Ik zou ook een GT inschakelen. En inderdaad een bezoekje bij de DA dan kan je dingen gaan uitsluiten.Sproetje schreef:Sproet is 5 jaar.
En..Sproet voelde zich schuldig want hij kreeg op zijn kop van zijn baasje en moest op het kleed liggen.
Ik had niet de indruk dat hij zich schuldig voelde door het bijtincident.
Wij denken ook aan een gedragstherapeut en hebben meer informatie aangevraagd bij de gedragstherapeut van het asiel.
Het vreemde is dat Sproet normaal gesproken stapelgek op mij is!!!!!!
En andere dagen dat hij bij mij is dan mag ik hem altijd over zijn buik aaien, dan gaat hij er op dezelfde manier voor liggen.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
aangevallen en gebeten door hond van mijn zoon
Moderator: moderatorteam
-
Ήυs
Re: aangevallen en gebeten door hond van mijn zoon
- Iejun
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): we denken kruising collie of Epagneul Breton met ?
- Contacteer:
Dat is ook het eerste wat ik dacht.Nanna schreef:Ik denk dat dit een heel bazig hondje is
Ik denk dat deze hond heel veel baat zal hebben bij een strakke rangorde.
-
Ήυs
Jap Fodor doet dat ook. Als ik aai en hij doet zijn poot omhoog dan stop ik. Hij zegt dan "aai mij hier" net als zijn neus onder mijn hand duwen of kop op schoot leggen. Lijkt schattig maar het is alleen maar dominantie. "jij bent van mij" "aai me nu" 
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik denk dat Nanna het bij het rechte eind heeft. Ik lees allemaal zaken als "normaal mag ik dat" en "normaal wil hij zus of zo....". Dat is niet goed. Je mag alles, hij moet dingen.
Dus ik ben bang dat jullie hem teveel zien als lieve hond ondanks dat hij al lang heeft laten zien dat hij zelf zijn grenzen bepaalt. Dat moeten jullie doen. Dus niks naar hem toelopen als hij vragend om aaien op zijn rug gaat liggen. Je moet hem roepen als JIJ hem wil aaien.
Dus ik zou zeggen, ga eens met hem naar een hele goede hondenschool waar kennis is en vertel wat het probleem is. Wie weet kan hij met een strengere en duidelijk consequentere aanpak zo weer de lieve hond zijn die hij meestal is. Maar dan zonder praatjes en zonder correcties naar mensen toe.
Dus ik ben bang dat jullie hem teveel zien als lieve hond ondanks dat hij al lang heeft laten zien dat hij zelf zijn grenzen bepaalt. Dat moeten jullie doen. Dus niks naar hem toelopen als hij vragend om aaien op zijn rug gaat liggen. Je moet hem roepen als JIJ hem wil aaien.
Dus ik zou zeggen, ga eens met hem naar een hele goede hondenschool waar kennis is en vertel wat het probleem is. Wie weet kan hij met een strengere en duidelijk consequentere aanpak zo weer de lieve hond zijn die hij meestal is. Maar dan zonder praatjes en zonder correcties naar mensen toe.
-
Ήυs
Op puppycursus zie je het vaak al fout gaan, zijn van die kleine maar zo belangrijke dingetjes, dat als het pupje braaf is gaan zitten en een koekje krijgt maar het pupje toch ff die voorpoot op de arm van het baasje legt, en hoppaaa koekje erinNanna schreef:Hier doet Hoppa het bij Bakkie. Hoppa gaat voor Bakkie op zijn rug liggen en mensen zeggen "kijk wat schattig, hij is onderdanig".djow schreef:Jap Fodor doet dat ook. Als ik aai en hij doet zijn poot omhoog dan stop ik. Hij zegt dan "aai mij hier" net als zijn neus onder mijn hand duwen of kop op schoot leggen. Lijkt schattig maar het is alleen maar dominantie. "jij bent van mij" "aai me nu"
Nou, dat is ie dus helemaal niet
Hij wil dat Bakkie zijn piemel schoonlikt en geeft hem op die manier gewoon het commando. En die stakker doet dan dan ook braaf
- Sproetje
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniël
Goeiemorgen,
ik ben heel blij met alle antwoorden en adviezen op dit forum.
Toch heb ik bij het gedrag van Sproet een "vreemd" gevoel!
