Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Collievragen

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

mim
Zeer actief
Mijn ras(sen): Aussie en een Teckel
Aantal honden: 2

Re: Collievragen

Ongelezen bericht door mim »

Ik heb een pooch borstel gekocht laatst op aanraden van Lieke. Ik vind het echt super!! Hij was zoiets van 44€.
Afbeelding

Groetjes Mirjam, Smokey en Filou
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Tja het is maar wat je wilt. Ik heb hier een plofcollie toch behoorlijk uitgedund. Tassia kwam hier met een vergelijkbare vacht als die van Lieke, maar dat is hier geen doen. Ik loop dagelijks meerdere keren in het bos, wat ze door water en zand strunen. Een enorme vacht is hier gewoon niet te doen dan(en dogtrail komt er ook aan, ooit een keer met een collie in enorme vacht gedaan, daarna uren bezig geweest met schoon krijgen en zelfs de trimster in de week uren bezig geweest om de vacht te ontklitten). Dus ik heb zeker meer dan de helft uit de vacht gekamd en hier en daar zelfs bijgeknipt(bevedering aan de benen).

Ik gebruik een gewone mensenborstel:
Afbeelding
Zo 1 ongeveer en daar begin ik mee. Van onder naar boven, van achter naar voren werken, waarbij je scheidingen in de vacht maakt om vanaf de huid te kunnen borstelen.
Vervolgens moet je er met een kam door heen kunnen, die hebben ze vast wel van Karlie, 1 met lange tanden
Afbeelding Zoiets vergelijkbaars gebruik ik dan. Zelfde techniek als borstel.
Belangrijk is juist om die vacht die los komt en in de rest van vacht rolt (die vind je dan ook al laag over huid heen) eruit te kammen.
Ik gebruik zeer regelmatig anti-klit spray om het voor zowel hond als voor mij leuk te houden. In hoogtij seizoen kam ik uitgebreid om de dag, daarbuiten eens in de 3 dagen. (soms kraag, achter oren en broek, snel even tussen door)

Er is hier ook een ander topic over borstelen, waarin veel tips van Lieke o.a staan, maar uuhhhm een collie, ik moet maar even zoeken naar je nieuwe huisgenoot?
Afbeelding
Jacan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder langhaar

Ongelezen bericht door Jacan »

Ik gebruik al jaren de borstel van Mason pierson verkrijgbaar bij de collieclub
Nanna schreef:
Cleva schreef:Die vacht komt nog wel met dat mooie voer van je.
Haha! Ik zie je al zeverend en vloekend wéér die vacht uitkammen.
Ik vind één keer per week mooi zat. :pffff:
Hier borstel ik ze ook maar 1 keer in de week tenzij ze in de rui zijn
Kijk wel even of er achter zijn oren snel klitvorming is anders zou je deze even wat vaker moeten borstelen
Afbeelding
Luna 25-11-2011 27-12-2017
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door fenneke »

de hindes borstel met varkenshaar

die gebruikt mijn tante altijd die collies fokte :wink:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
vivke1965
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel (knuffelbuffels)

Ongelezen bericht door vivke1965 »

Ikzelf heb die paarse pooch aangeschaft (is allround)..moet zeggen erg tevreden ermee !!
Tis een paar flinke centen maar je hebt er wel gemak van vind ik.
Maar goed..een poedel is geen collie natuurlijk..misschien dat je met andere weer beter af bent dan !!?? of is dreads geen optie ?? zou dat bij een collie ook niet lukken ? :cool2:
Groetjes, Viv

Afbeelding
"Once you have a poodle everything else is a dog"
"Foefertje...always on my mind"
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Ik denk dat de groene Les Pooches wel goed is. Ze zijn duur maar de mijne heeft nu na 10 jaar het loodje gelegd dus ze gaan lang mee.
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Nanna, ik zou bij de collieclub zo'n varkensharenborstel bestellen (denhamborstel) en daarnaast eens beginnen met een gewone pinnenborstel.
Een amerikaanse vacht is niet zo vol als een engelse vacht en een dure poochborstel (ik heb overigens de groene) zou ik voorlopig niet aanschaffen. Dikke kans dat het een overbodige uitgave is.

