Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fietsen

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

bianca83
Zeer actief

Fietsen

Ongelezen bericht door bianca83 »

Even terug heb ik een heel klein stukje gefietst met Jara. Ze vond het echt helemaal geweldig dus willen we dat vaker gaan doen met haar. Nu hebben we een spriinger besteld voor haar want ook al rent ze helemaal netjes mee ik heb het idee dat het anders wachten is tot ik op m'n bek ga en dat willen we maar liever niet :mrgreen: Maar dan, hoe doen jullie dat? Vorige keer liep ze gewoon aangelijnd mee en had ik haar riem vast. Doe ik straks gewoon haar halsband vast aan de springer of gebruiken jullie er ook een tuigje bij?
Afbeelding
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1

Re: Fietsen

Ongelezen bericht door Mit »

Dat lijkt me echt eng :N:
Ik ging eens hardlopen met Tsuki en toen besloot ze ineens dat ze voor me langs wilde, had ik bijna een gepureerde hond :N: :N:
Steppen geen optie? Dat willen wij gaan doen met Stellar. Hoewel fietsen wel makkelijker is eigenlijk.. Hm.
Ik ga je topic even volgen :mrgreen:
Afbeelding
Veronique & Kyra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Veronique & Kyra »

Ik heb geen springer, heb liever zelf de controle. Dus daar kan ik je geen tips over tegen.
Fiets wel altijd met een tuig, dat vind ik zelf prettiger.
_Jules_
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door _Jules_ »

Ik vind dat je met die springer nog zat controle hebt over de hond, juist meer. James aan de lijn was een hel, aan de springer was hij alleen maar op de weg aan het letten en niet meer op de omgeving. Wist precies wat ik ging doen..bochten nemen ging heel makkelijk..aan de lijn alleen niet.
Ik had sowieso ook altijd nog een lijn aan de halsband, voor als er iets zou gebeuren. En dan de springer aan het tuigje..
Mit schreef:Dat lijkt me echt eng :N:
Ik ging eens hardlopen met Tsuki en toen besloot ze ineens dat ze voor me langs wilde, had ik bijna een gepureerde hond :N: :N:
Steppen geen optie? Dat willen wij gaan doen met Stellar. Hoewel fietsen wel makkelijker is eigenlijk.. Hm.
Ik ga je topic even volgen :mrgreen:
Maar met de springer kunnen ze niet voor je fiets lopen he :mrgreen:
Afbeelding
Veronique & Kyra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner

Ongelezen bericht door Veronique & Kyra »

_Inge_ schreef:Ik vind dat je met die springer nog zat controle hebt over de hond, juist meer. James aan de lijn was een hel, aan de springer was hij alleen maar op de weg aan het letten en niet meer op de omgeving. Wist precies wat ik ging doen..bochten nemen ging heel makkelijk..aan de lijn alleen niet.
Ik had sowieso ook altijd nog een lijn aan de halsband, voor als er iets zou gebeuren. En dan de springer aan het tuigje..
Dat hoor ik inderdaad wel vaker, ik heb het nooit aangedurfd. Heb heel lang getwijfeld, maar was altijd bang dat ze die springer door zou trekken en dan los was. En als ik dan toch een losse lijn erbij moet doen kan ik (voor mijn gevoel dan) best zonder springer.Gelukkig gaat dat hier heel goed, ze loopt gewoon netjes mee. Bochten neemt ze op commando.

Maar ik ken ook genoeg mensen die nooit meer zonder springer willen.
Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

_Inge_ schreef:Maar met de springer kunnen ze niet voor je fiets lopen he :mrgreen:
Ik twijfel dus ook over de aanschaf van een springer maar ik twijfel omdat izzy dwars door m'n achterwiel zou gaan als ze een kat ziet. Met een riem heb ik dat in de hand en gebeurt dat dus gewoon niet maar hoe zit dat met de springer, zou ze het redden om tegen m'n achterwiel aan te beuken?
Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Ik heb de springer juist weer verkocht, ik had het gevoel dat de hond de fiets onder me uit kon trekken.
Ik heb liever de riem in de hand.
Afbeelding
_Jules_
Zeer actief

Nee James die was nogal schrikkerig en heb hem al een keer bijna voor de fiets gehad toen hij nog aan de lijn zat. En aan de springer was hij opeens heel rustig. Dus voor sommige honden is het echt ideaal. Jazz neem ik soms ook wel mee naast de fiets, die krijg ik echt niet aan de springer :smile:
Die loopt ook een paar meter van de fiets af :mrgreen: Maar zij springt er ook niet voor ofzo.. die loopt gewoon netjes mee.
Afbeelding
christina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een asbakkie* een mix d'amour de Greece, twee katten en kippen.

