Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vraagje over het wassen van je hond .
Moderator: moderatorteam
- natascha26
- Actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler & Kangal
- Aantal honden: 2
Vraagje over het wassen van je hond .
Ik vroeg mezelf af hoe vaak je nou een hond mag wassen.
Het is zo dat onze honden vooral buiten liggen, hebben een mooie kennel en hok enz.
Soms mogen ze even een paar uurtjes binnnen liggen lekker gezellig.
Alleen nu is het zo dat Bruno absoluut niet stinkt, in tegenstelling van onze tyson want die geur is echt verschrikkelijk.
Als ik hem heb gewassen kan hij wel weer even naar binnen, maar hij gaat na een aantal dagen of soms langer weer heel erg ruiken, en kan dan ook echt niet binnen.
Hoe vaak zou ik hem mogen wassen want wil niet dat hij daar last van krijgt als hij buiten ligt in het hok en op de plaats ?
Het is zo dat onze honden vooral buiten liggen, hebben een mooie kennel en hok enz.
Soms mogen ze even een paar uurtjes binnnen liggen lekker gezellig.
Alleen nu is het zo dat Bruno absoluut niet stinkt, in tegenstelling van onze tyson want die geur is echt verschrikkelijk.
Als ik hem heb gewassen kan hij wel weer even naar binnen, maar hij gaat na een aantal dagen of soms langer weer heel erg ruiken, en kan dan ook echt niet binnen.
Hoe vaak zou ik hem mogen wassen want wil niet dat hij daar last van krijgt als hij buiten ligt in het hok en op de plaats ?
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Re: Vraagje over het wassen van je hond .
Ik zou me eerst afvragen waarom hij zo gaat stinken. Daar moet een reden voor zijn. Pist hij zichzelf onder? Heeft hij ontstoken oren of anaalzakken? Iets anders?
- natascha26
- Actief
Het is echt zijn vacht die stinkt .
Ik denk omdat als ze buiten liggen hij ook echt meestal buiten ligt.
9 van de 10 keer niet in het hok, ze hebben een heel groot overdekt stuk waar ze ook kunnen liggen, toch buiten maar wel droog, en dat doet hij ook niet .
'S
'S nachts ligt hij in zijn hok maat overdag gaat hij ook vaak gewoon op de plaats liggen ondanks de regen of wat dan ook.
Als hij naar binnen mag droog ik hem dan wel goed.
Maar hij ligt dus vaak in de regen en ik denk dat het komt omdat hij daar vaak in gaat liggen .
Ik denk omdat als ze buiten liggen hij ook echt meestal buiten ligt.
9 van de 10 keer niet in het hok, ze hebben een heel groot overdekt stuk waar ze ook kunnen liggen, toch buiten maar wel droog, en dat doet hij ook niet .
'S
'S nachts ligt hij in zijn hok maat overdag gaat hij ook vaak gewoon op de plaats liggen ondanks de regen of wat dan ook.
Als hij naar binnen mag droog ik hem dan wel goed.
Maar hij ligt dus vaak in de regen en ik denk dat het komt omdat hij daar vaak in gaat liggen .
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
Hmm.
Het zijn geen vachten die je 'even' wast. Om zo'n dubbele vacht goed nat en ingesopt te krijgen ben je wel even bezig. Om het daarna uit te spoelen en te drogen nog langer. Dat lijkt me dubbelgebogen in de douchecel geen optie.
Die vacht zou niet mogen gaan stinken van in de regen liggen....
Maar je vraag was, hoe vaak mag hij gewassen worden. Wanneer je dat goed doet en ervoor zorgt dat hij helemaal goed gedroogd wordt tot op de huid, dan mag dat wekelijks. Maar nogmaals, het zou niet nodig moeten zijn dus ik zou eerst in een andere richting zoeken. Ander voer misschien?
Het zijn geen vachten die je 'even' wast. Om zo'n dubbele vacht goed nat en ingesopt te krijgen ben je wel even bezig. Om het daarna uit te spoelen en te drogen nog langer. Dat lijkt me dubbelgebogen in de douchecel geen optie.
Maar je vraag was, hoe vaak mag hij gewassen worden. Wanneer je dat goed doet en ervoor zorgt dat hij helemaal goed gedroogd wordt tot op de huid, dan mag dat wekelijks. Maar nogmaals, het zou niet nodig moeten zijn dus ik zou eerst in een andere richting zoeken. Ander voer misschien?
- natascha26
- Actief
Vertel mij wat over het wassen van hem met zijn ondervacht .
En het drogen is inderdaad ook echt een hels karwei .
Ik wil niet te vaak wassen omdat hij buiten ligt maar eens in de week zou dus kunnen ?
De honden krijgen hier beide cavom en doen het er verder heel goed op .
Dit zou dus evt. Wel een oorzaak kunnen zijn?
