Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Puppyvacht wisselen
Moderator: moderatorteam
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
Puppyvacht wisselen
Is dat verschillend per ras? Ik vroeg me af wanneer ons Havanezertje Sancho zijn puppyvachtje gaat inruilen, het haar wordt met de dag langer maar is nog steeds makkelijk in het onderhoud.
Ik dacht dat het bij de heidewachtel en langhaar rond de 7 maanden zat maar die hadden een vrij korte vacht en dan valt dat niet zo op.
Ik dacht dat het bij de heidewachtel en langhaar rond de 7 maanden zat maar die hadden een vrij korte vacht en dan valt dat niet zo op.
- doesje
- Zeer actief
Re: Puppyvacht wisselen
ik heb een klein langharig kruisinkje, die is rond de 8/9 maanden gaan wisselen met de vacht. :M: wat een ellende, de knoopjes keek je er bijna in :M: maar door stug elke dag te kammen is het allemaal goed gekomen 
groetjes wendy, tjaboo, jip en djaff
- Lisette1985
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising, chihuahua en een border collie
- Aantal honden: 3
Ik heb ook een kleine kruising van bijna 9 maanden, krijgt nu ook zijn volwassen vacht, word een stuk dikker, maar de klitten lijken minder te worden 
Liefde begint met een glimlach,
Groeit met een kus,
Maar eindigt met een traan.
Groeit met een kus,
Maar eindigt met een traan.
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Bij collies gaat het in het eerste jaar geleidelijk over in de echte vacht. Zo tegen een maand of 7/8 is het nesthaar wel verdwenen maar de 'echte' vacht is het ook nog niet, zeker niet qua lengte. Dat duurt ook nog een maandje of 2.
Ik vind collies tot een jaar er nog wat 'sprieterig' uitzien omdat de ondervacht nog niet helemaal aanwezig is.
Ik vind collies tot een jaar er nog wat 'sprieterig' uitzien omdat de ondervacht nog niet helemaal aanwezig is.

- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
ik denk dat de vacht met een coton vacht is te vergelijken. De puppie vacht is zacht en groeit hard. Rond de 9e maand komt er steviger haar tussen ook dat groeit hard onder tussen laten de puppie haren los en wikkelen zich om de stuggere harenMarie-Josée schreef:Is dat verschillend per ras? Ik vroeg me af wanneer ons Havanezertje Sancho zijn puppyvachtje gaat inruilen, het haar wordt met de dag langer maar is nog steeds makkelijk in het onderhoud.
Hoe makkelijk de vacht nu ook lijkt als hij straks 8 maand is gaat dat echt veranderen. En oh wat zul je dan soms balen van zijn lange haren. En dat zielige kopje wat ze er dan bij kunnen trekken. Vaak wassen en goed in de cremespoeling zetten helpen nog het beste, want hoe schoner de vacht hoe minder klitten.
- Marie-Josée
- Erelid
Dan zal ik nog maar even genieten van de makkelijke vacht en hopen dat Sancho zich tegen die tijd wat beter laat borstelen, nu moet ik steeds die venijnige tandjes uit de borstel losmaken 
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Fien is nog volop bezig 
Het begint nu lekker door te komen, die nieuwe vacht. Maar ze is er nog lang niet.
Geduld dus, want het kan best lang duren.
En elke dag kammen, dat is het beste.
Het begint nu lekker door te komen, die nieuwe vacht. Maar ze is er nog lang niet.
- Marie-Josée
- Erelid
Laat Fien zich goed kammen? Hoe oud is ze precies?Marjoleine schreef:Fien is nog volop bezig
Ik merk dat ik er naar uit zit te kijken, naar dat lange haar. Wie had dat gedacht.... :N:
Ik vind Sancho steeds mooier worden
- blacky
- Zeer actief
Dit is zo herkenbaar. Hier heb ik overigens uit vertwijfeling onze Laika 1 keer laten trimmen en kort laten zetten. Later nog eens zelf gedaan. Ze krijgt nu weer lekkere lange haren.Marie-Josée schreef:Laat Fien zich goed kammen? Hoe oud is ze precies?Marjoleine schreef:Fien is nog volop bezig
Ik merk dat ik er naar uit zit te kijken, naar dat lange haar. Wie had dat gedacht.... :N:![]()
Ik vind Sancho steeds mooier worden
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
De tibetaan komt zo rond de 8 maand in de vachtwissel en vaak zijn ze rond hun 3de pas op hun mooist.
Het begint meestal op de schouders.
Het begint meestal op de schouders.