Qua onderhoud is een amerikaan een makkie: gewoon eens per week even eerst voorborstelen met de varkensharen borstel (ben je max. 10 minuten mee bezig) en evt. nog even broek, achter de oren en bevedering nadoen met óf de pinnenborstel of met een kam. Staart overigens nóóit met de kam doen want dan trek je de haren eruit en is erg pijnlijk.

Ik was met Gina qua vachtverzorging ongeveer een kwartier per week bezig in de winter en met de zomervacht eens in de 2 of 3 weken. Behalve natuurlijk de ruiperiode, dan moest ik haar elke dag even doorkammen om de losse onderwol eruit te kammen.

Bij de reu zou ik wel even bij de piemel het haar wat wegknippen en toen Cody nog intact was, knipte ik ook het haar rondom de ballen weg omdat het nogal pijnlijk is om evt. ontlastingsrestjes daar weg te knippen/borstelen.
Verder zag ik op de foto dat hij onder de voetzooltjes nodig geknipt moet worden. Collies nemen erg veel vuil in die haren mee naar binnen en in de winter blijft daar ook de pekel in hangen wat wonden kan veroorzaken. Bovendien glijden ze makkelijker uit met al die haren daaronder.

Al met al, valt het onderhoud heus reuze mee. En voor jouw informatie Martijn: Bonnie wordt, ondanks plukvacht, toch geborsteld. Te mijner huize worden al mijn dieren geborsteld en gekamd. :pffff: .
(Al is het maar voor de vorm, want ze is inmiddels al bij de trimster geweest om geplukt te worden.)
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Ik ga meteen die borstel bestellen en vanmiddag ga ik hem met schaar en tandentang te lijf. Ik kan het niet langer aanzien ;-)
:schrik:

(Een collie behoort langharig te zijn, dat besef je toch hopelijk wel? :tongue: )
Afbeelding
Jacan
Zeer actief

lieke schreef:
Nanna schreef:Ik ga meteen die borstel bestellen en vanmiddag ga ik hem met schaar en tandentang te lijf. Ik kan het niet langer aanzien ;-)
:schrik:

(Een collie behoort langharig te zijn, dat besef je toch hopelijk wel? :tongue: )
Hij kan ook door als een korthaar :LOL:
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Nanna schreef:
mim schreef:Ik heb een pooch borstel gekocht laatst op aanraden van Lieke. Ik vind het echt super!! Hij was zoiets van 44€.
Pooch pooch pooch....moet ik daar dan ook een specifiek nummer van hebben. Of kleur, weet ik hoe ze dat doen.
Rositaaaaa?

Doe maar gewoon zoals je je teckel ook doet. Na de suprelorin gaat zijn vacht daar nog meer op lijken.
Yaika
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador, ruwharige teckel

Ongelezen bericht door Yaika »

Ik moet er nog even aan wennen.. Nanna en een collie :scratch:
"Als je op de witte lijn blijft rijden, rij je altijd goed"
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH

Ongelezen bericht door freskin »

Je zou van Karlie zo'n soort borstel eerst kunnen kopen. Ik wil ook nog een pooch borstel aanschaffen, maar ze zijn niet goedkoop...

Afbeelding

Verder gebruik ik ook een Mason Pearson borstel:
Afbeelding
Ook al niet goedkoop, zo'n 40 euro, maar echt ideaal! Je komt er heel goed mee door de bovenvacht. Het lijkt net of deze een beetje aan de haren "plakt" als het ware.

Voor achter de oren en oksels gebruik ik een kam met metalen pinnen zoals Gyanty liet zien. Verder is 1 x per week borstelen voldoende. Wel regelmatig achter de oren en oksels op klitten controleren. Als Glenn niet in de rui is moet je hem NIET kammen. Anders haal je teveel onderwol weg. Gewoon luchtig borstelen. Als hij goed gaat ruien zie je dat er plukken onderwol los komen. Als dat goed op gang is kan je hem goed borstelen en met een grove kam de losse onderwol er uit kammen. Ook goed borstelen bij de staartaanzet en broek.

Het onderhouden van de vacht valt erg mee. Niet teveel aan prutsen. Hij heeft niet zo'n plofvacht als sommige engelse types, dus dan zal hij ook niet veel onderhoud hebben. Ik borstel Kelen ook 1x per week en hij heeft nooit klitten.

