarlozen... schiet mij maar lek, ik snap het niet ;-((
Suzanne
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vervilting achter de oren
Moderator: moderatorteam
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Re: Vervilting achter de oren
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Nee, maar het trekt aan de huid...toch?Inge O schreef:en hoe weet je dat, hebben ze jou dat verteld?Suzanne123 schreef: Een hond heeft last van klitten, dat doet pijn.
Suzanne
- *Esther
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Super!Rosita Compagner schreef:Loop een paar dagen met je trimster mee en het verbazen wordt vanzelf minder, Suzanne. Gelukkig denk ik meestal niet dat het onwil is. Meestal zijn mensen niet handig genoeg én hebben ze but gereedschap. Vandaar dat vosse en ik ons eens even gaan uitleven op de doedag. Met een klein beetje helpen en sturing zijn, én blijven, straks een heel stel honden klit- en wolvrijSuzanne123 schreef:
Maar, ik ga me wel verder verbazen over het gemak waarmee mensen dus de vachtverzorging verwaarlozen... schiet mij maar lek, ik snap het niet ;-((
Suzanne
Over onhandige mensen: van de week kwam eenpuppycursist zijn borstel laten zien voor zijn langharige pup: een poedelborstel.
Geadviseerd door de grote dierenspeciaalzaak hier...
Pup vond t allemaal niet zo lekker, weet die man veel...dus advies moet ook nog eens goed zijn.
Ben zelf trouwens ook niet zo'n kam-liefhebber.
Maar t goede gereedschap scheelt meer dan de helft!
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Nou, ik zal ook wel een slecht baasje zijn die haar honden ernstig verwaarloosd
. Maar mijn honden hebben echt wel eens een klit, hoor. En vooral bij Lyndie achter de oren zijn de haren zo zacht en plakkerig dat even een dagje buitenspelen met elkaar in de kraag hangen er al een aardige viltklit hangt.
En dan borstel/kam ik haar minstens 2x per week achter de oren/liezen/broek en 1x per week helemaal (ca. een uur werk). Ik ben trouwens per hond (behalve Lisa dan want die heeft praktisch geen vacht) per week 1,5 à 2 uur bezig met vachtverzorging. Mijn gereedschap is prima en toch hebben ze echt wel eens een klit.
Tja, ik heb echt niet vaker tijd/zin/energie (doorhalen wat niet van toepassing is
).
Inge: als de klit te groot of te dicht op de huid zit, dan knip ik het ook weg, hoor. Maar in principe kam ik het er liever uit, een collie met allemaal happen er uit is ook zo wat
.
En dan borstel/kam ik haar minstens 2x per week achter de oren/liezen/broek en 1x per week helemaal (ca. een uur werk). Ik ben trouwens per hond (behalve Lisa dan want die heeft praktisch geen vacht) per week 1,5 à 2 uur bezig met vachtverzorging. Mijn gereedschap is prima en toch hebben ze echt wel eens een klit.
Tja, ik heb echt niet vaker tijd/zin/energie (doorhalen wat niet van toepassing is
Inge: als de klit te groot of te dicht op de huid zit, dan knip ik het ook weg, hoor. Maar in principe kam ik het er liever uit, een collie met allemaal happen er uit is ook zo wat

