Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
inenting wel of niet doen
Moderator: moderatorteam
- borahond47
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): 2 kruisingen , maltezer/ westy
en keeshondje - Aantal honden: 2
inenting wel of niet doen
heb een vraag: heb 2 kleine hondjes van 9 en 12 jaar oud , dit jaar gaan ze mee naar roemnie.. maar ze zijn al 2 jaar niet meer ingeent..... ik hbe gehoord dat inenten ook gevaarlijk kan zijn voor de gezondheid van de hond.....
moet ik ze nu wel of niet laten inenten???? en ook ivm rabies?????
wat betalen jullie voor dierenarts??? ik zoek dan een dierenaerts die het voor een normale prijs kan doen... ik betaal per hond 47,50 voor beide inentingen....
omgeving arnhem nijmegen , heb veel voor mijn hondjes over , ze zijn mijn alles , maar ik wil toch graag prijzen vergelijken....
wie geeft mij advies?>??
groetjes natascha
moet ik ze nu wel of niet laten inenten???? en ook ivm rabies?????
wat betalen jullie voor dierenarts??? ik zoek dan een dierenaerts die het voor een normale prijs kan doen... ik betaal per hond 47,50 voor beide inentingen....
omgeving arnhem nijmegen , heb veel voor mijn hondjes over , ze zijn mijn alles , maar ik wil toch graag prijzen vergelijken....
wie geeft mij advies?>??
groetjes natascha
Honden zijn liever voor mensen als mensen voor honden
- Nawosh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka
- Aantal honden: 2
Re: inenting wel of niet doen
Als ze 2 jaar geleden ingeënt zijn voor alles kan het best zijn dat ze sowieso pas volgend jaar weer hoeven.
Het nobivac vaccin is 3 jaar geldig. Als je de zoekfunctie gebruikt, kun je er ook veel over vinden.
Het nobivac vaccin is 3 jaar geldig. Als je de zoekfunctie gebruikt, kun je er ook veel over vinden.
Groetjes, Marjan
-
Joey.K
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Bron: http://www.licg.nl
Diersoorten:
Hond, kat, fret.
Verplichte inentingen:
Inenting tegen hondsdolheid (Rabiës) is verplicht. De eerste keer minstens 21 dagen voor vertrek inenten, daarna binnen het entingsschema opnieuw vaccineren.
Identificatie:
Verplichte chip (of tot 2 juli 2011 een goed leesbare tatoeage).
EU dierenpaspoort:
Verplicht.
Dieren jonger dan 3 maanden:
Dieren jonger dan 3 maanden hoeven niet gevaccineerd te worden tegen hondsdolheid. Het dier moet in gezelschap van de moeder, van wie het dier nog afhankelijk is, vervoerd worden.
Wanneer het moederdier niet aanwezig is, is er een schriftelijke verklaring verplicht, waarin vermeld staat dat het jonge dier tot aan de reis is opgegroeid op de geboorteplek, en niet in contact is geweest met dieren die mogelijk besmet waren met hondsdolheid (Rabiës).
Diersoorten:
Hond, kat, fret.
Verplichte inentingen:
Inenting tegen hondsdolheid (Rabiës) is verplicht. De eerste keer minstens 21 dagen voor vertrek inenten, daarna binnen het entingsschema opnieuw vaccineren.
Identificatie:
Verplichte chip (of tot 2 juli 2011 een goed leesbare tatoeage).
EU dierenpaspoort:
Verplicht.
Dieren jonger dan 3 maanden:
Dieren jonger dan 3 maanden hoeven niet gevaccineerd te worden tegen hondsdolheid. Het dier moet in gezelschap van de moeder, van wie het dier nog afhankelijk is, vervoerd worden.
Wanneer het moederdier niet aanwezig is, is er een schriftelijke verklaring verplicht, waarin vermeld staat dat het jonge dier tot aan de reis is opgegroeid op de geboorteplek, en niet in contact is geweest met dieren die mogelijk besmet waren met hondsdolheid (Rabiës).
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
- Aantal honden: 3
even in hun paspoort kijken of de rabiës enting nog geldig is. (was 2 jaar terug al vaak 3 jaar geldig maar niet bij elke da en het moet echt als datum in het paspoort staan)
Niet enten is ook niet meenemen. Je gaat door teveel landen waar rabiës echt verplicht is.
Niet enten is ook niet meenemen. Je gaat door teveel landen waar rabiës echt verplicht is.
