Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Plukvacht scheren: jeuk?

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Aantal honden: 1

Plukvacht scheren: jeuk?

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Otto was weer toe aan een plukbeurt. Bellen naar de trimsalon waar ik al met hem was geweest, maar er werd steeds niet opgenomen en mijn voicemailberichten werden ook niet beantwoord. Dus maar op zoek gegaan naar een andere trimsalon. Daar ben ik gisteren met Otto geweest.
Hij is niet helemaal 'kaal' geplukt, maar gestript. Daar wilden de dames van de andere trimsalon niet aan. Zelf vind ik strippen mooier, maar vooruit, dan maar twee keer per jaar een kale neet. En, merkte deze trimster op, zijn vacht is de laatste keer waarschijnlijk geschoren :ugh:

Ze heeft weer een prachtig manneke van Otto gemaakt, hij blij, ik blij...

En ineens dacht ik eraan dat misschien in die scheerbeurt wel de bron kan hebben gelegen van de jeuk waarvan hij last heeft gehad. Ik was al bang voor een voedselallergie. Ik geef hem Smuldier afgewisseld met andere kvv-merken. Bij vlagen werd het erger en ik koppelde dat aan brokken die ik hem soms gaf of die hij mee at als ik met hem bij iemand met een brokkenhond op bezoek was. Vlooien kon ik uitsluiten, en ik had het plan om na de trimbeurt richting dierenarts te stappen vanwege die jeuk.

Ik houd het uiteraard in de gaten, maar kan een plukhond jeuk krijgen als de vacht wordt geschoren?
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Sanner
Zeer actief

Re: Plukvacht scheren: jeuk?

Ongelezen bericht door Sanner »

Ja kan. De dooie haren blijven dan in de vacht zitten en dat kan gaan jeuken.
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Yep, ik ken een JR die geplukt had moeten worden, maar is geschoren.
Het arme beestje werd daarna gek van de jeuk :ugh:
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

hier eentje waarbij dat idd ook is gebeurd...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
vosse
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Poedels

Ongelezen bericht door vosse »

Die trimmers ook altijd :N:

Zou maar goed kunnen hoor, maar houd hem zeker goed in de gaten.
hercujess

Ongelezen bericht door hercujess »

Weer een trimmer die liever scheert, dan plukt! :N: :boos: Ik kan d'r zo boos om worden. Soms kan je niet alles plukken en héél soms helemaal niet, maar overleg dan met de klant :klaar:
[Sandra]
Zeer actief

We zijn nu een week verder en ik kan zeggen dat hij heel weinig last heeft gehad van jeuk! Dus waarschijnlijk had de trimster gelijk over de vorige trimsalon.

De 'nieuwe' trimster is aangesloten bij de ABHB en vertelde o.a. dat ze meer klanten met klachten van de twee andere dames heeft overgenomen. Ik ben in elk geval blij dat ik nu een goed adres heb gevonden.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

hercujess schreef:Weer een trimmer die liever scheert, dan plukt! :N: :boos: Ik kan d'r zo boos om worden. Soms kan je niet alles plukken en héél soms helemaal niet, maar overleg dan met de klant :klaar:
Ik hoor en zie het ook heel vaak, soms wordt geschoren omdat het niet kan, ook nog wel omdat ze het 'zielig' vinden en soms ook gewoon omdat het makkelijker is. Plukken is helemaal niet zielig, soms wel veel werk, maar het resultaat is er dan wel naar!
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
hercujess

Ongelezen bericht door hercujess »

MirandaH schreef:
hercujess schreef:Weer een trimmer die liever scheert, dan plukt! :N: :boos: Ik kan d'r zo boos om worden. Soms kan je niet alles plukken en héél soms helemaal niet, maar overleg dan met de klant :klaar:
Ik hoor en zie het ook heel vaak, soms wordt geschoren omdat het niet kan, ook nog wel omdat ze het 'zielig' vinden en soms ook gewoon omdat het makkelijker is. Plukken is helemaal niet zielig, soms wel veel werk, maar het resultaat is er dan wel naar!
Ik vind het werk over het algemeen wel mee vallen. Wil je een hond goed afwerken met scheren, ben je ook veel tijd kwijt. Alleen vachten met veel en achterstallig onderhoud (Welshjes en Airedales bijvoorbeeld), zijn veel meer werk als je ze plukt in plaats van scheert. Maar inderdaad: het resultaat is er wel naar. Een geschoren Airedale ziet er nooit zo mooi uit als een plukkandidaat!
Nataschastrimhut
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Ik heb een Cane Corso Italiano

