Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hijgen/zwaar ademen door te dikke vacht
Moderator: moderatorteam
- Irene
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boerenfox
Spaanse mix
dwergpincher - Aantal honden: 3
- Contacteer:
Hijgen/zwaar ademen door te dikke vacht
Ik heb een bobtail die steeds enorm zwaar gaat ademen als zijn vacht wat te lang wordt.
Toen we hem pas kregen zat hij dik in het haar, woog erg zwaar en ademde dus ook heel zwaar. Wij dachten dus dat hij gewoon een slechte conditie had,(hond is ook al op leeftijd) maar sinds hij bij ons is is hij superslank en merkte dat het zware ademen over is zodra hij helemaal kort geschoren is. Zodra zijn vacht weer wat gaat groeien begint het weer. Wij houden hem dus maar lekker kort. Krijg ook de indruk dat hij dit zelf ook veel prettiger vind.
Meer mensen deze ervaring?
Toen we hem pas kregen zat hij dik in het haar, woog erg zwaar en ademde dus ook heel zwaar. Wij dachten dus dat hij gewoon een slechte conditie had,(hond is ook al op leeftijd) maar sinds hij bij ons is is hij superslank en merkte dat het zware ademen over is zodra hij helemaal kort geschoren is. Zodra zijn vacht weer wat gaat groeien begint het weer. Wij houden hem dus maar lekker kort. Krijg ook de indruk dat hij dit zelf ook veel prettiger vind.
Meer mensen deze ervaring?
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
- Aantal honden: 2
Re: Hijgen/zwaar ademen door te dikke vacht
Hier ook langharige honden die geen last van de vacht hebben, mijn zwartharige mag juist heel graag in de volle zon liggen 

- Irene
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boerenfox
Spaanse mix
dwergpincher - Aantal honden: 3
- Contacteer:
Feit blijft dat zodra zijn jas uit is, het hijgen over is, zowel winter als zomer
Iemand een andere verklaring?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Geen verklaring.
Hier hebben de honden hoegenaamd geen last van de warmte, ook de wetterhoun niet.
De Hava gaat soms languit met haar buik op het koele zand liggen als ze het warm heeft, maar dan moet ze al echt als een dolle aan het racen zijn in de volle zon, en dat gedurende een flinke tijd.
Ik moet bekennen dat ik haar niet scheer, dus geen idee wat het verschil zou zijn als ik dat wel zou doen.
Hier hebben de honden hoegenaamd geen last van de warmte, ook de wetterhoun niet.
De Hava gaat soms languit met haar buik op het koele zand liggen als ze het warm heeft, maar dan moet ze al echt als een dolle aan het racen zijn in de volle zon, en dat gedurende een flinke tijd.
Ik moet bekennen dat ik haar niet scheer, dus geen idee wat het verschil zou zijn als ik dat wel zou doen.
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
- Aantal honden: 3
hier ook langharige monsters. Je kunt wel zeggen bobtails in het klein. En ook geen last van hun lange vacht met warm weer. Wel scheer ik de buikjes kaal. Als het dan warm is kunnen ze lekker op koude grond gaan liggen.
Ook hier ligt Spikey altijd in de volle zon. Wel moet je de vacht goed klitten vrij houden. De lucht die tussen de haren zit zou dan kunnen circuleren is het verhaal en dat zou dan weer verkoeling geven.
Ook hier ligt Spikey altijd in de volle zon. Wel moet je de vacht goed klitten vrij houden. De lucht die tussen de haren zit zou dan kunnen circuleren is het verhaal en dat zou dan weer verkoeling geven.
- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou inderdaad. Dát de vacht isoleert is juist het hele probleemInge O schreef:dat een vacht isoleert tegen de warmte gaat natuurlijk alleen maar op als de buitentemperatuur hoger is dan de lichaamstemperatuur - in de woestijn kan zo'n wollen mantel dus handig zijn maar hier ligt dat toch even andersNanna schreef:Nee, helemaal niet. Hier hijgt de Whippet veel eerder dan de Puli's met hun berg vacht. Een vacht isoleert nl. niet alleen tegen koude maar ook tegen hitte.
Een hond heeft geen zweetklieren in de huid; kan op die manier dus ook helemaal geen warmte kwijtraken. Hij kan alleen van overtollige warmte afkomen via tong (hijgen) en voetzooltjes. De vacht heeft er dus niet veel mee uit te staan, al denken wij mensen dat graag (we hebben het zèlf immers wel warm in de zomer met een bontjas aan)
.
ook wat afkoeling betreft kan een vacht zeker in de weg zitten : alweer, zolang de buitentemperatuur lager is dan de lichaamstemperatuur verlies je warmte aan de omgeving door oa. radiatie. dat gaat veel en veel minder gebeuren als daar een wollen isolatielaag tussen zit, om diezelfde reden leggen we meestal ook geen wollen dekens rond de verwarming in huis.
