OT: Dat is grappig, hoe komt hij nou aan een plukvacht? Wel handig hoor[Sandra] schreef:Otto heeft een plukvacht, daarvoor ga ik naar de trimsalon. En ik rag er regelmatig even doorheen met zo'n handschoen met van die rubberen puntjes, waarmee ik er een stuk of drie oude haren uithaal, maar vooral omdat ik denk dat het even lekker is. Ik heb hem nog nooit gewassen.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
hoe vaak wassen jullie je hond?
Moderator: moderatorteam
- Flevo Bordertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
- Aantal honden: 3
Re: hoe vaak wassen jullie je hond?
- Atiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Shi'tzu
- Aantal honden: 1
mijn grote alleen als hun vacht geur erg is en de kleintjes 4 keer per jaar maar nooit in de winter,ik gebruik een goede honden shampoo of baby shampoo van zwitzel dan de fonh erop laten drogen en kammen maar 
Onderschift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Whoever said diamonds are a girl's best friend, never owned a dog
Whoever said diamonds are a girl's best friend, never owned a dog
- summer07
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cane Corso
Chica was ik eigenlijk nooit, heb ik bij mijn vorige honden ook niet gedaan.
De enige keer dat ze gewassen word is als ze extreem stinkt doordat ze ergens in heeft liggen rollen maar dat is nog niet gebeurd of als ze loops is geweest (tijdens en na de loopsheid stinkt ze altijd naar ijzer). Ze houdt zichzelf goed schoon en vind wassen ook echt helemaal niks schud heel de badkamer nat en is vervolgens ruim 1 dag heel erg beledigd dat ik haar dat aan gedaan heb
.
De enige keer dat ze gewassen word is als ze extreem stinkt doordat ze ergens in heeft liggen rollen maar dat is nog niet gebeurd of als ze loops is geweest (tijdens en na de loopsheid stinkt ze altijd naar ijzer). Ze houdt zichzelf goed schoon en vind wassen ook echt helemaal niks schud heel de badkamer nat en is vervolgens ruim 1 dag heel erg beledigd dat ik haar dat aan gedaan heb
- Lucky luke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua mix
Ik geloof dat ik Lukas pas twee keer met shampoo gewassen heb, eenmaal toen hij in koeievla had liggen rollen, en een keer nadat hij z'n kop in een dooie vis had geduwd.
Na een wandeling zitten z'n pootjes en buik vaak onder de modder, maar eenmaal weer droog valt alles er vanzelf af, of anders na de borstelbeurt. Hij is dan weer mooi wit en ruikt fris.
Het zal wel met het soort vacht te maken hebben, Lukas heeft een vrij lange dikke vacht dat mooi glanst en glad aanvoelt.
Na een wandeling zitten z'n pootjes en buik vaak onder de modder, maar eenmaal weer droog valt alles er vanzelf af, of anders na de borstelbeurt. Hij is dan weer mooi wit en ruikt fris.
Het zal wel met het soort vacht te maken hebben, Lukas heeft een vrij lange dikke vacht dat mooi glanst en glad aanvoelt.

- [Sandra]
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Daar is ie mee geborenFlevo Bordertje schreef:OT: Dat is grappig, hoe komt hij nou aan een plukvacht? Wel handig hoor[Sandra] schreef:Otto heeft een plukvacht, daarvoor ga ik naar de trimsalon. En ik rag er regelmatig even doorheen met zo'n handschoen met van die rubberen puntjes, waarmee ik er een stuk of drie oude haren uithaal, maar vooral omdat ik denk dat het even lekker is. Ik heb hem nog nooit gewassen.