Verder vind ik dat de collie vacht niet echt snel vuil wordt. Je zou denken dat dat wit enorm goor wordt, maar dat valt erg mee. Als hij door het zand of de modder heeft gelopen: laten drogen en dan even borstelen. En voila, weer mooi schoon.
Ik gebruik Ring5 whitener/cleaner om de witte delen weer netjes te krijgen. En het ruikt ook nog lekker. Dit is wel te koop op een hondenshow (ongeveer 15 euro) Je doet er heel lang mee. Het is een soort droogshampoo. Ideaal spul. Gewoon af en toe gebruiken om de vacht wat op te frissen.
Afbeelding

Die prik oren verander je niet meer in nette tip oren, vrees ik. Je zou er alleen nog kauwgom in kunnen plakken in de binnenkant van de punten. Dan zouden ze nog kunnen gaan tippen. Maar dat zal je dan de rest van zijn leven moeten doen. Ik denk niet dat jij dat gaat doen :F: Ik vind hem leuk zo, met die prik oren :wink:

*edit: 1x per maand trim ik de voetjes netjes: ONDER de voetzooltjes het lange haar wegknippen (niet tussen de tenen) en rondom/op de voetjes het lange haar wat weghhalen met de efileerschaar. De voetjes moeten wat ovaal zijn.( misschien heeft Glenn wel platvoeten, maar dat weet ik dus niet :F: ) En om het helemaal af te maken kam je het haar op de hakken naar achteren en knip je dat netjes vanaf de hak wat schuin naar beneden richting achtervoet en wel zo dat er ongeveer 2cm haar blijft staan(snap je het nog?) Dan ziet meneer er weer toppie uit :pffff:
Laatst gewijzigd door freskin op 01 sep 2011 10:23, 2 keer totaal gewijzigd.
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH

Ongelezen bericht door freskin »

Hier kan je zien hoe onder andere de voetjes geknipt kunnen worden. Het gaat wel over shelties, maar die trim je hetzelfde als de collie :wink:

http://www.shelties.nl/uiterlijk/index.html

*edit: Je was toch niet van plan om hem te laten castreren, he? Want dan kan je je pas echt gaan uitleven op zijn vacht..... :schrik: Van de collies die ik heb gehad waren er twee (noodgedwongen, medische oorzaak) gecastreerd/gesteriliseerd. Die waren echt een ramp om te borstelen. :jank:
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
Reny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel

Ongelezen bericht door Reny »

Ik had een groene les pooch besteld bij dierenwelness voor 39 euro vorige week. 2 dagen later was hij er :ok:
En de groeten van de mannen :zwaai
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hulp nodig? keertje voordoen?

Suzanne ;-)
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Volgens mij gewoon zoals je vroeger je newf onderhanden nam..............
Sandra
Afbeelding
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Je moet je ook eerst verdiepen voordat je een hond aaschaft Nanna! :pffff:

:mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Jacan
Zeer actief

Als je hem borstelt doe het dan wel laagje voor laagje zodat je de ondervacht ook goed borstelt
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

freskin schreef:Je zou van Karlie zo'n soort borstel eerst kunnen kopen. Ik wil ook nog een pooch borstel aanschaffen, maar ze zijn niet goedkoop...

Afbeelding
let op dat je niet een versie koopt met scherpe pinnen!!!!!
Ik heb er 1 gekocht bij "Cranbenbroek" en die bevalt goed, die is niet scherp. De meest van dit soort borstels zien er hetzelfde uit op het oog, maar als je er 1 hebt met scherpe pinnen beschadig je de vacht eerder dan dat er echt wat anders gebeurd.

Andere tips:
Eventueel denken aan een weerstandverhoger voor de mooie man, dat hij even een boost krijgt.
Versvlees is toppie (herstel VIND IK toppie ;-))))
Er zijn meerdere supplementen die de vacht ondersteunen, maar ik denk dat gewone normale verzorging en goed voer het meeste wel doen.
Als hij een slechte bespiering ook heeft zou je Spier-Support van Groene Os kunnen overwegen om 'm te helpen goed op ree te komen. Een algemen weerstandverhoger kan natuurlijk op zich geen kwaad, maar dat is denk ik afhankelijk van hoe slecht het nu met 'm gaat?