Ik heb bij Benno dezelfde ervaring: hij voelt zich vele malen beter met korte vacht
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
Sancho's vacht is nog aan het groeien maar ik vind dat hij tot nu toe niet echt goed tegen de warmte kan. Geen idee of dat aan de vacht ligt, ik denk het niet want zo dicht is die nog niet.
- BellaDonna
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mixje Bella en Chihuahua Donna
Bella voelt zich zomers ook veel prettiger met een korte vacht, ze gaat dan ook minder snel hijgen dus zal het dan ook minder warm hebben.
Niet helemaal vergelijkbaar, maar toch:
2 weken geleden is mijn Maine Coon kater Tommie overleden, hij was 1 1/2 jaar oud. Hij had last van zijn hart gekregen en met oververhitting daarbij is hij overleden. Hij was én te dik én zat nog dik in de wintervacht. Hij is vervolgens ergens van in de stress geraakt en vervolgens kon hij zijn warmte niet meer kwijt. Bij de dierenarts was zijn temp 40,5 graden!
Niet helemaal vergelijkbaar, maar toch:
2 weken geleden is mijn Maine Coon kater Tommie overleden, hij was 1 1/2 jaar oud. Hij had last van zijn hart gekregen en met oververhitting daarbij is hij overleden. Hij was én te dik én zat nog dik in de wintervacht. Hij is vervolgens ergens van in de stress geraakt en vervolgens kon hij zijn warmte niet meer kwijt. Bij de dierenarts was zijn temp 40,5 graden!
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Dat idee heb ik bij Fien dus ook.Marie-Josée schreef:Sancho's vacht is nog aan het groeien maar ik vind dat hij tot nu toe niet echt goed tegen de warmte kan. Geen idee of dat aan de vacht ligt, ik denk het niet want zo dicht is die nog niet.
Ze kan heel amechtig liggen hijgen maar vooral als ze zich erg heeft uitgesloofd.
Een plons in het water (tot haar buik) en het is over
Maar ze gaat rustig een uur in de zon op de tegels liggen
Daar heeft ze dan geen last van terwijl de stabijs dan echt ergens in de schaduw liggen.
Dus als ze er al last van heeft komt dan niet door de vacht volgens mij.
-
Muk
Ja, Jaymz (Newfoundlander) had dat ook, dat hij zijn warmte niet goed kwijt kon. Daarom hebben wij hem kort laten scheren zodra de temperatuur steeg. Ideaal en ik zou het bij een volgende hond zo weer doen als het nodig zou zijn.Irene schreef:Meer mensen deze ervaring?
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Ik heb zelf geen langharige hond (althans niet zoals anderen in dit topic) maar een ex-buurtbewoner had wel zo'n hond.En die werd ook geschoren omdat hij zijn warmte niet kwijt kon.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- meg1986
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boomer
Hier nog eentje... Ik heb er ook ergens een topic over, Boom is een heel ander hondje als hij kort is, veeeel vrolijker.... En niet zo veel hijgen, maar als het warm is hijgt hij wel beetje hoor, maar minder dan met die lange vacht....
Pinky & Bonnie, I still miss you girls...
- Tank
- Zeer actief
Ik merk duidelijk dat mijn boomertje het veel sneller warm heeft als zijn vachtje lang is. Ik laat hem elke 3 maanden kortwieken en dat gaat prima zo 
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Ben ik het niet mee eens dat een vacht tegen de warmte isoleert.
Waarom verliezen dan heel veel dieren in het wild hun vacht in het voorjaar.??
Aan huishondenvachten is helemaal niets natuurliijks meer aan ,dat hebben wij erop gefokt en daar moeten we een exuus voor hebben.
.
Aan huishondenvachten is helemaal niets natuurliijks meer aan ,dat hebben wij erop gefokt en daar moeten we een exuus voor hebben.
.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
Emma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
bouvierpoedel schreef:Ben ik het niet mee eens dat een vacht tegen de warmte isoleert.
.
-
Lillith
- Zeer actief
Tja, mijn vroegere pluk/trimhonden waren altijd aardig vrolijk als ze hun haren weer kwijt waren.
