Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Lange lijn?

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

sandra&sammy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu/Malteser
Aantal honden: 1

Lange lijn?

Ongelezen bericht door sandra&sammy »

Ik heb een flexriem van 7 meter. Dat is lang zat voor de gewone wandelingetjes. Nou zou ik graag een langere lijn willen voor strand/bos etc. Ik heb even op het internet zitten speuren maar ik kom niet verder dan een lijn van 10 meter en die kost dan ook nog eens 55 euro. Heeft iemand ervaring met lange lijnen? Ik kan natuurlijk wel een gewoon touw kopen, maar ik wil eigenlijk een goede lijn met musketon en een soort van handvat. Iemand ervaring?
Afbeelding
Sammy 31-08-2010
Neeltje

Re: Lange lijn?

Ongelezen bericht door Neeltje »

10 meter is al een heel eind om te behapstukken. Ik heb er een van 20 meter, maar dat ding gaat alleen maar in de war zitten. Het is handig als de hond ergens vast moet staan, maar om mee te wandelen nee.
RachelleAmericanBulldog
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising Boxer X mechelse herder een Laekense herder.En in het verleden een amerikaanse bulldog
www.woofatwork.nl
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door RachelleAmericanBulldog »

vroeger hadden ze flexi's van 10 meter..maar die worden niet meer gemaakt...maar als je een losse lijn wil van meer dan 10 meter..hou er dan rekening mee dat dat snel in de knoop raakt,..je hond allerlei takken meesleept zeker in het bos..en het dus niet echt handig is :)
Afbeelding

Groetjes Rachelle,Nina(boxer x mechelse herder) en Pfaffke (laekense herder)

in loving memory : Shaggy (amerikaanse bulldog)
*Eva*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door *Eva* »

Ik zou dan een longeerlijn kopen.
Groetjes Eva
RachelleAmericanBulldog
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising Boxer X mechelse herder een Laekense herder.En in het verleden een amerikaanse bulldog
www.woofatwork.nl
Contacteer:

Ongelezen bericht door RachelleAmericanBulldog »

*Eva* schreef:Ik zou dan een longeerlijn kopen.

:engel: een shit-tzu met een longeerlijn..weglopen lukt dan zowiezo niet haha beestje komt niet van de plaats :engel:
Afbeelding

Groetjes Rachelle,Nina(boxer x mechelse herder) en Pfaffke (laekense herder)

in loving memory : Shaggy (amerikaanse bulldog)
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Ik heb pas een 20 meterlijn van Zooplus doormidden geknipt, echt waardeloos zo'n lang ding.
Afbeelding
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet

Ongelezen bericht door Kaiou »

Ik heb voor Kaiou lange lijnen van 5, 10 en 15 meter, voor verschillende wandelingen :wink:
Ideaal vind ik ze.
Ik denk wel dat de lijnen die ik heb te zwaar zijn voor jouw hondje, daar zou je misschien beter zo iets voor kunnen nemen.
9,95, weet je alles :mrgreen:
Afbeelding
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

Ik heb nog wel een lange lijn van 10 meter voor je die je wel mag overnemen. Heb voor Morris nu een longeerlijn gekregen en heb nu dus twee lange lijnen. Gebruik hem bijna nooit dus die andere hangt maar te hangen aan de kapstok.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Wij hebben zelf bij de doe-het-zelfzaak 6mm zeiltouw gehaald en dan aan de ene kant netjes handvat te knopen (met een platte knoop of krakelingknoop) en aan de andere kant een stevige musketonhaak.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik heb voor Merlijn een lijn van 20 meter; zoiets, maar dan 20 meter ;-) met handvat en musketonhaak. In fel-geel zodat ik kan zien waar Merlijn is omdat ik de lijn kan volgen ;-)

Afbeelding

Die heb ik laten maken ergens in Duitsland bij iemand die lijnen en tuigen op verzoek maakt, soort "winkeltje" maar dan heel kleinschalig.

Het werkt, na een periode van gewenning prima. Ik gebruik deze lijn zodat hij toch wat meer vrijheid ervaart maar niet weg kan lopen. Bij "bochten" of "zijpaden" haal ik de lijn in / Merlijn bij me.

Het werkt niet in een bos als de hond aan het struinen gaat; dan zit je voordat de hond 2 meter van het pad is, helemaal in de kreukels.

Het werkt niet op het strand als het een beetje waait en niet helemaal droog is; de lijn wordt zwaar en onhandelbaar.

