Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hoe vaak wassen jullie je hond?

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

daphneK
Actief
Mijn ras(sen): 2 langharige teckels en een leverkleurige flatcoated retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: hoe vaak wassen jullie je hond?

Ongelezen bericht door daphneK »

Nu probeer ik wel met de fohn hem droog te krijgen, maar hij vind het een verschrikking......
Afbeelding
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tekkel »

Ik was Eebie zelden. Alleen als ze in iets smerigs heeft gerold en dat niet vanzelf verdwijnt of met een borstelbeurt.
Ik heb haar nu 3 en een half jaar en ze is 1x in bad geweest. Verder heb ik een paar keer haar kop gewassen met een washandje met afwasmiddel (omdat ik in de keuken stond :mrgreen: ).
Ze heeft een heerlijk lijfluchtje, dus daar hoef ik het ook niet niet voor te doen :I:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

IK waste onze honden bijna nooit, hoogstens een keer per jaar midden in de zomer.
Misschien dat ik de toekomstige hond ( Havanezer) wat vaker moet wassen maar dat gaat bij een kleintje makkelijker dan bij een hond van 30 kg.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

daphneK schreef:Nu probeer ik wel met de fohn hem droog te krijgen, maar hij vind het een verschrikking......
Dat kun je met veel geduld en koekjes volgens mij wel aanleren.
Koekjes klaarleggen en föhn aanzetten zonder bij je hond in de buurt te komen. Koekje geven en föhn weer uitzetten.Dat uitbouwen tot je hem even op je hond kunt richten. Koekje geven en weer uitzetten.
En dat steeds langer en met lekker veel geaai als je föhnt.
Liselore
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua, Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Liselore »

De langharige chihuahua's zelden. Hoe vuil en nat ze ook zijn na het bos, een uur later zie je er niets meer van. Denk dat ik ze gemiddeld twee keer per jaar was, als ze aan het ruien zijn.

De ridgebacks zijn nog nooit gewassen.
Jacintha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Kruising Teckel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jacintha »

Anouk word in de zomer, als er veel gezommen word, ongeveer elke 4 a 6 weken gewassen. Ze gaat dan vrij snel niet zo fris ruiken van het zwemmen ondanks dat ze goed afgedroogt word na het zwemmen. Ik was haar dan 1 keer met een milde shampoo van Earth Bath.
Verder word ze eigenlijk alleen gewassen als ze naar de trimmer gaat en dat is dus 2 keer per jaar óf als ze in de gore smurrie heeft liggen rollen. Dan probeer ik haar vaak eerst nog te laten zwemmen of alleen die ene plek te wassen.

Yoda word in principe maar 2 keer per jaar gewassen omdat hij niet zo heel goed tegen shampootjes kan. Hij word ook gewassen met Earth Bath omdat dit de enige shampoo is waar hij tot nu toe geen vreemde reacties op heeft.

Over dat voeren en castreren gesproken.
Ik heb hier 2 honden die prima in vacht zitten. Allebei mooie glimmende vachtjes, allebei gecastreerd.
Yoda heeft een tijdje BARF gehad maar zijn we uiteindelijk mee gestopt omdat hij heel snel verstopt raakt van bot en daardoor de verhoudingen van zijn BARF maaltijden teveel uit elkaar vielen. Daarnaast was hij er ontzettend mee aan het miepen, hij wilde het niet zelf eten want stel je voor dat dat beest je nog aanvalt :N:
Anouk lust geen BARF, die lust ook geen KVV, die lust gewoon geen rauw vlees. Stel je voor zeg straks krijg je een voedselvergiftiging :roll:
Ze krijgen nu beide een holistische brok, Yoda krijgt 2 a 3 keer in de week KVV.
Afbeelding
Anouk, nooit uit gedachten, nooit uit het hart... 01-03-2005 ~ 28-04-2011
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

Hier worden de honden niet gewassen, bij het rollen in iets ranzigs soms plaatselijk maar daar houdt het wel mee op.
Stinken of vet aanvoelen hebben ze geen last van gelukkig, zal wel door het vele zwemmen komen :wink:
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik kan me de laatste keer wassen niet meer herinneren. Als pup heb ik Kay een 2 keer moeten wassen. Hij had was vachtproblemen en had een enorme zure geur. Kay zwemt veel en als er een hond is die vaak onder de modder zit is het Kay. We lopen al gauw meerdere keren per dag in het bos en elke plas/modderpoel wordt even in gelegen. Ik spuit hem met normale temperaturen buiten af onder de tuinslang of loop naar de buurtvijver en laat hem nog een aantal rondes zwemmen. Gelukkig kan ik met Kay veel oplossen met de kam/borstel.