Groetjes,
Sandra
- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Daar is niets ongezonds aan, is zelfs gezond voor dit type vachten, want als ik ze niet zo vaak was kan ik er met de kam niet meer door en dan blijven al de haren zitten en dan verstikt de boel (en dat is niet omdat ze zo vaak gewassen worden, Kai werd in het begin namelijk helemaal niet veel gewassen en dat was telkens weer een hels karwei het kammen om de vacht niet laten verstikken, ik ben begonnen met zoveel te wassen gewoonweg omdat het niet anders kan). Voor het mooie moet je het niet doen, hun vachten blinken bijna niet, zijn pluizige vachten.bennie schreef:Volgens mij is het ronduit ongezond voor de vacht. Mensen vinden de vacht er mooi uitzien, maar ondertussen wordt de weerstand van de vacht om zeep geholpen. Dat het zo mooi glimt en zacht aanvoelt na een wasbeurt komt doordat je er het vet uitwast. En die laag is voor het goed functioneren van de vacht essentieel, zie het als een waxjas, zonder wax is die waardeloos. Dus veel en herhaaldelijk wassen zou ik nooit doen, alleen incidenteel.Linsey schreef:Jawel hoor, voor sommige is dat zelfs zeer nodig, maar voor duitse herders en honden met hetzelfde type haar (of heel kort haar) is dat inderdaad helemaal niet nodig zolang je goed voer geeft. Onze kat daarentegen was ik eigenlijk nooit, maar dan zullen er ook weer wel kattenrassen zijn waar dat wel nodig is.Ik snap nooit dat honden en katten zo vaak gewassen worden door sommige mensen, volgens mij is het helemaal niet nodig.
Je kan dit soort vachten echt niet gaan vergelijken met een zelfreinigende vacht van duitse herders, retrievers, border collies,... Er is aan deze vachten niets meer natuurlijks aan. Ze zijn ook niet isolerend zoals dat bij veel van die natuurlijker vachten wel is, in de zomer zorgt de vacht er bijvoorbeeld niet voor dat de hond het koel heeft, integendeel.
Ik ga een hond echt niet veel gaan wassen voor het mooie, voor het functionele daar gaat het om.
Ik wil er ook even bij zeggen dat niet alle leeuwhondjes zo'n vacht hebben als Kai en waar veelvuldig wassen dan ook niet nodig is, ik ken ook iemand die de honden maar 1 keer per jaar of voor een show wast, maar die hebben dan weer een ander haartype. Kai heeft 1 van de moeilijkste vachttypes in het ras.
- stefanie
- Zeer actief
Ik was mijn honden zelden tot nooit. Eigenlijk alleen als ze in de mensenpoep hebben gerold.
Dan gaan ze onder de tuinslang.
Het valt me trouwens wel op dat mensen met grotere honden de hond weinig/niet wassen en de mensen met de kleintjes/schoothondjes juist best veel.
Het valt me trouwens wel op dat mensen met grotere honden de hond weinig/niet wassen en de mensen met de kleintjes/schoothondjes juist best veel.
- Veronique & Kyra
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner - Aantal honden: 2
In principe was ik haar nooit, alleen als ze zich weer eens in de stront of iets anders goors gerold heeft.
Als er de mogelijkheid is laat ik haar tijdens die wandeling al zwemmen, maar soms gaat dat niet en dan gaat ze dus thuis even in bad. Soms alleen afspoelen, maar soms is die geur zo erg :N: :N: Dan heb ik een milde hondenshampoo.
Als er de mogelijkheid is laat ik haar tijdens die wandeling al zwemmen, maar soms gaat dat niet en dan gaat ze dus thuis even in bad. Soms alleen afspoelen, maar soms is die geur zo erg :N: :N: Dan heb ik een milde hondenshampoo.
