Ik heb (misschien een hele domme) vraag.
Macy is net voor de eerste keer loops geweest, van de fokster begreep ik dat ze nu over vier maanden in de rui gaat. Nu was mijn vraag heeft ze het van de zomer dan niet veel te warm? Ik borstel haar natuurlijk regelmatig (met een borstel van varkenshaar met plastic pinnen) maar dan komt er maar een klein beetje haar af, de andere borstel (met metalen pinnen) zou ik alleen mogen gebruiken als ze gaat verharen.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
vachtverzorging collie
Moderator: moderatorteam
-
linn
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collie (langhaar)
- Aantal honden: 1
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: vachtverzorging collie
De dikke vacht van een collie isoleert ook tegen de warmte. Het heeft nu niet veel nut om zoveel te borstelen. Integendeel, door te veel te kammen/borstelen trek je juist het onderhaar eruit. De meeste collies hebben in het eerste jaar ook niet zoveel ondervacht, dus wat je borstelt is de bovenvacht en die valt niet uit (alleen na het krijgen van een nest valt vaak ook de bovenvacht uit).
Vuistregel is: in de zomer borstel je ze ca. eens in de twee weken, in de winter ca. 1x per week. Alleen achter de oren, de oksels en in de liezen is het haar fijner en klit gemakkelijk dus dat moet je een paar keer in de week even doorkammen. Is overigens ook gelijk de enige plaats waar je ze überhaupt mág kammen. En verder check je elke dag even de broek/buikhaar op takjes/blaadjes en andere ongerechtigheden (ontlasting, bijv.). Verder hoef je echt niet zoveel te doen aan de vacht. Is het vuil geworden? Gewoon laten drogen en het valt er vanzelf uit en de vacht is weer schoon.
Wat betreft het materiaal: ik zweer zelf mij een poochborstel maar dat is omdat ik honden met een castraatvacht heb die anders niet te onderhouden is. Verder raad ik je aan om bij de clubwinkel van de collieclub te kijken naar borstels/kammen: [url]http://www.collieclub.nl/index.php/clubwinkel.html[/url.
Volgende week zondag is de KCM (clubmatch) in Wijchen en daar staat ook de clubwinkel met een uitgebreid assortiment. Kun je gelijk ook eens vragen hoe je je collie moet verzorgen
.
Vuistregel is: in de zomer borstel je ze ca. eens in de twee weken, in de winter ca. 1x per week. Alleen achter de oren, de oksels en in de liezen is het haar fijner en klit gemakkelijk dus dat moet je een paar keer in de week even doorkammen. Is overigens ook gelijk de enige plaats waar je ze überhaupt mág kammen. En verder check je elke dag even de broek/buikhaar op takjes/blaadjes en andere ongerechtigheden (ontlasting, bijv.). Verder hoef je echt niet zoveel te doen aan de vacht. Is het vuil geworden? Gewoon laten drogen en het valt er vanzelf uit en de vacht is weer schoon.
Wat betreft het materiaal: ik zweer zelf mij een poochborstel maar dat is omdat ik honden met een castraatvacht heb die anders niet te onderhouden is. Verder raad ik je aan om bij de clubwinkel van de collieclub te kijken naar borstels/kammen: [url]http://www.collieclub.nl/index.php/clubwinkel.html[/url.
Volgende week zondag is de KCM (clubmatch) in Wijchen en daar staat ook de clubwinkel met een uitgebreid assortiment. Kun je gelijk ook eens vragen hoe je je collie moet verzorgen

-
linn
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collie (langhaar)
- Aantal honden: 1
Ik weet over het algemeen dus wel hoe ik haar vacht moet verzorgen, doe dit ook zoals je beschrijft. Over de vachtverzorging heb ik van de fokster veel uitleg gekregen echter dacht ik dus veel haar betekend veel warmte en wist ik niet dat de ondervacht meestal na een jaar pas komt. Verder heb ik ook de borstels en kammen van de collie club (werden ook aanbevolen door fokster).

- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Met een dikke vacht moet je op echt hete dagen wel wat voorzorgsmaatregelen nemen, hoor. Natuurlijk isoleert de vacht maar je moet niet overdrijven. Dus geen inspannende activiteiten op het heetst van de dag en liever niet in de zon laten liggen. Bij extreme hitte koel ik de poten elk uur en leg ik een natte handdoek in de nek.
Wat betreft de ondervacht, die zit er wel, maar bij een jonge collie komt het pas echt los zo rond een jaar. De puppenvacht verdwijnt zo rond een maand of vijf/half jaar en dan groeit de echte vacht pas en dat duurt ook nog een paar maanden voor dat helemaal is gegroeid. Dus tegen de tijd dat ze, zoals jouw teefje, loops worden (zeg 8-10 maanden) is het zowat klaar. En dan duurt het nog een paar maanden voor de normale cyclus van elk jaar ruien op gang komt. Vandaar dat je (een beetje afhankelijk van het seizoen waar de pup in geboren is) zo rond een jaar de eerste echte rui meemaakt.
Bijvoorbeeld mijn Cody is begin januari geboren, dus tegen de tijd dat hij een volgroeide vacht had, was het weer winter. Dus duurde het een paar maanden later voor hij echt begon te ruien. Lyndie is van april, dus die begon wat eerder te ruien.
Wat betreft de ondervacht, die zit er wel, maar bij een jonge collie komt het pas echt los zo rond een jaar. De puppenvacht verdwijnt zo rond een maand of vijf/half jaar en dan groeit de echte vacht pas en dat duurt ook nog een paar maanden voor dat helemaal is gegroeid. Dus tegen de tijd dat ze, zoals jouw teefje, loops worden (zeg 8-10 maanden) is het zowat klaar. En dan duurt het nog een paar maanden voor de normale cyclus van elk jaar ruien op gang komt. Vandaar dat je (een beetje afhankelijk van het seizoen waar de pup in geboren is) zo rond een jaar de eerste echte rui meemaakt.
Bijvoorbeeld mijn Cody is begin januari geboren, dus tegen de tijd dat hij een volgroeide vacht had, was het weer winter. Dus duurde het een paar maanden later voor hij echt begon te ruien. Lyndie is van april, dus die begon wat eerder te ruien.