Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Traanoogje
Moderator: moderatorteam
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
Traanoogje
Sancho's haar groeit hard maar is nog niet lang genoeg om het uit zijn oogjes te kunnen houden.Nu heeft hij sinds vanmorgen last van een traanoogje waar hij ook steeds mee knippert, ik wrijf er steeds het haar vandaan en zet dat min of meer vast met vaseline maar hij blijft er hinder van houden.Omdat het maar aan één oogje is vroeg ik me af of er iets anders in kan zitten maar ik zie niets, vind het wel sneu zo.
Iemand een tip om het oogje schoon te spoelen?
Iemand een tip om het oogje schoon te spoelen?
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
- Aantal honden: 3
Re: Traanoogje
Weet je zeker dat het het aangroeiende haar is? Hier hebben de twee er nooit last van gehad. Misschien moet je even kijken of het niet de wimper haartjes zijn bij dat oog. (onze Laika heeft hele lange)
Wel had Laika soms een haar in haar oog zitten. En dan niet een die nog vast zat maar gewoon een lange haar in haar oog. Ik ging dan even met een nat gaasje over haar oog. Soms kwam hij dan mee. Soms ook niet. Laika had er overigens geen erg traan oogje van.
Wel had Laika soms een haar in haar oog zitten. En dan niet een die nog vast zat maar gewoon een lange haar in haar oog. Ik ging dan even met een nat gaasje over haar oog. Soms kwam hij dan mee. Soms ook niet. Laika had er overigens geen erg traan oogje van.
- krullie
- Zeer actief
kan je zien of het bindvlies rood is?
anders kan je wat spoelen met kamille.
anders even een da laten zien.
ogen vind ik altijd een beetje eng.
anders kan je wat spoelen met kamille.
anders even een da laten zien.
ogen vind ik altijd een beetje eng.
- Lisette1985
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising, chihuahua en een border collie
Ik hou de ooghaartjes altijd kort met een wenkbrauwtrimmertje waarmee ik niet in de ogen kan steken.
Maar even iets anders.... is het beter om de wimpers ook kort houden? Bumba heeft namelijk ook ontzettend lange wimpers.
Maar even iets anders.... is het beter om de wimpers ook kort houden? Bumba heeft namelijk ook ontzettend lange wimpers.
Liefde begint met een glimlach,
Groeit met een kus,
Maar eindigt met een traan.
Groeit met een kus,
Maar eindigt met een traan.
- Marie-Josée
- Erelid
Ik denk dat er een los haartje in heeft gezeten, hij knippert er nu niet meer mee. Heeft wel flinke traanstrepen dus nu gaat er twee maal daags een tandenborsteltje overheen, dat helpt niet tegen de traanstrepen maar houdt wel de oogjes een tijdje haarvrij.
Geen idee of wimpers in de ogen prikken, dat is alleen in geval van entropion toch?
Geen idee of wimpers in de ogen prikken, dat is alleen in geval van entropion toch?
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
- Aantal honden: 2
Geen wimpers knippen, daar hebben ze geen last van.
Mijn honden hebben ook nooit last gehad van hun haar in ogen, weleens een losse haar in het oog.
Knippert Sancho nu niet meer? Anders even een paar keer schoon maken met gekookt water.
Mijn honden hebben ook nooit last gehad van hun haar in ogen, weleens een losse haar in het oog.
Knippert Sancho nu niet meer? Anders even een paar keer schoon maken met gekookt water.

- blacky
- Zeer actief
Nee geen wimpers knippen hoor. Dat is niet nodig. (bij Laika zijn ze wel 5cm lang. En als ik het haar boven haar oogjes knip dan gaan er perongelijk ook wel een paar wimpers mee.)Lisette1985 schreef:Ik hou de ooghaartjes altijd kort met een wenkbrauwtrimmertje waarmee ik niet in de ogen kan steken.