- bennie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie - Aantal honden: 6
Er zullen best uitzonderingen zijn, maar ik vind het ronduit vreemd om die dan als maat te nemen, wat door velen toch wel gebeurd.Linsey schreef:Daar is niets ongezonds aan, is zelfs gezond voor dit type vachten, want als ik ze niet zo vaak was kan ik er met de kam niet meer door en dan blijven al de haren zitten en dan verstikt de boel (en dat is niet omdat ze zo vaak gewassen worden, Kai werd in het begin namelijk helemaal niet veel gewassen en dat was telkens weer een hels karwei het kammen om de vacht niet laten verstikken, ik ben begonnen met zoveel te wassen gewoonweg omdat het niet anders kan). Voor het mooie moet je het niet doen, hun vachten blinken bijna niet, zijn pluizige vachten.bennie schreef:Volgens mij is het ronduit ongezond voor de vacht. Mensen vinden de vacht er mooi uitzien, maar ondertussen wordt de weerstand van de vacht om zeep geholpen. Dat het zo mooi glimt en zacht aanvoelt na een wasbeurt komt doordat je er het vet uitwast. En die laag is voor het goed functioneren van de vacht essentieel, zie het als een waxjas, zonder wax is die waardeloos. Dus veel en herhaaldelijk wassen zou ik nooit doen, alleen incidenteel.Linsey schreef:[..]
Jawel hoor, voor sommige is dat zelfs zeer nodig, maar voor duitse herders en honden met hetzelfde type haar (of heel kort haar) is dat inderdaad helemaal niet nodig zolang je goed voer geeft. Onze kat daarentegen was ik eigenlijk nooit, maar dan zullen er ook weer wel kattenrassen zijn waar dat wel nodig is.
Je kan dit soort vachten echt niet gaan vergelijken met een zelfreinigende vacht van duitse herders, retrievers, border collies,... Er is aan deze vachten niets meer natuurlijks aan. Ze zijn ook niet isolerend zoals dat bij veel van die natuurlijker vachten wel is, in de zomer zorgt de vacht er bijvoorbeeld niet voor dat de hond het koel heeft, integendeel.
Ik ga een hond echt niet veel gaan wassen voor het mooie, voor het functionele daar gaat het om.
Ik wil er ook even bij zeggen dat niet alle leeuwhondjes zo'n vacht hebben als Kai en waar veelvuldig wassen dan ook niet nodig is, ik ken ook iemand die de honden maar 1 keer per jaar of voor een show wast, maar die hebben dan weer een ander haartype. Kai heeft 1 van de moeilijkste vachttypes in het ras.
Wanneer mensen graag een goede vacht voor hun hond willen, zijn dit sleutelworden:
WEL: BARF
NIET: Castreren, brok, shampoo
En daarnaast heel goed opletten met medicatie, deze slaat al snel op de vacht. Zuinig met verdoving, pijnstilling ed, en titeren ipv cocktails.
- daphneK
- Actief
- Mijn ras(sen): 2 langharige teckels en een leverkleurige flatcoated retriever
- Contacteer:
Ik wordt hier zo ontzettend moe van, dat gezeur met versvlees.
nee ik barf niet, ik doe niet aan farmfood, ik doe helemaal niet aan versvlees, ik voer royal canin teckel voer. mijn teckel is gecastreerd, en hij heeft een super goede vacht, ondanks dat ik hem eens in de 2 maanden was
geen schilfers, geen jeuk, geen rode huid, geen vettige vacht. geen stank uit zijn bek, helemaal niets
Ik scheer niet alle vers vlees voerders over 1 kam, echt niet
maar het antwoordt hierboven, haalt wel het bloed onder mijn nagels vandaan.....
nee ik barf niet, ik doe niet aan farmfood, ik doe helemaal niet aan versvlees, ik voer royal canin teckel voer. mijn teckel is gecastreerd, en hij heeft een super goede vacht, ondanks dat ik hem eens in de 2 maanden was
geen schilfers, geen jeuk, geen rode huid, geen vettige vacht. geen stank uit zijn bek, helemaal niets
maar het antwoordt hierboven, haalt wel het bloed onder mijn nagels vandaan.....
-
Angelique.
zelden of nooit alleen als ze in iets heel smerige hebben liggen rollen en dan was ik eigenlijk niet eens maar gewoon de tuinslang erop.
- bennie
- Zeer actief
Sorry maar hier moet ik heel hard van lachen, zal wel aan mijn liggendaphneK schreef:Ik wordt hier zo ontzettend moe van, dat gezeur met versvlees.