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Voor mij zou dat heel simpel zijn; rabies-enting verplicht. Kijk / vraag dus goed na of die nog geldig is en zo nee, zet er (op tijd!!) een nieuwe in. Geen rabies-enting? Niet mee op vakantie! Het risico zou ik te groot vinden (dat ze wat krijgen EN dat je aan de grens problemen kunt krijgen).
Andere entingen zou ik niet meer doen, tenzij je honden veel met andere honden in aanraking komen. Als ze uit plassen of sloten drinken of daarin zwemmen zou ik overigens Weil nog wel laten enten.
Suzanne
Andere entingen zou ik niet meer doen, tenzij je honden veel met andere honden in aanraking komen. Als ze uit plassen of sloten drinken of daarin zwemmen zou ik overigens Weil nog wel laten enten.
Suzanne
- borahond47
- geregistreerd lid
ik heb besloten om ze toch te laten inenten... zonder hondjes op vakantie ga ik niet , dan blijf ik zelf ook thuis....
en het risico is mij inderdaad te groot . ze zullen mmaar aan de grens je hondjes in beslag nemen en afmaken... brrr....of dat ze een of andere ziekte oplopen....
heb wel ergens gelezen dat het beter is om flessen water uit spuermarkt van nederland mee te nemen voor jezelf en voor de hondjes.....
heb nu iemand gevonden die ze voor 80 euro allebei compleet in kan enten.....
bedankt voor jullie reacties.....
groetjes natascha
en het risico is mij inderdaad te groot . ze zullen mmaar aan de grens je hondjes in beslag nemen en afmaken... brrr....of dat ze een of andere ziekte oplopen....
heb wel ergens gelezen dat het beter is om flessen water uit spuermarkt van nederland mee te nemen voor jezelf en voor de hondjes.....
groetjes natascha
- dagmar88
- Zeer actief
Waarom? Je hebt toch alleen rabiës nodig?borahond47 schreef:ik heb besloten om ze toch te laten inenten... zonder hondjes op vakantie ga ik niet , dan blijf ik zelf ook thuis....
groetjes natascha
Nog een stuk goedkoper ook in plaats van onnodig weer die hele cocktail er in laten prikken.
Volgens mij tussen de 15 en 20 euro per hond.
-
~Suzanne~
- Zeer actief
borahond47 schreef:ik heb besloten om ze toch te laten inenten... zonder hondjes op vakantie ga ik niet , dan blijf ik zelf ook thuis....
groetjes natascha
Natascha, wel even GOED nakijken welke entingen nodig zijn; alleen Rabies is verplicht en die is mogelijk nog geldig. Kijk goed in de entingenboekjes, dat je niet teveel ent. Daar zou ik, zeker bij oudere honden heel alert op zijn.
Als je EN gewone EN rabies-enting moet of wilt laten geven doe dat dan alsjeblieft niet tegelijk; dat is (in mijn beleving) veel te belastend. Ent dan dus in 2 x: "gewoon" de cocktail (maar alleen als dat echt nodig is, dat is geen vereiste in ieder geval) en dan een paar weken later Rabies (of omgekeerd). Rabies moet 21 dagen voor de grensovergang gezet zijn.
Dus; goed nakijken in het boekje wat nog geldig is, niet "alles in 1 x"!
suzanne
- borahond47
- geregistreerd lid
oke , ze moeten de grote cocktail en rabies . op 10 juli 2007 hebbe nze voor het laatst beide gehad .
volgens dierenarts kan het geen kwaad tegelijk.....
en eigenlijk omdat ze al even niet meer geent zijn zouden ze dan na 3 weken nog een keer voor cocktail moeten om ze weer up to date te krijgen..... dat zegt DA....
als ik maar het vertrouwen heb dat de inenting goed is en dat ik met een gerust hart ze mee kan nemen naar roemenie...
bedankt voor jullie tips......
groetjes natascha
en eigenlijk omdat ze al even niet meer geent zijn zouden ze dan na 3 weken nog een keer voor cocktail moeten om ze weer up to date te krijgen..... dat zegt DA....
als ik maar het vertrouwen heb dat de inenting goed is en dat ik met een gerust hart ze mee kan nemen naar roemenie...
groetjes natascha
-
~Suzanne~
- Zeer actief
DA's zeggen wel vaker dat het geen kwaad kan, maar NIET doen, echt, NIET tegelijk laten zetten die entingen!!!!
