Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Een tuigje..

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

britty
Zeer actief
Mijn ras(sen): KruisingEngelse Bulldog
Aantal honden: 1

Een tuigje..

Ongelezen bericht door britty »

ik vraag me af of zo'n ding nog speciaal nut heeft. Hier in de buurt lopen wat Staffords rond met zo'n ding om. Eentje met camouflage kleuren. Vind het best grappig om te zien, maar hebben die dingen nog een nuttig effecy, of is het alleen maar voor het -er-stoer-uitzien?
Life is not about the amount of breaths you take...its about the moments that take your breath away.
Joey.K
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Een tuigje..

Ongelezen bericht door Joey.K »

Er lopen hier een aantal mensen mee omdat de hond makkelijekr te houden is als hij trekt.
Joey heeft alleen in de auto een tuigje om.
Lien0
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russel Terrier

Ongelezen bericht door Lien0 »

Milo heeft een tuig om omdat ze vaak last had van haar halsband heb nu wel een nieuwe halsband besteld dus hopelijk vind ze die wat fijner

Lien
Afbeelding
Reny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Reny »

Bob en Billy lopen er ook regelmatig mee.
Ik kan ze daardoor makkelijker uit een sloot trekken (die sukkels vinden af en toe de uitgang niet :oohja: )
Bob trekt behoorlijk minder met zijn tuig om
In de auto hebben ze ook altijd hun tuig om
En de groeten van de mannen :zwaai
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Een tuigje is voor de hond comfortabeler als hij contact met de lijn neemt (dus nog voor het trekken, maar ook met het trekken uiteraard).
Wij gebruiken het voornamelijk voor naast de fiets (het eerste stukje trekt hij altijd even de fiets, daarna is hij rustig. Maar dat vindt hij zo leuk) en op de markt (dan trekt hij als een idioot, het wordt wel minder, maar om te voorkomen dat hij zichzelf ophangt gebruiken we ook een tuigje. De laatste keer liep hij met gentle leader, halsband en tuigje met aan alledrie een riem. Het werkte perfect, trok minder, was te corrigeren en hing zich met trekken niet op en verrekte zijn nek ook niet, maar het zag er wel wat overdone uit.)
krullie
Zeer actief

Ongelezen bericht door krullie »

mika loopt in een tuig vanwege een nekblessure.
en met fietsen vanwege het beter ademen.
dus hier heeft het weldegelijk nut.
Ri@nne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.

Ongelezen bericht door Ri@nne »

Bonnie heeft een tuig om ( als ze niet los loopt ) omdat ze rugproblemen heeft en met het tuig makkelijker/beter loopt..
Dootje heeft een tuig om omdat ze nogal onverwacht uit de hoek kon komen vroeger en het takelt makkelijker op aan een tuig dan aan een halsbandje.. nu loopt ze bijna altijd los, loopt ze aan de flex loopt ze aan het tuig omdat ze dan geen ruk in de nek krijgt als ze eens voor of achteruit schiet.
Als Luke hier is loopt hij aan een tuig omdat hij als hij in paniek raakt ( en dat doet hij nog wel eens) uit alle halsbanden kan komen, en je hem dan écht kwijt bent.
Andere oppashonden doe ik, voor aanlijnwandelingen ook aan het tuig, omdat me dat zelf fijner lijkt voor de hond.. ( iets van vermenselijking of zo? :P )
Afbeelding
All my dreams... would still be dreams.. if there hadn't been you... :I: Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

als ik Gina aan de lange lijn heb heeft ze ook een tuig aan, loopt ze hard in het einde krijgt haar nek niet zo'n opdonder.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

britty schreef:ik vraag me af of zo'n ding nog speciaal nut heeft. Hier in de buurt lopen wat Staffords rond met zo'n ding om. Eentje met camouflage kleuren. Vind het best grappig om te zien, maar hebben die dingen nog een nuttig effecy, of is het alleen maar voor het -er-stoer-uitzien?
Ik ben net bezig me een tuig aan te schaffen vanwege het fietsen.
Skadi wordt nogal blij van fietsen, en ze heeft dan de neiging harder te gaan dan mijn scootmobiel kan.
En aangezien ik vind dat haar strottehoofd best heel mag blijven schaffen we ons tóch maar een tuig aan.

Niet voor de stoer, ik hóóp op een roze tuig (maar da's lastig in maatje herder, waarschijnlijk wordt het zwart dus), wel voor de praktisch en comfortabel.
Zie ook dit topic dat ik vandaag plaatste ;)
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
29996D

Ongelezen bericht door 29996D »

Hier tuigjes voor het hardlopen, want anders staat er te veel druk op de nek.
En voor bij het skateboarden natuurlijk.
I ♥ BullMastiff
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): BullMastiff

Ongelezen bericht door I ♥ BullMastiff »