Maar eigenlijk is het best triest. Vraag me af of je enig idee hebt hoe een gezonde vacht eruitziet.
- daphneK
- Actief
- Contacteer:
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
joh, ik hou me wel aan 'de regels van bennie' én was mijn honden regelmatig. Maak je niet druk.daphneK schreef:Ik wordt hier zo ontzettend moe van, dat gezeur met versvlees.
- bennie
- Zeer actief
Geen haar op mijn hoofd die jou dat na je laatste postings uit wil leggendaphneK schreef:nou dat kun je me dan vast wel uitleggen
- bennie
- Zeer actief
Je reacties geven aan dat je weet dat je ongezond bezig bent en je opent hier een topic om steun te krijgen dat je het wel goed doet.
- daphneK
- Actief
- Contacteer:
Rosita Compagner schreef:joh, ik hou me wel aan 'de regels van bennie' én was mijn honden regelmatig. Maak je niet druk.daphneK schreef:Ik wordt hier zo ontzettend moe van, dat gezeur met versvlees.
- daphneK
- Actief
- Contacteer:
dan kun jij schijnbaar niet lezen, want het was een algemene vraagbennie schreef:Je reacties geven aan dat je weet dat je ongezond bezig bent en je opent hier een topic om steun te krijgen dat je het wel goed doet.
voor verdere uitspraken staat mijn pb box open,
- bennie
- Zeer actief
Dat je begint te foeteren op mijn post is geen algemene vraag, dat is een teken aan de wand. Ik gun je alle wijsheid van de wereld om dat op een dag te begrijpen.daphneK schreef:dan kun jij schijnbaar niet lezen, want het was een algemene vraagbennie schreef:Je reacties geven aan dat je weet dat je ongezond bezig bent en je opent hier een topic om steun te krijgen dat je het wel goed doet.
voor verdere uitspraken staat mijn pb box open,
- bennie
- Zeer actief
Het zijn jouw inkomsten toch? Of haal ik nou mensen door elkaar?Rosita Compagner schreef:joh, ik hou me wel aan 'de regels van bennie' én was mijn honden regelmatig. Maak je niet druk.daphneK schreef:Ik wordt hier zo ontzettend moe van, dat gezeur met versvlees.
- flatcoat
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Ik was mijn langharige hond elke drie weken (shampoo en conditioner van Diamex of Puck), ze eet brokjes, is gecastreerd en heeft een puike vachtbennie schreef:Wanneer mensen graag een goede vacht voor hun hond willen, zijn dit sleutelworden:
En daarnaast heel goed opletten met medicatie, deze slaat al snel op de vacht. Zuinig met verdoving, pijnstilling ed, en titeren ipv cocktails.
En nee, zij wordt niet gewassen omdat ze stinkt maar omdat haar vacht om dit onderhoud vraagt zodat de vacht beter bij te houden is .... prettiger voor de hond lijkt mij.
Hoe kun je in godsnaam opletten met medicatie of overdoving? Als dat nodig is gaat dat toch vóór een zogenaamde goede vacht??
- bennie
- Zeer actief
Er wordt nog steeds vaak gecastreerd om 'gedragsproblemen' (ik zeg niet dat dat bij jou het geval is). Gebeurd onder algehele verdoving, is dus slecht, castratie is ook slecht, en meestal heeft het dan ook nog niet eens het gewenste resultaat. Beschouw vacht als een orgaan, dan weet je hoe belastend het voor de vacht is. Vaak wordt er ook foutief preventief pijnstilling of teveel pijnstilling voorgeschreven. Het zijn maar wat voorbeelden van dingen die ik met grote regelmaat om mij heen zie gebeuren. We hebben hier ook een aantal gecastreerde teven hoor, ik zeg niet dat het niet mag, maar het is absoluut slecht voor de vacht.flatcoat schreef:Ik was mijn langharige hond elke drie weken (shampoo en conditioner van Diamex of Puck), ze eet brokjes, is gecastreerd en heeft een puike vachtbennie schreef:Wanneer mensen graag een goede vacht voor hun hond willen, zijn dit sleutelworden:
En daarnaast heel goed opletten met medicatie, deze slaat al snel op de vacht. Zuinig met verdoving, pijnstilling ed, en titeren ipv cocktails.![]()
En nee, zij wordt niet gewassen omdat ze stinkt maar omdat haar vacht om dit onderhoud vraagt zodat de vacht beter bij te houden is .... prettiger voor de hond lijkt mij.
