Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

aangevallen en gebeten door hond van mijn zoon

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Sproetje
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniël

aangevallen en gebeten door hond van mijn zoon

Ongelezen bericht door Sproetje »

Aangezien ik geen nieuwe berichtjes in de rubriek "gedrag" geplaatst krijg, doe ik het eventjes hier.

Mijn zoon kwam vandaag even op de koffie met zijn Rode Springer Spaniel.
Sproet dus!
Wanneer hij moet werken laat ik hem uit en verzorg ik hem, hij staat altijd kwispelend te wachten en heerlijk met zijn kont te schudden, zo blij is hij dan.
Vandaag lag hij in de kamer en ik was tegen hem aan het praten.
Hij keerde zich op zijn rug, poten gespreid alsof hij zeggen wilde, aai me weer lekker over mijn buikje, (vind hij oh zo fijn).
Hij keek mij vriendelijk aan, maar nog voor ik hem aanraakte hapte hij naar mijn hand.
Ik kon deze nog net terugtrekken, deed een paar stappen naar achteren toen hij direct opsprong en opnieuw naar mijn hand hapte en flink doorbeet en nogmaals hapte om opnieuw te bijten.
Kan dit het rode cocker syndroom zijn?
Of kan dit een andere oorzaak hebben?

Ik hoor hier graag een mening over,
oma van Sproet.
primera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bullterrier
Aantal honden: 1

Re: aangevallen en gebeten door hond van mijn zoon

Ongelezen bericht door primera »

Het kan zo veel redenen hebben en het hoeft ook niet vals te zijn, kan ook een soort van spelen zijn geweest, je moet alleen nooit je hand terug trekken als een hond je bijt. Nu is dat vaak een snelle reactie van mensen maar je kan beter je hand verder duwen dan weg trekken... een hond vind dat niet leuk en laat snel los (mijn mening dan).
Is mij vroeger geleerd toen ik een bouvier had.
Wat ik erin lees is meer speelgedrag, zie dit altijd vaker bij spelende honden.
Maar het is moeilijk om zo uit de tekst mee te kunnen kijken. De meeste mensen denken ook altijd dat een kwispelende hond altijd blij is :neenee:
Sproetje
geregistreerd lid

Je hebt gelijk wat het terugtrekken van de hand betreft, vaak doe je dat uit een reflex.
Ik had niet de indruk dat het spelen was.
Hij heeft eerder mijn man flink gebeten, wij dachten dat dit misschien angstagressie zou kunnen zijn, maar hij hapt nu ook naar zijn baasje en bazinnetje.
Ik maak me oprecht zorgen!!!
sTefaniA
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer

Ongelezen bericht door sTefaniA »

Als hij op zijn rug gaat liggen en jij buigt je over hem om te aaien, dan voelde hij zich misschien bedreigd? Ik zie hier wel verschil tussen een 'ik lig op mijn rug en wil graag buikje kroelen' of 'ik lig op mijn rug en ben eigenlijk een beetje bang'
Beet hij echt door? Meerdere keren? Als diesel hier hapt om te spelen en hij bijt iets te hard dan roep ik heel hard auw, en dan stopt hij en geeft likjes. Hij zou nooit nog een keer bijten, en dan nog een keer...
Gromde hij? Liet hij zijn tanden zien? Stand van de oren en staart? Hoe reageerde hij erna? Toen diesel mij echt gebeten had ben ik heel kwaad geworden, hij zonk zowat door de grond en kroop in een hoek met zijn staart helemaal weg, hij was echt geschrokken. Was sproet geschrokken?
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Op basis van wat je in je openingspost zegt denk ik niet dat iemand hier daarover een goed oordeel kan vellen, daarvoor is de beschrijving te summier, iig de beschrijving van hetgeen jij hebt opgemerkt.
Maar als ik verder lees dat je man ook al flink gebeten is en dat de hond ook al gromt naar baasje en bazinnetje, dan zou ik mij ook zorgen maken en vind ik dit alles meer dan voldoende reden om een goede gedragstherapeut in te schakelen die de situatie wel met eiegn ogen kan bekijken.
Gr. Aniek

Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

hoe oud is sproet en hoe oud was hij toen hij voor het eerst beet?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Sproetje schreef:Je hebt gelijk wat het terugtrekken van de hand betreft, vaak doe je dat uit een reflex.
Ik had niet de indruk dat het spelen was.
Hij heeft eerder mijn man flink gebeten, wij dachten dat dit misschien angstagressie zou kunnen zijn, maar hij hapt nu ook naar zijn baasje en bazinnetje.
Ik maak me oprecht zorgen!!!
Voor de volledigheid kun je misschien ook beter die andere incidenten beschrijven?
Zoals je deze situatie beschrijft .. dat doen mijn honden ook..en ik speel zelf mee.. mijn vader speelde ook en ondanks dat ik waarschuwde omdat ik het wat feller zag worden werd de beet wat vaster en pa schrok trok zijn hand terug en dat leverde ook een wond op.. en een hond die niet inzag dat zijn spel te grof was en dus afgekapt diende te worden.. wat ik dus deed toen ik mijn pa zag bloeden.. maar de hond had nou echt niet in de gaten dat wat hij deed geen spel meer was omdat er een wondje was ontstaan.. ( als mijn twee honden samen zo spelen komen er geen wonden, maar ja een mensenhuid is geen hondenhuid..)
Kan me voorstellen dat je je zorgen maakt, maar iets meer info over wanneer hond hapt of reageert geeft meer een beeld..
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Moeilijk te zeggen omdat we niet het hele plaatje zien, maar een hond die op z'n rug ligt en dan hapt, het klinkt toch als angsthappen. En door achteruit te deinzen stimuleer je erger. Waar zat de hond zijn staart tijdens het happen? En wat was de stand van de oren?

Ik zou in elk geval stoppen met zelf op de hond aflopen, laat hem maar bij jou komen. Met niet-opdringerig zijn voorkom je vaak al een hoop.

Wellicht is het een goed idee om er een GT bij te halen, die kan van dichtbij veel beter constateren of het een angst- of ander probleem is.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Sproetje
geregistreerd lid

Bedankt voor je reactie Stefania.
Sproet maakte absoluut geen angstige indruk, hij keek mij een paar keer aan door met zijn kop even omhoog te gaan.
Toen ik dichterbij kwam ging hij op zijn rug liggen zoals hij altijd doet wanneer hij over zijn buik geaaid wil worden.
Ik riep keihard "auw" en toen stopte hij niet, hij sprong juist op om opnieuw naar mijn hand te bijten, en daarna nog eens: hap, hap en dan tot bloedens toe.
Hij gromde niet, hij lag heel rustig naar mij te kijken, met een blik van kom maar.
Oren waren niet naar achteren.
Ik was na het bijten verschrikkelijk boos op hem, liet hem dat merken maar hij toonde zich niet geschrokken, wel schuldig.
Schuldig want hij moest van zijn baas (mijn zoon) aan het andere eind van de kamer op het kleed gaan liggen.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Sproetje schreef:Bedankt voor je reactie Stefania.
Sproet maakte absoluut geen angstige indruk, hij keek mij een paar keer aan door met zijn kop even omhoog te gaan.
Toen ik dichterbij kwam ging hij op zijn rug liggen zoals hij altijd doet wanneer hij over zijn buik geaaid wil worden.
Ik riep keihard "auw" en toen stopte hij niet, hij sprong juist op om opnieuw naar mijn hand te bijten, en daarna nog eens: hap, hap en dan tot bloedens toe.
Hij gromde niet, hij lag heel rustig naar mij te kijken, met een blik van kom maar.
Ik was na het bijten verschrikkelijk boos op hem, liet hem dat merken maar hij toonde zich niet geschrokken, wel schuldig.
Schuldig want hij moest van zijn baas (mijn zoon) aan het andere eind van de kamer op het kleed gaan liggen.
Stefania is niet de enige die gereageerd heeft... :wink:
Hoe oud is de hond werd ook al eerder gevraagd.
renee-uk
Zeer actief

dan is het volgens mijn lekenverstand geen rage syndrome, want een van de kenmerken is dan juist dat de hond geen schuldig gedrag vertoont maar het hele bijtincident negeert en zelfs vergeten lijkt.