Mijn man aaide hem vorige week 3 x over zijn kop en de vierde keer was het bijten, gevolg een diepe wond!
Wat toen gezien en uitgelegd werd als "angstagressie" kan er bij mij helaas niet meer in, want dan had Sproet gelijk bij de eerste aai gehapt.
Ik heb alle informatie aan mijn zoon doorgegeven, weet zeker dat ook hij hier heel veel baat bij heeft.
ik ben heel blij met alle antwoorden en adviezen op dit forum.
Toch heb ik bij het gedrag van Sproet een "vreemd" gevoel!
Mijn man aaide hem vorige week 3 x over zijn kop en de vierde keer was het bijten, gevolg een diepe wond!
Wat toen gezien en uitgelegd werd als "angstagressie" kan er bij mij helaas niet meer in, want dan had Sproet gelijk bij de eerste aai gehapt.
Ik heb alle informatie aan mijn zoon doorgegeven, weet zeker dat ook hij hier heel veel baat bij heeft.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
waar ik nu aan denk -en dat is misschien wel heel ver gezocht hoor- is dat Sproet bij zn vorige baasjes regelmatig bestraft is voor brommen.
Hij moest daar immers weg omdat ie agressief naar de kinderen was?
Als dat zo is, maar dat blijft natuurlijk speculatie, zou het het schoolvoorbeeld zijn van een hondje dat door verkeerde correcties geleerd heeft zijn waarschuwingsgrommen niet meer te geven en direkt voor het bijten te gaan.
Als dat zo is, maar dat blijft natuurlijk speculatie, zou het het schoolvoorbeeld zijn van een hondje dat door verkeerde correcties geleerd heeft zijn waarschuwingsgrommen niet meer te geven en direkt voor het bijten te gaan.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Sproetje
- geregistreerd lid
Allereerst bedankt voor alle reacties.
Ten tweede zal ik me even voorstellen. Hoi
Debby en ik (Martijn) zijn een jong koppel die een leuke toevoeging aan ons gezinnetje wilde hebben. Na lang zoeken op internet en na de nodige bezoeken aan asielen kwamen we Sproet tegen. Een hevige Engelse Springer Spaniel met enige achtergrond. Na een uitleg over de reden waarom Sproet in het asiel is terecht gekomen, waren we verkocht! De energie was goed en het klikte. Na onszelf te hebben afgevraagd of we het moesten doen, hebben we hem toch meegenomen. De uitleg waarom hij in het asiel terecht is gekomen was om het feit dat hij uitvallen (geen echte beten) had naar de kinderen. Aangezien Debby en ik voorlopig nog niet aan kinderen gaan beginnen, besloten we toch dit hondje een beter leven te bieden dan het asiel.
Bijgevoegd bij alle papieren die we meekregen zat een advies van een gedragspsycholoog die Sproet had bekeken. Daarin stond dat hij last heeft van angstagressie. Een uitleg over de neerwaartse spiraal van angstagressie en de correctie hierop stond er ook bij. Met dit in ons achterhoofd zijn we erg bewust van de consequente aanpak die Sproet nodig heeft. Niets mag hij krijgen, alles moet hij verdienen.
Na de derde week in huis liep ik 's ochtends naar hem toe, terwijl hij op zijn plek lag, hij begon te grommen en trok zijn lip omhoog. Verbaasd over zijn nog nooit vertoonde gedrag in zijn nieuwe omgeving vroeg ik Sproet bemoedigend wat er aan de hand was. Hij deed een uitval naar me. Ik corrigeerde hem en negeerde hem een week waarin hij mij bang ontweek. Dat was ook het moment waarop het mij duidelijk werd dat hij mij als meerdere is gaan zien. Hij liep niet meer voor me uit maar achter me aan etc. Een dag na de uitval brachten we hem naar de dierenarts en hij bleek een darm-maaginfectie te hebben door het overschakelen van voedsel. Het bleek dus dat hij pijn had net voor de uitval.