Het werkt niet (afhankelijk van je doel) als je te maken hebt met veel onoverzichtelijke bochten / zijpaden. Bij mij zijn 'andere reuen' en 'alle soorten verkeer/vervoermiddelen' een probleem, dus als dat te verwachten is, gaat hij niet aan zo'n lange lijn; ik heb 'm dan niet snel genoeg bij me.

Kortom; ik gebruik de lijn alleen op terreinen waar dat kan en liefst als mijn man er ook bij is of ik iemand anders bij me heb; zeker omdat ik ook op de andere honden moet letten ;-)

Ik zou haast zeggen; probeer 's of je zo'n huisnaai-iemand kan vinden; of kom je wellicht aan een stuk lijn? Dan een schoenmaker vragen wat je wilt; dat moet voor zo iemand een fluitje van een cent zijn (al zal hij best arbeidsloon rekenen) om er een lus aan te maken en aan de andere kant een musketonhaak in te zetten ;-)

En probeer 't dan eerst met 10 meter ... 15 meter.. kunje altijd nog groter ;-)

Suzanne
*Eva*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door *Eva* »

RachelleAmericanBulldog schreef:
*Eva* schreef:Ik zou dan een longeerlijn kopen.

:engel: een shit-tzu met een longeerlijn..weglopen lukt dan zowiezo niet haha beestje komt niet van de plaats :engel:
:denken: Heel effectief toch! :engel:
Was even vergeten dat er ook nog kleine hondjes zijn. :oeps: :Q:
Groetjes Eva
~Suzanne~
Zeer actief

Tara schreef:En de hond gewoon los laten lopen is geen optie? :denken:
Als de vraag voor mij bedoeld is; nee, helaas niet.

(Oh, ik heb natuurlijk ook een "gewone" lijn van 2 meter en een flex van 8, dus voor alle omstandigheden ben ik voorzien ;-)

Suzanne
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

Ik vind zo'n lijn 10/15 meter alleen maar fijn voor het oefenen.
Voor de rest zou ik het bij een rollijn houden en hem loslopen leren...
~Suzanne~
Zeer actief

Tara schreef:
Suzanne123 schreef:
Als de vraag voor mij bedoeld is; nee, helaas niet.
Nee, de vraag was voor TS. :wink:
Misschien heeft haar hondje nooit geleerd los te lopen, of misschien durft ze het niet goed?
Het was gewoon een vraag uit oprechte belangstelling, ik moet er namelijk zelf gewoon niet aan denken dat ik altijd met zo'n eind touw zou moeten lopen. :U:
Dit hoort thuis in een ander topic, maar ik wil het ook hier wel zeggen hoor ;-)
Voor mij was het ook niet een ideaalbeeld, maar het kan niet anders. Mijn hond jaagt verkeer en is onvriendelijk voor andere reuen.
Loslopen is dus voor hem geen optie; voor mij ook niet, want ik wil graag een levende hond, geen dooie omdat ik 'm niet kon verhinderen achter een auto / paard / whatever aan te gaan.
Zin in DA-rekening (voor mijn of voor andermans hond) had ik ook niet....

Kortom; ik zie het meer als 'van twee kwaden het beste kiezen'. Merlijn is niet zielig; hij krijgt voldoende beweging... maar loslopen kan niet.

Suzanne
wenmart20
Zeer actief
Mijn ras(sen): SBT , AST en CC
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door wenmart20 »

Hier bij de dierenwinkel verkopen ze van 5 - 10 - 15 en geloof 20 meter van die vastleg lijnen.
Maar die zou je ook als riem kunnen gebruiken
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

wenmart20 schreef:Hier bij de dierenwinkel verkopen ze van 5 - 10 - 15 en geloof 20 meter van die vastleg lijnen.
Maar die zou je ook als riem kunnen gebruiken
Nee, dat zou ik niet doen; dat snijdt in je handen niet normaal!
(En dat los van het feit dat ik ze nooit zag langer dan 5 meter ..)

Suzanne
wenmart20
Zeer actief

Ja maar tegen het snijden kan je opzich wel wat doen..
Stuk plakband erom rollen .. Beetje creatief zijn is iedereen wel.
En hier hebben ze echt verschillende maten
Afbeelding
Domor
Zeer actief

En opnieuw praat je over een hond van 5 kg, dus die trekken ook minder hard. (die van ons heeft ook een tijd niet los kunnen lopen. Hij ging altijd leuk net buiten bereik lopen. Ook met 3 meter lijn eraan. Met 6mm 15m lijn ging prima. )
sandra&sammy
Zeer actief

