hij lijkt ook op mijn Spikey!!!Marie-Josée schreef:Een nieuwe standfoto;
( vinden jullie niet dat hij uitstekend bij de tafel past?)
Alleen Sancho's snuit is korter en zijn pootjes dikker

Moderator: moderatorteam
hij lijkt ook op mijn Spikey!!!Marie-Josée schreef:Een nieuwe standfoto;
( vinden jullie niet dat hij uitstekend bij de tafel past?)

Hij is inderdaad sable. Ik knip vooralsnog alleen de haren die voor de oogjes gaan hangen en de voetjes.hav@love schreef:Sancho is een sable toch? Ik denk bijna zeker te weten dat hij die zwarte uiteinden zal behouden, maar je mag ze nooit afknippen, want meestal komen die niet meer terug.
Dank je, ik vind Sancho natuurlijk ook prachtig!!! (het zijn net tweelingbroertjes..)Marie-Josée schreef:Mariska, wat een prachtig hondje is Spikey![]()
Die lange snuit doet me eerder aan een vlinderhondje denken, want een Maltezer en een Shi tzu hebben een vrij korte snuit, of zou dat bij een mix anders vererven?

Ja dat klopt, en dat moet met élke hond al vind ik een Havanezer wel supermakkelijk. De begrafenisondernemer die de afgelopen dagen hier was werd helemaal verliefd op Sancho , zo'n hondje zou ze meteen willen hebben...en toen ik vertelde dat hij zo goed luisterde vroeg ze of ik dan niet met hem had getraind.mariskazwart schreef: Spikey wordt trouwens steeds liever en luistert steeds beter.
Eergisteren ging hij uit zichzelf zitten bij de stoep, als andere honden niet willen spelen loopt hij gewoon door, hij piept niet meer als we weggaan en heeft al 2 weken niet op andere reuen geprobeerd te rijden...
ik was altijd een kattenmens en houdt zielsveel van mijn katten, maar nu ik Spikey heb begrijp ik een beetje beter waarom sommige mensen hun honden als baby's behandelen. je moet ze echt opvoeden en ze alles leren net zoals je bij kinderen doet...

Nee, Sancho's snuit is niet korter, de verhouding is 1:1 en dat is bij jouw Spikey ook zo.mariskazwart schreef:hij lijkt ook op mijn Spikey!!!
Ik heb zelf ook geen idee hoe dat precies zit, maar dit heb ik wel vaker van anderen gehoord/gelezen. Heb net deze tekst voor je gevonden:Marie-Josée schreef:Maar eigenlijk snap ik het niet helemaal, al ruit een Havanezer niet, de haren vernieuwen wel (mozaïkverharing) dus dat zou dan betekenen dat nieuwe haren toch een zwart uiteinde hebben en dan zou eenmalig knippen eigenlijk niet echt een verschil mogen maken tenzij je blijft knippen. Of zie ik dat verkeerd?
Fijn om te weten, al zal dat Fedja geen mooie meisjes bezorgen, da's duidelijkMarjoleine schreef:Exact 3:4 dus.
Heb het al eens gedaan (of die goed waren?)....de een zegt dat het verhaal klopt (waarom precies blijft onduidelijk), de ander roept 'onzin'Marjoleine schreef:Maar de gevolgen van knippen en/of scheren op de vacht begrijp ik ook niet, dat zou je een goede trimmer moeten vragen.
Ik ben helemaal gek van black & tan hava'sMarjoleine schreef:Zet eens een standfoto neer van hem, netjes van opzij?
Hij is black and tan he, en zonder graying, erg leuk vind ik!
Nu je het toch over pigment hebt had ik nog een vraag voor de kenners onder onsblacky schreef:Als je die cotonnetjes ziet zonder pigment rond de ogen, mooi is het al niet.

