Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vlooien

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Charlie2011
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Kruising
Contacteer:

Vlooien

Ongelezen bericht door Charlie2011 »

Hallo iedereen!

Dit verhaal intypen kost mij erg veel moeite want het onderwerp in kwestie zit op mijn schoot mee te typen.

Maar goed, Charlie is dus drie weken bij ons. In het begin hebben we haar druppels in de nek gegeven tegen vlooien. Alleen lopen ze nu alweer over haar heen. Ze rent behoorlijk vaak de heg in (botjes verstoppen) dus misschien komt het daar van?

Maar we kammen de vacht grotendeels weer schoon. Maar zou een wasbeurt met speciale shampoo ook helpen? Of is dat teveel vergif voor een pup? Of zijn er veilige alternatieven?

Iemand tips?

Alvast bedankt!
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
Aantal honden: 2

Re: Vlooien

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Het huis en met name de slaapplaats van de hond meebehandelen met een omgevingsspray als je de de hond behandelt voor vlooien. Anders gaan ze nooit allemaal weg. Het is wel giftig spul, dus volg de gebruiksaanwijzing goed op. Wel vies, al die vlooien! Wat voor kleur heeft het tandvlees van je pup?
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
Joey.K
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Joey.K »

Heb je nog andere dieren?
Is je huis wel vlooienvrij? want als je huis vol zit en je behandeld alleen je hond dan blijft de rest vrolijk tussen kiertjes en in hoekjes zitten.
Weet niet welk ontvlooimiddel je gebruikt hebt, maar meestal moet je het nogmaals herhalen om de uitgekomen eitjes -vlooien ook te doden. (in het geval dat je hond dus al onder de vlooien zat toen je voor het eerst ontvlooide)
saskia en sjaak
Zeer actief
Mijn ras(sen): klikobakkie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door saskia en sjaak »

-Gaby- schreef:Het huis en met name de slaapplaats van de hond meebehandelen met een omgevingsspray als je de de hond behandelt voor vlooien. Anders gaan ze nooit allemaal weg. Het is wel giftig spul, dus volg de gebruiksaanwijzing goed op. Wel vies, al die vlooien! Wat voor kleur heeft het tandvlees van je pup?
ben erg benieuwd wat de kleur van het tandvlees met pups te maken heeft.
:denken:
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Vergeet de stofzuigerzak niet :wink:
Joey.K
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Joey.K »

Goedkope vlooienband kopen in 2 of 3 stukken knippen en elke keer als je stofzuigerzak vol is en je verschoont m een nieuw stuk vlooienband erin doen, ook wanneer je geen vlooien ziet. mocht je er eentje opzuigen word die in elk geval vermoord ;) :)
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door *Esther »

Valerie schreef:Vergeet de stofzuigerzak niet :wink:
En de auto...als ze daar in komt. Lekker temperatuurtje daar nu ook :wink:
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan

Ongelezen bericht door -Gaby- »

saskia en sjaak schreef:
-Gaby- schreef:Het huis en met name de slaapplaats van de hond meebehandelen met een omgevingsspray als je de de hond behandelt voor vlooien. Anders gaan ze nooit allemaal weg. Het is wel giftig spul, dus volg de gebruiksaanwijzing goed op. Wel vies, al die vlooien! Wat voor kleur heeft het tandvlees van je pup?
ben erg benieuwd wat de kleur van het tandvlees met pups te maken heeft.
:denken:
Tara schreef:@ Saskia, het tandvlees heeft in zoverre te maken met vlooien dat je in de gaten moet houden dat het niet te bleek wordt.
Een pup die veel last heeft van vlooien, en te bleek tandvlees heeft, lijdt aan bloedarmoede door teveel vlooien.
Dat dus, gezien TS aangaf dat de hond al erg lang vlooien heeft. ;)
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
Wilm@

Ongelezen bericht door Wilm@ »

Prac-Tic halen bij je DA en met de assistente bespreken hoe je je huis en auto zo snel mogelijk vlovrij krijgt. :ok:
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Het vlooienregime (je moet het grondig aanpakken, anders blijft het een probleem).

* Alle aanwezige huisdieren behandelen tegen vlooien

*vlooienband in drie stukken knippen, een stuk opzuigen met de stofzuiger en alles grondig zuigen. Vooral plintjes, kiertjes en spleetjes.
Vergeet de auto niet!!

