Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hoe vaak wassen jullie je hond?

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Mekkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Re: hoe vaak wassen jullie je hond?

Ongelezen bericht door Mekkie »

Fritz gaat ook ongeveer ééns in de twee maanden onder de douche.

Dit is eigenlijk alleen als hij helemaal onder de klei of stront zit en we moeten met de auto weg of als ik het sneu vind om hem s'avonds in de bijkeuken te houden omdat ie zo goor is.
Ik gebruik nooit shampoo
Afbeelding
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

hier alleen als ze echt stinken naar stront of dooie dieren. en ja soms krijg ik zwarte handen als ik ze aai maar op de een of andere vreemde manier kan ik ze een paar uur later aaien zonder zwarten handen te krijgen, alleen ziet mijn huis er dan minder schoon uit.
Afbeelding
Sil
Zeer actief
Mijn ras(sen): maltezer
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Sil »

Linsey schreef:Ik was Kai en Dino om de 2-3 weken, tussendoor poten afspoelen en gedeelte van de borstkast. Ik gebruik voor Kai en Dino: Petsilk moisturizing shampoo en conditioner, petsilk bright white, #1 All systems pure white lightening shampoo, biogroom lanolin, pet silk leave in conditioner en petsilk liquid silk. De shampoos wissel ik af, ik gebruik die niet allemaal in dezelfde wasbeurt :wink: De leave in condtioner en liquid silk gebruik ik na elke wasbeurt en tussendoor soms ook nog.
Lotje word gewassen wanneer ze vuil is, dat is misschien om de maand soms 2 maanden. Voor Lotje gebruik ik shampoo en condtioner van Caniderm.
Ik kan bijna hetzelfde opschrijven wat ik met Harley doe. Ik gebruik ook dezelfde spullen, alleen de biogroom lanolin ken ik niet. Ik denk dat het ervan afhangt wat voor vacht je hond heeft. Als ik langer dan 2 weken wacht met wassen dan wordt Harley's vacht (maltezer die tussen pup en volwassen vacht in zit) stug en nog klitteriger dan normaal. Ook wordt hij grauw en rond z'n bekkie wordt het bruin en viezig, ook al probeer ik dat tussendoor met een washand schoon te houden. Het vuil valt ook niet uit z'n vacht, het blijft viezig/stoffig aanvoelen. Kortom, ik kan het wel minder vaak wassen maar ik pest mezelf en hem er gewoon mee. Al was het alleen maar dat de vacht weer zacht en makkelijk doorkambaar is na een wasbeurt.
Simone
Zeer actief

Ongelezen bericht door Simone »

Elke week!
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

2x in 7 jaar. (Rotte vis)
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Amandelgaard
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retrievers en Wetterhoun
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amandelgaard »

Mijn Tollers en Wetterhoun zwemmen 365 dagen per jaar,dus wassen niet nodig....i.d.d. alleen als er eentje toch eens in een rotte vis rolt :scratch:
daphneK
Actief
Mijn ras(sen): 2 langharige teckels en een leverkleurige flatcoated retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door daphneK »

~Tine~ schreef:
Suzanne123 schreef:Hondenlucht... ja, sorry, dan had je geen hond moeten nemen. Honden horen niet naar Jean Peau te ruiken; is niet goed voor hun sociale gedrag ook; andere honden kunnen daar heel apart op reageren.
Mijn honden hebben geen problemen met hun sociale gedrag hoor :19: .
Ze ruiken ook niet naar shampoo, ze ruiken gewoon heel neutraal.

Ik kom er zonder problemen voor uit dat ik een hondenlucht echt niet aangenaam vind. Mijn honden leven in huis, ze liggen op de mat en op de zetel (zoals de meeste honden hier op het forum). Ik probeer het huis proper en goed ruikend te houden, en dat kan niet als de honden niet proper zijn.
Nu blijven mijn honden uit zichzelf redelijk proper en wsl zou ik ze "zo vaak" niet moeten wassen. Maar voor mij voelt het gewoon fijner aan als ze af en toe onder de douche gaan.

