Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

shih tzu mix nooit scheren?

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

DebbieZ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol
Aantal honden: 2

Re: shih tzu mix nooit scheren?

Ongelezen bericht door DebbieZ »

We gaan de nieuwe eigenaar ook adviseren om nu alvast te beginnen met wennen aan borstelen, met een rubberen, platte borstel of een zachte borstel in eerste instantie of gewoon zorgen dat je met de hond overal bij kunt en aan kunt raken. Je kunt haar wel gewoon aanraken, maar ze vond het in het begin hier ook vervelend als ik haar oogjes wilde schoonmaken of haar oren bekeek. Dat is nu al over, gewoon met kalmte. Maar je kunt niet pas beginnen met kammen als ze alweer halflang is.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Linsey schreef:
AnneMarie schreef:Marjoleine om nu een stabij te vergelijken met shih tzu's dat gaat me toch wat ver.... :denken:
:Q: Volgens mij gaat het over Fien (havanees).
:smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile:
Ja, het gaat over Fien. Echt futloos, dat hondje :Q:

Afbeelding
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

DebbieZ schreef:Ik denk dat zij ook niet meer geplaagd moet worden met lange vachtjes en lange kamsessies.

Ik denk niet dat zij ooit 'lastig gevallen is' met lange kamsessies. Was dat maar waar.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Interessant om te lezen en te zien :ok: Ik lees ook overal dat bv Havanezers vaak geen ondervacht hebben maar kennelijk klopt dat verhaal dus niet.
Ik zie nu waar ik op moet letten.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het ras vooral voor het karakter gekozen heb ( heb trouwens nog nooit gehoord dat een Havanezer zich ongelukkig voelt door de lange vacht, ze staan juist bekend om hun beweeglijke vrolijkheid) maar een mix is weer een ander verhaal en een hond kan zelf niet kiezen wat voor vacht hij wil, dat is erin gefokt en niet alles wat wij mooi vinden is handig voor de hond.
Toch zou ik zelf alleen kort knippen als de vacht echt dramatisch zou blijken te zijn, kammen hoort er gewoon bij en daar wennen we beide wel aan.
Ik heb alleen het haar bij de oogjes weggeknipt (zie "traanoogjes") , ik wilde het eigenlijk niet maar heb er nu geen spijt van.
Ik vind die geschoren mixjes die ik hier zie lopen eigenlijk foeilelijk :blauwoog: maar daar hebben de hondjes geen last van :W:
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Marjoleine schreef:
En voor mij geldt ook: hij voelt zich prettiger als zijn vacht kort is, dan gaat ie rennen en huppelen en heeft meer energie dus dat doe ik dan in april :cheer:
Dat vind ik raar.
Mijn Hava loopt, springt, rent en huppelt meer dan mijn jachthonden. Dat beest is altijd aan het stuiteren. Mét haar.
Daar heeft het echt niet mee te maken hoor.

Kijk, zeg nou gewoon dat jij het makkelijker vindt, mag toch best?
Maar verzin geen rare drogredenen, dat vind ik zo zwak.
Benno verandert van een bejaarde in een jong hondje als zijn vacht eraf gaat in de zomer. We hebben nu al een paar keer gehad dat we ons afvroegen of hij iets onder de leden had en als dan zijn haar eraf ging kwam er een compleet ander hondje onder uit. En hij is echt niet vervilt of wat dan ook :19:

Isolerende vachten lijken me alleen maar het hele probleem in de zomer. Isoleren is op temperatuur houden. Als het 50 graden is en de hond zich rustig houdt is dit een voordeel ja, de warmte blijft buiten. Maar als het een temperatuur is lager dan de lichaamstemperatuur (en dat is het toch meestal wel in nederland) en de hond gaat flink rennen (en wordt dus warmer) kan hij die warmte dus alleen maar moeilijker kwijt.

Gelukkig zijn veel trimmers er wel over eens dat je de vacht goed moet ontwollen.