Sproet wordt omschreven (door de GT) als een bange hond die niet zeker is in nieuwe situaties. Wel altijd erg opgewonden, maar hij heeft ondertussen geleerd dat uitvallen lonen. Zelf zie ik Sproet als een ongelooflijk dominante hond die wel degelijk bang is en angstagressie vertoont. Thuis ben ik continu bezig om de rangorde duidelijk te maken. Hij eet na ons, vertrekt na ons, komt binnen na ons etc. We halen hem aan wanneer we hem willen aaien en laten hem liggen/negeren als hij op zijn rug gaat liggen met de poten gespreid. Daarnaast leggen we andere mensen altijd uit dat Sproet pas geaaid kan worden wanneer hij aangehaald wordt. Nooit andersom.
's Ochtends kan hij nog wel eens angst vertonen wanneer hij op zijn plek ligt. Blijft hij daar liggen en willen wij hem aaien, gaat hij grommen of valt hij uit. Wanneer je hem van zijn plek roept of aanhaalt, is hij zo blij als iets en is er niets aan de hand.
Ik hoop dan ook dat dit berichtje Sproet in een ander daglicht zet en de lezers wat meer informatie verschaft.
Groetjes!
Debby, Martijn en Sproet.
linkjes voor Sproet in actie: " onclick="window.open(this.href);return false;
Ten tweede zal ik me even voorstellen. Hoi
Bijgevoegd bij alle papieren die we meekregen zat een advies van een gedragspsycholoog die Sproet had bekeken. Daarin stond dat hij last heeft van angstagressie. Een uitleg over de neerwaartse spiraal van angstagressie en de correctie hierop stond er ook bij. Met dit in ons achterhoofd zijn we erg bewust van de consequente aanpak die Sproet nodig heeft. Niets mag hij krijgen, alles moet hij verdienen.
Na de derde week in huis liep ik 's ochtends naar hem toe, terwijl hij op zijn plek lag, hij begon te grommen en trok zijn lip omhoog. Verbaasd over zijn nog nooit vertoonde gedrag in zijn nieuwe omgeving vroeg ik Sproet bemoedigend wat er aan de hand was. Hij deed een uitval naar me. Ik corrigeerde hem en negeerde hem een week waarin hij mij bang ontweek. Dat was ook het moment waarop het mij duidelijk werd dat hij mij als meerdere is gaan zien. Hij liep niet meer voor me uit maar achter me aan etc. Een dag na de uitval brachten we hem naar de dierenarts en hij bleek een darm-maaginfectie te hebben door het overschakelen van voedsel. Het bleek dus dat hij pijn had net voor de uitval.
Sproet wordt omschreven (door de GT) als een bange hond die niet zeker is in nieuwe situaties. Wel altijd erg opgewonden, maar hij heeft ondertussen geleerd dat uitvallen lonen. Zelf zie ik Sproet als een ongelooflijk dominante hond die wel degelijk bang is en angstagressie vertoont. Thuis ben ik continu bezig om de rangorde duidelijk te maken. Hij eet na ons, vertrekt na ons, komt binnen na ons etc. We halen hem aan wanneer we hem willen aaien en laten hem liggen/negeren als hij op zijn rug gaat liggen met de poten gespreid. Daarnaast leggen we andere mensen altijd uit dat Sproet pas geaaid kan worden wanneer hij aangehaald wordt. Nooit andersom.
's Ochtends kan hij nog wel eens angst vertonen wanneer hij op zijn plek ligt. Blijft hij daar liggen en willen wij hem aaien, gaat hij grommen of valt hij uit. Wanneer je hem van zijn plek roept of aanhaalt, is hij zo blij als iets en is er niets aan de hand.
Ik hoop dan ook dat dit berichtje Sproet in een ander daglicht zet en de lezers wat meer informatie verschaft.
Groetjes!
Debby, Martijn en Sproet.
linkjes voor Sproet in actie: " onclick="window.open(this.href);return false;
- Sproetje
- geregistreerd lid
renee-uk schreef:waar ik nu aan denk -en dat is misschien wel heel ver gezocht hoor- is dat Sproet bij zn vorige baasjes regelmatig bestraft is voor brommen.
Dat is ook mijn idee. Hij gromt bijna niet meer. Kan afgeleerd zijn. Vandaar 'stimuleer' ik hem ook eerst te grommen door hem zijn benodigde ruimte te geven als hij gromt.
-
Ήυs
Sproetje schreef:renee-uk schreef:waar ik nu aan denk -en dat is misschien wel heel ver gezocht hoor- is dat Sproet bij zn vorige baasjes regelmatig bestraft is voor brommen.
