Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Broodfokker of niet?

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH
Aantal honden: 2

Re: Broodfokker of niet?

Ongelezen bericht door smoekie »

Jij hoeft je ook zeker niet aangesproken te voelen hoor. Ik geef met bovenstaande reactie alleen maar aan dat overal fokkers zijn die zich zeer waarschijnlijk de “goeiste” vinden terwijl ik daar mijn eigen mening over heb. Over de persoon in kwestie en zeker ook over fokkers hier op het forum. Niks meer, niks minder. En zoals gezegd. Diegene weten hoogstwaarschijnlijk wel over wie ik het heb en ook “waarom” ik die mening heb. Dus vandaar dat ik daarover zoals ik al zei wijselijk mijn mond over dicht houd.

Want je mag mot hebben met iemand, je mag iemand uitschelden, maar een “vooraanstaande” fokker bekritiseren is een nono hier. En ach, er zijn zoveel dingen niet netjes. Jij mag vinden dat deze reactie niet netjes is. Prima hoor, er zijn veul dingen die ik niet “netjes” vind. En dan is “netjes” een understatement.

Fijne weekend :ok:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Maryanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maryanne »

Ik ben het met smoekie eens. Ik kijk ook naar mijn teefjes en inderdaad uiterlijk herstellen ze heel snel, ook Bindy na haar KS. Komt uiteraard door de goede verzorging die ze krijgen. :D Maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om één van hun bij de volgende loopsheid weer te laten dekken. Ieder fokt op zijn/haar eigen manier, daar is niets op tegen maar ik vind wel dat je je als goede fokker moet houden aan de minimale eisen en de regel is minimaal 10 maanden tussen twee nesten en niet minder.
Voor de zekerheid gebruik ik altijd de rekenmodule van de raad, zelfs als er anderhalf jaar tussen zit, gewoon voor mijn eigen geruststelling. En waarom zou je je niet aan die regel houden? Wat is het nut om een hond weer vol te proppen onder het mom ze is zo ziek van de schijndracht. Daar zijn genoeg middelen voor, daarvoor hoeft een teefje niet elke loopsheid gedekt te worden en dan zeggen daar wordt ze zo "blij"van. Of zou je dat ook aan het teefje kunnen zien. :roll:
smoekie
Zeer actief

Sommige kunnen dat inderdaad blijkbaar zien ofzo :scratch: Fokters in kwestie weet zelfs nog te vertellen dat ze weet wat er gaat komen :N: Ben er wat dat betreft allang al over uit dat er meer dan genoeg (teveel) vuilnis tussen die oh zo genaamde goeiste fokkers zitten :ugh:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Maryanne
Zeer actief
Contacteer:

Fokters in kwestie weet zelfs nog te vertellen dat ze weet wat er gaat komen
:80: Het lijkt bijna een mens.
hercujess

Ongelezen bericht door hercujess »

Na 7 maanden zal hier niet gebeuren en niet alleen om het feit dat het van de Raad niet mag en ik geen stambomen krijg, maar mijn teckeldames worden het algemeen maar één keer per jaar loops. Niet dat op zich een reden is om haar dan de volgende loopsheid direct weer te dekken. Het is ook niet iets wat je keer op keer moet doen. Het mag overigens ook niet, want je mag het maar één keer in een periode van 24 maanden doen. Ik zeg ook niet dat ik het ga doen, maar ik zie het bezwaar niet als het wel een keer gebeurd (na 10 maanden en binnen een tijdsbestek van 24 maanden) en goed overwogen. Vrouwen krijgen toch ook wel eens op korte termijn achter elkaar kinderen?
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

smoekie schreef:Maarre flut "ras"fokkers genoeg naar mijn idee.