Dat is veel te belastend voor zo'n oude hond!!!
Waarom zou je de cocktail überhaupt nog laten zetten???
Rabies, okay, maar de cocktail???
Maar, echt en heus, als je dat perse wilt, niet tegelijk met Rabies!!! Alsjebleift!!
Suzanne
Dat is veel te belastend voor zo'n oude hond!!!
Waarom zou je de cocktail überhaupt nog laten zetten???
Rabies, okay, maar de cocktail???
Maar, echt en heus, als je dat perse wilt, niet tegelijk met Rabies!!! Alsjebleift!!
Suzanne
-
Lizzie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
Voor oude honden heeft het helemaal geen nut meer om te enten, ze zijn voldoende beschermt voor rest van hun leven.
je kan ook titeren
je kan ook titeren

- dagmar88
- Zeer actief
borahond47 schreef:oke , ze moeten de grote cocktail en rabies . op 10 juli 2007 hebbe nze voor het laatst beide gehad .
groetjes natascha
Bin oudere hondjes zou ik de cocktail sowieso niet meer doen; die hebben genoeg antistoffen.
En met alleen de rabiës vaccinatie kun je ze met een gerust hart meenemen.
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Rabies niet; dat zul je gewoon moeten laten zetten!->Chanty<- schreef:Voor oude honden heeft het helemaal geen nut meer om te enten, ze zijn voldoende beschermt voor rest van hun leven.
je kan ook titeren
Suzanne
- Miezemuis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
Misschien helemaal of topic maar ik zit met mijn mond open te lezen dat je oudere honden niet meer hoeft te enten. Mijn Dushi is bijna 9 maar krijgt ieder jaar haar coctail nog, is dat niet nodig dan?
- dagmar88
- Zeer actief
Ieder jaar zeker niet; da's inmiddels eens per 3 jaar en eventueel kun je laten titeren om te bepalen of het na die drie jaar al nut heeft.Miezemuis schreef:Misschien helemaal of topic maar ik zit met mijn mond open te lezen dat je oudere honden niet meer hoeft te enten. Mijn Dushi is bijna 9 maar krijgt ieder jaar haar coctail nog, is dat niet nodig dan?
- under the red sky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Begrijp ik nu goed dat je dierenarts adviseert om cocktail en rabies tegelijk te doen en dan na drie weken nogmaals een cocktailenting??borahond47 schreef:oke , ze moeten de grote cocktail en rabies . op 10 juli 2007 hebbe nze voor het laatst beide gehad .
-
Eefje83
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
alleen de nobivac enting heeft die geldigheidsduurdagmar88 schreef:Ieder jaar zeker niet; da's inmiddels eens per 3 jaar en eventueel kun je laten titeren om te bepalen of het na die drie jaar al nut heeft.Miezemuis schreef:Misschien helemaal of topic maar ik zit met mijn mond open te lezen dat je oudere honden niet meer hoeft te enten. Mijn Dushi is bijna 9 maar krijgt ieder jaar haar coctail nog, is dat niet nodig dan?
Mijn da ent met een ander merk en die is maar 1 jaar geldig officieel.
Nou ent ik helemaal niet,al vanaf 1jaar niet meer en de honden zijn nu 7.
Ik vind de cocktail zeker niet meer nodig bij een hond van 9 en zeker niet na 3wk nog een keer voor de booster,die arme hond,straks blijft ie erin.
- Miezemuis
- Zeer actief
Nou dat had mijn da dan ook best een mogen zeggen.
Hier wordt ze steeds het ene jaar geent voor
Parvo levend verzwakt
Hondenziekte
leverziekte
Leptospirose
Kennelhoest para-influenza
Kennelhoest Bordetella
en dan het andere jaar
Leptospirose
Kennelhoest Bordetella
Parvo levend verzwakt
Hondenziekte
leverziekte
Leptospirose
Kennelhoest Bordetella
en dan het andere jaar
Leptospirose
Kennelhoest Bordetella
-
Eefje83
- Zeer actief
het zit er bij veel da's nog niet in,dat eens per 3jaar enten.Miezemuis schreef:Nou dat had mijn da dan ook best een mogen zeggen.
Parvo levend verzwakt
Hondenziekte
leverziekte
Leptospirose
Kennelhoest Bordetella
en dan het andere jaar
Leptospirose
Kennelhoest Bordetella
Toen ik het voorstelde zei mijn da dus ook dat het per merk entstof verschillend is.