Dat is ook mijn idee. Hij gromt bijna niet meer. Kan afgeleerd zijn. Vandaar 'stimuleer' ik hem ook eerst te grommen door hem zijn benodigde ruimte te geven als hij gromt.
Leren grommen lijkt mij nou niet de beste oplossing?
Wat leer je dan? Als hij gromt moet jij met je handen weg? En als je dat niet doet wat mag hij dan?
Je moet gewoon met een GT uitzoeken waar dit gedrag vandaan komt en dan dit ongewenste gedrag afleren.
- renee-uk
- Zeer actief
Een paar vragen:
Een correctie bij een hond komt alleen over als die direkt gegeven wordt, zelfs een minuut of wat later heeft dat helemaal geen zin meer dus een week negeren is compleet onduidelijk voor je hond.
Hij weet dat ie genegeerd wordt, maar waarom is hem een raadsel.
En trouwens, hij moest neem ik aan toch ook gevoerd worden in die week?
Dan is er van negeren al helemaal geen sprake meer.
Het lijkt mij een correctie die nergens op slaat en de verwarring van je hond alleen maar groter maakt.
Ik zou zoiets al helemaal niet gaan provoceren.
Als ik hem nodig had zou ik hem er af roepen.
Ook hier geef je onbegrijpelijke signalen af naar je hond, dan kun je wel zelf eerst die deur doorgaan maar als je naar hem toegaat in plaats van hem naar jou te laten komen ben je al niet dominant bezig, als dat al je insteek is
Of Sproets gedrag voortkomt uit angstagressie durf ik zo echt niet te zeggen, ik heb wel de indruk dat het een hond is die niet weet wat er van hem verwacht wordt en daarom maar terugvalt in dat wat ie kent, grommen en bijten. Aanval blijft nog steeds de beste verdediging
*edit: ik zou echt een GT raadplegen en dan een die bij je thuiskomt en ter plekke kan kijken waar de schoen wringt. Want dat ie ergens wringt lijkt me duidelijk
Een week?Hij deed een uitval naar me. Ik corrigeerde hem en negeerde hem een week waarin hij mij bang ontweek.
Een correctie bij een hond komt alleen over als die direkt gegeven wordt, zelfs een minuut of wat later heeft dat helemaal geen zin meer dus een week negeren is compleet onduidelijk voor je hond.
Het lijkt mij een correctie die nergens op slaat en de verwarring van je hond alleen maar groter maakt.
Waarom laat je hem dan niet gewoon op zn plek liggen? Het is zíjn plek immers.'s Ochtends kan hij nog wel eens angst vertonen wanneer hij op zijn plek ligt. Blijft hij daar liggen en willen wij hem aaien, gaat hij grommen of valt hij uit. Wanneer je hem van zijn plek roept of aanhaalt, is hij zo blij als iets en is er niets aan de hand.
Ook hier geef je onbegrijpelijke signalen af naar je hond, dan kun je wel zelf eerst die deur doorgaan maar als je naar hem toegaat in plaats van hem naar jou te laten komen ben je al niet dominant bezig, als dat al je insteek is
Of Sproets gedrag voortkomt uit angstagressie durf ik zo echt niet te zeggen, ik heb wel de indruk dat het een hond is die niet weet wat er van hem verwacht wordt en daarom maar terugvalt in dat wat ie kent, grommen en bijten. Aanval blijft nog steeds de beste verdediging
*edit: ik zou echt een GT raadplegen en dan een die bij je thuiskomt en ter plekke kan kijken waar de schoen wringt. Want dat ie ergens wringt lijkt me duidelijk

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Sproetje
- geregistreerd lid
renee-uk schreef:Een paar vragen:Een week?Hij deed een uitval naar me. Ik corrigeerde hem en negeerde hem een week waarin hij mij bang ontweek.
Waarom laat je hem dan niet gewoon op zn plek liggen? Het is zíjn plek immers.'s Ochtends kan hij nog wel eens angst vertonen wanneer hij op zijn plek ligt. Blijft hij daar liggen en willen wij hem aaien, gaat hij grommen of valt hij uit. Wanneer je hem van zijn plek roept of aanhaalt, is hij zo blij als iets en is er niets aan de hand.