:E: ook ik houd van een huis zonder enige hondenlucht, ik ben dan wel een hondenliefhebber :)
Mijn teckel gaat eens per maand of anders eens per 2 maanden onder de douche, even snel insoppen en klaar is kees.
tenzij ik hem ga ruiken dan gaat ie hop mee onder de douche
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Nu is felix natuurlijk een kortharige hond, maar hij stinkt nooit :19:
Is het misschien mogelijk dat een hond die vaak gewassen wordt ook sneller weer gaat stinken?
Het is toch ook niet goed om je eigen haar te vaak met shapoo te wassen? *begeeft zich op glad ijs* :mrgreen:
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

de vorige boxer van mijn ouders werd ook niet gewassen, maar daar kreeg je dus echt vette handen van als je hem aaide. zelfs zwart!
Jaap*
Zeer actief

Dat lijkt me toch niet gezond, bij zo'n kortharige hond :19:
Of hadden ze een autosloperij ofzo :mrgreen:
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

haha, neuh. maar hij kreeg niet het allerbeste voer. misschien dat dat meespeelde.
Paddle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Paddle »

1 x per jaar gemiddeld denk ik.

En dan nog niet altijd met shampoo. Zie de toegevoegde waarde niet echt.
Afbeelding
doggielover

Ongelezen bericht door doggielover »

Hooguit 1 x per jaar als ze uit het pension komen en stinken omdat ze hebben liggen rollen in de pis van andere honden, maar de laatste keer zelfs toen niet gedaan, want ze stonken niet :mrgreen: Onze Galgo is al 1,5 jaar hier en is nog nooit gewassen, onze Duitse herder en de prullebakjes zijn dit jaar ook nog niet gewassen, ik was zo min mogelijk. Hebben ze liggen rollen in een rotte vis of zijn ze in een stinksloot geweest, dan is het wat anders natuurlijk, maar liever zo min mogelijk. Ik snap nooit dat honden en katten zo vaak gewassen worden door sommige mensen, volgens mij is het helemaal niet nodig. En trouwens mijn honden stinken niet :pffff: :mrgreen: Een lekker hondenluchtje aan de voetjes als ze slapen vind ik alleen maar lekker. Sorry!
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Ik snap nooit dat honden en katten zo vaak gewassen worden door sommige mensen, volgens mij is het helemaal niet nodig.
Jawel hoor, voor sommige is dat zelfs zeer nodig, maar voor duitse herders en honden met hetzelfde type haar (of heel kort haar) is dat inderdaad helemaal niet nodig zolang je goed voer geeft. Onze kat daarentegen was ik eigenlijk nooit, maar dan zullen er ook weer wel kattenrassen zijn waar dat wel nodig is.
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Benno en Jip om de 2-4 weken. Ziva ongeveer 4 keer per jaar denk ik. In ieder geval als ze heel erg in de rui is. Goed wassen en daarna uitblazen met de waterblazer. Scheelt een hoop :cheer:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Yai
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever X Mechelse Herder

Ongelezen bericht door Yai »

Nooit. Als Boris eens vies is ga ik gewoon naar een plek waar ik weet dat het water redelijk schoon is. :ok:

Maar ik heb dan wel het voordeel dat hij niet stinkt en vrijwel nooit door vieze dingen rolt. Het enige waarvan hij echt vies wordt is als hij in een stinkende moddersloot springt. Maar gelukkig is er meestal dan wel een ander watertje in de buurt en gooi ik daar even een stok in..
Afbeelding
cindy1986
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Contacteer:

Ongelezen bericht door cindy1986 »