ja, inderdaad lijken ook Spikey en Bimbo heel veel op elkaar

Zelf denk ik dat het pigment rond het oog niet meer helemaal komt. Mijn ervaring is dat pups toch wel rond de 4 tot 6 weken hun pigment helemaal rond de ogen hebben. Rond de neus kan wel langer duren overigens. Zelf zou ik een hondje dat met 8 weken nog geen volledige pigment rond de ogen heeft niet gauw nemen als ik shows zou willen gaan lopen.hav@love schreef:Nu je het toch over pigment hebt had ik nog een vraag voor de kenners onder onsblacky schreef:Als je die cotonnetjes ziet zonder pigment rond de ogen, mooi is het al niet.. Mijn nieuwe puppenkind Oliver (TT) heeft nog steeds geen donker pigment aan zijn linker oogrand gekregen. Hij is nu 9 weken oud.
.
Ik vermoed dat het zo zit; Havanezers oa. zijn niet voor niets toverballen, als je op het net kijkt zie je dat veel donkere pups steeds lichter worden zoals in de tekst ook al wordt aangegeven. De nieuwe haren worden dus waarschijnlijk lichter dan de oudere, als je de oudere knipt hou je dus alleen de nieuwe lichtere over. Misschien is dat met krullen ook zo, waren die haren anders ook in een wat andere structuur opgekomen maar viel dat niet op tussen de oudere haren.hav@love schreef:'SABLE - Sable coats are distinguished by darker tipping on a lighter coloured underfur or a dark overlay on a lighter base coat. The amount of tipping may be very heavy or very light. The underfur can be red, gold, or cream . Tipping may be black, charcoal, silver or darker shades of brown. If the tipping is cut off, generally it will not return as deeply. Areas will the most concentration of black hairs are usually the ears, tail and along the lower spine. Some Sable dogs lighten dramatically as they mature almost to pale Ivory or Off-white leaving just subtle shadings and highlights of colour. A true Sable will always retain some dark tipping (even if just a few hairs) on the ears and/or tail or have some individual dark hairs long the spine.'
Maar ik begrijp helemaal dat je het niet begrijpt...het is ook raar...ik heb dat bijvoorbeeld met het verhaal dat de vacht meer gaat krullen als je die scheert bijv
. Of je steil of krullend haar hebt is toch genetisch bepaald? Iemand met steil haar krijgt echt geen krullen omdat hij kortgeschoren wordt?! Ik weet het niet hoor, maar blijf het raar vinden.
Sancho's neusje was nog gevlekt toen hij hier kwam, dat trok pas veel later bij, alleen aan de binnenkant van een neusgat zit nog een roze vlekje.blacky schreef: Zelf denk ik dat het pigment rond het oog niet meer helemaal komt. Mijn ervaring is dat pups toch wel rond de 4 tot 6 weken hun pigment helemaal rond de ogen hebben. Rond de neus kan wel langer duren overigens. Zelf zou ik een hondje dat met 8 weken nog geen volledige pigment rond de ogen heeft niet gauw nemen als ik shows zou willen gaan lopen.
zowel bij Spikey als Laika was hun pigment bij 6 weken volledig dus rond de ogen en neus. Wel is het naarmate ze ouder worden meer geworden. Zo had Spikey op de neusbrug een rond rose stipje die is nu ook weg. Hij heeft een bijna volledig zwarte kop (alleen de huid). Ook de vlekken op zijn huid zijn groter geworden hen hebben zich gesloten.
Dus met pigment moet je gewoon gedult hebben. Met die pillen zou je het dieper kunnen maken maar niet laten verschijnen op plekken waar het niet zit.
Het valt me tijdens wasbeurten op dat Sancho eigenlijk een heel lang fijn hoofdje heeft,terwijl het zo breed lijkt met al dat haar. Maar dat van Spikey lijkt me inderdaad fijner.Marjoleine schreef:Nee, Sancho's snuit is niet korter, de verhouding is 1:1 en dat is bij jouw Spikey ook zo.mariskazwart schreef:hij lijkt ook op mijn Spikey!!!
Veel mensen met tibetanen geven juist zeewier omdat ze er een mooie vacht van krijgenhav@love schreef:Nu je het toch over pigment hebt had ik nog een vraag voor de kenners onder onsblacky schreef:Als je die cotonnetjes ziet zonder pigment rond de ogen, mooi is het al niet.. Mijn nieuwe puppenkind Oliver (TT) heeft nog steeds geen donker pigment aan zijn linker oogrand gekregen. Hij is nu 9 weken oud.
Ik heb begrepen dat de pups met wit rond de ogen/neus/mond er wat langer over doen om donker pigment te ontwikkelen. Als ik zo naar Oliver kijk mist hij idd nog steeds wat pigment...zijn neusje is bijna geheel zwart, lip kleurt duidelijk nog in (hij lijkt net een klein koetje met al die zwarte vlekjes op zijn mond ), maar zijn linker oog is nog helemaal roze. Hoe lang kan het gemiddeld duren voordat een pup (met een witte kop als dat al een rol speelt bij deze) gepigmenteerde oogranden krijgt? Zijn rechter oog (die met de bonte vlek) is al donker trouwens, dus de theorie lijkt te kloppen. Laatst heb ik weer een nieuwe donkere vlek net boven zijn neusje ontdekt...ik dacht in eerste instantie dat er iets in zijn vacht zat, dus probeerde het eerst weg te poetsen , en nu zie ik er nog zo een vlekje verschijnen! Het gebeurt echt van het ene op de andere dag.
En hoe zit het met de kleur van de ogen? Zijn ogen zijn op het moment een mengeling van donkerblauw/groen. Wanneer krijgen de pups (meestal dan) de donkere oogkleur? TT's moeten donker bruine ogen hebben.
Dit is nieuwe materie voor me, want bij Fedja was dit allemaal al gebeurd toen ik hem met 9 weken bij de fokker ophaalde. Hoop dat er een paar ervaringsdeskundigen hier op het forum zitten. Hier een paar foto's waar je de details kan zien.
Is er iets wat ik kan doen om het pigment naar boven te halen (als die er al is, misschien blijft zijn ene oog gewoon roze, maar ik ga in dat geval niet minder van hem houden hoor, (maar het zou natuurlijk fijn zijn als alles zich ontwikkelt zoals het hoor...en eerlijk is eerlijk ik vind donker omrande ogen gewoon veel mooier). Ik lees iets over vlierbesdragees en zeewier (die laatste vind ik wel een beetje link, want hoewel dat spul kan helpen bij hypothyroïdisme (als deze tenminste door een tekort aan jodium is ontstaan wat zelden het geval is lees ik), kan het ook juist schildklierproblemen veroorzaken. Dus van zeewier blijf ik sowieso af, wil geen enkel risico nemen. Maar heeft iemand ervaring met vlierbes? Helpt dit echt of is het nog een goed bedacht commercieel verhaal?
Trouwens mocht er iemand geïnteresseerd zijn om meer over hypothyroïdisme te weten te komen...heb zelf dit boek gekocht en vind het absoluut een aanrader: 'The Canine Thyroid Epidemic: Answers You Need for Your Dog', geschreven door W. Jean Dodds, een absolute autoriteit op het gebied van schildklierproblematiek bij honden. Helaas is deze voor zover ik weet nog niet in het Nederlands verschenen. Maar als Engels geen probleem is.... Ook als je geen hond met schildklierprobleem hebt is dit boek de moeite waard...er wordt ook over dingen zoals de zin en onzin van (over)vaccineren gesproken, over voeding, anti-vlooienmiddelen en hun veiligheid etc.