De correctie was ook direct uitgevoerd maar als reactie daarop ontweek hij me een beetje bang. Om dan te gaan forceren lijkt me ook niet goed dus daarom omschreef ik dat als negeren.
Dat hij kan grommen en uitvallen als hij op zijn plek ligt, provoceren we niet maar daar kwamen we achter zoals ik schreef in mijn eerder berichtje. Wanneer hij op zijn plek ligt, laat ik hem daar ook rustig liggen natuurlijk
- Sproetje
- geregistreerd lid
Nee ik leer hem niet grommendjow schreef:Sproetje schreef:renee-uk schreef:waar ik nu aan denk -en dat is misschien wel heel ver gezocht hoor- is dat Sproet bij zn vorige baasjes regelmatig bestraft is voor brommen.
Wat leer je dan? Als hij gromt moet jij met je handen weg? En als je dat niet doet wat mag hij dan?
Je moet gewoon met een GT uitzoeken waar dit gedrag vandaan komt en dan dit ongewenste gedrag afleren.
- renee-uk
- Zeer actief
Dan ben je hier ook onduidelijk, negeren is iets anders dan hem uit de weg gaanSproetje schreef: De correctie was ook direct uitgevoerd maar als reactie daarop ontweek hij me een beetje bang. Om dan te gaan forceren lijkt me ook niet goed dus daarom omschreef ik dat als negeren.
Dat hij kan grommen en uitvallen als hij op zijn plek ligt, provoceren we niet maar daar kwamen we achter zoals ik schreef in mijn eerder berichtje. Wanneer hij op zijn plek ligt, laat ik hem daar ook rustig liggen natuurlijk
Roep hem de volgende keer na een correctie even bij je en geef hem een aai over zn bol dan weet hij dat het weer goed is. Honden doen dat onderling ook, die zijn niet zo haatdragend als wij mensen.
Over die plek schrijf je aan het eind van je vorige bericht nog dit:
Daaruit maak ik op dat je hem na het bijtincidentje nog wel op zn plek hebt uitgeprobeerd, maar als je dat inmiddels niet meer doet is dat helemaal prima natuurlijk's Ochtends kan hij nog wel eens angst vertonen wanneer hij op zijn plek ligt. Blijft hij daar liggen en willen wij hem aaien, gaat hij grommen of valt hij uit. Wanneer je hem van zijn plek roept of aanhaalt, is hij zo blij als iets en is er niets aan de hand.

-
Ήυs
Oké je 'stimuleerd' hem te grommenSproetje schreef:Nee ik leer hem niet grommendjow schreef:Sproetje schreef:
Je moet gewoon met een GT uitzoeken waar dit gedrag vandaan komt en dan dit ongewenste gedrag afleren.Ik heb liever dat hij gromt dan dat hij die fase overslaat en gelijk bijt.
Hij heeft dat gedrag gewoon te laten. Dat moet afgeleerd worden en daarvoor moet je de oorzaak weten.
- Moniek B.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik zou als de sodemieter contact opnemen met degene die al bij Sproet geweest is bij zijn vorige eigenaren/in het asiel, of anders een andere goede gedragstherapeut op zoeken. Met al die bijtwonden die hij al heeft veroorzaakt is het meer dan gevaarlijk van wie dan ook om hier adviezen te geven :N: Zeker adviezen als: hij moet weten wie de baas is etc... Ook al zou dat zo zijn, dan is het wel een erg risicovol advies om zo vanachter een computer te geven aan eigenaren van een hond die niet 1 maar meerdere diepe bijtwonden veroorzaakt heeft.
Afblijven van die hond, laat hem op zijn plek en schakel zo snel mogelijk professionele goede hulp in. Voordat jullie, maar uiteindelijk ook Sproet, er de dupe van wordt!
Afblijven van die hond, laat hem op zijn plek en schakel zo snel mogelijk professionele goede hulp in. Voordat jullie, maar uiteindelijk ook Sproet, er de dupe van wordt!
- renee-uk
- Zeer actief
Ik zou met dit hondje helemaal niet zo bezig gaan met afleren, meer met aanleren.djow schreef: Oké je 'stimuleerd' hem te grommenik zie niet echt verschil.
Hij heeft dat gedrag gewoon te laten. Dat moet afgeleerd worden en daarvoor moet je de oorzaak weten.