Hoe kun je in godsnaam opletten met medicatie of overdoving? Als dat nodig is gaat dat toch vóór een zogenaamde goede vacht??
- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Ik kijk vooral naar wat de hond nodig heeft om zoveel mogelijk hond te kunnen zijn en houd me niet vast aan een principe. Daarom ook dat Lotje nooit zoveel gewassen is als ik nu doe met Kai (Dino was ik nu meer omdat hij nogal onhandig plast, wat zijn vacht gaat nodig hebben van onderhoud dat gaat duidelijk worden als hij een volwassen vacht heeft). Ook niet toen Lotje nog een lange vacht tot op de grond had. Lotje heeft ook nooit al die speciale verzorgingsproducten nodig gehad, zoals de liquid silk en leave in conditioner. Ik kan Kai minder wassen, als ik hem binnen houd en hem geen hond laat zijn en een hoop beperkingen opleg in zijn hond zijn. Kai wandelt in elk weertype, traint en doet wedstrijden in elk weertype, regen, sneeuw, hitte,... en dat heeft nou eenmaal een uitwerking op dit soort vachten, deze soort van vachten is bijvoorbeeld ook niet vergelijkbaar met een bearded collie (mensen maken dikwijls die vergelijking). Een bearded collie zou bij mij bijvoorbeeld zeker niet zo dikwijls in bad gaan.bennie schreef: Er zullen best uitzonderingen zijn, maar ik vind het ronduit vreemd om die dan als maat te nemen, wat door velen toch wel gebeurd.
Wanneer mensen graag een goede vacht voor hun hond willen, zijn dit sleutelworden:
Kai zijn vacht is trouwens wel waterdicht voor een groot gedeelte tenzij hij echt heel lang in de gietende regen staat, dus vetlaag is prima in orde.
(verder eten ze hier vers en zijn niet gecastreerd, buiten Lotje dan)
Maar ik merk wel dat men een bepaald soort hond heeft en dit soort vacht niet heeft gehad, dat mensen dat niet echt kunnen begrijpen dat dat wassen echt wel nodig is (kan ik wel begrijpen hoor, ik had ook niet gedacht dat Kai zoveel onderhoud nodig zou hebben en dat liep in het begin als snel verkeerd toen ik zijn vacht behandelde zoals Lotjes vacht), ik vind het wassen van de honden echt niet leuk en zie er telkens weer tegen op (vooral Kai dan, de rest is zo klaar), dus voor mijn plezier moet ik het niet doen.
- bennie
- Zeer actief
Ik ben gewoon eerlijk. Vind ik niks te kotsen aan, om het maar even in het Nederlands te zeggen. Ik moet wel vaker hartelijk lachen om bizar overdreven reacties.Inge O schreef:ja, daar ben ik zelfs van overtuigd.bennie schreef:Sorry maar hier moet ik heel hard van lachen, zal wel aan mijn liggendaphneK schreef:Ik wordt hier zo ontzettend moe van, dat gezeur met versvlees.
maar het antwoordt hierboven, haalt wel het bloed onder mijn nagels vandaan.....![]()
![]()
Maar eigenlijk is het best triest. Vraag me af of je enig idee hebt hoe een gezonde vacht eruitziet.
heel hard lachen met andermans mening vind ik sowieso zum, onafhankelijk wie dat doet of waarover het gaat.
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Pff ik moet altijd aan jehova-getuigen denken bij dit soort discussies
Ik voer Gol ook al haar hele leven rauw maar gooi er net zo makkelijk brokken of blik of mensenvoer in als we ergens stranden en ik niks anders kan vinden. Krijgt ze niks van, behalve dan hele grote ogen van gulzigheid, dat krijgt ze anders nooit!