En mijn da ent dus met het andere merk(weet even niet welke) dus toen heb ik gezegd dat ik dan gewoon helemaal niet meer ent,ga toch niet naar buitenland ofzo.
- dagmar88
- Zeer actief
volgens mij slechts een formaliteit en verschillen die vaccines onderling nauwelijks; zeker niet zo dat er elk jaar 1 in zou moeten.eefje+huig schreef: alleen de nobivac enting heeft die geldigheidsduur
Mijn da ent met een ander merk en die is maar 1 jaar geldig officieel.
Nou ent ik helemaal niet,al vanaf 1jaar niet meer en de honden zijn nu 7.
Ik vind de cocktail zeker niet meer nodig bij een hond van 9 en zeker niet na 3wk nog een keer voor de booster,die arme hond,straks blijft ie erin.
Weil/lepto kan je jaarlijks apart van de 3 jaarlijkse cocktail doen, kennelhoest vind ik echt totale nonsens.Miezemuis schreef:Nou dat had mijn da dan ook best een mogen zeggen.
Parvo levend verzwakt
Hondenziekte
leverziekte
Leptospirose
Kennelhoest Bordetella
en dan het andere jaar
Leptospirose
Kennelhoest Bordetella
Zou ik alleen doen als het moet omdat ze naar een kennel gaan.
- Miezemuis
- Zeer actief
Ze gaat niet eens naar een kennel. Ze heeft het ooit voor de kc gekregen en vanaf toen altijd. Dit jaar zou ik de kennelhoest trouwens niet meer doen, want ze kan daar niet goed tegen.
-
Eefje83
- Zeer actief
als je toch nergens heen gaat zou ik het enten lekker laten voor wat het is voor de rest van haar leventjeMiezemuis schreef:Ze gaat niet eens naar een kennel. Ze heeft het ooit voor de kc gekregen en vanaf toen altijd. Dit jaar zou ik de kennelhoest trouwens niet meer doen, want ze kan daar niet goed tegen.
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Welnee, tenzij het hondje een risico loopt.Miezemuis schreef:Misschien helemaal of topic maar ik zit met mijn mond open te lezen dat je oudere honden niet meer hoeft te enten. Mijn Dushi is bijna 9 maar krijgt ieder jaar haar coctail nog, is dat niet nodig dan?
Als je al de cocktail wilt laten geven, zou ik dat 1 x per 3 jaar doen; conform schema Nobivac / Intervet.
Jaarlijks is echt niet nodig.
Suzanne
- borahond47
- geregistreerd lid
boomer is bijna 13 , zo gezond en fit als wat en heeft dus 3 jaar geleden zijn laatste inenting gehad , daarna ook nooit meer bij da geweest . heeft wel een bult maar geen last ervan. ik ga het hem niet aan doen om dat te onderzoeken of te opereren.... maar is alleen een rabies inenting genoeg voor naar roemenie ,want dan laat ik alleen rabies doen???
rakker is 9 en ook een lief gezond hondje....
loop ik dan geen risico bij de grens omdat er in het paspoort geen cocktail inenting staat???
en da zij na 3 weken nog een keer omdat het al zo lang geleden is , maar dat kan ik dus ook beter niet doen???
goh... Zo verdienen ze hun geld dus....
het liefst had ik helemaal niet geent , maar gewoon stickertjes illegaal ergens gekocht , maar ja dat kan niet...
groetjes natascha
rakker is 9 en ook een lief gezond hondje....
loop ik dan geen risico bij de grens omdat er in het paspoort geen cocktail inenting staat???
en da zij na 3 weken nog een keer omdat het al zo lang geleden is , maar dat kan ik dus ook beter niet doen???
goh... Zo verdienen ze hun geld dus....
het liefst had ik helemaal niet geent , maar gewoon stickertjes illegaal ergens gekocht , maar ja dat kan niet...
groetjes natascha
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Ik zal proberen het zo helder mogelijk samen te vatten.
Bij mijn weten is ook voor Roemenie (en de landen waar je doorkomt!) uitsluitend Rabies verplicht.
Dat laat je dus enten
in een variant die 3 jaar geldig is. Goed doorvragen bij de DA en erop STAAN dat ze een enting geven die 3 jaar geldig is.