Als het mijn hond was zou ik mijn gedrag naar hem toe en zijn reactie daarop eens heel goed onder de loep nemen.
Denk dat ik bij een totaal andere aanpak zou uitkomen.
Afleren en correcties zijn al geprobeerd en hebben geen of ongewenst effect dus als je daar vanaf wil moet het roer om.
Dat is hartstikke moeilijk on zelf te doen, omdat je vaak vastgebakken zit in een bepaald stramien en dat zelf moeilijk kunt doorbreken.
Dan is het juist goed om daar iemand bij te halen je die in het huis-tuin-en-keuken gebruik op de goede weg kan zetten.
Vandaar mijn advies om er een goede GT bij te halen die thuiskomt en vandaar uit samen met de eigenaren kan bekijken waar het fout gaat in de communicatie tussen hen en het hondje.
Ik zou daar persoonlijk ook niet te lang mee wachten want voordat je het weet is dit gedrag van beide kanten een gewoonte geworden en die doorbreek je vaak niet zo makkelijk.

-
Ήυs
Ja heb je zeker gelijk in!;) maar als eerste stap zou ik een deskundige inschakelen ipv zelf proberen.renee-uk schreef:Ik zou met dit hondje helemaal niet zo bezig gaan met afleren, meer met aanleren.djow schreef: Oké je 'stimuleerd' hem te grommenik zie niet echt verschil.
Als het mijn hond was zou ik mijn gedrag naar hem toe en zijn reactie daarop eens heel goed onder de loep nemen.
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
tja, en je hond mag niet aangeven wat hij lekker vindt? niet. gewoon niet. want we doen geen dingen die hij fijn vindt.djow schreef:Jap Fodor doet dat ook. Als ik aai en hij doet zijn poot omhoog dan stop ik. Hij zegt dan "aai mij hier" net als zijn neus onder mijn hand duwen of kop op schoot leggen. Lijkt schattig maar het is alleen maar dominantie. "jij bent van mij" "aai me nu"
ik ben het eens dat in bepaalde gevallen, als het bv erg dwingend wordt gedaan, je er niet op in moet gaan maar hoe jij het hierboven omschrijft is me echt te kort door de bocht. het is niet altijd alleen maar dominantie, een hond kan ook gewoon maar aangeven wat hij lekker vindt

-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Ik zou sowieso stoppen met naar de hond toegaan en het aaien, bijna alle situaties zijn zo te lezen hierdoor veroorzaakt.
Dus aandacht? Dan laat jij de hond naar jou toe komen, en aai hem, en geef ook zelf aan wanneer het klaar is. Stuur hem dan ook gewoon weer terug naar de mand.
Overigens is het niet zo dat iedere hond die dat doet dan maar dominant is, Ben gaat ook vaak genoeg op z'n rug liggen, of legt een poot op m'n arm tijdens het aaien, maar hij is in huis jegens ons juist eerder te onderdanig dan enigszins dominant.
Dus aandacht? Dan laat jij de hond naar jou toe komen, en aai hem, en geef ook zelf aan wanneer het klaar is. Stuur hem dan ook gewoon weer terug naar de mand.
Overigens is het niet zo dat iedere hond die dat doet dan maar dominant is, Ben gaat ook vaak genoeg op z'n rug liggen, of legt een poot op m'n arm tijdens het aaien, maar hij is in huis jegens ons juist eerder te onderdanig dan enigszins dominant.
-
lianne05
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laika.
Ik heb maar 1 advies en zo snel mogelijk een goede GT inschakelen en niet die van het asiel...Allemaal leuk en aardig de adviezen hier maar er wordt nu veel door elkaar gezegd en je zal toch het gedrag van jullie en van de hond moeten zien om echt tot een goed advies te kunnen komen!
(overigens niets ten nadele van de (meeste) adviezen hier hoor.)
(overigens niets ten nadele van de (meeste) adviezen hier hoor.)
Groetjes Lianne
-
Ήυs
Hutsje schreef:tja, en je hond mag niet aangeven wat hij lekker vindt? niet. gewoon niet. want we doen geen dingen die hij fijn vindt.djow schreef:Jap Fodor doet dat ook. Als ik aai en hij doet zijn poot omhoog dan stop ik. Hij zegt dan "aai mij hier" net als zijn neus onder mijn hand duwen of kop op schoot leggen. Lijkt schattig maar het is alleen maar dominantie. "jij bent van mij" "aai me nu"
ik ben het eens dat in bepaalde gevallen, als het bv erg dwingend wordt gedaan, je er niet op in moet gaan maar hoe jij het hierboven omschrijft is me echt te kort door de bocht. het is niet altijd alleen maar dominantie, een hond kan ook gewoon maar aangeven wat hij lekker vindt.