Mijn huisarts had het ook over zeewier vanwege mijn slecht functionerende klier maar de zee is hier zo ver wegPemba schreef:Veel mensen met tibetanen geven juist zeewier omdat ze er een mooie vacht van krijgenhav@love schreef:Nu je het toch over pigment hebt had ik nog een vraag voor de kenners onder onsblacky schreef:Als je die cotonnetjes ziet zonder pigment rond de ogen, mooi is het al niet.. Mijn nieuwe puppenkind Oliver (TT) heeft nog steeds geen donker pigment aan zijn linker oogrand gekregen. Hij is nu 9 weken oud.
Ik heb begrepen dat de pups met wit rond de ogen/neus/mond er wat langer over doen om donker pigment te ontwikkelen. Als ik zo naar Oliver kijk mist hij idd nog steeds wat pigment...zijn neusje is bijna geheel zwart, lip kleurt duidelijk nog in (hij lijkt net een klein koetje met al die zwarte vlekjes op zijn mond ), maar zijn linker oog is nog helemaal roze. Hoe lang kan het gemiddeld duren voordat een pup (met een witte kop als dat al een rol speelt bij deze) gepigmenteerde oogranden krijgt? Zijn rechter oog (die met de bonte vlek) is al donker trouwens, dus de theorie lijkt te kloppen. Laatst heb ik weer een nieuwe donkere vlek net boven zijn neusje ontdekt...ik dacht in eerste instantie dat er iets in zijn vacht zat, dus probeerde het eerst weg te poetsen , en nu zie ik er nog zo een vlekje verschijnen! Het gebeurt echt van het ene op de andere dag.
En hoe zit het met de kleur van de ogen? Zijn ogen zijn op het moment een mengeling van donkerblauw/groen. Wanneer krijgen de pups (meestal dan) de donkere oogkleur? TT's moeten donker bruine ogen hebben.
Dit is nieuwe materie voor me, want bij Fedja was dit allemaal al gebeurd toen ik hem met 9 weken bij de fokker ophaalde. Hoop dat er een paar ervaringsdeskundigen hier op het forum zitten. Hier een paar foto's waar je de details kan zien.
Is er iets wat ik kan doen om het pigment naar boven te halen (als die er al is, misschien blijft zijn ene oog gewoon roze, maar ik ga in dat geval niet minder van hem houden hoor, (maar het zou natuurlijk fijn zijn als alles zich ontwikkelt zoals het hoor...en eerlijk is eerlijk ik vind donker omrande ogen gewoon veel mooier). Ik lees iets over vlierbesdragees en zeewier (die laatste vind ik wel een beetje link, want hoewel dat spul kan helpen bij hypothyroïdisme (als deze tenminste door een tekort aan jodium is ontstaan wat zelden het geval is lees ik), kan het ook juist schildklierproblemen veroorzaken. Dus van zeewier blijf ik sowieso af, wil geen enkel risico nemen. Maar heeft iemand ervaring met vlierbes? Helpt dit echt of is het nog een goed bedacht commercieel verhaal?
Trouwens mocht er iemand geïnteresseerd zijn om meer over hypothyroïdisme te weten te komen...heb zelf dit boek gekocht en vind het absoluut een aanrader: 'The Canine Thyroid Epidemic: Answers You Need for Your Dog', geschreven door W. Jean Dodds, een absolute autoriteit op het gebied van schildklierproblematiek bij honden. Helaas is deze voor zover ik weet nog niet in het Nederlands verschenen. Maar als Engels geen probleem is.... Ook als je geen hond met schildklierprobleem hebt is dit boek de moeite waard...er wordt ook over dingen zoals de zin en onzin van (over)vaccineren gesproken, over voeding, anti-vlooienmiddelen en hun veiligheid etc.