- Marie-Josée
- Erelid
Iemand adviseerde me vandaag om tijdens de vachtwissel een keer te laten plukken maar heeft dat wel zin? Kun je dan niet elke week naar de trimsalon?
- blacky
- Zeer actief
De fokker van Spikey was hierin heel stellig. NOOIT DOEN.Marie-Josée schreef:Iemand adviseerde me vandaag om tijdens de vachtwissel een keer te laten plukken maar heeft dat wel zin? Kun je dan niet elke week naar de trimsalon?
- Pemba
- Zeer actief
En wat zou er dan geplukt moeten worden? Gewoon lekker zelf kammen, gewoon zorgen dat die pitbull van je er goed aan gewend is 

- Marie-Josée
- Erelid
Dat zei ik ook al maar dat vond meneer onzin.blacky schreef:De fokker van Spikey was hierin heel stellig. NOOIT DOEN.Marie-Josée schreef:Iemand adviseerde me vandaag om tijdens de vachtwissel een keer te laten plukken maar heeft dat wel zin? Kun je dan niet elke week naar de trimsalon?Zij was overigens ook trimster.
Geen idee, heb geen ervaring met trimsalons. Maar ik was hoe dan ook van plan om het zelf bij te houden.Pemba schreef:En wat zou er dan geplukt moeten worden? Gewoon lekker zelf kammen, gewoon zorgen dat die pitbull van je er goed aan gewend is
Muilkorf om, dwangbuisje aan.....
Ik borstel hem elke dag en af en toe gaat hij in bad, gewoon met water, om hem eraan te laten wennen.Badderen accepteert hij beter dan een borstel of kam in de buurt van zijn bekkie waarin hij moet bijtbijtbijten
Ik weet nu hoe een fakir zich voelt.
- patricia
- Zeer actief
- Contacteer:
Een havanezer plukken :N:Marie-Josée schreef:Iemand adviseerde me vandaag om tijdens de vachtwissel een keer te laten plukken maar heeft dat wel zin? Kun je dan niet elke week naar de trimsalon?
Misschien als je hard genoeg trekt lukt het wel
Je zou tijdens de vachtwissel als je het echt ff niet meer ziet zitten hem een keer bij een trimsalon kunnen brengen om hem te laten wassen, föhnen en goed te laten kammen, voetjes eventueel bij te werken en verder wat je zelf wil.
Wel goed en duidelijk aangeven dat je hem absoluut niet geknipt wilt hebben
Door niet plukhaar toch te plukken kan het haar harder/stugger van structuur worden.
Groetjes Patries

-
Maria
- Zeer actief
- Contacteer:
langharige honden gaan vaak pas met 7-9 maanden wisselen maar dat wisselen gaat meer door het ondervacht te veranderen.
Zachte vachten kan je niet plukken, dan trek je gewoon je eigen haar uit je hoofd dan weet je hoe dat voelt. Gewoon blijven borstelen en in de periode misschien meer onderhouds-olie gebruiken.
Zachte vachten kan je niet plukken, dan trek je gewoon je eigen haar uit je hoofd dan weet je hoe dat voelt. Gewoon blijven borstelen en in de periode misschien meer onderhouds-olie gebruiken.
- Marie-Josée
- Erelid
Ik dacht ook dat je een vacht die niet ruit niet kunt plukken.
Tegen die tijd ga ik me eens verdiepen in verzorgingsproducten.
Tegen die tijd ga ik me eens verdiepen in verzorgingsproducten.
- Pemba
- Zeer actief
Hij zit er in voor je er erg in het hebt hoor
En bij een tibetaan mag er niet aan de voeten geknipt worden, staat ook ontzettend lelijk.
En bij een tibetaan mag er niet aan de voeten geknipt worden, staat ook ontzettend lelijk.