Mi-Lan elke drie weken met All systems shampoo en conditioner.
Jessy misschien twee keer per jaar.
Kiera nooit. Als die vies is laat ik haar zwemmen en spoel ik haar in de tuin af met de tuinslang.
Afbeelding
tkuijernl
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door tkuijernl »

ik was Remy echt nooit....hij zwemt het hele jaar door en als hij onder de modder zit...ach even op laten drogen en stofzuigen ;)

ik show met de katten (noorse boskatten) en zelfs hun was ik niet...zelfs mn witte princess niet..

ik denk dat het ook wel aan het voer maar ook aan de vachten ligt..

remy heeft een heerlijke plukvacht(doe ik zelf) en die is lekker stug. de katten..jah...zij moeten juist een iets vettige vacht hebben die juist zo min mogelijk klit. zodra je die gaat wassen kan je blijven wassen want de katten worden lui...waarom zelf schoonmaken als je iedere maand onder de douche gaat??

misschien denken honden ook zo?? hoe meer je ze wast hoe minder ze zichzelf gaan verzorgen?? geen idee hoor maar ik hou er niet zo van om hem te wassen.
groetjes Tamara
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Eens per 2 maanden ongeveer.
Afbeelding
carine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
Contacteer:

Ongelezen bericht door carine »

de krullen hier worden in principe enkel gewassen als ze stinken, maar dan ook echt stinken omdat ze ergens in de drol hebben gelegen :kotz:
anders niet...voor een show laat ik hen zwemmen in natuurwater en liefst nog in zee...tenzij het niet anders kan, dan gaan ze in bad afhankelijk van hoe wit hun wit nog is :mrgreen:
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

Linsey schreef:
Ik snap nooit dat honden en katten zo vaak gewassen worden door sommige mensen, volgens mij is het helemaal niet nodig.
Jawel hoor, voor sommige is dat zelfs zeer nodig, maar voor duitse herders en honden met hetzelfde type haar (of heel kort haar) is dat inderdaad helemaal niet nodig zolang je goed voer geeft. Onze kat daarentegen was ik eigenlijk nooit, maar dan zullen er ook weer wel kattenrassen zijn waar dat wel nodig is.
Volgens mij is het ronduit ongezond voor de vacht. Mensen vinden de vacht er mooi uitzien, maar ondertussen wordt de weerstand van de vacht om zeep geholpen. Dat het zo mooi glimt en zacht aanvoelt na een wasbeurt komt doordat je er het vet uitwast. En die laag is voor het goed functioneren van de vacht essentieel, zie het als een waxjas, zonder wax is die waardeloos. Dus veel en herhaaldelijk wassen zou ik nooit doen, alleen incidenteel.
Luna87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door Luna87 »

Na de loopsheid en als ze heel erg vies is (stinkbagger, stront, dood vogeltje waar ze in heeft liggen rollen).
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

bennie schreef: Volgens mij is het ronduit ongezond voor de vacht. Mensen vinden de vacht er mooi uitzien, maar ondertussen wordt de weerstand van de vacht om zeep geholpen. Dat het zo mooi glimt en zacht aanvoelt na een wasbeurt komt doordat je er het vet uitwast. En die laag is voor het goed functioneren van de vacht essentieel, zie het als een waxjas, zonder wax is die waardeloos. Dus veel en herhaaldelijk wassen zou ik nooit doen, alleen incidenteel.
Gelukkig heeft onderzoek lang en breed uitgewezen dat die vetlaag binnen 24 uur hersteld is. :ok:
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

Rosita Compagner schreef:
bennie schreef: Volgens mij is het ronduit ongezond voor de vacht. Mensen vinden de vacht er mooi uitzien, maar ondertussen wordt de weerstand van de vacht om zeep geholpen. Dat het zo mooi glimt en zacht aanvoelt na een wasbeurt komt doordat je er het vet uitwast. En die laag is voor het goed functioneren van de vacht essentieel, zie het als een waxjas, zonder wax is die waardeloos. Dus veel en herhaaldelijk wassen zou ik nooit doen, alleen incidenteel.
Gelukkig heeft onderzoek lang en breed uitgewezen dat die vetlaag binnen 24 uur hersteld is. :ok:
Dat vind ik 24 uur te lang (zeker nu) :ok:.
Michelle.
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Michelle. »

Twee keer in de 2 jaar tot nu toe.
Alleen omdat hij door de koeienstront en rotte vis had gerold (dat gebeurt wel meer, maar toen echt echt erg :F: ).
Toen heb ik alleen water gebruikt, geen shampoo.