Dat bedoelde ik eigenlijk met mijn verhaal.Pemba schreef:@ Marjoleine, jij had het over graying. Mijn zwarte tt wordt langzaam grijs. Toen hij een maand of 8 was is er een tumor van zijn bil gehaald. Op het vierkantje wat toen weggeschoren was kwam lichtgrijs haar terug. Later werd de rest ook steed grijzer
Ik lees zoveel verschillende dingen pfff...vandaar ook mijn vraag...de een zegt dat het zelfs een jaar kan duren (bij hondjes met wit rond het oog), de ander dat het met een week of 9 gebeurd moet zijn.blacky schreef:Zelf denk ik dat het pigment rond het oog niet meer helemaal komt. Mijn ervaring is dat pups toch wel rond de 4 tot 6 weken hun pigment helemaal rond de ogen hebben.
Precies! Maar omdat het volgens sommigen dus soms lang kan duren dacht ik dat het misschien zou kunnen helpen om het proces te stimuleren.blacky schreef:Met die pillen zou je het dieper kunnen maken maar niet laten verschijnen op plekken waar het niet zit.
hoe groot de kans is? geen idee, het verschilt per hond, maar er kan nog wel pigment komen, hier twee foto's van mandu, als pupje en nu volwassen.Marjoleine schreef: Die oogjes: dat komt niet meer. op die plaats zit geen pigment rondom en dat is de reden.
Ik ben zelf geen fan van hoofdjes met veel wit om deze reden.

Nee, dat komt niet voor.Linsey schreef: Dan vraagje aan Marjolein, iemand op facebook haalde dit aan: als Dino het dominante zwart niet heeft, komt dan recessief zwart in het ras voor of zegt dat niets daarover?