Al het andere, die cocktail, is niet nodig bij de grens (voor zover ik weet!!) en laat je dus niet enten
tenzij je honden frequent met andere spelen en je een risico vermoed. Zo niet? Niet laten enten, gewoon niet.
Als je honden in sloten komen of daaruit drinken zou ik wel Weil laten enten, maar dus NIET tegelijk met Rabies.
Om dus de cocktail te enten dat na 3 weken nog een keer te doen is, in mijn beleving volstrekt onzinnig en eerder schadelijk dan goed.
En ja, zo verdienen DA's dus geld!!
Zoek wel goed uit of je idd voor Roemenie (en de landen waar je doorreist) een andere enting nodig hebt!
En, zorg ervoor dat de 'gezondheidsverklaring' in het boekje is ingevuld!
Kies desnoods een andere da als deze niet mee lijkt te willen werken.
Suzanne
Bij mijn weten is ook voor Roemenie (en de landen waar je doorkomt!) uitsluitend Rabies verplicht.
Dat laat je dus enten
Al het andere, die cocktail, is niet nodig bij de grens (voor zover ik weet!!) en laat je dus niet enten
Als je honden in sloten komen of daaruit drinken zou ik wel Weil laten enten, maar dus NIET tegelijk met Rabies.
Om dus de cocktail te enten dat na 3 weken nog een keer te doen is, in mijn beleving volstrekt onzinnig en eerder schadelijk dan goed.
En ja, zo verdienen DA's dus geld!!
Zoek wel goed uit of je idd voor Roemenie (en de landen waar je doorreist) een andere enting nodig hebt!
En, zorg ervoor dat de 'gezondheidsverklaring' in het boekje is ingevuld!
Kies desnoods een andere da als deze niet mee lijkt te willen werken.
Suzanne
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Dat klopt, er zijn twee merken met een 3-jaarsgeldigheid.eefje+huig schreef:het zit er bij veel da's nog niet in,dat eens per 3jaar enten.Miezemuis schreef:Nou dat had mijn da dan ook best een mogen zeggen.
Parvo levend verzwakt
Hondenziekte
leverziekte
Leptospirose
Kennelhoest Bordetella
en dan het andere jaar
Leptospirose
Kennelhoest Bordetella
Toen ik het voorstelde zei mijn da dus ook dat het per merk entstof verschillend is.
En mijn da ent dus met het andere merk(weet even niet welke) dus toen heb ik gezegd dat ik dan gewoon helemaal niet meer ent,ga toch niet naar buitenland ofzo.
Ik ent via het schema van Nobivac / intervet; 1 x per 3 jaar een grote cocktail; de twee jaren ertussen alleen weil.
Guinnie (nu 14,5) wordt niet meer geent.
Daarnaast ent ik Rabies omdat ik de grens met ze over wil kunnen. Ook Guinnie dus. Dat is ook 1 x per 3 jaar, maar NOOIT tegelijk met de cocktail of weil!
Enten tegen kennelhoest vind ik niet belangrijk.
Maar, komen je honden in pension of bij een hondenschool kan er vandaaruit een verplichting zijn om andere dingen toch te enten. Dan zou ik flink in overleg gaan
Hoewel ik de jongens dus, mede om die reden, de 3-jaars enting van Nobivac geef.
Suzanne
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
- Aantal honden: 3
ik ent altijd wel de ziekte van weil mijn hondjes zwemmen graag, en we wonen aan het water waar ik 's avonds wel ratten zie zwemmen. Verder eens per 3 jaar Rabiës en verder niet.
-
gonnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Ik laat mijn honden niet meer enten, alleen de Rabies nog omdat ze altijd mee gaan naar Oostenrijk.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
- Miezemuis
- Zeer actief
Echt vreemd dat mijn da dan ieder jaar ent. Hij ent ook gewoon met nobivac. Ga dit zeker ook even navragen aan mijn vriendin die ook da is.
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Als jij elk jaar komt is dat 1 x per jaar ke-tsjing, anders 1 x per 3 jaar.... wat denk je zelf?Miezemuis schreef:Echt vreemd dat mijn da dan ieder jaar ent. Hij ent ook gewoon met nobivac. Ga dit zeker ook even navragen aan mijn vriendin die ook da is.
Daarnaast blijken veel DA's het (oprecht? ) niet te weten dat Nobivac / Intervet een geldigheid heeft van 3 jaar!!
Suzanne