GT lijkt me hier ook een prima idee, ergens gaat iets niet goed en van op deze manier doorgaan raak je van de wal in de sloot helaas :(
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Sproetje
geregistreerd lid

Dank je wel voor je antwoord, Blondie.
Meer info?
Wanneer mijn zoon 's morgens gaat douchen moet hij niet te dicht langs Sproet lopen want dan gaat hij grommen en happen.
Het lijkt wel een geval van schizofrenie, het ene moment ontzettend lief en aanhankelijk en het volgende moment niet te benaderen.
Kom je dan in zijn buurt dan wordt hij agressief.
Hij is een aantal maanden geleden uit het asiel gehaald met een rapport van agressie naar kinderen toe.
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

renee-uk schreef:
dan is het volgens mijn lekenverstand geen rage syndrome, want een van de kenmerken is dan juist dat de hond geen schuldig gedrag vertoont maar het hele bijtincident negeert en zelfs vergeten lijkt.

GT lijkt me hier ook een prima idee, ergens gaat iets niet goed en van op deze manier doorgaan raak je van de wal in de sloot helaas :(
Ja maar als iemand boos op je word dan ga je toch ook gedrukt weg zeker als je niet weet waarom diegene boos word?

Ben gewoon even mee aan het denken hoor. Ik vind ook dat er veel te weinig info is en geen beeld erbij (ja je staat dan natuurlijk niet te filmen) om er ook maar iets zinnigs over te zeggen. Mijn advies is dan ook om er zo snel mogelijk een profesional bij te halen die hem kan observeren om een te kunnen zien wat er met de hond is.

Wel erg naar ik hoop dat je niet teveel last van je hand hebt :roos:
renee-uk
Zeer actief

Sproetje schreef:Dank je wel voor je antwoord, Blondie.
Meer info?
Wanneer mijn zoon 's morgens gaat douchen moet hij niet te dicht langs Sproet lopen want dan gaat hij grommen en happen.
Het lijkt wel een geval van schizofrenie, het ene moment ontzettend lief en aanhankelijk en het volgende moment niet te benaderen.
Hij is een aantal maanden geleden uit het asiel gehaald met een rapport van agressie naar kinderen toe.
Mag ik vragen wat je zoon dan doet als Sproet zich zo misdraagt?
Afbeelding

corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Sproetje schreef:Dank je wel voor je antwoord, Blondie.
Meer info?
Als ik dit lees denk ik ook niet aan Rage omdat daar kenmerkend van is dat hij niet van te voren aangeeft dat hij iets gaat doen en dat het op de meest vreemde momenten plaats vind hier beschrijf je duidelijk dat het op een vast moment is en dat het met grommen gepaart gaat. Hopelijk is dat een "goed" teken want dan is het misschien waarschijnlijker dat het gedrag te veranderen is.
Hanneke2
Zeer actief

Van jou niet?

Ik vind het toch een beetje een vaag verhaal, want een hond die bijt, is niet rustig, of het nou spelen of dominantie of angst is, een hond die hapt is opgewonden.

Goeie GT erbij, want jullie doen op de een of andere manier iets niet goed.
Sproetje
geregistreerd lid

Sproet is 5 jaar.
En..Sproet voelde zich schuldig want hij kreeg op zijn kop van zijn baasje en moest op het kleed liggen.
Ik had niet de indruk dat hij zich schuldig voelde door het bijtincident.
Wij denken ook aan een gedragstherapeut en hebben meer informatie aangevraagd bij de gedragstherapeut van het asiel.
Het vreemde is dat Sproet normaal gesproken stapelgek op mij is!!!!!!
En andere dagen dat hij bij mij is dan mag ik hem altijd over zijn buik aaien, dan gaat hij er op dezelfde manier voor liggen.
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Voor er een GT ingeschakeld zou worden zou ik eerst kijken of er niets medisch is. Ziet de hond wel goed? Dat is eigenlijk het eerste wat in mij opkomt na je stukjes. Van hieruit is het moeilijk oordelen maar ik heb de indruk dat gedrag misschien verkeerd beoordeeld word. het opkijken kan ook zijn omdat hij iets hoort maar het niet kan plaatsen omdat het zicht niet goed is. Het langs hem heen lopen naar de douche zou dit ook evt kunnen verklaren.
Nogmaals, misschien is het beter om hem eerst medisch na te laten kijken en dit beschrijven bij de DA. Oren ook na laten kijken en evt een ogentest en orentest doen
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Frederiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Frederiek »

