Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

dramavacht

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

martineD
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): 2 Spaanse dames: Lety en Neiva
Aantal honden: 2

dramavacht

Ongelezen bericht door martineD »

Ik hoop dat jullie tips hebben wbt de vacht van mijn hond. Ze ziet er namelijk uit als een ontplofte kip :mrgreen:
Lety is een kruisingshondje van bijna 4 jaar, ze is gecastreerd toen ze een maand of 8 a 9 was (in het asiel).
Ze heeft een halflangharige vacht, maar heeft er ook wat ruwharigs doorheen. Vooral op haar kop zie je het ruwharige heel goed.
Het heeft bijna een jaar geduurd voordat ik haar normaal kon kammen, in het begin raakte ze helemaal in paniek. Gelukkig gaat dat nu goed, alleen haar broek en staart vind ze niet geweldig, maar ze accepteerd het nu wel.

Het probleem met haar vacht is voornamelijk het "ruwharige" gedeelte, ik weet niet goed hoe ik dit moet verzorgen. De langere plukken op haar neus knip ik nu af en toe weg, omdat ze anders in haar ogen prikken. Plukken is ze helemaal niet gewend, en dat vind ze vreselijk + dat ik daar ook niet handig in ben. Maar ze heeft dus ook door haar hele vacht heen lange plukken haar zitten, die helemaal uiteen gaan staan (waardoor ze er ontploft uitziet). Deze haren gaan met kammen niet weg en ik denk dat die geplukt moeten worden.
Ik heb een aantal trimmers in de omgeving gebeld, maar er is er geen een waar je bij mag blijven. En ik laat geen getraumatiseerde hond bij een vreemde achter. Het heeft me zoveel tijd/moeite/energie gekost om haar te krijgen waar ze nu is.

Dus hopelijk kunnen jullie tips geven over de vacht verzorging. Ik borstel haar nu 1 a 2x in de week met een herderharkje en dan borstel ik haar na met een slicker, broek en staart doe ik alleen met de slicker. Ik doe er een paar foto's bij, ik hoop dat haar vacht daar een beetje op te zien is. Ze heeft nu ook een enorme baard onder bij haar bek, met ruwe, lelijke (dode) haren.

Oude foto, maar hier zie haar ruwharige bekkie goed
Afbeelding

Recentere foto's
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

O ja, ze verliest ook regelmatig echt plukken haar, ik moet echt elke dag stofzuigen.
En ze krijgt volledig kvv te eten (weet niet of dat van belang is om te weten)
Afbeelding
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Re: dramavacht

Ongelezen bericht door Odi »

Ik denk dat er zeker border collie in jouw hond zit.
Ze is wel heel erg mooi :I:
Jammer dat je niet hier in de buurt woont. Ik train met mijn Meagan obedience en degene die de training geeft is trimster. Zij heeft zelf border collies en je mag altijd bij de behandeling blijven. Maar Limburg is dan wel ver weg voor je.

De vacht van jouw hond lijkt een beetje op de vacht van Meagan (alleen is Meagan niet ruwharig, en ze is gecastreerd). Meagan heeft nog langere en dikkere haren dan jouw hond. Ik doe er zelf eigenlijk weinig aan. 1 keer per jaar gaan ze naar de trimster, om de broeken heel goed te behandelen, verder doe ik alles zelf, zoals de haren rond en onder de pootjes en af en toe borstelen.
Meagan haar vacht is anders geworden na de castratie. Ze heeft een slag in de haren en "rommeliger".

Ik gebruik een Les Pooch borstel, die ik via de trimster heb gekocht.
Weet je welke kruising je hond is?

Dit is mijn Meagan, dan kun je zien hoeveel haar zij heeft
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

martineD schreef: Ze heeft een halflangharige vacht, maar heeft er ook wat ruwharigs doorheen. Vooral op haar kop zie je het ruwharige heel goed.
Ik zie nergens iets ruwharigs?
Wat versta jij daar onder, als ik vragen mag?

Ze lijkt mij een halflangharige castraat.
Ga er eens mee naar een goede trimmer, dan kan die de vacht goed bekijken.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Tja toch doorzoeken naar een trimster. Onze vorige hond mocht niet eens komen als ik niet meekwam. Ons vorige hondje had ook een trauma en het heeft allemaal lang geduurd. Maar uiteindelijk kon ook de trimster hem groot gedeelte zonder muilkorf doen!
Afbeelding
martineD
Vaste gebruiker

We denken ook dat er border collie in zit, ook kwa gedrag. Wat er verder in zit weten we niet, we hebben haar sinds ze 11 maanden is en ze is op straat gevonden met 6 maanden oud.
Het ruwharige zit voornamelijk op haar kop/neus. De halflangharige honden die ik ken hebben eigenlijk allemaal een gladde kop/neus, en zij heeft een ruig bekkie. Dus ik ging ervan uit dat er ruwhaar doorheen zit. Ze heeft verder een hele fijne vacht, met dunne haren. Het is lastig om die uitstekende haren goed op de foto te krijgen. Maar ik denk ook dat het door de castratie komt dat ze zo raar gaan staan.

Wat is een Les Pooch borstel?
Limburg is idd wat ver :mrgreen: , maar het is echt moeilijk om een goede trimster te vinden. Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Hier onder een foto van haar koppie, misschien is hier wat duidelijker te zien wat ik bedoel met die ruige haren.
Afbeelding
Afbeelding
martineD
Vaste gebruiker

Mijn trainster zei trouwens dat Lety wat ruwharigs erdoorheen heeft en dat ze geplukt moet worden. Haar vacht is niet hetzelfde als van een border Collie, die hebben toch een iets dikkere vacht. Zij heeft echt heel fijn/dun haar.
Afbeelding
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

Ja, nu zie ik dat de haren heel lang en dun zijn.
Ik vind de vacht van een border dus super makkelijk. ik doe er bijna niets aan.
Behalve goed in de gaten houden dat er geen klitten komen in de broek.

Een Les Pooch borstel wordt gebruikt door trimsters.
Hij is nogal prijzig, maar ik ben er wel heel blij mee. En als hij 10 jaar of langer meegaat, dan valt de prijs ook nog mee.
Maar er zijn nog meer goede borstels.
Mocht je ooit in de buurt van Roermond komen, dan moet je eigenlijk eens bij Karola, de trimster, langsgaan en haar advies vragen.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”