Bij langharige vachten kan een tuig (liefst gevoerde dan) ook wel kale plekken in de nek voorkomen.
Hallo, wij zijn Faya en Bliss! Spelen?
Afbeelding
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

renee-uk schreef:als ik Gina aan de lange lijn heb heeft ze ook een tuig aan, loopt ze hard in het einde krijgt haar nek niet zo'n opdonder.
Oh, dat vind ik wel een goede tip! Heb Morris soms aan de lange lijn en dan gewoon aan de halsband. Maar die opdonder die hij krijgt als de lijn net iets korter is dan hij had gedacht vind ik altijd wat eng. Nooit aan gedacht dat ik zijn tuigje wat hij in de auto om heeft dan wel kan gebruiken :oohja:
Kristina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullkita "Gijs", Mopshond "Bram" en Amstaff kruising "Taiga" RIP
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kristina »

Bram heeft tuigjes omdat ik dat prettiger vind voor hem. Hij kan soms best trekken en met een halsband stikte hij zowat.
Voor Taiga heb ik liever een halsband omdat ik haar moet kunnen corrigeren en dat lukte niet goed met een tuig.
Rust zacht lieve Taiga. 14-11-1998 - 04-11-2011

Afbeelding
Ilse met haar witte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ilse met haar witte »

Onze Houdini heeft zich tot tweemaal toe uit de halsband weten te wurmen, met een bijtincident tot gevolg...... tuig dus. En ik bedoel daar niet alleen de hond mee :wink:
Groetjes Ilse
Afbeelding
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

Onze 1ste honden waren chow-chow's en die hadden van die tuigjes ivm hun kraag. Maar ze leken mij ook een stuk comfortabeler voor een hond. Sindsdien hebben al onze honden tuigjes gekregen. Wel eens geprobeerd met een halsband maar b.v. Bo die ging daar van kuchen en kokhalzen als hij wat sneller liep (en dan was het nog niet eens een zaak van echt trekken)
Daarnaast is het ook handig om ze inderdaad wat makkelijker even goed vast te houden b.v. bij de da. Het stuk wat over de rug loopt is net een handvat.
We hebben juist voor Bo een nieuwe gekocht, een "ergocomfort" van ferplast. Deze heeft een wat breder borststuk. Die hij hiervoor had was nog met een smalle band en die was versleten waardoor er aan de binnenkant een soort barsten in het materiaal kwamen waar steeds zijn haar in vast kwam te zitten en soms even kneep in zijn velletje. Tevens moest hij daar in stappen met zijn voorpoten en dat ging de laatste tijd niet meer zo goed. Deze nieuwe kun je aan de zijkant sluiten met een handig systeem (tot nu toe dan toch)

Voor zover lijkt hij zelf wel tevreden met zijn nieuwe tuig.
De prijs, ja niet echt goedkoop E 39.99 voor maatje L
Afbeelding
Marsha en Daisy
Actief
Mijn ras(sen): Shih-Tzu
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marsha en Daisy »

meestal gaan honden juist meer trekken door een tuigje dus ik ben er niet zo'n 'fan' van maar kan best begrijpen dat sommige mensen om bepaalde redenen voor een tuig kiezen ...
Groetjes Marsha en Daisy

Handle every stressful situation like a dog : If you can't eat it or hump it, pis on it and walk away !
Browny
Zeer actief
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Browny »

Browny heeft een tuig omdat hij een gevoelige keel heeft, met halsband kucht hij zijn longen uit zijn lijf terwijl hij niet aan de riem trekt.. je hoeft maar een beetje tegen zijn keel te drukken en dan hoest hij al :ugh:
Afbeelding
Bulley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog
Bonairse kruising

Ongelezen bericht door Bulley »

Tuigje omdat ik dat al vanaf pups af aan heb en ik het prettiger vind omdat hij trekt niet al dat gewicht op zn nek komt.
Bulley 11.02.2005-24.02.2015
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Otto trekt juist meer in een tuigje dan wanneer hij zijn halsband heeft. Met de flexlijn heb ik dat nog niet uitgeprobeerd, maar aan de lange lijn (altijd in een tuigje) kan hij ook nog wel eens gaan 'hangen' zoals je dat als hond zo lekker kunt in een tuigje.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik heb hier een autotuig, wat ik ook soms ook wel gewoon gebruikte. Kay kan namelijk de musketonhaak van de lijn voor zijn borst langs erg vervelend vinden en gaat dan erg scheef lopen. Met musketon op rug heeft het daar dan geen last van. Verder heeft hij een u-lead, die ik nu gewoon verkeerd om doe en dan is het een gewoon tuig. Voor bij fietsen en soms vind ik het gewoon fijner bij een langere wandeling aan de riem (dogtrail). Nu had onze opvanger laatst kennelhoest en kon toen vanwege gevoelig luchtpijp geen halsband dragen, en dan is een tuig toch echt wel fijn!
Afbeelding
Pumi
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pumi »

Ik gebruikt met het fietsen altijd tuig, verder eigenlijk nooit. Bij het fietsen wil ik gewoon zeker weten dat ze niet uit de hals/ semi check kunnen komen.
Twisters hondentraining & Floys dogtoys

Sandra & Edwin
http://www.floys.nl
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”