Ongelezen bericht door Nataschastrimhut »

hercujess schreef:
MirandaH schreef:
Ik vind het werk over het algemeen wel mee vallen. Wil je een hond goed afwerken met scheren, ben je ook veel tijd kwijt. Alleen vachten met veel en achterstallig onderhoud (Welshjes en Airedales bijvoorbeeld), zijn veel meer werk als je ze plukt in plaats van scheert. Maar inderdaad: het resultaat is er wel naar. Een geschoren Airedale ziet er nooit zo mooi uit als een plukkandidaat!
Ben ik het hellemaal mee eens.
Je bent trimster of niet hoor.
En een plukvacht hoor gewoon geplukt te worden en niet geschoren.
Of er moeten anderen dingen aan de hand zijn.
Maar ik neem aan dat je dat inderdaad eerst overleg met de eigenaar van de hond.

Groetjes Natascha en Diego.
[Sandra]
Zeer actief

O got, wat was ik lekker naïef :roll:

Otto's vacht is dus de laatste keer geschoren ipv geplukt. Twee weken geleden onderhand en er gaat wel weer iets groeien. En ik merk dat hij inderdaad last van jeuk krijgt: langs de bank schuren, krabben, knabbelen. Vanmiddag heb ik hem op de tafel gezet en ik ben hem gaan 'borstelen' met zo'n handschoen met van die rubberen puntjes. Hij ging er lekker voor liggen en trok steeds met zijn vacht. Er kwamen toch aardig wat haartjes uit.

Maar wat kan ik nu het beste doen om die jeuk wat te ondervangen tot aan een volgende trimbeurt? Dit borstelen met die rubberen puntjes beviel okee - ik had ook een andere borstel (met metalen pennetjes) geprobeerd, maar deze is zachter. Zijn er nog andere manieren/mogelijkheden om die jeuk wat te minderen?
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Sil
Zeer actief
Mijn ras(sen): maltezer
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Sil »

[Sandra] schreef:O got, wat was ik lekker naïef :roll:

Otto's vacht is dus de laatste keer geschoren ipv geplukt. Twee weken geleden onderhand en er gaat wel weer iets groeien. En ik merk dat hij inderdaad last van jeuk krijgt: langs de bank schuren, krabben, knabbelen. Vanmiddag heb ik hem op de tafel gezet en ik ben hem gaan 'borstelen' met zo'n handschoen met van die rubberen puntjes. Hij ging er lekker voor liggen en trok steeds met zijn vacht. Er kwamen toch aardig wat haartjes uit.

Maar wat kan ik nu het beste doen om die jeuk wat te ondervangen tot aan een volgende trimbeurt? Dit borstelen met die rubberen puntjes beviel okee - ik had ook een andere borstel (met metalen pennetjes) geprobeerd, maar deze is zachter. Zijn er nog andere manieren/mogelijkheden om die jeuk wat te minderen?
Bedoel je nou dat die trimbeurt waarmee je dit topic opende toch weer een scheerbeurt was??
Ergens ligt me bij dat je in Den Haag woont. Daar heb ik wel hele goede ervaringen met een trimsalon (met m'n Maltezers). Laat maar weten of je het adres wilt.
[Sandra]
Zeer actief

Sil schreef:
[Sandra] schreef:O got, wat was ik lekker naïef :roll:

Bedoel je nou dat die trimbeurt waarmee je dit topic opende toch weer een scheerbeurt was??
Ergens ligt me bij dat je in Den Haag woont. Daar heb ik wel hele goede ervaringen met een trimsalon (met m'n Maltezers). Laat maar weten of je het adres wilt.
Nee, ook zowat. Ik was twee keer bij een trimsalon waar hij was geplukt. Die gaf niet thuis toen ik begin dit jaar een afspraak wilde maken en toen kwam ik uit bij deze trimsalon - dat was in maart dit jaar. Zegt die trimster: volgens mij is hij de vorige keer geschoren. Dat ging er bij mij wat lastig in omdat na beide keren de haartjes wel natuurlijk vielen, dus niet zo gestompt zoals in dat andere topic. Maar deze trimster had wel meer verhalen over de eerste trimsalon [en ik vermoed wat onderlinge haat en nijd]. Afgelopen keer [juni] heeft deze trimster hem dus zelf geschoren ipv geplukt en wilde me dat voor een plukbeurt verkopen. Is afgehandeld. Daar kom ik niet meer.
Het gaat me nu vooral om: wat kan ik de komende tijd het beste doen om die jeuk te verminderen. De rubberen puntjes, andere soorten borstels, misschien toch een furminator...? Of juist niet. Ik vind het heel naar om te zien dat hij er last van krijgt, vandaar.

En nee, ik woon op ongeveer anderhalf uur rijden van Den Haag :engel: Maar lief dat je het aanbiedt :ok:

Ik moet wel zeggen dat ik me zo l*llig voel richting mijn hond. Denk je dat je een okee-adres hebt gevonden, doet ze precies dat waar ze een ander van beticht :devil:
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Sil
Zeer actief
Mijn ras(sen): maltezer
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Sil »

Rottig allemaal joh! Ik kan je jammer genoeg geen advies geven. Wel bedacht ik me dat het misschien een idee was om je aan te melden op een "plukvacht-ras-forum" (Cairn terrier bijv) waar je je probleem voor kan leggen en om raad kan vragen. Daar krijg je misschien veel meer antwoorden. Ook zou je daar om een goede, betrouwbare trimmer bij jou in de buurt kunnen vragen.
Ik ben zo, via het Maltezer forum, aan mijn trimster gekomen, nadat ik een trimster gebeld had (die er op het internet goed uit zag) die aan het einde van het telefoongesprek zei hoe m'n Maltezer op zou knappen als zij hem eens lekker geplukt had. :schrik: Ik heb toen gelijk de afspraak maar weer af gezegt. Waar kópen die mensen hun diplomas? :scratch: :19:
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Als het zo nauw komt met de vacht omdat hij anders erge jeuk krijgt zou ik er voortaan gewoon bij blijven. Dan kan niemand je meer beduvelen.
EschaenStefanie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
Contacteer:

Ongelezen bericht door EschaenStefanie »

Marie-Josée schreef:Als het zo nauw komt met de vacht omdat hij anders erge jeuk krijgt zou ik er voortaan gewoon bij blijven. Dan kan niemand je meer beduvelen.
zou ik ook doen! zijn ze van de pot afgerukt zeg! In goede vertrouwen je hond achter laten en dan scheren... ik zou de rubberen pakken, deze masseert ook gelijk de huid (thans, naar mijn weet)
Afbeelding
larkin
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): cairn terrier/belgische herder - mechelaar

Ongelezen bericht door larkin »

Het beste kan je de vacht kammen.

Ik heb sinds mei een cairn overgenomen die blond zou zijn. Vond haar vacht nogal zacht en ze zou net getrimd zijn. Omdat ik natuurlijk zelf ook een trimster moest hebben heb ik een afspraak gemaakt bij een cairn terrier fokster in de buurt en zij wilde haar eerst zien vooral om te zien of ze een goede vacht zou hebben.
Nou ik werd niet blij van dat bezoekje aangezien mijn hondje dus nooit getrimd is geweest alleen maar ontwold en geknipt. Nu blijk ik geen blonde cairn te hebben maar over ong een jaar een mooie rooie...
[Sandra]
Zeer actief

larkin schreef:Het beste kan je de vacht kammen.

Ik heb sinds mei een cairn overgenomen die blond zou zijn. Vond haar vacht nogal zacht en ze zou net getrimd zijn. Omdat ik natuurlijk zelf ook een trimster moest hebben heb ik een afspraak gemaakt bij een cairn terrier fokster in de buurt en zij wilde haar eerst zien vooral om te zien of ze een goede vacht zou hebben.
Nou ik werd niet blij van dat bezoekje aangezien mijn hondje dus nooit getrimd is geweest alleen maar ontwold en geknipt. Nu blijk ik geen blonde cairn te hebben maar over ong een jaar een mooie rooie...
:80:

Kammen werkt denk ik goed als de vacht wat langer wordt en de rubberen handschoen gaat heel goed.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”