Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vacht vraagje

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Vacht vraagje

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Wanneer heeft een hond echt zijn volwassen vacht?
Apple is nu ruim 9 maanden, en is heel erg zacht.
Zal dat zo blijven? Of zal er nog wel een flinke vachtverandering aankomen?
Brindlecardi
Zeer actief

Re: Vacht vraagje

Nou ik kan me dan niet zo voor de geest halen, dat ze echt zo zacht 'horen' te zijn :mrgreen:
annnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan en een Vuilnisbakje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door annnie »

Ik weet eigenlijk niet meer precies vanaf welke leeftijd het was, maar bij mijn exemplaar was er na een flinke rui weinig over van het lieve zachte puppenvachtje. Maar er zitten ook best verschillen tussen de corgi's qua vacht. Ik heb ze gezien met behoorlijk kort gladhaar en ook met wapperende staarten en krullen en net geen fluffs
Wilm@

Ongelezen bericht door Wilm@ »

Een Briard hoort 'knisperend' aan te voelen.

Nou, met 18 maanden was dit bij Bassie nog niet het geval. Zijn haren groeide wel maar het was nog zacht. Zo rond zijn 2 1/2 jaar kwam pas de knisperende droogheid, ook wel; geitenhaar genoemd. En zo is hij nu nog steeds. :ok:

Verschilt enorm van hond en ras.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Vorig jaar met de hondenforum doe dag, dacht ik dat Kay zijn definitieve look wel had(1,5 jaar). Maar Rosita vertelde mij dat hij toch nog een wat andere vacht zou krijgen, volgens mij gaf ze dat ook nog een speciale naam, maar dat weet ik niet meer zeker. En eigenlijk weet ik niet of Kay dan nu zijn defintieve look al heeft, van mij mag er nog wel wat meer haar op..... Dus nee aan dit antwoord heb je ook niet zo veel denk ik?
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief

cooperv schreef:Ik weet eigenlijk niet meer precies vanaf welke leeftijd het was, maar bij mijn exemplaar was er na een flinke rui weinig over van het lieve zachte puppenvachtje. Maar er zitten ook best verschillen tussen de corgi's qua vacht. Ik heb ze gezien met behoorlijk kort gladhaar en ook met wapperende staarten en krullen en net geen fluffs
Ze is toevallig nu net weer in de rui, en heb het idee dat de vacht toch een beetje aan het veranderen is op dit moment, maar misschien komt dat ook wel door de rui van dit moment! Heel langharig zal ze in ieder geval niet gaan worden.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Aimee schreef:
cooperv schreef:Ik weet eigenlijk niet meer precies vanaf welke leeftijd het was, maar bij mijn exemplaar was er na een flinke rui weinig over van het lieve zachte puppenvachtje. Maar er zitten ook best verschillen tussen de corgi's qua vacht. Ik heb ze gezien met behoorlijk kort gladhaar en ook met wapperende staarten en krullen en net geen fluffs
Ze is toevallig nu net weer in de rui, en heb het idee dat de vacht toch een beetje aan het veranderen is op dit moment, maar misschien komt dat ook wel door de rui van dit moment! Heel langharig zal ze in ieder geval niet gaan worden.
Bij stabijs (is die vacht vergelijkbaar? volgens mij wel) verandert de vacht na de eerste loopsheid nogal, en na de tweede is het meestal zoals het ook zal blijven (hooguit kleuren ze nog op, maar dat gaat voor jouw hond niet op).
De structuur is dan wat harder en er is duidelijk verschil tussen ondervacht en bovenvacht.

Bij teven (van dit vachttype in elk geval) is het nogal hormonaal bepaald dus.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Rikoy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rikoy »

Een DH na ongeveer 2 jaar.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Aimee schreef:
Bij stabijs (is die vacht vergelijkbaar? volgens mij wel) verandert de vacht na de eerste loopsheid nogal, en na de tweede is het meestal zoals het ook zal blijven (hooguit kleuren ze nog op, maar dat gaat voor jouw hond niet op).
De structuur is dan wat harder en er is duidelijk verschil tussen ondervacht en bovenvacht.

Bij teven (van dit vachttype in elk geval) is het nogal hormonaal bepaald dus.
Geen idee moet ik zeggen, ze hebben een dikke/dichte ondervacht, en een bovenvacht.
Ze zit nu trouwens wel tegen haar loopsheid aan ( dikke doos )
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Aimee schreef: Geen idee moet ik zeggen, ze hebben een dikke/dichte ondervacht, en een bovenvacht.
Halflang stokhaar heet dat geloof ik ;)
Ja, volgens mij is dat vergelijkbaar.

Ik denk dat ze na deze rui al heel wat anders in het haar zal zitten.

Afbeelding

Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Judith »

En bij een poedel :engel:

Ik merk nu al dat Dana haar vacht meer gaat krullen, in het begin was het echt haar met een slag. En het worden nu al meer krulletjes.
Afbeelding
annnie
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Aimee schreef: Geen idee moet ik zeggen, ze hebben een dikke/dichte ondervacht, en een bovenvacht.
Halflang stokhaar heet dat geloof ik ;)
Ja, volgens mij is dat vergelijkbaar.

Ik denk dat ze na deze rui al heel wat anders in het haar zal zitten.
Volgens mij heeft een corgi eerder kort stokhaar (ik ken de naampjes die bij vachten horen niet echt goed), ik vind het eerder met een mechelse of duitse herder vergelijkbaar dan een stabij. Ik ken er niet zoveel maar ik dacht dat die wat gladder/zachter zijn met iets langere haren als je me volgt
Maar goed, dit zegt de corgirasstandaar er over: Beharing: kort of middellang van een harde structuur. Weerbestendig met een goede ondervacht. Bij voorkeur recht. Kleur: elke kleur, met of zonder witte aftekening, maar wit mag niet overheersen

Dus zolang ze maar weerbestendig zijn :P
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

cooperv schreef:Volgens mij heeft een corgi eerder kort stokhaar (ik ken de naampjes die bij vachten horen niet echt goed), ik vind het eerder met een mechelse of duitse herder vergelijkbaar dan een stabij. Ik ken er niet zoveel maar ik dacht dat die wat gladder/zachter zijn met iets langere haren als je me volgt
Maar goed, dit zegt de corgirasstandaar er over: Beharing: kort of middellang van een harde structuur. Weerbestendig met een goede ondervacht. Bij voorkeur recht. Kleur: elke kleur, met of zonder witte aftekening, maar wit mag niet overheersen
Dat is dus halflang en stokhaar is het ook.
Dat is de vacht van een stabij ook.

De structuur zal wel wat afwijken maar ik denk dat in grote lijnen de ontwikkeling vergelijkbaar is ;)

Afbeelding

annnie
Zeer actief

ah zo
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”