Lillith ligt veel in de zon, maar gaat geregeld een natte buik halen...en lopen als het warm is, niet graag.
Ik heb haar afgelopen winter nog nooit zo vlot en vrolijk gezien, dit bij-10 graden.
Binnenkort gaat zij kort aangezien ze nu al een rotvacht heeft en bovendien gesteriliseerd wordt.
Ze is nu een wandelende suikerspin, en wordt dan een leuk mini boefje.
Ik zal eens kijken hoe hard ze dan loopt
, hijgen doet ze trouwens nooit.
Let wel!! Ik heb haar niet voor haar haar, snor en baard blijft geinig
Lillith ligt veel in de zon, maar gaat geregeld een natte buik halen...en lopen als het warm is, niet graag.
Ik heb haar afgelopen winter nog nooit zo vlot en vrolijk gezien, dit bij-10 graden.
Binnenkort gaat zij kort aangezien ze nu al een rotvacht heeft en bovendien gesteriliseerd wordt.
Ze is nu een wandelende suikerspin, en wordt dan een leuk mini boefje.
Ik zal eens kijken hoe hard ze dan loopt
Let wel!! Ik heb haar niet voor haar haar, snor en baard blijft geinig
- Shima
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
- Contacteer:
Je schrijft dat hij al op leeftijd is, kan het zijn dat het gewicht van de lange vacht meespeelt? Tja, ik roep maar wat hoor.
Ik moest daar aan denken omdat ik ik het haar van de oren van Jaron (Cavalier met milde Syringo klachten) kort houd. Als ik dat laat groeien heeft hij last van het gewicht.
Ik moest daar aan denken omdat ik ik het haar van de oren van Jaron (Cavalier met milde Syringo klachten) kort houd. Als ik dat laat groeien heeft hij last van het gewicht.
- Jeannettebo
- Zeer actief
wellicht dat castratie er mee te maken heeft? Volgens mij is de hond van ts namelijk gecastreerd, wat natuurlijk ook meestal zn weerslag heeft op de vacht

- Lothian
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Als je hond zich door het scheren veel beter voelt lijkt me dat een prima oplossing
Ik heb hier een (zwarte) kort stokharige hond die echt behoorlijk slecht met warmte om kan gaan, daar hangen we een natte lap om wanneer het tijdens een wandeling toch warmer weer wordt dan voorspeld. Je ziet hem dan weer veranderen in een actieve hond in plaats van een sjokkende hijgerd.

- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Er is geen andere verklaring, de verklaring is de vacht.Irene schreef:Feit blijft dat zodra zijn jas uit is, het hijgen over is, zowel winter als zomer![]()
-
sam83
Ik heb gisteren voor onz Cavalier een Furminator gekocht. Ik ben twee uur bezig geweest met haar te kammen met dat ding en ik heb een halve plastiekzak haar er uit gehaald. Maar ze lijkt zich wel prettiger, ze had ook enorm véél haar!
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Het ligt natuurlijk aan de vacht. De ene langhaar is de ander niet en vachten kunnen inderdaad ook voor problemen zorgen. De ene vacht moet je plukken, en ander moet je scheren, de andere ontwollen etc.
Opvanger Tassia hier zat te dik in haar vacht. Schotse Collie engelse type waar iets te weinig goed doorgeborsteld is. Ik ga haar vacht echt niet afscheren, want ik weet dat de vacht uitdunnen hetzelfde effect heeft, omdat elke verharingslaag namelijk in de vacht blijft hangen. Als ik dat er goed uitkam, wordt de vacht veel luchtiger, minder zwaar(bedenk ook eens hoe zwaar zo'n vacht kan zijn, ik merk zelfs als ik 20 cm van mijn haar laat knippen het gewicht aan mijn hoofd.) Ik kan me voorstellen dat dat zo'n extra gewicht meezeulen, zeker voor oudere honden ook te veel kan zijn. Daarbij heb ik idee dat een te dikke vacht ook kan belemmeren in de beweging. Ik merk dat Tassia nu de vacht al een behoorlijk stukje dunner is dat ze veel makkelijke beweegt. Ze kan ineens harder renner dan met die enorme huls om haar heen. Maar goed dat uitdunnen kost me wel enorm veel tijd. Wassen, conditioner en lang borstelen en pielen, stukje voor stukje. Tja daar moet je wat voor over hebben en dat moet je leuk vinden. Vandaar dat ik niet altijd vind opgaan dat je een hond alleen op bijpassend karakter moet kiezen. Ik vind het toch ook wel van belang of je van een beetje tuttelen houdt met een langhaar of daar eigenlijk niets mee hebt en dus beter voor een korthaar kan gaan. Als je scheren geen probleem vind, neem dan een ras waarbij scheren normaal is. Want scheren is ook niet voor elke vachtsoort geschikt.