Ok, in het algemeen inderdaad niet, maar bij Fodor zijn deze dingen wel belangrijk. Wij moeten rust in hem brengen, hij krijgt ook pas een aai als hij ontspannen op de grond ligt en als we hem aaien moet hij blijven liggen zoals hij lag, als ik hem aanhaal en hij veranderd van houding dan stop ik. Deze tips kregen wij mee van de GT en hij wordt er wel rustiger van.
- Hutsje
- Zeer actief
stel dat dan ook niet zodjow schreef:Hutsje schreef:tja, en je hond mag niet aangeven wat hij lekker vindt? niet. gewoon niet. want we doen geen dingen die hij fijn vindt.djow schreef:Jap Fodor doet dat ook. Als ik aai en hij doet zijn poot omhoog dan stop ik. Hij zegt dan "aai mij hier" net als zijn neus onder mijn hand duwen of kop op schoot leggen. Lijkt schattig maar het is alleen maar dominantie. "jij bent van mij" "aai me nu"
ik ben het eens dat in bepaalde gevallen, als het bv erg dwingend wordt gedaan, je er niet op in moet gaan maar hoe jij het hierboven omschrijft is me echt te kort door de bocht. het is niet altijd alleen maar dominantie, een hond kan ook gewoon maar aangeven wat hij lekker vindt.
Ok, in het algemeen inderdaad niet, maar bij Fodor zijn deze dingen wel belangrijk. Wij moeten rust in hem brengen, hij krijgt ook pas een aai als hij ontspannen op de grond ligt en als we hem aaien moet hij blijven liggen zoals hij lag, als ik hem aanhaal en hij veranderd van houding dan stop ik. Deze tips kregen wij mee van de GT en hij wordt er wel rustiger van.

-
Ήυs
Dus van jou mogen de puppen hun poot op de hand leggen en 'krabben' omdat ze direct dat koekje willen? Dan verschillen wij van mening daarover. Van mij mogen ze dat niet. Ik denk ook dat de hond van TS erg dominant is en dus zo gaat liggen omdat hij dingen bepaald. Dus daar zou ik niet aan toegeven.Hutsje schreef:stel dat dan ook niet zodjow schreef:Hutsje schreef:
tja, en je hond mag niet aangeven wat hij lekker vindt? niet. gewoon niet. want we doen geen dingen die hij fijn vindt.
Ok, in het algemeen inderdaad niet, maar bij Fodor zijn deze dingen wel belangrijk. Wij moeten rust in hem brengen, hij krijgt ook pas een aai als hij ontspannen op de grond ligt en als we hem aaien moet hij blijven liggen zoals hij lag, als ik hem aanhaal en hij veranderd van houding dan stop ik. Deze tips kregen wij mee van de GT en hij wordt er wel rustiger van.. je kunt dit toch niet als waarheid gaan verkondigen? ik zou daar dus ook héél erg mee uitkijken op je puppycursus. straks aait niemand zijn hond meer want hij vind het fijn :N: . hij geeft aan wat hij lekker vindt en dat is dominant dus dat doen we niet. en dominante pupjes op de cursus? van 8 tot wat, 12, 14 weken?
- Hutsje
- Zeer actief
laat maar weer. leer eens maar eens lezen voor je weer met een vooringenomen opmerking komt en een ander dingen in de mond legt.djow schreef:
Dus van jou mogen de puppen hun poot op de hand leggen en 'krabben' omdat ze direct dat koekje willen? Dan verschillen wij van mening daarover. Van mij mogen ze dat niet. Ik denk ook dat de hond van TS erg dominant is en dus zo gaat liggen omdat hij dingen bepaald. Dus daar zou ik niet aan toegeven.