*alles wat wasbaar is op 60 graden in de wasmachine wassen

*de omgeving behandelen met omgevingsspray. Vooral de kiertjes e.d. grondig meenemen.
Lees eerst de gebruiksaanwijzing op de spuitbus, en volg die op.
Vergeet de auto niet!!

*dagelijks stofzuigen, elke keer dat je de zak verwisseld een nieuw stuk vlooienband opzuigen.

*na twee weken alles herhalen (ivm de eitjes die dan uit kunnen komen).

Het is veel werk, maar dit is in mijn ervaring de enige manier om van een hardnekkige vlooienplaag af te komen.

En inderdaad, houd de slijmvliezen in de gaten.
Pups kunnen ernstige bloedarmoede ontwikkelen door een vlooienplaag, en in extreme gevallen kunnen ze er zelfs aan overlijden.
Bleke slijmvliezen? Even de DA bellen.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Charlie2011
geregistreerd lid
Contacteer:

Mooi zo! Daar kan ik wat mee! Heel erg bedankt iedereen. Ik had al veel dingen gedaan maar er staan een aantal zeer handige tips tussen die ik direct ga regelen. Het valt nu weer mee na een paar kam sessies maar mijn alarmbellen zijn gaan rinkelen (hond vrij, omgeving natuurlijk niet). Ik weet wat er gebeurd als er niet serieus een einde aan gemaakt wordt. Heb een keer mee gemaakt dat kittens de plaag niet aankonden (wilde katten in een schuur). Alles gedaan om ze te redden maar het mocht niet meer baten. Dus ik krijg extra de kriebels als ik die beesten voorbij zie komen.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Vergeet de ontworming ook niet. (bij pups doe ik dit zeker niet tegelijk, maar laat er een week tussen ongeveer) Vlooien kunnen ook wormbesmetting veroorzaken. En wees bewust van je dosering. Bij onderdosering zal het niet voldoende werken.
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Miranda schreef:Het vlooienregime (je moet het grondig aanpakken, anders blijft het een probleem).

* Alle aanwezige huisdieren behandelen tegen vlooien

*vlooienband in drie stukken knippen, een stuk opzuigen met de stofzuiger en alles grondig zuigen. Vooral plintjes, kiertjes en spleetjes.
Vergeet de auto niet!!

*alles wat wasbaar is op 60 graden in de wasmachine wassen

*de omgeving behandelen met omgevingsspray. Vooral de kiertjes e.d. grondig meenemen.
Lees eerst de gebruiksaanwijzing op de spuitbus, en volg die op.
Vergeet de auto niet!!

*dagelijks stofzuigen, elke keer dat je de zak verwisseld een nieuw stuk vlooienband opzuigen.

*na twee weken alles herhalen (ivm de eitjes die dan uit kunnen komen).

Het is veel werk, maar dit is in mijn ervaring de enige manier om van een hardnekkige vlooienplaag af te komen.

En inderdaad, houd de slijmvliezen in de gaten.
Pups kunnen ernstige bloedarmoede ontwikkelen door een vlooienplaag, en in extreme gevallen kunnen ze er zelfs aan overlijden.
Bleke slijmvliezen? Even de DA bellen.
dit dus, en even checken wat de werkzame stof is van de druppels die je nu gebruikt, goedkope pipetten 9bijv van kruidvat) staat soms op: "dit product bevat geen insecticiden" of zelfs: "werkzame stof: geen"
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

kipo schreef:dit dus, en even checken wat de werkzame stof is van de druppels die je nu gebruikt, goedkope pipetten 9bijv van kruidvat) staat soms op: "dit product bevat geen insecticiden" of zelfs: "werkzame stof: geen"
:80: Zijn er mensen die dat geven dan?