Daarbij vind ik het ook wel een fokkersprobleem. Ik zie bij Schotse Collie veel overbehaarde type waar de vacht meer dan zeer intensieve verzorging vraagt. Dus niet geschikt als gewone leuke huisgenoot als je van normaal intensieve vachtverzorging vraagt. Zelfs ik die van enorm tuttelen hou, begin er gewoon bijna op af te knappen op die enorme klus. Daarbij hoor ik van bevriende trimsters dat ze steeds meer Schotse Collies in hun salons krijgen en dat het inmiddels bijna onbegonnen werk begint te worden (en dan ook van eigenaren die prima vachtverzorging kunnen leveren, maar waarvoor dit ook te veel is). Dat is waar de honden op geselecteerd worden, maar realistisch gezien is het gewoon niet meer, waarmee ik ook zeker het welbevinden van de honden daarmee begin te twijfelen. Ik hou van langharige honden, maar dan wel van sierlijke lange glansende vachten, die de hond niet zo enorm belemmeren
Opvanger Tassia hier zat te dik in haar vacht. Schotse Collie engelse type waar iets te weinig goed doorgeborsteld is. Ik ga haar vacht echt niet afscheren, want ik weet dat de vacht uitdunnen hetzelfde effect heeft, omdat elke verharingslaag namelijk in de vacht blijft hangen. Als ik dat er goed uitkam, wordt de vacht veel luchtiger, minder zwaar(bedenk ook eens hoe zwaar zo'n vacht kan zijn, ik merk zelfs als ik 20 cm van mijn haar laat knippen het gewicht aan mijn hoofd.) Ik kan me voorstellen dat dat zo'n extra gewicht meezeulen, zeker voor oudere honden ook te veel kan zijn. Daarbij heb ik idee dat een te dikke vacht ook kan belemmeren in de beweging. Ik merk dat Tassia nu de vacht al een behoorlijk stukje dunner is dat ze veel makkelijke beweegt. Ze kan ineens harder renner dan met die enorme huls om haar heen. Maar goed dat uitdunnen kost me wel enorm veel tijd. Wassen, conditioner en lang borstelen en pielen, stukje voor stukje. Tja daar moet je wat voor over hebben en dat moet je leuk vinden. Vandaar dat ik niet altijd vind opgaan dat je een hond alleen op bijpassend karakter moet kiezen. Ik vind het toch ook wel van belang of je van een beetje tuttelen houdt met een langhaar of daar eigenlijk niets mee hebt en dus beter voor een korthaar kan gaan. Als je scheren geen probleem vind, neem dan een ras waarbij scheren normaal is. Want scheren is ook niet voor elke vachtsoort geschikt.
Daarbij vind ik het ook wel een fokkersprobleem. Ik zie bij Schotse Collie veel overbehaarde type waar de vacht meer dan zeer intensieve verzorging vraagt. Dus niet geschikt als gewone leuke huisgenoot als je van normaal intensieve vachtverzorging vraagt. Zelfs ik die van enorm tuttelen hou, begin er gewoon bijna op af te knappen op die enorme klus. Daarbij hoor ik van bevriende trimsters dat ze steeds meer Schotse Collies in hun salons krijgen en dat het inmiddels bijna onbegonnen werk begint te worden (en dan ook van eigenaren die prima vachtverzorging kunnen leveren, maar waarvoor dit ook te veel is). Dat is waar de honden op geselecteerd worden, maar realistisch gezien is het gewoon niet meer, waarmee ik ook zeker het welbevinden van de honden daarmee begin te twijfelen. Ik hou van langharige honden, maar dan wel van sierlijke lange glansende vachten, die de hond niet zo enorm belemmeren

- Magic
- Zeer actief
Nou Nanna, je leest het. Het Scheerapparaat er over!bouvierpoedel schreef:Ben ik het niet mee eens dat een vacht tegen de warmte isoleert.
.

Iedere dag feest!
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Dumas en Luca hebben alle 2 even weinig last van de warmte.
Luca graaft een gat in het zand en Dumas blijft in de schaduw
Vandaag op show was Dumas het na 3 uur in de zon wel heel erg zat. Maar dat is vooral omdat hij de schaduw niet in kon.