- renee-uk
- Zeer actief
Volgens mij is die hond voornamelijk onzeker omdat ie allemaal tegengestelde signalen krijgt en dat vergt toch een andere aanpak dan er gewoon maar niet aan toe te gevendjow schreef: Ik denk ook dat de hond van TS erg dominant is en dus zo gaat liggen omdat hij dingen bepaald. Dus daar zou ik niet aan toegeven.
dit is maar een miniem deeltje van wat er allemaal niet goed zit en om zo'n hond maar meteen weer het stempel dominant op te drukken lijkt me geen goede aanpak.
Maar je kunt er wel een hoop op afschuiven natuurlijk, zoals jij hier nu ook weer doet.
Makkelijk hoor dat woordje dominantie, het is alleen zo jammer dat dat meer is dan alleen een hoedje om -meestal ongewenst- gedrag onder te vangen.

- Sproetje
- geregistreerd lid
Heb contact opgenomen met de GT die het eerste advies ook heeft geschreven en Sproet al eerder heeft ontmoet. Hij kent Sproet ook tijdens zijn vorige eigenaren. Er komt zo spoedig mogelijk een consult aan huis aan.
Na inmiddels al HEEL veel in boeken en op internet gelezen te hebben, zijn er heel veel meningen en methodes. Zoveel zelfs dat mensen er soms het gevoel van kunnen krijgen er onder bedolven te worden. Elke hond heeft zijn eigen aanpak nodig en ik hoop dan ook dat Debby en ik als nieuwe baasjes die de hoop niet zullen opgeven, Sproet alsnog een stabielere hond kan worden.
Na inmiddels al HEEL veel in boeken en op internet gelezen te hebben, zijn er heel veel meningen en methodes. Zoveel zelfs dat mensen er soms het gevoel van kunnen krijgen er onder bedolven te worden. Elke hond heeft zijn eigen aanpak nodig en ik hoop dan ook dat Debby en ik als nieuwe baasjes die de hoop niet zullen opgeven, Sproet alsnog een stabielere hond kan worden.
- renee-uk
- Zeer actief
Met goede hulp zal je dat zeker lukken gezien je inzet, al had ik liever een 'frisse' GT gezienSproetje schreef:Heb contact opgenomen met de GT die het eerste advies ook heeft geschreven en Sproet al eerder heeft ontmoet. Hij kent Sproet ook tijdens zijn vorige eigenaren. Er komt zo spoedig mogelijk een consult aan huis aan.
Ik wens jullie in elk geval veel succes
Laat je nog eens horen hoe het verder gaat?

- Sproetje
- geregistreerd lid
Met 'frisse' GT bedoel je er 1 die Sproet nog niet kent en met een nieuwe kijk op de situatie?renee-uk schreef:Met goede hulp zal je dat zeker lukken gezien je inzet, al had ik liever een 'frisse' GT gezien
Ik wens jullie in elk geval veel succes
Laat je nog eens horen hoe het verder gaat?
Ik houd jullie zeker op de hoogte ja. Wil graag ook andere lezers laten zien dat je een hond niet zomaar op moet geven!!
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Ik word soms ook zo moe van dat woordje 'dominantie' en nou mag je niet eens meer je hond aaien als die met een snuit onder je elleboog duwt, de kop op schoot legt of een poot op je arm deponeert?renee-uk schreef:Volgens mij is die hond voornamelijk onzeker omdat ie allemaal tegengestelde signalen krijgt en dat vergt toch een andere aanpak dan er gewoon maar niet aan toe te gevendjow schreef: Ik denk ook dat de hond van TS erg dominant is en dus zo gaat liggen omdat hij dingen bepaald. Dus daar zou ik niet aan toegeven.
dit is maar een miniem deeltje van wat er allemaal niet goed zit en om zo'n hond maar meteen weer het stempel dominant op te drukken lijkt me geen goede aanpak.
Maar je kunt er wel een hoop op afschuiven natuurlijk, zoals jij hier nu ook weer doet.
Makkelijk hoor dat woordje dominantie, het is alleen zo jammer dat dat meer is dan alleen een hoedje om -meestal ongewenst- gedrag onder te vangen.
Al mijn honden hebben dat altijd (meer dan 25 jaar) gedaan als ze vonden dat ik ze ernstig verwaarloosde
Zelfs mijn Cody die niet helemaal jofel in het koppie is en strak begrensd wordt, mag gerust naar me toekomen en mij met een poot om aandacht smeken, hoor.