- Marie-Josée
- Erelid
Ik overweeg toch om de haartjes rond zijn oogjes te knippen, het groeit niet hard genoeg om al te gaan hangen en hij ziet volgens mij bijna niets meer nu.
Vind het ook nog eens leuker staan ( ik heb er een voorbeeld van gezien)
- Pemba
- Zeer actief
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
knip niet BOVEN de ogen maar er VOOR. Dan heeft hij er tenminste wat aan. Hondjes kijken met hun oogjes, niet met hun voorhoofd.Marie-Josée schreef:Ik overweeg toch om de haartjes rond zijn oogjes te knippen, het groeit niet hard genoeg om al te gaan hangen en hij ziet volgens mij bijna niets meer nu.
- Marie-Josée
- Erelid
Rosita Compagner schreef:knip niet BOVEN de ogen maar er VOOR. Dan heeft hij er tenminste wat aan. Hondjes kijken met hun oogjes, niet met hun voorhoofd.Marie-Josée schreef:Ik overweeg toch om de haartjes rond zijn oogjes te knippen, het groeit niet hard genoeg om al te gaan hangen en hij ziet volgens mij bijna niets meer nu.
- Marie-Josée
- Erelid
Mooi staartje...?Pemba schreef:Dat vind ik nou echt zondekrijgt hij nooit een mooi staartje
Nou....het is nog maar zijn puppyvacht dus lang haar kan altijd nog.Ik zie nu zijn oogjes nooit en dat vind ik dus echt niks. Elke dag traanbeekjes en korsten hebben, en weghalen,lijkt me voor hem ook niet leuk.
- blacky
- Zeer actief
Hier knip ik bij Laika de haren tussen de oogjes. En op de oogjes de wenkbrauwen zeg maar. Overigens heeft Laika gewoon een staartje. Als ze die niet in heeft hangt het haar gewoon voor haar ogen.
Het haar tussen de oogjes en er net boven komen steeds los uit het knipje dus heb weg ermee. Wees wel voorzichtig je zult de eerste niet zijn die de oogjes raakt.
Het haar tussen de oogjes en er net boven komen steeds los uit het knipje dus heb weg ermee. Wees wel voorzichtig je zult de eerste niet zijn die de oogjes raakt.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
Geloof me, dat maakt je, wat dit betreft in ieder geval, een uitzonderingMarie-Josée schreef:Rosita Compagner schreef:knip niet BOVEN de ogen maar er VOOR. Dan heeft hij er tenminste wat aan. Hondjes kijken met hun oogjes, niet met hun voorhoofd.Marie-Josée schreef:Ik overweeg toch om de haartjes rond zijn oogjes te knippen, het groeit niet hard genoeg om al te gaan hangen en hij ziet volgens mij bijna niets meer nu.
Vind het ook nog eens leuker staan ( ik heb er een voorbeeld van gezien)Sorry hoor maar ik ben niet blonT
- Marie-Josée
- Erelid
Nou, je hoeft in dit geval geen HBO opleiding te hebben gevolgd om te zien waar het haar dwarszitRosita Compagner schreef:Geloof me, dat maakt je, wat dit betreft in ieder geval, een uitzondering

- Marie-Josée
- Erelid
Ik vond dit filmpje nog ergens, wat een rustige hond
Daar zitten wij nog lichtjaren vanaf
" onclick="window.open(this.href);return false;
" onclick="window.open(this.href);return false;
- Pemba
- Zeer actief
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
Op zich valt dat wel mee, dat jij hem niet volledig ziet, zegt niet dat hij zelf niet voldoende zietMarie-Josée schreef:Nou, je hoeft in dit geval geen HBO opleiding te hebben gevolgd om te zien waar het haar dwarszitRosita Compagner schreef:Geloof me, dat maakt je, wat dit betreft in ieder geval, een uitzondering;
http://i329.photobucket.com/albums/l399 ... /001-5.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
- Marie-Josée
- Erelid
Bij zijn zusje is het haar al lang genoeg voor een speldje, bij Sancho nog lang niet. Ik kwam een tijd geleden een Havanezer tegen van 8 maanden en die mensen hadden het ten einde raad ook geknipt omdat hij steeds ontstoken oogjes had.Oogjes weer fris en het zag er leuk uit.Pemba schreef:Het gaat sneller dan je denkt
Op de foto is hij het gekamd en dan borstel ik de haartjes met een tandenborstel rond zijn ogen weg, helaas blijft dat niet lang zitten.