Toch zou ik binnenkort wel even naar je eigen DA gaan om 'm even te laten doorlichten ;-) om te zien of er evt iets mis is. Niet dat ik dat verwacht, maar goed ;-)

Suzanne
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Wat een prutser is die Glenn zeg. Lassie zei gewoon zelf wat hij wilde :mrgreen: :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Volgende maand is er een collie dag in Lelystad, daar kun je een hele workshop colliekammen doen :mrgreen:
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
empyree schreef:Volgens mij gewoon zoals je vroeger je newf onderhanden nam..............
Die kamde ik gewoon :oeps: Had nooit een klitje hoor ;-)

Ach, als je een collie met klitten ziet, is het arme dier ook al vaak verwaarloosd. Zo snel hebben ze echt geen klitten, hoor. Nu even nakijken/voelen (vooral achter de oren en in oksels/liezen) of er klitjes zitten. Die gewoon wegknippen. Vervolgens er wekelijks even een borstel over heen raggen en meer niet.
De meeste collies vinden het ook heerlijk om geborsteld te worden, dus je moet het gewoon zien als een stukje aandacht geven.
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Valerie schreef:Volgende maand is er een collie dag in Lelystad, daar kun je een hele workshop colliekammen doen :mrgreen:

Chips ja, die organiseer ik zelf :schrik: . Moet je ook komen!

(Valerie, je hebt toch mijn bevestiging gekregen, hè?)
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

lieke schreef:
Valerie schreef:Volgende maand is er een collie dag in Lelystad, daar kun je een hele workshop colliekammen doen :mrgreen:

Chips ja, die organiseer ik zelf :schrik: . Moet je ook komen!

(Valerie, je hebt toch mijn bevestiging gekregen, hè?)
Ah ik wist niet dat jij die stuurde :mrgreen: heb ik gekregen en ik ben erbij met de pluizebol :ok:
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Komt wel goed met dat borstelen Nanna :E: . Je kan inderdaad niet zo veel fout doen, ieder ontwikkeld zijn eigen stategie en echte klitten dan moet je het inderdaad al bont maken hoor. Hoogstens af en toe een kleintje achter de oren of in de broek kan de beste overkomen.
Afbeelding
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Gewoon naar de Welkoop.
AfbeeldingAfbeelding
Ariane
Erelid
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Ariane »

Jaap* schreef:Wat een prutser is die Glenn zeg. Lassie zei gewoon zelf wat hij wilde :mrgreen: :wink:
:lol1:
Ariane, Bibi, Nikita*, Barney* en Prins*.

Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
Robian
Actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Robian »

Ik heb bij een trimsalon een nep poochborstel gekocht voor € 12.
Die zal vast niet zo lang meegaan maar hij bevalt me prima.
Groetjes, Sylvia
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Nanna schreef:
Suzanne123 schreef:
Hulp nodig? keertje voordoen?

Suzanne ;-)
Je mag rustig op de koffie komen om d'aanwinst te bewonderen hoor, maar met dat fiezelerige kutvachtje denk ik dat ik er voorlopig wel uitkom ;-)
Ik ga zo'n collieclubborstel bestellen en ik heb nog zo'n kam met van die roterende tanden (die draaien dus mee ipv zich vast te grijpen)
Dan moet dat toch raar lopen wil dat niet gaan lukken.
Hihi,
Ik voel mij uitgenodigd ;-))

Overigens; google doet ook nu wonderen.
Probeer "sheltie + vachtverzorging" of "collie + vachtverzorging".
Wat je te zien krijgt is de afdeling "perfectie" maar je kunt daar prima op nalezen hoe het "hoort" en daarbinnen je eigen lijn volgen. Shelties en collies zijn wat verzorging en "model knippen" identiek. Ik vind zelf de website van sheltierescue http://www.sheltierescue.nlof deze:
http://www.secretmystery.nl/verzorging.htm

Ik doe mijn uiterste best om de heertjes hier er conform de standaard bij te laten lopen, voor mevroi hier ligt dat al anders.

Je moet doen waar je jezelf lekker bij voelt ;-) zolang je maar zorgt voor klittenvrij zijn (het zijn GEEN Puli's) en dat de haren aan de onderkant (dus tussen de voetzooltjes) van de voetjes gelijk zijn met de kussentjes, dat is het confotabelst voor de honden.

Suzanne
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Robian schreef:Ik heb bij een trimsalon een nep poochborstel gekocht voor € 12.
Die zal vast niet zo lang meegaan maar hij bevalt me prima.
IK ook maar die van mij koste 10 euro en bevalt ook prima :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”