Ongelezen bericht door christina »

Fietsen gaat ook prima met een heupband.
Afbeelding
_Jules_
Zeer actief

Rebble schreef:
_Inge_ schreef:Maar met de springer kunnen ze niet voor je fiets lopen he :mrgreen:
Ik twijfel dus ook over de aanschaf van een springer maar ik twijfel omdat izzy dwars door m'n achterwiel zou gaan als ze een kat ziet. Met een riem heb ik dat in de hand en gebeurt dat dus gewoon niet maar hoe zit dat met de springer, zou ze het redden om tegen m'n achterwiel aan te beuken?
Denk het wel ja.. ik had wel een kort lijntje eraan, maar die veer rekt ook nog iets mee. Voor de ene hond werkt het perfect, voor de andere niet.
James viel altijd uit naar andere honden, tijdens het fietsen aan de springer negeerde hij alles. Ook al fietsten we langs een hond die naar hem aan het blaffen was. Zou je dan gewoon moeten uitproberen.
Afbeelding
cindy1986
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door cindy1986 »

Ik heb een Springer, vind het ideaal. Heb Mi-Lan een tuig om, daaraan het touwtje van de springer, maar ook de riem (die ik zelf vast heb). Alleen aan de springer vasthouden zou ik zelf niet gauw doen. Als ik bijvoorbeeld een hond moet passeren houd ik Mi-Lan korter aan de riem. Ben dan toch bang dat hij anders misschien met zijn poten in de spaken van mijn fiets komt (op de fiets wil hij nog weleens een ruk geven om naar de hond toe te gaan). Ik heb de riem normaal gesproken net niet zo strak vast als de hond aan de springer zit. Dus rukken aan de lijn komen voor rekening van de springer, en niet van mijn schouder. Dat is trouwens ook de reden waarom ik er eentje heb aangeschaft. Kiera was met fietsen nog weleens zo van het abrupt stil staan. Op een gegeven moment had ik daar zo'n last van mijn schouder van na het fietsen. Toen ik de springer had was dat over.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik zou haar met een tuigje vastdoen aan de springer, en ik vond het toen ik nog een springer gebruikte wel fijn om ook nog een lijn vast te hebben.
Maar goed, ik heb dat ding maar heel kort gebruikt, want ik vond het heel vervelend fietsen met Vera. Ze ging echt een beetje in die springer 'hangen', terwijl ze aan een de lijn gewoon heel netjes meeloopt. Ik heb haar nu dus alweer 2 jaar gewoon aan een jachtlijntje naast de fiets :wink: En Saar in het mandje :mrgreen:
Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Ik heb geen ervaring met een springer. Mijn honden lopen/liepen gewoon aan de riem.
Als je wel een Springer gebruikt, adviseer ik je om daarnaast ook een gewone halsband en riem om te doen. Je kan je hond dan nog wat corrigeren als het nodig is.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
krullie
Zeer actief

Ongelezen bericht door krullie »

gewoon flexi en tuig.
maar mika loopt dan ook op commando en niet op contact.
hij loopt soms als het rustig is voor de fiets.
hij loopt altijd netjes mee en ben ook nog nooit plat gegaan.
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart

Ongelezen bericht door Tamara. »

Zelf fiets ik veel liever met de riem in de hand. ik heb graag controle en dat heb ik naar mijn idee niet met een springer :wink:
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Ik deed met Job altijd met het tuigje aan de springer en dan een halsband met riem in de hand. Ging erg goed :ok: Terwijl hij toch de helft van mij woog en vond dat ie eigenlijk een husky was :mrgreen:

Met Ziva wil ik het ook gaan proberen met de springer. Jip heb ik wel aan de riem maar met Ziva durf ik dat niet aan.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart

Ongelezen bericht door Tamara. »

Ohja, Fien draagt wel altijd een tuig tijdens het fietsen.
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet

Ongelezen bericht door Kaiou »

Fietsen met Kaiou alleen aan de riem is levensgevaarlijk :N:
Alleen vast aan de springer beviel me ook niet, dan had ik geen controle over hem.
Nu dus dubbel.
Riem (aan halsband) in de hand voor de controle en tuig aan springer voor de veiligheid.
Prima fietsen :ok:
Afbeelding
bianca83
Zeer actief

Ik kreeg juist het idee dat het met een springer wat makkelijker zou gaan allemaal :denken: Ik ben juist weer erg bang dat als ik haar lijn gewoon vast zou hebben en er zou iets gebeuren dat ze me zo mee of om zou trekken :mrgreen: Ik probeer het gewoon als de springer er is en dan kijk ik wel wat we handiger vinden. Jara is opzich heel makkelijk op stem te corrigeren als je met haar bezig bent. Een tuigje heb ik niet voor haar dus ik probeer het eerst wel gewoon zo en dan kunnen we altijd nog een tuigje halen mocht het nodig zijn.