Soms vind ik er een typische reuen-muskusachtige geur aan zitten en Kay plast over zijn eigen poten heen. Smeer ik mijn eigen handen even in met geurende creme.Als ik Kay daarna aai, ruikt hij ook lekker (en ik heb regelmatig droge handen, dus daarna ook weer gladde zachte handjes). Of de dekentjes waar hij op ligt, goed wassen met sterk geurende wasverzachter werk dan ook :D. Heb ik ineens een hondje die naar Robijntje lavendel ruikt :D

De vorige honden moesten wel gewassen worden. Jep gecastreerd (ene hebben we zo gekregen, andere had baarmoederontsteking). De vacht van de kruizing terrier was alijd wat dramatisch en hij had eigenlijk chronische last van zijn huid vacht. Daardoor rook hij nogal zurig. De collie kreeg gewoon een vacht die niet te kammer was en moest daardoor ook eens in zoveel tijd zacht gemaakt worden om te kunnen borstelen zonder pijn. Maar ook de duitse herder van mijn zus, moest al voordat hij gecastreerd werd regelmatig gewassen worden. Hij krijgt echt eens in de zoveel tijd een enorm zure lucht, die echt super doordringend is. Heb een paar van zulke ruikende honden mee gemaakt (heb ook zo'n labrador waar ik op pas). En dat is echt niet leuk. Al je kleren ruiken er zelf naar, ook al ben je nauwelijk in aanraking met hem geweest. Alles in huis stinkt, zelfs op kamers waar hij niet komt. Nu moet ik zeggen dat de herder ook chrinische huidontstekingen heft (vanaf dat wij hem uit asiel haalden).

Het verhaal dat entingen en pijnstillers zo'n enorm effect op het haar hebben is een beetje onzin. Natuurlijk kan het bij daar voor gevoelige honden parten spelen, maar een hond die pijnstilling nodig heeft, zal sowieso al niet goed in zijn vel zitten. Soms wordt ook wel heel makkelijk conclusies getrokken, maar wordt vergeten dat we ook een grote groep gewoon gezonden honden hebben.
Afbeelding
Jolande1961
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jolande1961 »

Alleen als Sam door de viezigheid heeft liggen rollen. En dat is gelukkig niet vaak, zoals bij onze vorige hond,
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Hier worden ze nooit gewassen, alleen als ze in iets heel smerigs hebben liggen rollen. En de geur?
Er bestaat geen heerlijker geur dan die van lekker hondenvoetjes. :I:
Alleen jammer dat ze nooit willen dat je aan hun voetzooltjes loopt te snuffen, alle hondenvoetjes ruiken heerlijk, maar ik mag er nooit aan ruiken :jank: , dus doe ik het stiekem als ze slapen.
Perry heeft helemal geen lucht aan zich hangen, Cento ruikt wel wat meer, maar dat krijg je met zo'n ouwe herder, Mikey ruikt nagenoeg niet tenzij ie weer eens over zijn eigen deken heeft gepist en er vervolgens heerlijk in gaat liggen slapen, de viespeuk. Maar ook die lucht is zo weer verdwenen als de vieze deken wordt vervangen wordt.
Gr. Aniek

Afbeelding
BAILEYSBAASJE
Zeer actief
Mijn ras(sen): F1b Goldendoodle

Ongelezen bericht door BAILEYSBAASJE »

We hebben onze Bailey (16 weken) nu 53 dagen en hebben haar 3 keer gewassen. 1x alleen met water toen ze tijdens die vreselijke regendagen tijdens een rondje heerlijk in een hoop modder op het veld stapte en ging zitten om haar behoefte te doen. De tweede keer een paar dagen na haar bijtincident, op aanraden van de dierenarts, met een speciale lotion/shampoo om de bloedresten te verwijderen en te ontsmetten. De derde keer omdat ze ? Ze stonk alsof ze in een open riool had gelopen, terwijl er niets aan haar te zien was. Ze moet toch ergens door gerold zijn. Omdat het toen al zo koud was, en de verwarming ook aan was, werd die lucht erg doordringend en hebben we haar met hondenshampoo gewassen.

Onze oppashonden vroeger (1 golden retriever en 1 dwergpoedel) hadden we vooral 's zomers en die hadden de neiging in die stinksloten hier te springen tijdens het uitlaten. Die lucht wil je echt niet om je heen hebben, zeker niet tijdens zomerse hitte. Er kwamen zelfs vliegen op ze af! :lol:

Dus die werden dan even nagespoeld met lauw water met een beetje shampoo erin.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”