Ach, laat ik ook nog maar even een duit in het zakje doen.
Ik vind eigenlijk dat jullie nog niet zo verkeerd bezig zijn. En tot dat je een goede (alpha-aangesloten) gedragstherapeut over de vloer hebt gehad zou ik niet allerlei toeters en bellen uit gaan halen. Ik zou in ieder geval zeker niet gaan beginnen met allerlei zoek-spelletjes en balspelletjes. Ik zou gaan voor rust in de tent. Het beestje is er nog maar net en je weet helemaal niet wat hij allemaal achter de rug heeft. Het negeren wat je hebt gedaan vind ik helemaal geen verkeerde zet.
Jullie hond vertoond een zorgwekkend soort agressie waarvan je vooralsnog niet weet waar het vandaan komt, en of het in goede banen te leiden valt, maar hij zal hoe dan ook moeten leren dat hij bij jullie in een veilige omgeving terecht is gekomen.
Ik zou hem lekker zijn eigen gang laten gaan en hem grotendeels negeren, mocht hij contact zoeken, dan geef je hem een verdwaalde aai en ga je weer over tot de orde van de dag. Als je hem uit moet laten, roep je hem rustig bij je, doet rustig de riem eraan en gaat lekker rustig keuvelend met hem een rondje doen. Als ie gromt negeer je dat gewoon en doe je maar net of de hond er niet is. Als ie op een normale manier contact zoekt aai je hem een keer rustig en laat je hem verder ook gewoon gaan.
Ik zou hem niet overladen met aandacht of met energie. Laat de boel eerst maar eens lekker tot rust komen. Je hebt immers geen idee waar die agressie vandaan komt, je hebt geen idee of de hond angstig is of gewoon dominant. Dan zou ik niet allerlei maatregelen gaan nemen, waarvan je uberhaupt niet kunt weten of ze werken.
Ik heb ook ooit eens een bijzonder agressieve 3-jarige hond gekregen. Eerst heb ik hem gepaaid, en vrat ie me zowat op, daarna ging ik dagelijks de strijd met hem aan en werd het van kwaad tot erger. Toen ben ik hem maar gewoon gaan negeren, waarna er bij die hond een enorme verbazing ontstond; Hè

, geen interactie, geen aandacht, geen trammelant ? Vrij kort hierna ontdooide hij volledig naar mij toe en konden we samen lezen en schrijven. Het is nooit een vriendelijke hond geworden, maar zijn vertrouwen in mij is rotsvast geworden en daardoor loop ik in ieder geval geen gevaar.
Ik denk echt dat je het nog niet zo verkeerd doet, of het goed gaat komen geen idee, ik hoop het van harte, maar ik vermoed dat het aan jullie niet zal liggen.