- blacky
- Zeer actief
Ik heb slecht ervaringen met de haartjes onder de oogjes weg knippen. Hierdoor werd alles veel erger.
- BellaDonna
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mixje Bella en Chihuahua Donna
Ik knip bij Bella altijd de haren rondom de ogen wat bij. Met een uitdunschaar, zodat het wat rafelig lijkt en er niet van die scherpe happen ineens in zitten.

Het knippen heeft nog nooit tot problemen geleid
en het lijkt me wel zo praktisch voor Bella

Het knippen heeft nog nooit tot problemen geleid
- Marie-Josée
- Erelid
Ziet er heel mooi uitBellaDonna schreef:Ik knip bij Bella altijd de haren rondom de ogen wat bij. Met een uitdunschaar, zodat het wat rafelig lijkt en er niet van die scherpe happen ineens in zitten.
Het knippen heeft nog nooit tot problemen geleiden het lijkt me wel zo praktisch voor Bella
Het enige nadeel is dat je het dan steeds bij moet houden, de puntjes worden bot door het knippen en daarom prikken ze dan erger. Dus echt kort houden.blacky schreef:Ik heb slecht ervaringen met de haartjes onder de oogjes weg knippen. Hierdoor werd alles veel erger.
Het lijkt me minder werk dan twee keer per dag die oogjes proberen schoon te krijgen, maar dat merk ik snel genoeg.
Ik heb een speciaal schaartje gehaald en als hij slaapt knip ik steeds voorzichtig wat weg. Het ziet er nu al beter uit.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik sinds een week ook.blacky schreef:Ik heb slecht ervaringen met de haartjes onder de oogjes weg knippen. Hierdoor werd alles veel erger.
Ze traande nooit en nu wel.
- Marie-Josée
- Erelid
Blijbaar kan het dus ook andersomMarjoleine schreef:Ik sinds een week ook.blacky schreef:Ik heb slecht ervaringen met de haartjes onder de oogjes weg knippen. Hierdoor werd alles veel erger.
Ze traande nooit en nu wel.
Zijn bij Fien de haartjes dan geknipt? Ik knip trouwens alleen op de neusbrug, niet onder de oogjes.
Het traant nu al minder
- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Hier ook slechte ervaringen met haren wegknippen, deed ik bij Kai toen hij jonger was. Na een jaar ermee gestopt het word dan even erger omdat die haren moeten teruggroeien. Net zoals bij een pup gaan de ogen even erger tranen omdat die haren een vervelende periode door moeten, kan wel een aantal maanden duren. Maar het effect erna is zoveel beter, zowel Kai en Dino zijn helemaal natuurlijk (buiten hun leeuwtoilet dan), nergens word aan geknipt ook het hoofd niet. 
- Linsey
- Zeer actief
- Contacteer:
Is niet echt geïrriteerd, de ogen lopen gewoon wat meer, ze zijn niet rood of ontstoken. Net zoals je soms ziet bij pupjes in het nest bij deze rassen, de rode afscheiding. Je kan dat met gel wat plat leggen, de ergste periode van lopende ogen is na zo'n 2 maanden weer gedaan. 2 maanden of levenslang "irritatie", dat was bij Kai zo. Tja dan liever 2 maanden.Inge O schreef:ik vind het nogal niet niks, maanden met geïrriteerde ogen lopenLinsey schreef: Net zoals bij een pup gaan de ogen even erger tranen omdat die haren een vervelende periode door moeten, kan wel een aantal maanden duren..
