tejologie schreef:Alles wat je noemt zijn routes waar je aangelijnd loopt.
In het Rijsterbos mag het niet, denk dat het te maken heeft dat ze niet achter de dieren in het bos aan mogen jagen.
Bij het mirnser klif mogen ze na 1 oktober los.
Daarna is het een kleine rustige weg, als ze goed luisteren zouden ze daar los kunnen.
In Bakhuizen kun je buitenom door een eendenkooi, volgens mij kunnen ze daar ook los.
Van Bakhuizen kun je over fietspaden naar Hemelum (maren) en via fietspaden achter de camping langs weer naar het Rijsterbos. Op die fietspaden kunnen ze volgens mij ook los als ze goed luisteren.
Hangt er ook vanaf hoeveel km je zelf wilt lopen.
Als je zelf korte afstand wilt lopen zijn er in het Oudemirdumer bos plaatsen waar ze los mogen.
Wil je grotere afstand lopen, zoals Els noemde van Rijs naar Wyckel, dan zullen er stukken bij zitten waar ze aangelijnd moeten.
Onze stabij ( 1 jaar) is veel aangelijnd omdat hij achter alles aangaat wat beweegt, dus katten en hazen.
Alleen op plaatsen waar het kan, zoals het Mirnser Klif of bij Stavoren bij het strandje (vanuit Warns over middelweg rechtuit ) laten we hem wel los.
Ik wéét waar ze los mogen hoor, ik woon in Gaasterland

Op de fietspaden en in de eendenkooi mag het overigens niet.
Al zou het misschien wel kunnen.
Maar ik heb er dus vier. En ik ga niet stukken tussendoor met honden aangelijnd lopen want in een groep hoeft het maar met een fout te gaan en alles gaat er achter aan.
Ik loop tweemaal daags minimaal in de bossen, en in bv in Oudemirdum kun je rustig een uur lopen, los, en nog wel langer ook.
Lyklemabos is ook een optie, al mag het daar ook niet dacht ik.
En ja, dat komt dus door die mensen die vinden dat jagen niet erg is.
Omdat er reeën zitten en dassen, en die worden niet blij van jagende honden.

Plek zat waar je wel los kunt, Oudemirdum en St Nyk vind ik bv prima opties.
Maar van plek naar plek en tussendoor aan de lijn, dat doe ik dus niet.
En nee, mijn honden jagen niet, maar aldoor aanlijnen met vier stuks is me teveel gedoe.