Rennen met haar hebben we weleens gedaan en ook dat vind ze heel erg leuk maar het probleem daarbij is dat ik dat zelf niet lang of gewoon heel kort, net hoe je het zeggen wil, vol kan houden :mrgreen:

Steppen is ook nog een idee, we hebben boven nog een paar van die electrische dingen liggen :smile: Al is het zomaar een dikke 20 jaar geleden dat ik dat zelf gedaan heb en gok ik zo dat ik op de fiets net wat meer evenwicht heb :mrgreen:

We gaan het wel meemaken allemaal. Het zijn nu zowieso nog maar hele kleine stukjes omdat ik nog niet te lang met haar kan fietsen natuurlijk.
Afbeelding
bianca83
Zeer actief

krullie schreef:gewoon flexi en tuig.
:mrgreen: Als ik bij Jara zou moeten fietsen met een flex dan gok ik zo dat ik haar dan liever gewoon los ernaast zou hebben. Aan een flex lijkt me dan helemaal eng :N:
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Oh dat vind ik zo levensgevaarlijks en als ik dergelijke dingen tegen kom op mijn pad, maak ik dat ik wegkom.
Hier overigens gewoon aan halsband aan een korte lijn, die losjes naast me hangt omdat Kay naast mij mee moet rennen. hij kan overigens niet eens voor of in mijn wil komen, zo lang laat ik de riem niet eens. Fietsen is trainen en dus naast mij, geen gesnuffel niks. Overigens fiets ik vaak door natuurgebieden waar hij los kan.
Afbeelding
Maartje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maartje »

Imke loopt aan een riempje naast de fiets. Die vindt fietsen niet zo gewelidig en vindt trekken niet nodig. Tess en Abby trekken wel en die lopen daarom aan een tuig aan de Walky. Tess heb ik daarbij ook nog aan normale halsband en een riem gewoon vast en als Abby weer even te veel naar de zijkant gaat trekken, krijgt die ook weer een riem om die ik gewoon vasthoud. Ze hebben alle drie een vaste plek naast de fiets en dat gaat dan prima.
Als Imke en Abby los lopen naast de fiets en het is rustig, dan loopt Tess er wel aan flexi mee. Maar dat zou ik met een jonge hond niet durven.
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
*Jolanda*

Ongelezen bericht door *Jolanda* »

een springer... :N:

nee Timber heeft de neiging om hoe goed ik `m ook uit laat voordat ik ga fietsen altijd halverwege meteen in de rem moet om te gaan zitten poepen. Als hij dan aan de springer zit kan ik nooit zosnel remmen. Maar met de lijn over mijn hand gaat de lijn automatisch los en kan hij dan dus rustig zitten te poepen...
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Ik ben een fan van de springer :cheer:
Heb er alleen maar goede ervaringen mee, nooit een hond tussen of onder de wielen gehad en ook nooit op mijn bek gegaan.
Wel een keer dwars op straat gestaan toen Gina een kat zag, maar als ik haar op dat moment alleen aan de lijn had gehad had ik zeker naast mijn fiets gelegen en nu stond ik nog rechtop ;)
Mijn honden zaten aan een tuig aan de springer vast, maar ik had ze ook nog aan de lijn voor het geval dat ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Ik fiets met de riem in mijn hand, Lola heeft een tuig om bij het fietsen.
Springer zie ik niet zitten, stel dat ze uitvallen, dan knapt dat witte lijntje toch? :scratch:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
bianca83
Zeer actief

wendy71 schreef:Ik fiets met de riem in mijn hand, Lola heeft een tuig om bij het fietsen.
Springer zie ik niet zitten, stel dat ze uitvallen, dan knapt dat witte lijntje toch? :scratch:
Ik was dit topic even vergeten :N:

Jara is geen hond die uitvalt maar wat voor witte lijntje bedoel je dat? Ik zag er geen wit lijntje aanzitten :denken: Ik zal eens kijken als hij er is, zal van de week vast wel binnenkomen.
Afbeelding
_Jules_
Zeer actief

Nee je hebt ook springers met zon veiligheidsding erop.. dat de lijn losschiet als je valt ofzo? Geen idee hoe het werkt. Die heb ik in ieder geval niet.. lijkt mij ook niet echt veilig.
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

_Inge_ schreef:Nee je hebt ook springers met zon veiligheidsding erop.. dat de lijn losschiet als je valt ofzo? Geen idee hoe het werkt. Die heb ik in ieder geval niet.. lijkt mij ook niet echt veilig.
Ja je hebt idd zo'n plastic tussenstukje dat knapt als je bijv. ieder aan de andere kant van een paal komt. Ik gebruik dat zelf niet omdat ze toch altijd met tuigje lopen en ik bij stukjes waar het mis zou kunnen gaan dan langzamer ga fietsen zodat ze het met tuig evt. nog op kunnen vangen.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
krullie
Zeer actief

Ongelezen bericht door krullie »

gyanty schreef:

Oh dat vind ik zo levensgevaarlijks en als ik dergelijke dingen tegen kom op mijn pad, maak ik dat ik wegkom.

mooi hoef ik niet aan de kant. :mrgreen:
ik denk als ik hier fiets met halsband en riem dat ik zeker plat ga.
daar is hij veels te sterk voor.
fietsen is voor mij zijn tempo lopen.
en hij luistert perfect naar gesproken commando's.
oh ja..om je nachtmerrie nog erger te maken.
ik fiets met een 8 meter lijn. :smile:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

wendy71 schreef:Ik fiets met de riem in mijn hand, Lola heeft een tuig om bij het fietsen.
Ik kan me geen wit lijntje herinneren en Gina stond na haar mislukte aanval op die kat nog steeds fijn vast aan de springer ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”