-
pepim
- Zeer actief
Mizou houdt niet echt van kammen, borstelen, ze laat het toe met koekjes en daar is alles mee gezegd. Ik doe het een keer in de week, maakt mij dat een slechte baas? Eventuele viltjes knip ik in, al zijn het dat er niet veel of niet. Maar heel soms kom ik er eentje tegen.Suzanne123 schreef:Nee, dat doen ze idd niet, maar al deden ze dat wel.. dan borstel ik ze elke dag als dat moet.. in ieder geval die plekken die snel klitten geven...Machie schreef:TSja Suzanne123, misschien zijn jou honden wel heel netjes en trekken ze elkaar niet aan de oren door de modder waardoor werlijk alles in die vacht vastklit. Of ze rennen door het gras met van die bolletjes die 100den klitten geven... Daar helpt wekelijks borstelen echt niet altijd tegen...
Suzanne
Zou jij een hondje als mijn Mies elke dag kammen, terwijl je weet dat ze er een hekel aan heeft?
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
Als Mizou die Golden in je onderschrift is dan hoeft dat echt niet vaker dan eens per week. Alleen moet dan wél alles eruit gehaald worden. Aan dat laatste hapert het echt vaak.
Hoeveel honden ik niet in de salon heb gehad waarvan de baasjes zeiden dat ze na het borstelen meteen weer in de klit raakten... Allemaal heb ik ze aangeboden om hun geld terug te komen halen wanneer de hond na een behandeling bij mij (en nee, dan scheer ik ze niet 3 mm kort) de volgende dag weer klitten zou hebben. Ik heb ze nooit gezien.
Haren die klitten haken met de haarschubben in elkaar. Een klit groeit groter en dat zijn allemaal haren die 'aanhaken'. Die haren trekken dus naar elkaar toe. Iedere individuele haar wordt onder spanning gezet, elke dag iets strakker. Wanneer ik me dat voorstel, dan doet dat pijn.... Klitten vergelijk ik wel eens met een wollen jas die, terwijl je hem aanhebt!, steeds iets warmer gewassen wordt. Uiteindelijk heb je een soort harnas aan.
Hoeveel honden ik niet in de salon heb gehad waarvan de baasjes zeiden dat ze na het borstelen meteen weer in de klit raakten... Allemaal heb ik ze aangeboden om hun geld terug te komen halen wanneer de hond na een behandeling bij mij (en nee, dan scheer ik ze niet 3 mm kort) de volgende dag weer klitten zou hebben. Ik heb ze nooit gezien.
Haren die klitten haken met de haarschubben in elkaar. Een klit groeit groter en dat zijn allemaal haren die 'aanhaken'. Die haren trekken dus naar elkaar toe. Iedere individuele haar wordt onder spanning gezet, elke dag iets strakker. Wanneer ik me dat voorstel, dan doet dat pijn.... Klitten vergelijk ik wel eens met een wollen jas die, terwijl je hem aanhebt!, steeds iets warmer gewassen wordt. Uiteindelijk heb je een soort harnas aan.
-
Melanie 74
Tjah, ik borstel mijn honden echt niet iedere week!!
Als ik dat gaan doen, verharen ze nog heftiger en trek ik de onderwol er veels te veel uit.
Een Tatra heeft een hele andere vacht dan een Sheltie, ze hebben een redelijk zelfreinigende vacht. Het vuil valt er na het drogen vanzelf uit.
De haren achter de oren zijn iets anders, en die knip ik dan gewoon weg. Dat kan trouwens in een dagje ontstaan hier. Als ze weer eens aan elkaar hangen en trekken en rondjes draaien ...
Gaan hun oren nog beter van staan ook
Ik ben geen slechte baas, een tatra heeft weinig vachtverzorging nodig. Dat vind ik ook een van de aantrekkelijke zaken van dit ras.
Wat ik wel doe, en wat ik dan nog belangrijker vind, is het regelmatig nakijken van de oren. Dus erin
Als ik dat gaan doen, verharen ze nog heftiger en trek ik de onderwol er veels te veel uit.
Een Tatra heeft een hele andere vacht dan een Sheltie, ze hebben een redelijk zelfreinigende vacht. Het vuil valt er na het drogen vanzelf uit.
De haren achter de oren zijn iets anders, en die knip ik dan gewoon weg. Dat kan trouwens in een dagje ontstaan hier. Als ze weer eens aan elkaar hangen en trekken en rondjes draaien ...
Gaan hun oren nog beter van staan ook
Ik ben geen slechte baas, een tatra heeft weinig vachtverzorging nodig. Dat vind ik ook een van de aantrekkelijke zaken van dit ras.
Wat ik wel doe, en wat ik dan nog belangrijker vind, is het regelmatig nakijken van de oren. Dus erin
- wendy71
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ridgebacks!
- Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
- Contacteer:
Lynn is een herplaatser Suzanne
, ze is pas bij Carma.
Ik denk dat die vervilte klit er al zat toen carma haar ging halen.
Correct me if I'm wrong Carma.
Ik denk dat die vervilte klit er al zat toen carma haar ging halen.

Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
- *Anita*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
- Aantal honden: 1
nou hier nog een slecht baasje
Zojuist een klit weggeknipt achter Toya's oor
kam het gemiddeld nu 1 x per week maar door het gezever van Harley klit het enorm snel
Zojuist een klit weggeknipt achter Toya's oor
kam het gemiddeld nu 1 x per week maar door het gezever van Harley klit het enorm snel
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley

- Carma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie
Klopt! Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik geen enorme borstelaar ben en van mij mag Lynn in het water, door de modder, door de struiken etc, dus ik zal mijn best doen om 1 a 2 x per week goed te borstelen, maar ik weet niet of dat genoeg zal zijn :N:wendy71 schreef:Lynn is een herplaatser Suzanne, ze is pas bij Carma.
Ik denk dat die vervilte klit er al zat toen carma haar ging halen.![]()

-
Wilm@
Barca kam ik een keer in de week en ja hoor, hij heeft ook weleens klitten. Ik spray dan de conditioner wat speciaal voor honden is op die klit. Laat het even intrekken en daarna kam ik met gemak die klit eruit. Zonder trekken, haken met de punt van een kam of recht inknippen met een schaar.
-
Neeltje
Ik zit me hier ook helemaal te verbazen. Bij Yentle is het nu nog niet echt nodig, maar ik kam en borstel haar nu al iedere dag, vanaf de dag dat ze hier is, voornamelijk om haar er aan te laten wennen. Maar ook om te voorkomen dat er ergens klitjes komen. En ja ik heb de beweegbare borstel van Les Pooch, maar die heb ik eigenlijk nog niet echt nodig. Ik gebruik hem wel ook zodat ze eraan kan wennen. Mijn strategie is iedere dag even erdoor heen, gaat klitten voorkomen? En dan mag ze echt wel overal doorheen sjouwen en het water in.Suzanne123 schreef:Ik ga mijn reputatie waarmaken waarschijnlijk, maar ja, dat vind ik idd slecht.
Een hond heeft last van klitten, dat doet pijn.
Het is toch een kleine moeite om dat als het nodig is zelfs elke dag even te doen?
Ze lopen er hier echt niet elke dag "show-klaar" bij, maar ze worden wel goed bijgehouden. Ik vind dat leuk om te doen, het hoort erbij.. net als uitlaten en eten geven. Kun je ook niet een dagje overslaan toch?
Suzanne
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Nou, elke dag kammen/borstelen hoeft ook niet goed te zijn; hangt van het ras en de vacht af.
Hier is het 1 x per week een grote beurt en daar waar nodig even snel een borstel door.
Door de modder gaan ze idd niet maar spelen doen ze wel.
Maar ik kom niet verder dan: als je het bijhoudt is het een kleine moeite om je honden er verzorgd uit te laten zien..
Suzanne
Hier is het 1 x per week een grote beurt en daar waar nodig even snel een borstel door.
Door de modder gaan ze idd niet maar spelen doen ze wel.
Maar ik kom niet verder dan: als je het bijhoudt is het een kleine moeite om je honden er verzorgd uit te laten zien..
Suzanne
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
Jij mag als Yentle een maand of negen is weer eens mee komen praten, NeeltjeNeeltje schreef: Ik zit me hier ook helemaal te verbazen. Bij Yentle is het nu nog niet echt nodig, maar ik kam en borstel haar nu al iedere dag, vanaf de dag dat ze hier is, voornamelijk om haar er aan te laten wennen. Maar ook om te voorkomen dat er ergens klitjes komen. En ja ik heb de beweegbare borstel van Les Pooch, maar die heb ik eigenlijk nog niet echt nodig. Ik gebruik hem wel ook zodat ze eraan kan wennen. Mijn strategie is iedere dag even erdoor heen, gaat klitten voorkomen? En dan mag ze echt wel overal doorheen sjouwen en het water in.
-
Neeltje
Natuurlijk heb ik het nu nog makkelijk, dat besef ik me heel goed, maar dat wil niet zeggen dat ik zal stoppen met dagelijks te borstelen als haar haar op lengte is.Rosita Compagner schreef:Jij mag als Yentle een maand of negen is weer eens mee komen praten, NeeltjeNeeltje schreef: Ik zit me hier ook helemaal te verbazen. Bij Yentle is het nu nog niet echt nodig, maar ik kam en borstel haar nu al iedere dag, vanaf de dag dat ze hier is, voornamelijk om haar er aan te laten wennen. Maar ook om te voorkomen dat er ergens klitjes komen. En ja ik heb de beweegbare borstel van Les Pooch, maar die heb ik eigenlijk nog niet echt nodig. Ik gebruik hem wel ook zodat ze eraan kan wennen. Mijn strategie is iedere dag even erdoor heen, gaat klitten voorkomen? En dan mag ze echt wel overal doorheen sjouwen en het water in.Nu heb je het nog te makkelijk .... wacht maar
Het verbaast mij, net als Suzanne, dat de honden zo weinig worden geborsteld. Als ik niet van plan was geweest een langharige hond goed te onderhouden, waar dus het bijhouden van de vacht deel van is, was ik niet aan een langharige hond begonnen.
- Carma
- Zeer actief
Nou ik heb de klitten er deze week rigoreus uitgeknipt (met scharensetje van de HEMA! nogmaals bedankt voor de tip!) en ik heb zo'n borstel gekocht om het bij te houden:

Is dat een beetje een slimme keus geweest of niet?
Het knippen was nog wel even een gedoe, want madam wilde natuurlijk écht niet stilzitten

Het knippen was nog wel even een gedoe, want madam wilde natuurlijk écht niet stilzitten

- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
Ook van de Hema zeker, die borstel?
Waarom nu niet even op gratis aangeboden professioneel advies? vosse en ik komen niet voor niks naar de doedag
Voor neeltje; mensen borstelen vaak wel hoor, maar hebben geen idee hoe en waarmee. Je eigen haar borstelen is nu eenmaal iets heel anders dan een hondenvacht op orde houden.
Waarom nu niet even op gratis aangeboden professioneel advies? vosse en ik komen niet voor niks naar de doedag
Voor neeltje; mensen borstelen vaak wel hoor, maar hebben geen idee hoe en waarmee. Je eigen haar borstelen is nu eenmaal iets heel anders dan een hondenvacht op orde houden.
- Carma
- Zeer actief
Nee, de borstel is van Karlie.Rosita Compagner schreef:Ook van de Hema zeker, die borstel?![]()
Waarom nu niet even op gratis aangeboden professioneel advies? vosse en ik komen niet voor niks naar de doedag![]()
Ik kom zeker langs hoor op de doedag, maar ik ben zo bang dat als ik het tot die tijd niet borstel dat ze straks weer vol met klitten zit
Ik was dit weekend bij de groothandel en heb toen deze borstel meegenomen, om in elk geval íets te hebben om de vacht te onderhouden! De bedoeling was dus wel goed

-
Neeltje
Ik heb al borstel lessen van de fokker gehad, plus andere tips om de vacht en andere dingetjes goed bij te houden ...... en het benodigde materiaal in het puppypakket van haar mee gekregen, waaronder dus de mooie borstel en een kam!Rosita Compagner schreef:Ook van de Hema zeker, die borstel?![]()
Waarom nu niet even op gratis aangeboden professioneel advies? vosse en ik komen niet voor niks naar de doedag![]()
- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
Dit is zo'n zgn.'poedelborstel', wordt in dierenzaken altijd aangeprezen als 'de borstel voor langharen'Carma schreef:Nou ik heb de klitten er deze week rigoreus uitgeknipt (met scharensetje van de HEMA! nogmaals bedankt voor de tip!) en ik heb zo'n borstel gekocht om het bij te houden:
Ik zal anders voor de doedag ook wat van mijn borstels/kammen meenemen om te laten zien (tenzij Rosita haar hele verzameling meeneemt

- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Silka idem dito. Daarbij haat ze kammen en borstelen dus knip ik zo snel mogelijk de vervilting achter de oren weg. Sil heeft zoveel haar, daar zie je niks van.Inge O schreef:Rosita Compagner schreef:
Haren die klitten haken met de haarschubben in elkaar. Een klit groeit groter en dat zijn allemaal haren die 'aanhaken'. Die haren trekken dus naar elkaar toe. Iedere individuele haar wordt onder spanning gezet, elke dag iets strakker. Wanneer ik me dat voorstel, dan doet dat pijn.... Klitten vergelijk ik wel eens met een wollen jas die, terwijl je hem aanhebt!, steeds iets warmer gewassen wordt. Uiteindelijk heb je een soort harnas aan.ik wou net al zeggen dat dit bij een grote klit (eerder plakkaten dan) die bij beweging van de hond dus niks anders kan dan aan de huid trekken dit zeker zo zal zijn, maar bij een armzalig klitje achter de oren zie ik dat toch echt niet gebeuren hoor.Suzanne123 schreef:Nee, maar het trekt aan de huid...toch?
overigens heb ik er hier zo eentje lopen die, van zodra er een molecuul in haar lijf niet goed zit, doet alsof de wereld vergaat en zij erbij - ik weet echt 200% zeker dat ze vreselijk zou zeuren en krabben en kopschudden als zo'n oorklitje ook maar het minste beetje pijn zou doen.
Enne... ik kam en borstel mijn honden echt wel hoor, al is het niet onze hobby. Maar ze lopen elke dag lekker in de natuur te struinen en te doen en er blijven ook elke dag wel takjes, distels en van die plakbolletjes in hun vacht kleven. Het meeste pluk ik er meteen na de wandeling even uit, uit maar soms blijft er wel eens wat zitten. En ja, dat wordt dan een klit(je).
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Voor het gewone collie-sheltie-borstelwerk vind ik deze ideaal:

Deze gebruik ik voor de wekelijkse borstelbeurt. Maak het haar niet kapot, maar zorgt er wel voor dat ik tot op de huid kan komen. Ik vind het moeilijk inschatten in hoeverre deze verschilt van de getoonde? De borstel die ik gebruik heeft "ronde" uiteinden en is dus niet scherp op de huid.
Verder gebruik ik, maar ik weet inmiddels dat dat ook ontzettend persoonlijk is deze dingen:

Van boven naar beneden:
* Vlooienkam
* Fijne kam
* Kam met ongelijke tanden
* Grove kam met draaiende tanden
* Herderharkje (korte en lange tanden)
* Uitdunmes (snijdt de haren)
* Links grove kam met gelijke tanden
De kam die helemaal zwart is gebruik ik eigenlijk niet (meer). In het begin heb ik 'm wel gebruikt. Wat ik er af en toe nog mee doe (het is een helemaal kunststof kam) is het in de vacht kammen van een conditioner na het wassen van de hond.
De kam met blauw handvat is een kam met draaiende tanden. Ideaal voor vacht die in de broek net wat minder makkelijk doorkambaar is.
Aan borstels heb ik verder deze verzameling:

Van links naar rechts:
* Luxe glansborstel
* Eenvoudige glansborstel
* Gewone borstel
* Gewone, maar wat grovere borstel
* Mini-borsteltje, ideaal voor pups (om te wennen)
* Massage-borstel (doet weinig aan echt borstelen)
Daarnaast heb ik nog:

onder v.l.n.r.
* Nagelkniptang
* Kleine schaar met afgeronde punten
* Nagelschaar
* Variant op herderharkje
* Borsteltje met gebogen ijzeren pinnen
Scharen boven:
* links; rechte scharen
* rechts; enkele en dubbele effileerschaar
Voor shelties en collies vind ik het gebogen ijzerenpinnend-ding eigenlijk niets; ik gebruik dat alleen als ze op hun paasbest moeten zijn en dan alleen de haren achter de oren, waar het vaak wat pluiziger is.
De borstels ben ik tevreden mee; die gebruik ik overigens idd alleen als "paasbest" gewenst is
De effileerscharen... daarvan zoek ik nog een luxere versie, die staan nog op mijn verlanglijstje.
Natuurlijk is goed gereedschap het halve werk, maar ook de soort borstel/kam. Het merk dus. Als je zelf een attribuut niet lekker vast kunt houden, dan kun je niet verwachten dat je er goed werk mee kunt afleveren
dus zoek iets wat lekker in de hand ligt, niet te groot is of te klein.
Met nagelscharen is het zoeken wat prettig is... hangt ook weer van het ras af
Het moet "werken op de hond" maar ook hiervoor geldt dat je er ZELF lekker mee moet kunnen werken, anders wordt 't niets.
(Eh.. oh ja, ik ben geen trimster, vind het "gewoon leuk" om ermee bezig te zijn)
Suzanne

Deze gebruik ik voor de wekelijkse borstelbeurt. Maak het haar niet kapot, maar zorgt er wel voor dat ik tot op de huid kan komen. Ik vind het moeilijk inschatten in hoeverre deze verschilt van de getoonde? De borstel die ik gebruik heeft "ronde" uiteinden en is dus niet scherp op de huid.
Verder gebruik ik, maar ik weet inmiddels dat dat ook ontzettend persoonlijk is deze dingen:

Van boven naar beneden:
* Vlooienkam
* Fijne kam
* Kam met ongelijke tanden
* Grove kam met draaiende tanden
* Herderharkje (korte en lange tanden)
* Uitdunmes (snijdt de haren)
* Links grove kam met gelijke tanden
De kam die helemaal zwart is gebruik ik eigenlijk niet (meer). In het begin heb ik 'm wel gebruikt. Wat ik er af en toe nog mee doe (het is een helemaal kunststof kam) is het in de vacht kammen van een conditioner na het wassen van de hond.
De kam met blauw handvat is een kam met draaiende tanden. Ideaal voor vacht die in de broek net wat minder makkelijk doorkambaar is.
Aan borstels heb ik verder deze verzameling:

Van links naar rechts:
* Luxe glansborstel
* Eenvoudige glansborstel
* Gewone borstel
* Gewone, maar wat grovere borstel
* Mini-borsteltje, ideaal voor pups (om te wennen)
* Massage-borstel (doet weinig aan echt borstelen)
Daarnaast heb ik nog:

onder v.l.n.r.
* Nagelkniptang
* Kleine schaar met afgeronde punten
* Nagelschaar
* Variant op herderharkje
* Borsteltje met gebogen ijzeren pinnen
Scharen boven:
* links; rechte scharen
* rechts; enkele en dubbele effileerschaar
Voor shelties en collies vind ik het gebogen ijzerenpinnend-ding eigenlijk niets; ik gebruik dat alleen als ze op hun paasbest moeten zijn en dan alleen de haren achter de oren, waar het vaak wat pluiziger is.
De borstels ben ik tevreden mee; die gebruik ik overigens idd alleen als "paasbest" gewenst is
De effileerscharen... daarvan zoek ik nog een luxere versie, die staan nog op mijn verlanglijstje.
Natuurlijk is goed gereedschap het halve werk, maar ook de soort borstel/kam. Het merk dus. Als je zelf een attribuut niet lekker vast kunt houden, dan kun je niet verwachten dat je er goed werk mee kunt afleveren
Met nagelscharen is het zoeken wat prettig is... hangt ook weer van het ras af
Het moet "werken op de hond" maar ook hiervoor geldt dat je er ZELF lekker mee moet kunnen werken, anders wordt 't niets.
(Eh.. oh ja, ik ben geen trimster, vind het "gewoon leuk" om ermee bezig te zijn)
Suzanne
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
wat kam je met een vlooienkam op een sheltie/collie? 't stukje tussen hun ogen?
@lieke; laten we allemaal al onze kammen en borstels meenemen? Dan kunnen we kijken en vergelijken. Wat wel grappig gaat zijn is dat ik waarschijnlijk het minste bij me heb, als ik naar die uitstalling van suzanne kijk tenminste...
@lieke; laten we allemaal al onze kammen en borstels meenemen? Dan kunnen we kijken en vergelijken. Wat wel grappig gaat zijn is dat ik waarschijnlijk het minste bij me heb, als ik naar die uitstalling van suzanne kijk tenminste...
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Ik kam er de haren achter de oren soms mee door en de bevedering aan de poten. Soms. Is meestal volstrekt niet nodig. Destijds aangeschaft op advies.. je weet wel hoe dat gaatRosita Compagner schreef:wat kam je met een vlooienkam op een sheltie/collie? 't stukje tussen hun ogen?
Maar zeker niet alles gebruik ik nog.
(Ter info: vrijwel alles had ik al toen we nog maar 1 hond hadden....)
Suzanne
- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
Zoveel als Suzanne heeft, heb ik niet hoorRosita Compagner schreef:wat kam je met een vlooienkam op een sheltie/collie? 't stukje tussen hun ogen?
Dus ik heb kammen en borstels 'voor elk wat wils'.

- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Dit is toch geen poedelborstellieke schreef:Dit is zo'n zgn.'poedelborstel', wordt in dierenzaken altijd aangeprezen als 'de borstel voor langharen'Carma schreef:Nou ik heb de klitten er deze week rigoreus uitgeknipt (met scharensetje van de HEMA! nogmaals bedankt voor de tip!) en ik heb zo'n borstel gekocht om het bij te houden:
Het knippen was nog wel even een gedoe, want madam wilde natuurlijk écht niet stilzitten. Nou weet ik niet veel van andere langhaarrassen maar voor de collievacht is het de pest.
Ik zal anders voor de doedag ook wat van mijn borstels/kammen meenemen om te laten zien (tenzij Rosita haar hele verzameling meeneemt).

Met zo'n pennenborstel hoef ik bij Jip niet aan te komen zetten. Dat doet echt niks.
Ik vind zo'n pennenborstel erg fijn voor vachten als Ziva. I.c.m. bovenstaande voor de broek e.d. en een kam. (voor het gewone borstelen). Maar zal mijn verzameling ook eens meenemen met de doe dag
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
- Carma
- Zeer actief
Suzanne123 schreef: (Ter info: vrijwel alles had ik al toen we nog maar 1 hond hadden....)
Suzanne
Rosita: als jij mij gaat adviseren om voor elk plukje haar een andere borstel te kopen kan je me wat hoor!

- Magic
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Ik zou als ik jou was nog een herderharkje erbij kopen. Eentje waarbij de 'tanden' kunnen draaien, en naar binnen-en-buiten kunnen bewegen. Die zijn ideaal om de losse ondervacht weg te 'harken' als ze aan het ruien is.Carma schreef:Suzanne123 schreef: (Ter info: vrijwel alles had ik al toen we nog maar 1 hond hadden....)
Suzanne
tsja,....ieder zijn hobby natuurlijk.....
Rosita: als jij mij gaat adviseren om voor elk plukje haar een andere borstel te kopen kan je me wat hoor!![]()
Verder zou ik nog een dun kammetje kopen waarmee je 1 losse klit kan wegkammen, en volgens mij heb je dan, samen met de huidige aangeschafte borstels, een prima onderhoudsset

Iedere dag feest!
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Tsja, het is makkelijk dat ik het leuk vind om te doen, maar aan de andere kant; je moet geen hond nemen waar onderhoud aan zit als je niet bereid bent dat onderhoud te plegen.Carma schreef:Suzanne123 schreef: (Ter info: vrijwel alles had ik al toen we nog maar 1 hond hadden....)
Suzanne
tsja,....ieder zijn hobby natuurlijk.....
Rosita: als jij mij gaat adviseren om voor elk plukje haar een andere borstel te kopen kan je me wat hoor!![]()
Ik vind dat 100% vergelijkbaar met "je neemt geen hond die een aktief leven nodig heeft maar dat kun / wil je 'm niet geven".
In alle opzichten moet je in een hond kiezen die bij je past; levensstijl, te bieden activiteit/sport/spel/training, voedsel(hoeveelheid), maar dus ook vachtonderhoud.
Dus, als je een hond hebt die dagelijks vachtonderhoud "vereist" en je geeft dat niet, dan zit je er in mijn bescheiden mening toch naast, net zo goed als dat je een hond uit werklijnen tot bank-hanger wilt promoveren ;-((
Suzanne
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Ik haal ook vaker een kammetje (geen borstel, daar zijn de klitten te fijn hier voor) door het probleem gebied achter de oren (staande oren, dus wegknippen is ook geen optie hier) Ook onder de oksels en de broek haal ik vaker dan 1 keer per week de borstel/kam door. Ik kom de hond in zijn geheel dus 1 keer per week (soms zelf 1 keer per 2 weken) en de probleemgebieden neem ik 2 keer per week even mee.
Echte klitten knip ik inderdaad ook altijd in de lengte door, en lukt het kammen dan alsnog niet, dan gaat alsnog de schaar er overdwars in en hoppa klit weg. Ik gebruik overigens een kappersschaar en een effileerschaar van 1 of andere dorgisterij (etos volgens mij) de effileerhondenschaar werkt niet zo goed hier :S
Echte klitten knip ik inderdaad ook altijd in de lengte door, en lukt het kammen dan alsnog niet, dan gaat alsnog de schaar er overdwars in en hoppa klit weg. Ik gebruik overigens een kappersschaar en een effileerschaar van 1 of andere dorgisterij (etos volgens mij) de effileerhondenschaar werkt niet zo goed hier :S