Ik ben zelf fan van de werkzame stof ivermectine (de merknaam van de druppels is stronghold). Heeft een brede werking (ook tegen wormen en oormijt) en er zijn weinig verhalen over bijwerkingen. En de vlooien zijn (nog) niet resistent.
Voor de omgeving kun je bolfo omgevingsspray gebruiken.
De vlooienband voor in de stofzuiger kan gewoon een goedkope van beaphar zijn.
And few will ever climb
Charlie2011
geregistreerd lid
Contacteer:

dit dus, en even checken wat de werkzame stof is van de druppels die je nu gebruikt, goedkope pipetten 9bijv van kruidvat) staat soms op: "dit product bevat geen insecticiden" of zelfs: "werkzame stof: geen"
Haha dat is heel erg! Maar goed dat dit niet op paracetamol staat!
kipo
Zeer actief

Miranda schreef:
kipo schreef:dit dus, en even checken wat de werkzame stof is van de druppels die je nu gebruikt, goedkope pipetten 9bijv van kruidvat) staat soms op: "dit product bevat geen insecticiden" of zelfs: "werkzame stof: geen"
:80: Zijn er mensen die dat geven dan?

Ik ben zelf fan van de werkzame stof ivermectine (de merknaam van de druppels is stronghold). Heeft een brede werking (ook tegen wormen en oormijt) en er zijn weinig verhalen over bijwerkingen. En de vlooien zijn (nog) niet resistent.
Voor de omgeving kun je bolfo omgevingsspray gebruiken.
De vlooienband voor in de stofzuiger kan gewoon een goedkope van beaphar zijn.
ja echt, kennis van me snapte maar niet waarom haar hond vlooien bleef houden, hij kreeg toch elke maand een pipet :19:

Stronghold bevat trouwens selamectine ipv ivermectine, is wel van dezelfde groep, maar het schijnt dat dit niet gevaarlijk is voor honden met het MDR1 gendefect (ivermectine is dat wel).
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

kipo schreef:Stronghold bevat trouwens selamectine ipv ivermectine, is wel van dezelfde groep, maar het schijnt dat dit niet gevaarlijk is voor honden met het MDR1 gendefect (ivermectine is dat wel).
Je hebt gelijk, ik haalde het door elkaar. Maar ook ivermectine is in de dosering zoals gebruikt wordt bij ontvlooien NIET gevaarlijk voor honden met het MDR1 defect.
And few will ever climb
kipo
Zeer actief

Miranda schreef:
kipo schreef:
Je hebt gelijk, ik haalde het door elkaar. Maar ook ivermectine is in de dosering zoals gebruikt wordt bij ontvlooien NIET gevaarlijk voor honden met het MDR1 defect.[/

Echt waar? het staat hier wel op de risicolijst:
http://www.gencouns.nl/mdr1-3.php

ik ken ook geen ontworming/ontvlooiing voor honden op basis van ivermectine, ik gebruik het wel voor de konijnen, voor oormijt.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

kipo schreef:
Miranda schreef:
kipo schreef:
Je hebt gelijk, ik haalde het door elkaar. Maar ook ivermectine is in de dosering zoals gebruikt wordt bij ontvlooien NIET gevaarlijk voor honden met het MDR1 defect.
Echt waar? het staat hier wel op de risicolijst:
http://www.gencouns.nl/mdr1-3.php

ik ken ook geen ontworming/ontvlooiing voor honden op basis van ivermectine, ik gebruik het wel voor de konijnen, voor oormijt.[/quote]
Iets zit in mijn hoofd helemaal verkeerd aan elkaar geknoopt :ugh:

Ik blijf selamectine (stronghold, niet gevaarlijk) en ivermectine (waar oa paarden mee ontwormd worden, wel gevaarlijk) door elkaar halen.
Sjeezus wat stom zeg :oeps:
And few will ever climb
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Miranda schreef:
Ik blijf selamectine (stronghold, niet gevaarlijk) en ivermectine (waar oa paarden mee ontwormd worden, wel gevaarlijk) door elkaar halen.
Sjeezus wat stom zeg :oeps:
Zo ver ik weet wordt van selamectine ook vermoed dat deze gevaarlijk kan zijn voor honden met mdr-1 gen defect ( http://www.plusdierenklinieken.nl/mdr-1_gen_defect ). Ik heb sterk vermoeden dat Kay het defecte gen heeft en ik gebruik het dus ook daadwerkelijk niet.
Afbeelding
HaddockandFriends
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mopshond Haddock en Poolse schone Suki.
Contacteer:

Ongelezen bericht door HaddockandFriends »

Ik heb hier ook een heuze vlooienplaag gehad. Ben ervanaf gekomen door de tips die Miranda geeft en ik heb een na 2 weken de ontvlooiing herhaald. Daarna weer na 4 weken. Heel strikt in zijn en voorlopig even blijven volhouden!
Succes!
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”