Die zijn er zeker.
Alles zg keurig in orde,maar intussen :roll:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Maryanne
Zeer actief
Contacteer:

hercujess schreef:Na 7 maanden zal hier niet gebeuren en niet alleen om het feit dat het van de Raad niet mag en ik geen stambomen krijg, maar mijn teckeldames worden het algemeen maar één keer per jaar loops. Niet dat op zich een reden is om haar dan de volgende loopsheid direct weer te dekken. Het is ook niet iets wat je keer op keer moet doen. Het mag overigens ook niet, want je mag het maar één keer in een periode van 24 maanden doen. Ik zeg ook niet dat ik het ga doen, maar ik zie het bezwaar niet als het wel een keer gebeurd (na 10 maanden en binnen een tijdsbestek van 24 maanden) en goed overwogen. Vrouwen krijgen toch ook wel eens op korte termijn achter elkaar kinderen?
Dat is wat anders Jes, na 10 maanden en binnen een tijdsbestek van 24 maanden dat mag dus gewoon. Het gaat er hier juist om 7 maanden na de geboorte van een nest de teef weer te laten dekken en ook zonder loopsheid ertussen. Dan zit er maar 9 maanden tussen de twee nesten en dat is in mijn ogen veel te kort.
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

LongFields schreef:
smoekie schreef:
LongFields schreef: Zo'n zwarte lijst zou inderdaad wat kunnen zijn, maar het intrekken van de kennelnaam van zo'n fokker lijkt me juist niet handig, omdat de kennelnaam juist het herkenbare is van zo'n fokker. Alleen diens achternaam zal veel minder snel een belletje doen rinkelen dan de (immers unieke) kennelnaam.
Tuurlijk, daar heb je in die zin gelijk in dat diezelfde fokker wiens kennelnaam ingetrokken wordt geen nieuwe kennelnaam zou kunnen/mogen aanvragen op hetzelfde adres :wink: De meeste fokkers fokken toch van huis uit :wink:
Een fokker kan natuurlijk gewoon ook verhuizen en dan op het nieuwe adres weer een kennelnaam aanvragen. :wink:
Nee, want een kennelnaam is persoonsgebonden, dan moet de aanvraag op een andere naam, dat zou nog wel kunnen :wink:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Dus die ene maand is bepalend dat je een naar stuk vreten van een broodfokker bent. :oohja:
En wat nu als die teef daarna nooit meer puppen hoeft te krijgen na 2 nesten.??

Kom zeg er zijn ergere dingen dat dan dat.
Moet je wel gelijk het hele plaatje invullen en niet een klein tijdsbestek uit die teef haar leven.

Ik heb een teef en die liet ik op 3 maanden na 3 jaar oud dekken voor de eerste keer.
Toen na het 1e nest heb ik haar laten dekken op de 2e loopsheid na de bevalling.
Er van uitgaand dat ze altijd op tijd was ,maar nu dus niet.
Resultaat was 9,5 maand in plaats van 10 maanden .
Word ik voor de tuchtcommissie getrokken.
Kiesen tussen een 3 maanden niet fokken of een boete van ik geloof 250,= euro.
Ervan uitgaand dat die 3 maanden gelijk in zou gaan na de uitspraak ,maar lekker mis dus.
Die ging pas in als ik de rekening zou krijgen en dat gebeurde
pas een paar maanden na de uitspraak.
Dus uiteindelijk kwam het neer op geloof ik 6 a 7 maanden niet fokken.
Het vreemde was dat een andere teef op die leeftijd al op weg was om haar 4e nest te krijgen.
Terwijl de mijne pas 2 nestjes had gehad met zowat 4 jarige leeftijd.
Ze is nu zowat 6 en is hopelijk zwanger van haar 3e nest.
Dus ik zal dan ook wel een broodfukkert zijn met een uitgemolken teef.????