Oh en ik was haar haast nooit met shampo, alleen bij extreme omstandigheden (rotte vis, reigerstront, mensenstront etc.
). Ik spoel Gol soms wel af met lauw water als ze in een moddersloot o.i.d. heeft gewommen, dat scheelt toch weer als ze op bed springt :N: 
Ik voer Gol ook al haar hele leven rauw maar gooi er net zo makkelijk brokken of blik of mensenvoer in als we ergens stranden en ik niks anders kan vinden. Krijgt ze niks van, behalve dan hele grote ogen van gulzigheid, dat krijgt ze anders nooit!
Oh en ik was haar haast nooit met shampo, alleen bij extreme omstandigheden (rotte vis, reigerstront, mensenstront etc.
- flatcoat
- Zeer actief
Een castratenvacht is in mijn ogen toch echt iets anders dan een "slechte" vachtbennie schreef:Er wordt nog steeds vaak gecastreerd om 'gedragsproblemen' (ik zeg niet dat dat bij jou het geval is). Gebeurd onder algehele verdoving, is dus slecht, castratie is ook slecht, en meestal heeft het dan ook nog niet eens het gewenste resultaat. Beschouw vacht als een orgaan, dan weet je hoe belastend het voor de vacht is. Vaak wordt er ook foutief preventief pijnstilling of teveel pijnstilling voorgeschreven. Het zijn maar wat voorbeelden van dingen die ik met grote regelmaat om mij heen zie gebeuren. We hebben hier ook een aantal gecastreerde teven hoor, ik zeg niet dat het niet mag, maar het is absoluut slecht voor de vacht.flatcoat schreef:Ik was mijn langharige hond elke drie weken (shampoo en conditioner van Diamex of Puck), ze eet brokjes, is gecastreerd en heeft een puike vachtbennie schreef:Wanneer mensen graag een goede vacht voor hun hond willen, zijn dit sleutelworden:
En daarnaast heel goed opletten met medicatie, deze slaat al snel op de vacht. Zuinig met verdoving, pijnstilling ed, en titeren ipv cocktails.![]()
En verdovingen zijn ook nodig bij een gewone operatie of bepaalde röntgenopnamen ...... medicatie kan zoveel redenen hebben en dan gaat het algehele welzijn toch vóór op de vacht.
Wat versta jij dan onder een "slechte" vacht?
- bennie
- Zeer actief
Mensen toch, als ik zeg dat iets slecht is voor de vacht zeg ik niet dat het door mij verboden is! Stel jullie toch niet zo aan, mijn hemel.
- flatcoat
- Zeer actief
Er is toch ook niemand die dat suggereert? Maar nogmaals, wat versta jij onder een "slechte" vacht?bennie schreef:Mensen toch, als ik zeg dat iets slecht is voor de vacht zeg ik niet dat het door mij verboden is! Stel jullie toch niet zo aan, mijn hemel.
Bij mij is een slechte vacht een doffe vacht, kale plekken, overdreven veel haaruitval, huidproblemen e.d.
- Pepie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Europese korthaar
- Aantal honden: 0
hier idem,ik spoel ze alleen af met water,Inge O schreef:denk vooral niet dat alle honden dit hebben - mijn honden worden nooit gewassen maar ik kan ze een uurtje of 100 zitten aaien zonder vieze handen te krijgen hoor~Tine~ schreef: Ik vind het vreselijk om een hond te aaien en dan zo'n vieze vetlaag op mijn handen te hebben. Dat wil ik dus echt niet bij mijn honden..
en ze zijn aaibaar hoor

-
Neeltje
Tirsa waste ik 2 à 3 keer per jaar en was dit ook met Yentle van plan, maar heb me moeten bekeren. Na 3 weken is het echt nodig om haar te wassen, wil de vacht goed bijgehouden kunnen worden. Ik gebruik shampoo van Chris Christensen en de conditioner. Daarna de waterblazer.