Overigens stuitert Jip ook mét een hoop haar maar ik merk toch zeker wel dat ze haar warmte een stuk beter kwijt kan als ik haar net getrimd heb.

Iedereen moet het zelf weten wat hij met de vacht doet maar om nou te doen dat korthouden alleen maar gemakzucht is en dat het voor de hond niks uit maakt... ik zie hier gewoon dat het wél uitmaakt.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje

Ongelezen bericht door AnneMarie »

blacky schreef:... En je hondje moet het maar net toestaan dat je zo lang met hem bezig bent. Bij laika is dat minimaal 2 uur. Bij Spikey 20 minuten.
Waarom dan niet vaker korter kammen?

En Lysette, hier dezelfde ervaring. :ok:
Laatst gewijzigd door AnneMarie op 12 mar 2011 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
patricia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer
Contacteer:

Ongelezen bericht door patricia »

AnneMarie schreef:
blacky schreef:... En je hondje moet het maar net toestaan dat je zo lang met hem bezig bent. Bij laika is dat minimaal 2 uur. Bij Spikey 20 minuten.
Daarom kam en borstel ik hem dagelijks soms wel twee keer en dan steeds wat, een half uurtje ofzo. De toilettas ligt onder de bank en die pak ik dus heel vaak :ok:
Het werkt bij hem veel minder om hem op tafel te zitten en dan strak gaan staan kammen. Doe ik wel eens, maar bovenstaande werkt beter...voor de hond dan...
Of iemand zijn hond lang laat of kort knipt moet hij helemaal zelf weten, ik heb twee langharige Havanezers en die doen alles met die lange vacht, rennen ,zwemmen enz..
Wat ik alleen niet begrijp dat je soms twee keer per dag een half uur aan het kammen bent terwijl je zegt dat hij geen ondervacht heeft dus dat betekent een vrij gemakkelijke vacht.
ik kam die van mij twee keer per week en dan ben ik 10 tot 15 minuten bezig per hond per keer.
Groetjes Patries
Afbeelding
AnneMarie
Zeer actief

DebbieZ schreef:Hebben jullie dit topic al gezien? http://www.hondenforum.nl/plaza/fotohoe ... 10271.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Vergeet niet ook de derde post te bekijken.

:jank: :jank: heel triest hopelijk krijgt ze een goed leven, met goede verzorging in alle opzichten. Hoe kan iemand een hond zo verschrikkelijk verwaarlozen. Een langharige hond vergt nu eenmaal veel verzorging.
Ik heb het hier in de buurt ook gezien hoor, lange haren, in de klit, en dan denkt bazin dat het hartfalen van de hond zorgt dat ze bijna niet meer loopt.
Nee het is de verstikkende geklitte vacht. Ik kan daar kwaad om worden. Dan beter kort. Maar nee hoor, zegt ze, een shih tzu hoort lange haren te hebben.
Ja, en kambeurten horen daar ook bij zeg ik dan. :U:
AnneMarie
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:
DebbieZ schreef:Ik denk dat zij ook niet meer geplaagd moet worden met lange vachtjes en lange kamsessies.

Ik denk niet dat zij ooit 'lastig gevallen is' met lange kamsessies. Was dat maar waar.
Inderdaad....is waarschijnlijk een nieuwe ervaring en als je dat goed aanpakt vindt ze het misschien ook nog wel prettig. Voelt als lekker krabben heb ik eens gelezen. Als je haar geschiedenis ziet, zou dat heerlijk moeten zijn voor haar. Dat had ze eerder ook wel gewild denk ik dan.
Tegelijkertijd heeft ze de ervaring niet en dát zal even tijd kosten....
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Voelt als lekker krabben heb ik eens gelezen.
Dat moet je tegen die van mij toch eens uitleggen denk ik :Q: Geen van de 3 vind kammen leuk.
AnneMarie
Zeer actief

patricia schreef:
AnneMarie schreef:[quote="blackyWat ik alleen niet begrijp dat je soms twee keer per dag een half uur aan het kammen bent terwijl je zegt dat hij geen ondervacht heeft dus dat betekent een vrij gemakkelijke vacht.
ik kam die van mij twee keer per week en dan ben ik 10 tot 15 minuten bezig per hond per keer.
Het is een heel wollige dichte fijne vacht. Misschien wel alleen ondervacht dus. 1 week niet kammen is geheid klitten.
Dus een moeilijke vacht zo je wilt. Maar met goed bijhouden is ie wel mooi en klitvrij.