.na
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Oh nog even dit.
Als je slim bent kun je natuurlijk ook op de dekaangifte rommelen .
Verschuif je gewoon even de dekdatum 2 weken vooruit en dus ook de geboorte datum.
De chipper ziet niet aan de puppen dat ze eigenlijk 2 weken ouder zijn dan op papier.
Ben je officieel toch een goede nette fokker met 10 maanden tussen poze.. :wink:

Ga even tot de 17e febr niet reageren omdat ik geen internet heb in de tussentijd ivm verhuizen.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ik denk dat je voor je die info prijs geeft je het 100% zeker moet weten en info uit eigen bron en niet toevallig van een derde moet hebben.
en dan melding moet maken bij het beheer en anders niet in roddels moet mengen.
En als je het hart kan maken met bewijs zou ik niet weten waarom een naam neer zetten niet mag,maar zeg al dan moet je echt aantoonbaar bewijs hebben en niet van horen zeggen.

dit is reactie op begin topic moet de rest nog lezen
Afbeelding
smoekie
Zeer actief

twinkeltje schreef:Ik denk dat je voor je die info prijs geeft je het 100% zeker moet weten en info uit eigen bron en niet toevallig van een derde moet hebben.
En als je het hart kan maken met bewijs zou ik niet weten waarom een naam neer zetten niet mag,maar zeg al dan moet je echt aantoonbaar bewijs hebben en niet van horen zeggen.

Dit is gewoon uit eigen bron bron Twink. Als je het log van fokker in kwestie leest kun je uit de verschillende logs daarvoor al duidelijk opmaken dat ze sowieso al gepland had de teef te laten dekken door haar eigen reu. Dus al wat hier gezegd/geschreven wordt is niet toevallig van een voorbij komende derde of wat dan ook. Erfelijke afwijking van de ogen van die reu stond in de winner en is overal bekend behalve bij toekomstige pupkopers die er vanuit gaan bij een goeiste rasfokster een pup te kopen.

@Bouvierpoedel. Kan allemaal prima zijn hoor, maar ik persoonlijk zie niet wat er mis is om je teef (algemeen gesproken dus niet alleen jouw teef) wat rust te gunnen. Tis toch geen verplichting een hond te moeten laten dekken. Er zijn nu eenmaal regels in het leven geroepen en die zijn er neit voor niets (gelukkig) en als je je daar als fokker zijnde niet aan houd (algemeen gesproken) en je fokt niet eens aan die minimale regels die van mij wel wat ruimer mogen dan heb je gewoon pech als je een boete krijgt. En 250 euro boete staat gewoon niet in verhouding tot. Fokker in kwestie zal ook wel een dergelijke boete krijgen en daar ruimschoots om lachen. Van mij mag die boete vele malen hoger dan nu het geval is, van mij zou de rvb voor de betreffende pups geen stamboom hoeven te geven zodat de fokker het ook daar nog eens voelt en over een 2e snelle dekking na bevalling wel 3x nadenkt. :ok: Dan wachten ze (fokkers) nog maar een loopsheid als de teef te vroeg loops is. 10 mnd is al heul heul erg minimaal vind ik, maar goed dat ben ik, fokkers denken daar zoals te verwachten valt heel anders over :roll:
Maryanne
Zeer actief
Contacteer:

smoekie schreef:
twinkeltje schreef:Ik denk dat je voor je die info prijs geeft je het 100% zeker moet weten en info uit eigen bron en niet toevallig van een derde moet hebben.

Dit is gewoon uit eigen bron bron Twink. Als je het log van fokker in kwestie leest kun je uit de verschillende logs daarvoor al duidelijk opmaken dat ze sowieso al gepland had de teef te laten dekken door haar eigen reu. Dus al wat hier gezegd/geschreven wordt is niet toevallig van een voorbij komende derde of wat dan ook. Erfelijke afwijking van de ogen van die reu stond in de winner en is overal bekend behalve bij toekomstige pupkopers die er vanuit gaan bij een goeiste rasfokster een pup te kopen.