Gelukkig ook hier geen vette handen na het aaien, en hij stinkt ook al niet.
Maar dat zie ik ook weleens anders, ik krijg bij sommige honden wel viezige handen, en die honden zou ik wel onder de douche stoppen!
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Ik was ze nooit eigenlijk..
RR zijn soms net katten, ze zijn mega schoon op zichzelf.
Lola heb ik 1 keer in bad gedaan, nadat ze in een dooie/half vergane eend had liggen rollen. :kotz: , dat stónk!

Voor de rest geen stinkhonden hier :mann:
Mensen ruiken amper dat wij honden hebben.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Nooit... en ik heb nooit een vetlaag op mn handen hoor :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Ik heb Boyke ook nooit gewassen in de acht jaar die hij nu "meegaat". Mijn ex dacht daar iets anders over en heeft hem in die tijd misschien een keer of 4 gewassen. Waarom was mij niet duidelijk :wink: Hij heeft een vacht waarvan alles zo weer afvalt en stinken doet hij nooit. Ook een vetlaag heb ik nooit gevoeld :19: Ik moet zeggen dat ik een plukvacht helemaal ideaal vind :cheer:
Sil
Zeer actief
Mijn ras(sen): maltezer

Ongelezen bericht door Sil »

cindy1986 schreef:Mi-Lan elke drie weken met All systems shampoo en conditioner.
Jessy misschien twee keer per jaar.
Kiera nooit. Als die vies is laat ik haar zwemmen en spoel ik haar in de tuin af met de tuinslang.
Ik denk dat iedereen die zit te mieren dat het onzin is om ze veel te wassen aan bovenstaande quote kan zien dat het er helemaal van af hangt wat voor vacht je hond heeft. Cindy wast duidelijk niet als het niet nodig is. 'Tis lekker makkelijk zeggen dat je niet te veel moet wassen als je hond een makkelijke zelfreinigende vacht heeft. Mijn Maltezer ziet er verzorgd en wit uit. Je wilt niet weten hoe vaak ik te horen krijg dat hij er zo mooi uit ziet en dat zulke hondjes er zo vaak zo vies en onverzorgd uit zien. Weet je waarom? Juist! Omdat mensen aan zo'n hondje begonnen zijn en niet eerst gelezen hebben hoeveel werk de vacht is en dat die vacht er niet vanzelf mooi wit en verzorgd uit blijft zien. Ik was hem elke twee weken met goede shampoo en conditioner en kam hem elke dag, daarbij spoel ik elke avond z'n buik en poten af.Ik heb zelf ook vet haar en een vette huid. M'n hele leven al gehad. Het fabeltje dat je vooral je haar niet te veel mocht wassen geloofde ik vroeger ook dus liep ik de helft van de tijd met vette pieken. En het BLEEF vet! Nou, dat is al lang achterhaalt en ik vertik het toch echt om met een vette kop haar te gaan lopen dus ik was mijn haar elke dag. Zo geloof ik ook dat de ene hond een vettere vacht heeft dan de andere. En da's pech dan, maar wel vies. Als ik vroeger onze bulldog geaaid had dan ging ik m'n handen wassen omdat ik vette handen had en het stonk :kotz: en dat heb ik lang niet bij alle honden.
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Otto heeft een plukvacht, daarvoor ga ik naar de trimsalon. En ik rag er regelmatig even doorheen met zo'n handschoen met van die rubberen puntjes, waarmee ik er een stuk of drie oude haren uithaal, maar vooral omdat ik denk dat het even lekker is. Ik heb hem nog nooit gewassen.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”