Alle haren zien er hetzelfde uit, zacht. Behalve staart en bij staartaanzet is het wat stugger.
AnneMarie
Zeer actief

Linsey schreef:
Voelt als lekker krabben heb ik eens gelezen.
Dat moet je tegen die van mij toch eens uitleggen denk ik :Q: Geen van de 3 vind kammen leuk.
Bo wel die vindt het heerlijk. Jong geleerd, eerst gewoon wat gekriebeld met een kam en altijd leuk gedaan.
Ook een trimmer die heel leuk met hem omgaat, hij vindt het daar gewoon een feestje. Dat is ook uitzonderlijk want ik ken gewoon trimmers waar het helemaal niet leuk is voor hem.

Jammer als ze verzorging akelig vinden. Het zal vast ook karakter zijn, maar met wat goede wil zou een shih tzu het toch niet vreselijk moeten vinden hoor.

Ik hoorde eens een gegil van een poedel. Omdat ie gekamd werd. Ik kijken. TJa, straks pakken, te hard, en dan flink erdoorheen raggen. Dat deed mevrouw. Daar zou ik ook van gaan gillen.
Kan ik me kwaad om maken.

Ik heb hem er jong vertrouwd mee gemaakt, puppybeurtje laten geven etc.
Linsey
Zeer actief
Contacteer:

Voor Lotje is dat nog te begrijpen sinds ze uit een situatie komt die allesbehalve ideaal was en ze zat onder de klitten en vlooien (was 10 maand zoiets toen ze hier kwam wonen). Maar Kai en Dino wonen hier allebei van 7,5 weken oud en van dag 1 vertrouwd meegemaakt, snoepjes erbij, zachte borstel, stilletjes opbouwen,.... Heeft allemaal niets uitgehaald ze vinden het niet leuk, net zoals het scheren.
DebbieZ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door DebbieZ »

AnneMarie schreef:Ik heb het hier in de buurt ook gezien hoor, lange haren, in de klit, en dan denkt bazin dat het hartfalen van de hond zorgt dat ze bijna niet meer loopt.
Nee het is de verstikkende geklitte vacht. Ik kan daar kwaad om worden. Dan beter kort. Maar nee hoor, zegt ze, een shih tzu hoort lange haren te hebben.
Ja, en kambeurten horen daar ook bij zeg ik dan. :U:
Voor de mate van verwaarlozing van het hondje dat ik liet zien is een melding aan de LID gerechtmatigd hoor. Ik weet niet hoe erg het hondje in jouw buurt is, maar dit is dierenmishandeling en dat mag (moet) je melden. Je hebt geen idee wat er allemaal wegrot onder die haren.

En mijn poedel Japie is 1 keer naar de trimmer geweest (althans, in mijn baaszijntijd, dus het laatste half jaar) en dat was een bijzonder stomme ervaring. Ik vond het stom, Japie vond het stom en de trimmer vond ons ook stom. Jaap is gewoon niets gewend en hij gilt ook om niks, maar hij hoeft niet van tafel te vallen en dan aan zijn strotje te hangen. En hij hoeft ook niet geprikt te worden met een schaar die gebruikt wordt om tijdens het gesprek woorden kracht bij te zetten. Ik knip hem nu zelf, hij geeft geen kick, staat geduldig te wachten. Hij ziet er best netjes uit, maar het is allemaal niet zo heel erg gelijk. Dit was mijn eerste aanraking met een trimmer en het beviel niet zo goed. Ik zou hem best weer willen laten trimmen, maar dan wel door iemand die mijn hond behandelt zoals ik hem behandeld wil zien. Het is een onwijze pieperd en je moet af en toe doorpakken. Maar dit was niet leuk. Is er eigenlijk een keurmerk? Eentje van lieve trimmers?
AnneMarie
Zeer actief