@Bouvierpoedel. Kan allemaal prima zijn hoor, maar ik persoonlijk zie niet wat er mis is om je teef (algemeen gesproken dus niet alleen jouw teef) wat rust te gunnen. Tis toch geen verplichting een hond te moeten laten dekken. Er zijn nu eenmaal regels in het leven geroepen en die zijn er neit voor niets (gelukkig) en als je je daar als fokker zijnde niet aan houd (algemeen gesproken) en je fokt niet eens aan die minimale regels die van mij wel wat ruimer mogen dan heb je gewoon pech als je een boete krijgt. En 250 euro boete staat gewoon niet in verhouding tot. Fokker in kwestie zal ook wel een dergelijke boete krijgen en daar ruimschoots om lachen. Van mij mag die boete vele malen hoger dan nu het geval is, van mij zou de rvb voor de betreffende pups geen stamboom hoeven te geven zodat de fokker het ook daar nog eens voelt en over een 2e snelle dekking na bevalling wel 3x nadenkt. :ok: Dan wachten ze (fokkers) nog maar een loopsheid als de teef te vroeg loops is. 10 mnd is al heul heul erg minimaal vind ik, maar goed dat ben ik, fokkers denken daar zoals te verwachten valt heel anders over :roll:
Ik heb de blog ook gelezen en ik denk er precies hetzelfde over. En ik ben nog wel een fokker ook. :19:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nou, maak melding zou ik zeggen?
Je kunt gewoon een klacht indienen, mocht je dat willen. Lijkt me terecht.

Wat bedoel je hiermee trouwens?
smoekie schreef: Erfelijke afwijking van de ogen van die reu stond in de winner en is overal bekend behalve bij toekomstige pupkopers die er vanuit gaan bij een goeiste rasfokster een pup te kopen.
Hoezo "in de winner"?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Maryanne
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:Nou, maak melding zou ik zeggen?

smoekie schreef: Erfelijke afwijking van de ogen van die reu stond in de winner en is overal bekend behalve bij toekomstige pupkopers die er vanuit gaan bij een goeiste rasfokster een pup te kopen.
Hoezo "in de winner"?
Ik denk dat ze het clubblad bedoelt waar alle uitslagen in gepubliceerd staan.
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Marjoleine schreef:Nou, maak melding zou ik zeggen?

Hoezo "in de winner"?
welke oog afwijking is het? met distigiasis mag je gewoon fokken bij veel rasverenigingen. ligt er alleen aan welke vorm het is.
Afbeelding
gevni havanezers
Penny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever x Oud Duitse Herder

Ongelezen bericht door Penny »

Even vooropgesteld: ik ben een complete leek op dat gebied.
Ik lees hier veel dat het echt not done is om een teef twee of meer nesten achter elkaar te laten krijgen. Dat twee nesten per jaar eigenlijk al te veel is. Nou vraag ik me af: waarom is dat eigenlijk? De dracht van een hond is relatief kort en de zoogperiode ook niet heel lang. Heeft een hond zoveel te lijden van een nestje? Bevalling? Zogen?
Ik heb zelf 4 kinderen binnen 5 jaar gekregen en dat kan ook gewoon prima, en een menselijke zwangerschap is veel langer en de zoogperiode ook. Daarnaast verlaten de kinderen het nest niet. Nou is een hond niet te vergelijken met een mens maar ik vroeg het me gewoon af. Krijgt een teef bv last van de gewrichten door een zwangerschap? Raakt ze teveel uit conditie?
Ik ben overigens geen voorstander van broodfokken hoor en ook ik vind dat een teef niet nest op nest hoort te krijgen. Maar ben gewoon benieuwd hoe dat nou precies zit.
Afbeelding
smoekie
Zeer actief

Penny schreef:Even vooropgesteld: ik ben een complete leek op dat gebied.
Ik lees hier veel dat het echt not done is om een teef twee of meer nesten achter elkaar te laten krijgen. Dat twee nesten per jaar eigenlijk al te veel is. Nou vraag ik me af: waarom is dat eigenlijk? De dracht van een hond is relatief kort en de zoogperiode ook niet heel lang. Heeft een hond zoveel te lijden van een nestje? Bevalling? Zogen?
Ik heb zelf 4 kinderen binnen 5 jaar gekregen en dat kan ook gewoon prima, en een menselijke zwangerschap is veel langer en de zoogperiode ook. Daarnaast verlaten de kinderen het nest niet. Nou is een hond niet te vergelijken met een mens maar ik vroeg het me gewoon af. Krijgt een teef bv last van de gewrichten door een zwangerschap? Raakt ze teveel uit conditie?
Ik ben overigens geen voorstander van broodfokken hoor en ook ik vind dat een teef niet nest op nest hoort te krijgen. Maar ben gewoon benieuwd hoe dat nou precies zit.