- patricia
- Zeer actief
- Contacteer:
Groetjes Patries

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou, voetjes knippen is echt wel handig 
Fien is inmiddels 17 maanden, Marie-Josée. En het begint te groeien, eindelijk.
Ze heeft nu twee lengtes
Kammen met onderhoudsspray is wel handig, dan is het minder statisch.
Shampoo en conditioner gebruik ik alleen als het moet (lees: als ze groen is of naar vis stinkt).
Wassen doe ik dus ook niet veel, maar sprayen bij het kammen wel.
Donderdag over een week gaat ze naar de trimmer, voor nagels, voetjes, wassen, en een bikinilijn
Zondag erop mag ze de show stelen in Grunn
Ze heeft nu twee lengtes
Shampoo en conditioner gebruik ik alleen als het moet (lees: als ze groen is of naar vis stinkt).
Donderdag over een week gaat ze naar de trimmer, voor nagels, voetjes, wassen, en een bikinilijn
- patricia
- Zeer actief
- Contacteer:
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, daar was ik al bang voor 
- Marie-Josée
- Erelid
Die spray haal je bij de dierenspeciaalzaak of bestel je die ergens?Marjoleine schreef:Nou, voetjes knippen is echt wel handig
Ze heeft nu twee lengtes![]()
Donderdag over een week gaat ze naar de trimmer, voor nagels, voetjes, wassen, en een bikinilijn![]()
Leuk dat ze gaat showen, succes alvast
- blacky
- Zeer actief
ik gebruik de van zwartskopf gewoon voor mensen. Deze spray moet je eerst schudden en is gewoon tekoop bij b.v. kruidvat. Is een spray die je niet uit moet spoelen. De vacht wordt er niet vet van en de klitten waar je het op spuit gaan er makkelijk uit. (en het ruikt lekker). De middeltjes die voor de honden in de handel zijn ken ik alleen die van petsilk van. Maar die vind ik nogal vet.Marie-Josée schreef:Die spray haal je bij de dierenspeciaalzaak of bestel je die ergens?Marjoleine schreef:Nou, voetjes knippen is echt wel handig
Ze heeft nu twee lengtes![]()
Donderdag over een week gaat ze naar de trimmer, voor nagels, voetjes, wassen, en een bikinilijn![]()
Leuk dat ze gaat showen, succes alvastDoe ze in Grunn de boks aan
- Marie-Josée
- Erelid
Dat spul heb ik van Gliss Kur staan, dat kan ik dan mooi op Sancho opmaken.
-
Maria
- Zeer actief
- Contacteer:
ice on ice is super spul, zit geen geur aan, dat gebruikte ik altijd met mijn lhasa's. Het merk Royal Crown heeft ook een goede spray met geurtjes.
Pet silk is niet geschikt voor langharige rassen, te vet, te plakkig.
- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
Maria schreef:ice on ice is super spul, zit geen geur aan, dat gebruikte ik altijd met mijn lhasa's. Het merk Royal Crown heeft ook een goede spray met geurtjes.
Ik gebruik pet silk finish voor mijn (langhaar) honden en dat bevalt heel goed en is helemaal niet vet of plakkerig. Het ruikt trouwens ook heerlijk.

-
Maria
- Zeer actief
- Contacteer:
pet silk heb ik geprobeerd bij lhasa vachten en dat werkt voor geen kant, bij tibbies daarintegen wel.lieke schreef:Maria schreef:ice on ice is super spul, zit geen geur aan, dat gebruikte ik altijd met mijn lhasa's. Het merk Royal Crown heeft ook een goede spray met geurtjes.
Ik gebruik pet silk finish voor mijn (langhaar) honden en dat bevalt heel goed en is helemaal niet vet of plakkerig. Het ruikt trouwens ook heerlijk.
- Pemba
- Zeer actief
- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik denk dat het aan de vacht ligt. De vachten van langharige honden zijn natuurlijk allemaal verschillend. De wat stuggere bovenvacht van een langhaar collie is niet te vergelijken met de zijdezachte sluike haren van een york om maar iets te noemen.
Maar ik heb wel eens 'huismerken' geprobeerd en die vind ik allemaal niets. Ik val altijd weer terug op Jean Peau in de eerste instantie en Pet Silk als goede tweede. Andere merken doen óf helemaal niets voor hun vacht óf veroorzaken juist een klitterige ondervacht (bij collies komen de klitten juist in de ondervacht, niet in de bovenvacht).
Maar ik heb wel eens 'huismerken' geprobeerd en die vind ik allemaal niets. Ik val altijd weer terug op Jean Peau in de eerste instantie en Pet Silk als goede tweede. Andere merken doen óf helemaal niets voor hun vacht óf veroorzaken juist een klitterige ondervacht (bij collies komen de klitten juist in de ondervacht, niet in de bovenvacht).