Bedankt voor al jullie reacties. Ik vroeg me namelijk ook af of het ideaal is zo'n hele lange lijn.....
Sammy is maar 7 kg, dus een hele zware lijn is voor hem ook niet zo ideaal ben ik bang. Maar fijn voor al jullie meedenken. Ik denk dat dus zo'n 10 a 15 meter lang zat is....
Kaiou schreef:Ik heb voor Kaiou lange lijnen van 5, 10 en 15 meter, voor verschillende wandelingen :wink:
Ideaal vind ik ze.
Ik denk wel dat de lijnen die ik heb te zwaar zijn voor jouw hondje, daar zou je misschien beter zo iets voor kunnen nemen.
9,95, weet je alles :mrgreen:
Dank je wel.....zoiets zocht ik eigenlijk
nomo schreef:Ik heb nog wel een lange lijn van 10 meter voor je die je wel mag overnemen. Heb voor Morris nu een longeerlijn gekregen en heb nu dus twee lange lijnen. Gebruik hem bijna nooit dus die andere hangt maar te hangen aan de kapstok.
Geweldig...ik houd hem in gedachten als je het goed vindt. Ik ga eerst even goed voor mezelf bedenken wat ik wil...Aan de ene kant ben ik bang dat ik 10m te kort vind maar aan de andere kant als ik jullie reacties lees vraag ik me af of 15m niet te lang is voor mijn kleine wurm.....
Nee helaas....Sammy is angstig voor andere honden, al wordt het gelukkig een stuk minder, meneer begint volwassen te worden en ook zelfverzekerder. Maar hij laat zich opjagen en blijft dan rennen en rennen en ik krijg hem niet terug geroepen. Ik moet er niet aan denken dat ik hem hierdoor kwijt raak! Het liefst zou ik hem lekker los laten lopen uiteraard, maar ik neem het risico niet dat hij opgejaagt wordt. Daarom dacht ik aan zo'n lange lijn, kan hij toch lekker alle kanten op en in geval van een ontmoeting met een andere hond hoef ik niet bang te zijn dat hij het op een rennen zet. Uiteraard probeer ik de situatie voor te zijn en dat hij niet hoeft te rennen, maar we weten allemaal (uit eigen ervaring of verhalen van hier op het forum) dat wij wel goed opletten maar dat er andere hondenbezitters zijn die iets minder oplettend zijn.
Afbeelding
Sammy 31-08-2010
Domor
Zeer actief

Ik ben het er vergeten bij te zeggen, maar onze hond is ook maar 7.5kg (zie eerdere reacties voor de rest).
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

Mocht je hem willen hebben dan hoor ik het wel. Past volgens mij wel in een envelop dus kan hem zo opsturen. Lijntje is 1,5cm breed. Om je een idee te geven hoe hij eruit ziet...

(slechte foto, snel met telefoon gemaakt. Wel inclusief oor van Morris, die zat er natuurlijk meteen weer met de neus bovenop :LOL:)
Afbeelding
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

nomo schreef: Afbeelding
Ik heb ook zo'n lijn alleen dan dubbel zo breed en 10 meter lang. Ik gebruik hem als ik naar een losloopstuk hier in de buurt ga of bij een langere wandeling langs de IJssel. Otto is ook lastig terug te roepen, is snel afgeleid en ontziet het verkeer niet, vandaar dat ik hem gebruik. Bevalt prima, alleen niet als je je zondagse kleren aan hebt :wink:
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
sandra&sammy
Zeer actief

[Sandra] schreef:
nomo schreef: Afbeelding
Ik heb ook zo'n lijn alleen dan dubbel zo breed en 10 meter lang. Ik gebruik hem als ik naar een losloopstuk hier in de buurt ga of bij een langere wandeling langs de IJssel. Otto is ook lastig terug te roepen, is snel afgeleid en ontziet het verkeer niet, vandaar dat ik hem gebruik. Bevalt prima, alleen niet als je je zondagse kleren aan hebt :wink:
Super al jullie reacties! Nou krijg ik voor mezelf tenminste een beetje een goed idee wat bruikbaar is en wat niet. Ik denk dat ik om te beginnen dan maar voor de 10m ga, eens kijken hoe met dat bevalt....

Fijn dat jullie zo meedenken!!!!
Afbeelding
Sammy 31-08-2010
wenmart20
Zeer actief

Om even nog mijn reactie aan te vullen.
De lijnen van de dierenwinkel hier zijn geen dikke zware lijnen.
Het zijn touwen kwa dikte 2x de dikte van het muisdraad
Misschien 3 keer.
En kwa gewicht wegen ze ook helemaal niks
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”