Misschien is hij zijn grenzen aan het verkennen? Ik lees dat hij pas sinds een paar maanden bij jullie is, misschien voelt hij zich inmiddels zo 'thuis' dat hij nu durft te kijken hoe ver hij kan gaan?
renee-uk schreef:Mag ik vragen wat je zoon dan doet als Sproet zich zo misdraagt?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding op de afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

chrico schreef:Voor er een GT ingeschakeld zou worden zou ik eerst kijken of er niets medisch is. Ziet de hond wel goed? Dat is eigenlijk het eerste wat in mij opkomt na je stukjes. Van hieruit is het moeilijk oordelen maar ik heb de indruk dat gedrag misschien verkeerd beoordeeld word. het opkijken kan ook zijn omdat hij iets hoort maar het niet kan plaatsen omdat het zicht niet goed is. Het langs hem heen lopen naar de douche zou dit ook evt kunnen verklaren.
Nogmaals, misschien is het beter om hem eerst medisch na te laten kijken en dit beschrijven bij de DA. Oren ook na laten kijken en evt een ogentest en orentest doen
Dat is wel heel slim, had ik niet aan gedacht. Goed advies!
renee-uk
Zeer actief

Sproetje schreef:Sproet is 5 jaar.
En..Sproet voelde zich schuldig want hij kreeg op zijn kop van zijn baasje en moest op het kleed liggen.
Ik had niet de indruk dat hij zich schuldig voelde door het bijtincident.
Wij denken ook aan een gedragstherapeut en hebben meer informatie aangevraagd bij de gedragstherapeut van het asiel.
Het vreemde is dat Sproet normaal gesproken stapelgek op mij is!!!!!!
En andere dagen dat hij bij mij is dan mag ik hem altijd over zijn buik aaien, dan gaat hij er op dezelfde manier voor liggen.
Een hond met het rage syndroom is meestal gedesorienteerd als ie aanvalt, de aanvallen komen vanuit het niets, de hond maakt naderhand een verwarde indruk en het is ook duidelijk dat de hond geen controle heeft over wat ie doet.
Ik zie die kenmerken niet terug in jouw beschrijving eerlijk gezegd en ik denk echt dat dit een 'gewoon' gedragsprobleem is.
Edit: of inderdaad wat Chrico zegt een gezondheidsprobleem, ik las haar antwoord pas nadat ik al gepost had.
Een bezoek aan de DA is natuurlijk altijd prima!
Afbeelding

krullie
Zeer actief

Ongelezen bericht door krullie »

we hebben hier ook ooit een rode cocker met het syndroom gehad.
waar we op moesten passen.
schat van een hond totdat.......
de hond keert echt 180 graden met het gedrag.
en net zo snel als het komt is het weg.
de eigenaren geloofden ons dus ook niet.
totdat het hun ook overkwam.
het blijft erg eng vind ik.
ik hoop dat het bij jullie niet zo is.
Hanneke2
Zeer actief

krullie schreef:we hebben hier ook ooit een rode cocker met het syndroom gehad.
waar we op moesten passen.
schat van een hond totdat.......
de hond keert echt 180 graden met het gedrag.
en net zo snel als het komt is het weg.
de eigenaren geloofden ons dus ook niet.
totdat het hun ook overkwam.
het blijft erg eng vind ik.
ik hoop dat het bij jullie niet zo is.
De hond van TS heeft geen rode-cockersyndroom hoor. Ik ken iemand die het heeft meegemaakt, en wat jij ook zegt, dat is het ene moment normaal, het volgende moment helemaal knettergestoord agressief en dan weer gewoon. Dat is niet drie keer happen, maar wel effe erger.
Sproetje
geregistreerd lid

