balou2000 schreef: koop ik de cintronella olie gewoon bij de etos of zo
en moet ik dat vermengen
en is het niet schadelijk voor katten die wonen hier namelijk ook
Etherische olie moet je NIET gebruiken bij katten. Ze missen een enzym om het af te breken, en dan krijgen ze leverstapeling met op den duur dus vergiftigingsverschijnselen. Bij honden kun je wel etherische olie gebruiken, en zolang je de kat er niet mee behandeld, of ze het niet van de hond aflikken kan dat prima.
Ik zou zelf trouwens geen citronella gebruiken, volgens mij hebben honden hier een hekel aan. Maar dat kun je eenvoudig testen door de verdunde oplossing te laten ruiken.
Overigens is etherische olie bijzonder slecht oplosbaar in water. Eigenlijk moet je dan een emulgator gebruiken. Maar heel stevig schudden voordat je het opsprayt werkt ook wel enigszins. Een paar druppels etherische olie (4 à 6) per 100 ml water is een goede mengverhouding.
Wat betreft welke olie: ik zou alleen voor een goede kwaliteit olie gaan. In Nederland ben je dan beperkt tot drie merken. Volatile, Chi en Zwaantje. Die kun je vaak in goede kruidenwinkels of reformzaken krijgen. De rest is óf synthetische namaak óf gemengd. Een goede indicatie is de prijs. Is de rozenolie even duur als de citronella? Dan kun je er gif op innemen dat het synthetische of gemengde rommel is. Een opschrift als "100% puur" stelt niks voor. 100% pure synthetische namaak is ook 100% puur.....