Helaas is er geen keurmerk van lieve trimmers en als ik het van sommige mensen hier mag aannemen zijn er veel matige trimmers en slechte stageplaatsen :denken: :U:

Ik heb het van horen zeggen en ben zelf op pad geweest, ik kijk hoe ze omgaan met mijn hond. Toen ie pup was kwam ik bij een dame die 30 jaar ervaring heeft, nu, het was een ramp. Zette hem strak neer en toen we buiten kwamen liep ie met de staart tussen de poten :jank:
Dat heeft ie daarna nooit meer gedaan.

Als ze prikken met een schaar, zou ik mijn hond direct meenemen :kotz:
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

patricia schreef:
AnneMarie schreef:
Daarom kam en borstel ik hem dagelijks soms wel twee keer en dan steeds wat, een half uurtje ofzo. De toilettas ligt onder de bank en die pak ik dus heel vaak :ok:
Het werkt bij hem veel minder om hem op tafel te zitten en dan strak gaan staan kammen. Doe ik wel eens, maar bovenstaande werkt beter...voor de hond dan...
Of iemand zijn hond lang laat of kort knipt moet hij helemaal zelf weten, ik heb twee langharige Havanezers en die doen alles met die lange vacht, rennen ,zwemmen enz..
Wat ik alleen niet begrijp dat je soms twee keer per dag een half uur aan het kammen bent terwijl je zegt dat hij geen ondervacht heeft dus dat betekent een vrij gemakkelijke vacht.
Dat twee keer per dag kammen werkt echt niet. Laika moet om de dag een goede beurt. Als ik geluk heb is het met een uur gedaan. en heb ik pech is het twee uur. Spikey is 1x per week hooguit 20 minuten. Als ik eenmaal begin met kammen dan kan ik niet stoppen alle klitten moeten er uit.

@ Rosita: ik zal eens kijken of ik een foto kan maken van Spikey. Hij heeft een vrij stugge vacht. Heel anders dan die van Laika. Zelfs op Crufts wordt gezegt dat de Cotons anders dan de Maltezers een enkele vacht hebben. :19:
Afbeelding
gevni havanezers
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

blacky schreef: @ Rosita: ik zal eens kijken of ik een foto kan maken van Spikey. Hij heeft een vrij stugge vacht. Heel anders dan die van Laika. Zelfs op Crufts wordt gezegt dat de Cotons anders dan de Maltezers een enkele vacht hebben. :19:
Ja, van het Leeuwhondje zeiden ze ook dat die een enkele vacht hebben. Dáár hebben we net de foto's van gezien, toch.

Práchtig Leeuwhondje trouwens, die 2e werd in de eindkeuring.
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

blacky schreef: @ Rosita: ik zal eens kijken of ik een foto kan maken van Spikey. Hij heeft een vrij stugge vacht. Heel anders dan die van Laika. Zelfs op Crufts wordt gezegt dat de Cotons anders dan de Maltezers een enkele vacht hebben. :19:
Ja, van het Leeuwhondje zeiden ze ook dat die een enkele vacht hebben. Dáár hebben we net de foto's van gezien, toch.

Tja ik heb ook twee cotons een met veel ondervacht en een met weinig tot bijna niets :19:
Afbeelding
gevni havanezers
Linsey
Zeer actief
Contacteer:

blacky schreef:

Tja ik heb ook twee cotons een met veel ondervacht en een met weinig tot bijna niets :19:
Kai heeft gewoon een normale vacht voor een leeuwhondje hoor. 50% dekharen en 50% onderwol is de ideale vacht en dat noemen ze dus een enkele vacht, tja het is maar hoe je het noemt, maar daarom is het dat nog niet. :Q:
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”