Misschien gewoon ook een "gevoelsmatig" iets :19:

Hondenleven en mensenleven kun je toch niet met elkaar vergelijken. Dus je kunt dan toch ook niet zeggen dat de "dracht" en "zoogperiode" relatief kort is? Als je beseft dat een hond met 2 jaar vergelijkbaar naar een mensenleven 22 jaar is vind ik die "dracht/zoogperiode" zo kort nog niet hoor. :scratch:

Dus ja, ik weet niet, een "mooie" leeftijd van een hond is doorgaans tussen de 10 en 15 jaar (uitzonderingen daargelaten) dan heb je het over een leeftijd voor een hond (10 jaar) van 63/81 (kl/grote hond) en 96 voor een 15 jarige hond. Leeftijd van een 2 jarige hond (22 jr) die haar eerste nestje krijgt en de leeftijd(8 jaar) waarop ze soms voor het "laatst" een nestje krijgen ( 54/67 mensenjaren) zegt mij meer dan genoeg eerlijk gezegd. Als een vrouw op die leeftijd nog een kind zou baren wordt er schande van gesproken :cool2:

Sowieso vind ik het persoonlijk not done om een oudere teef zo laat nog een nest te laten krijgen, en al helemaal niet als de teef in kwestie niet eens de tijd wordt "gegund" enige rust te krijgen.

Ik sta er eerlijk gezegd wel een klein beetje van te kijken dat je dat zelf niet ziet? Ten eerste is het altijd voor de mens een "eigen" keuze om meerdere kinderen te krijgen (al dan niet na elkaar) daarbij kun je de tijd dat een hond "zwanger" is gewoon niet vergelijken met dat jij zwanger bent. Maar dat is mijn mening. Evenals het aantal nesten (geboortes).

Een hond "vraagt" er niet om. Die wordt gewoon voor een reu gepleurd en hoppa aan de bak.

Ik heb 3 kinderen gebaard en ondanks dat ik zo met gemak een 4e eruit zou kunnen "gooien" weet ik genoeg vrouwen in mijn eigen omgeving die het er bij 1 hebben gehouden omdat ze de zwangerschap nu niet bepaald fijn vonden om van de bevalling nog maar niet te spreken. Dus ja, nogmaal, vind zelf dat je dat niet met elkaar kunt vergelijken op geen enkel vlak.

Voor mij is gevoelsmatig dus 2 (hooguit 3) echt de max. Dat er genoeg fokkers zijn die hun teef de max aantal laten bevallen tja, dat moeten zij weten. Persoonlijk vind ik het gewoon 3x niks. Laat staan dat er sommige bij zijn die hun teef de loopsheid erop nogmaals laten dekken of hun teef haar eerste nest laten krijgen als ze met "pensioen" horen te zijn om maar wat te noemen :wink:
Penny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever x Oud Duitse Herder

Ongelezen bericht door Penny »

Ik deel die mening met je hoor.. ik zou zelf een teef ook niet zoveel nesten laten krijgen en zeker niet achter elkaar. Ook puur gevoelsmatig. En wat je zegt van die leeftijd is inderdaad ook een punt natuurlijk. Dus nogmaals... het is niet dat ik het niet met jullie eens ben, ik was puur alleen nieuwsgierig hoe dat nou precies zit met honden. Bedankt voor je antwoord.
Afbeelding
Marlouke
Actief
Mijn ras(sen): Old Englisch Bulldog x Franse basset en een bruine Labrador
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marlouke »