Luca graaft een gat in het zand en Dumas blijft in de schaduw
Vandaag op show was Dumas het na 3 uur in de zon wel heel erg zat. Maar dat is vooral omdat hij de schaduw niet in kon.
- vosse
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Poedels
Idd en wat denk je dat scheren met de structuur van de vacht doet?Jeannettebo schreef:wellicht dat castratie er mee te maken heeft? Volgens mij is de hond van ts namelijk gecastreerd, wat natuurlijk ook meestal zn weerslag heeft op de vacht
Zolang die vachten lekker los en luchtig zijn, zijn er niet al te veel problemen geloof ik.
- Icecold81
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
Die van mij is natuurlijk geen porum als je dat scheert, maar zou dat ook wel lekker vinden.. heeft ook altijd last van de warmte...
geloof wel dat door de vacht komt en kan me voorstellen dat het zonder die vacht minder is
geloof wel dat door de vacht komt en kan me voorstellen dat het zonder die vacht minder is
- Linsey
- Zeer actief
- Contacteer:
Scheren doet hier helemaal niets met de structuur van de vacht.vosse schreef:Idd en wat denk je dat scheren met de structuur van de vacht doet?Jeannettebo schreef:wellicht dat castratie er mee te maken heeft? Volgens mij is de hond van ts namelijk gecastreerd, wat natuurlijk ook meestal zn weerslag heeft op de vacht
Spijtig genoeg niet altijd waar, was het maar zo.Zolang die vachten lekker los en luchtig zijn, zijn er niet al te veel problemen geloof ik.
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
ik ben er van overtuigd dat dit per hond verschild. En ook hoe je de vacht onderhoud.Linsey schreef:Scheren doet hier helemaal niets met de structuur van de vacht.vosse schreef:Idd en wat denk je dat scheren met de structuur van de vacht doet?Jeannettebo schreef:wellicht dat castratie er mee te maken heeft? Volgens mij is de hond van ts namelijk gecastreerd, wat natuurlijk ook meestal zn weerslag heeft op de vacht
Spijtig genoeg niet altijd waar, was het maar zo.Zolang die vachten lekker los en luchtig zijn, zijn er niet al te veel problemen geloof ik.
En zwarte hond zal zo wie zo meer last hebben van de warmte. En als je hem scheert net zo veel. En dat weet ik dan uit ervaring omdat ik de castraten vacht van onze Blacky ook liet scheren. Koud had hij het daar in tegen dan weer wel. De zon bakte alleen veel meer recht op zijn huid.
Uitdunnen heeft volgens mij veel meer effect.
- Linsey
- Zeer actief
- Contacteer:
Honden met vachten die meer aanleunen bij een natuurlijke vacht zijn niet te vergelijken met honden die een vacht hebben die in de natuur helemaal niet voor komt. Zo heeft bijvoorbeeld castreren op vachten zoals die van Kai, Lotje en Dino geen invloed.blacky schreef: ik ben er van overtuigd dat dit per hond verschild. En ook hoe je de vacht onderhoud.
En zwarte hond zal zo wie zo meer last hebben van de warmte. En als je hem scheert net zo veel. En dat weet ik dan uit ervaring omdat ik de castraten vacht van onze Blacky ook liet scheren. Koud had hij het daar in tegen dan weer wel. De zon bakte alleen veel meer recht op zijn huid.
Uitdunnen heeft volgens mij veel meer effect.
Ik was ook altijd van de mening dat je een hond beter niet kan scheren en vond het zonde dat alle langharige kleine kruising hondjes hier in de buurt kort gezet zijn, maar dat is ondertussen wel enorm verandert door de goede resultaten die ik al gezien heb bij honden die geschoren worden met zo'n vachten. Het enige spijtige is dat ik bij Lotje zolang gewacht heb om haar kort te zetten, had het al jaren eerder moeten doen.
- gyanty
- Zeer actief
Oh ja dat heb ik nu ook bij Tassia idd gedaanBoutje schreef:Ik laat de collies en de shelties eind voorjaar ontwollen in het trimasalon. Vooal voor James en Sherlock maakt dit een groot verschil uit, die hebben ook wel heel veel onderwol (en gelukkig weinig klitten). met alleen die bovenvacht (die overigens nog meer dan geneog is) hebben ze het lang zo heet niet.
Bij James scheer ik bij hittegolven de buik en liezen wel eens kaal, zie je niks van en hij gaat lekker met blote buik op nat gras liggen.
En over de vacht van Lotje. Tja ik weet niet wat normaliter met zo'n vacht gedaan wordt