Bij Dino viel dat overigens goed mee, hij heeft dan ook andere pupvacht dan Kai had.
- Linsey
- Zeer actief
- Contacteer:
Irritatie zal er natuurlijk altijd zijn, maar dat is ook bij de pups in het nest als de vacht begint te groeien, is altijd zo bij dit soort vachten sinds de vacht op een bepaalde lengte in het oog prikt. Die irritatie is van korte duur en veroorzaakt geen problemen (uitzonderingen zijn er altijd). Eens de vacht lang genoeg is dan vallen die haren naar beneden en is de irritatie gedaan, knip je die haren blijft de irritatie altijd bestaan, dat heb ik bij Kai gemerkt en dus ben ik er bij Dino niet aan begonnen. Andere mensen zullen daar wel andere ervaringen bij hebben, maar dat is wat ik zelf gemerkt heb.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
't Klopt ook niet. Ik heb hier vachthonden genoeg maar nooit dit soort problemen. Wat ik kan bedenken is dat de kopjes wat 'om de ogen heen groeien' en dat daardoor de traanbuisjes wat beter op hun plaats komen. Ook een vage reden hoor, dat geef ik toe. Maar dat het met de vacht te maken heeft geloof ik pertinent niet.Inge O schreef:ik vind het nogal niet niks, maanden met geïrriteerde ogen lopenLinsey schreef: Net zoals bij een pup gaan de ogen even erger tranen omdat die haren een vervelende periode door moeten, kan wel een aantal maanden duren..
- Linsey
- Zeer actief
- Contacteer:
8 maanden is ook al wat oud om dat probleem nog te hebben dat leeftijdsafhankelijk is en dan helemaal als de ogen gaan ontsteken, bij Dino hong de vacht goed op zo'n 5 maand oud.
Ik zie dat toch vaak ook op internet, pups die vacht rond ogen hebben dat ze roze afscheding hebben die verdwijnt eens de vacht goed hangt.
Tja waarom dat zo'n effect heeft het knippen weet ik zelf ook niet, ik weet alleen dat het een effect heeft. Knippen heeft bij Kai de omgekeerde werking, gewoon zo laten werkt het beste. En Dino heeft nu geen lopende ogen, nooit geknipt geweest. Ik knip overigens bij Lotje wel hoor, bij haar merk ik geen verschil. Dus het is sterk hondafhankelijk, alleen kan ik niet zeggen wat de echte reden erachter is waarom het knippen meer traanvloei veroorzaakt dus, weet alleen dat het dat bij Kai dus doet, maar Kai is niet alleen als ik hier zo lees, ik had het ook op internet gelezen dat knippen bij sommige honden meer traanvloei geeft daarom ook dat ik het bij Kai heb uitgetest wat niet knippen doet en knip nu dus al zo'n 2 jaar niet meer.
Ik zie dat toch vaak ook op internet, pups die vacht rond ogen hebben dat ze roze afscheding hebben die verdwijnt eens de vacht goed hangt.
Tja waarom dat zo'n effect heeft het knippen weet ik zelf ook niet, ik weet alleen dat het een effect heeft. Knippen heeft bij Kai de omgekeerde werking, gewoon zo laten werkt het beste. En Dino heeft nu geen lopende ogen, nooit geknipt geweest. Ik knip overigens bij Lotje wel hoor, bij haar merk ik geen verschil. Dus het is sterk hondafhankelijk, alleen kan ik niet zeggen wat de echte reden erachter is waarom het knippen meer traanvloei veroorzaakt dus, weet alleen dat het dat bij Kai dus doet, maar Kai is niet alleen als ik hier zo lees, ik had het ook op internet gelezen dat knippen bij sommige honden meer traanvloei geeft daarom ook dat ik het bij Kai heb uitgetest wat niet knippen doet en knip nu dus al zo'n 2 jaar niet meer.