Heb niet alles gelezen van de antwoorden, maar ik heb sinds een half jaar een teef in huis die bij een broodfokker vandaan komt. Ze is daar samen met 145 andere labradors weggehaald door de inspectie dienst wegens verwaarlozing en mishandeling. Toen ik met haar in contact kwam in het asiel was ze nog drachtig, helaas bleek tijdens haar weeen dat er een dode pup in de weg zat dus moest ze met spoed naar de DA, daar bleek dat alle 9 pups dood in de buik zaten. Dus werd keizersnede en meteen castreren, geen puppies meer voor haar! Ze had er namelijk al meer dan genoeg gehad m.i.... Dus dan kan er nog wel de regel zijn dat ze maar 1x in de 24 mnd een nest mogen (of zo iets..) maar daar houdt een broodfokker dus echt geen rekening mee, daarom ook broodfokker... en tsja ook hun geven gewoon een stamboom mee wanneer je er een pup aanschaft... Je kan je alleen afvragen wat de waarde van die stamboom is.

Ze heet nu Manou en is een bruine labrador , 4 jaar, verrotte tanden, slechte heupen/rug, allergie, (goed aardige) tumor in haar nek en getraumatiseerd maar desondanks heeft ze een stamboom... Leg mij maar eens uit wat daar dan de waarde van is?!
Treibball, het samenwerkingsspel tussen baas & hond! http://www.sportdog.nl
smoekie
Zeer actief

Marlouke schreef:Heb niet alles gelezen van de antwoorden, maar ik heb sinds een half jaar een teef in huis die bij een broodfokker vandaan komt. Ze is daar samen met 145 andere labradors weggehaald door de inspectie dienst wegens verwaarlozing en mishandeling. Toen ik met haar in contact kwam in het asiel was ze nog drachtig, helaas bleek tijdens haar weeen dat er een dode pup in de weg zat dus moest ze met spoed naar de DA, daar bleek dat alle 9 pups dood in de buik zaten. Dus werd keizersnede en meteen castreren, geen puppies meer voor haar! Ze had er namelijk al meer dan genoeg gehad m.i.... Dus dan kan er nog wel de regel zijn dat ze maar 1x in de 24 mnd een nest mogen (of zo iets..) maar daar houdt een broodfokker dus echt geen rekening mee, daarom ook broodfokker... en tsja ook hun geven gewoon een stamboom mee wanneer je er een pup aanschaft... Je kan je alleen afvragen wat de waarde van die stamboom is.

Ze heet nu Manou en is een bruine labrador , 4 jaar, verrotte tanden, slechte heupen/rug, allergie, (goed aardige) tumor in haar nek en getraumatiseerd maar desondanks heeft ze een stamboom... Leg mij maar eens uit wat daar dan de waarde van is?!
Een broodfokker houd daar idd geen rekening mee. Maar een broodfokker is niet alleen maar een fukker die fokt zonder stamboom :19: genoeg fukkers waar dan ook die niet kunnen wachten (en vaak ook echt niet wachten) tot hun teef eindelijk gedekt “mag” worden (net boven het minimale wat volgens rvb of vereniging is voorgeschreven) of er soms gewoon “net” onder zitten.

Want he, wie maalt daar nu naar. Wie kijkt daarnaar. Ja jeetje zeg, anders moet je weer een loopsheid “wachten” :kotz: Zijn immers soms maar net een paar weken toch. Fokker krijgt een berisping(en boete) en that’s it.

Feit is alleen dat het bij de fukkers met stamboom iets meer in de gaten wordt gehouden en ze iets aan “inkomsten” moeten inleveren als ze “gecontroleerd” worden. (pakweg 200/250 euro).

Broodfokkers vind je helaas overal. De broodfokkers zou je vaak van heinde en verre af moeten zien maar de praktijk laat maar al te vaak anders zien. Dene echte fukkers met stamboom zie je helemaal moeilijk. Want he, ze hebben vaak genoeg een heul leuke website, zij testen (soms) en ze hebben immers een stamboom :cool2: Wat nou broodfukker :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”