Een heel goed idee om zijn ogen te laten testen, en eventueel zijn gehoor.
Bedankt voor het advies!
Het haalt wel bepaalde zaken naar voren waar je eerst niet aan gedacht hebt, waarom komt zijn bazinnetje hem bij mij ophalen en hij heeft haar pas in de gaten als zij al binnen is?
Wij zullen dit zeker aan zijn baas doorgeven, die zal er ook erg blij mee zijn.
Dat meen ik echt.
Ook als mijn zoon laat van zijn werk thuiskomt reageert Sproet in eerste instantie afstandelijk.
Pas als hij Sproet gedag zegt komt Sproet hem begroeten.
Misschien uiteindelijk toch een GT inschakelen, maar eerst naar DA lijkt mij ook.
Mensen heel hartelijk bedankt!!!!
Sproetje
geregistreerd lid

Op de vraag van Renee-uk.
Mijn zoon corrigeert altijd verbaal en desnoods met 2 vingers eventjes in de nek gelegd.
Iejun
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): we denken kruising collie of Epagneul Breton met ?
Contacteer:

Ongelezen bericht door Iejun »

jammer dat van Sproetje (de hond van mijn broer). Hij kan best goed overweg met Alfie al negeren ze elkaar soms wel :) ..2 keer een lichte aanvaring. Het is wel erg apart. Ik haalde Sproet een keer op om hem uit te laten en keek me erg verbaasd aan, eenmaal binnen was hij erg blij totdat hij ineens zich omdraaide en verstijfd aan het grommen was, direct streng aangepakt en gecorrigeerd, eenmaal tot rust gaf ik hem een koekje, pakte ik de riem en was hij weer de uber blije Sproet. Ik heb er geen antwoord voor maar hoop dat Sproetje snel en goed geholpen word, want wie word er niet blij van het zien als een cocker zich uitleeft in het bos. Een keer waren we hem kwijt....hij was 3 aardappel en 1 maisveld verder en we aten bijna fazant die avond :) (de veren zaten in zijn bek)
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Ik zou eerst het medische laten uitsluiten en als dat zo is dan zou ik op vrij korte termijn een goede gt gaan inschakelen want ik vind het eerlijk gezegd best zorgelijk klinken zoals jij het beschrijft.
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Ik zou eerst het medische laten uitsluiten en als dat zo is dan zou ik op vrij korte termijn een goede gt gaan inschakelen want ik vind het eerlijk gezegd best zorgelijk klinken zoals jij het beschrijft.
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco

Ongelezen bericht door Kit »

chrico schreef:Voor er een GT ingeschakeld zou worden zou ik eerst kijken of er niets medisch is. Ziet de hond wel goed? Dat is eigenlijk het eerste wat in mij opkomt na je stukjes. Van hieruit is het moeilijk oordelen maar ik heb de indruk dat gedrag misschien verkeerd beoordeeld word. het opkijken kan ook zijn omdat hij iets hoort maar het niet kan plaatsen omdat het zicht niet goed is. Het langs hem heen lopen naar de douche zou dit ook evt kunnen verklaren.

Hier zat ik ook meteen aan te denken, Zen, mijn reu hapte soms ook, dan "lijkt" het of ie schrikt, zelf had ik het idee dat ie niet goed zag, zijn ogen zijn ook niet zo helder als die van mijn andere honden.
Ik heb in April een PRA test laten doen, voor de zekerheid en gelukkig zijn zijn ogen helemaal goed, dus konden we naar een andere reden zoeken, die hebben we niet gevonden, wel zeggen we wat tegen hem voor we hem aanraken en dat werkt
Ήυs

Ongelezen bericht door Ήυs »

blondie schreef:
Stefania is niet de enige die gereageerd heeft... :wink:
Hoe oud is de hond werd ook al eerder gevraagd.
:roll: ja je moet wel op alle berichten in 1x antwoorden natuurlijk!
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”