Moet Ik me eventueel weer gaan verdiepen in een ander merk voer.
Bedankt voor de tip in ieder geval vast !
Hoop wel eigenlijk dat het is dat die viezerik veel in de regen en het liefst op een zo vies mogelijk plekje gaat liggen .
Maar ander voer word dus de optie.
Ik wil niet te vaak wassen omdat hij buiten ligt maar eens in de week zou dus kunnen ?
Hoop wel eigenlijk dat het is dat die viezerik veel in de regen en het liefst op een zo vies mogelijk plekje gaat liggen .
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Een hond zou van buiten liggen en regen idd niet zo mogen gaan stinken, misschien komt het toch ergens anders door?
Als je een hond tevaak wast, verliest hij de natuurlijke beschermlaag in zijn vacht, daar zit een soort vettige smurrie in juist om vuil e.d. af te stoten. Ik zou dus zeker niet tevaak gaan wassen.
Als je een hond tevaak wast, verliest hij de natuurlijke beschermlaag in zijn vacht, daar zit een soort vettige smurrie in juist om vuil e.d. af te stoten. Ik zou dus zeker niet tevaak gaan wassen.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
-
Gipsy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatamixs, een "weet ik veel :)" maar met hoog knuffelgehalte :) ...
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Ik heb er hier 5 en ook maar één die steeds weer snel begint te stinken.
Ze mogen wel allen binnen (misschien dat ik daarom alleen woon
) maar gelukkig staan deur/ramen overdag altijd open.
Honden eten vrij gezond (zonder geur/kleurstoffen, vaak vers erbij) en toch heeft één last. Zijn lange vacht voelt ook veel sneller vettig aan.
Wassen met producten beperk ik tot 3-4x per jaar, de rest gewoon onder de douche en uitspoelen.
Heeft je hond soms medicijnen moeten slikken gedurende een tijd ? De mijne hier immers wel, de laatste geredde had immers zware leichmaniose toen ik hem in huis haalde (en weinig haar)
Ze mogen wel allen binnen (misschien dat ik daarom alleen woon
Honden eten vrij gezond (zonder geur/kleurstoffen, vaak vers erbij) en toch heeft één last. Zijn lange vacht voelt ook veel sneller vettig aan.
Wassen met producten beperk ik tot 3-4x per jaar, de rest gewoon onder de douche en uitspoelen.
Heeft je hond soms medicijnen moeten slikken gedurende een tijd ? De mijne hier immers wel, de laatste geredde had immers zware leichmaniose toen ik hem in huis haalde (en weinig haar)
Vita 1997-2008, Maxime 2000-2011, Pineau 1998-2012
-
kleine2758
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Weimaraner, DuitserXMechel, Mechelse Herder
- Aantal honden: 3
Twee van mijn honden liggen ook buiten maar stinken niet.
In de winter zou ik echt alleen bij hoge uitzondering wassen! Honden die buiten liggen vormen een soort vetlaagje op hun vacht wat ze echt nodig hebben in de winter. Als het echt moet, was ik ze alleen met water en blijven ze binnen tot ze echt goed droog zijn.
Als het niet heel koud is maakt he niet uit.
In de winter zou ik echt alleen bij hoge uitzondering wassen! Honden die buiten liggen vormen een soort vetlaagje op hun vacht wat ze echt nodig hebben in de winter. Als het echt moet, was ik ze alleen met water en blijven ze binnen tot ze echt goed droog zijn.
Als het niet heel koud is maakt he niet uit.
- natascha26
- Actief
Nee ook geen medicatie misschien toch eens ander voer .
Heb jammer genoeg alleen net 4 zakken van 20 kilo weer ingekocht .
Maar toch eens proberen , anders snap ik het ook niet eigenlijk.
Heb jammer genoeg alleen net 4 zakken van 20 kilo weer ingekocht .
Maar toch eens proberen , anders snap ik het ook niet eigenlijk.
- natascha26
- Actief
Iemand trouwens een idee voor een goede brok voor tyson die ik dan ipv cavom kan proberen ?
- dagmar88
- Zeer actief
Waarom probeer je geen smuldier?
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
dat huidvet herstelt in 24 uur. Niet teveel zorgen dus daarom.Lunatic schreef: Als je een hond tevaak wast, verliest hij de natuurlijke beschermlaag in zijn vacht, daar zit een soort vettige smurrie in juist om vuil e.d. af te stoten. Ik zou dus zeker niet tevaak gaan wassen.
-
blondie
- Zeer actief
Vers?
Ik vind juist dat als ik was ik juist die natte hondengeur in huis heb
Overigens heeft het teefje een hele makkelijke vacht, zij is ook zo droog, de reu daarentegen heeft blijkbaar een iets vollere vacht, bij hem duurt het altijd wat eer hij opgedroogd is, ook al heb ik hem afgedroogd. Ik was ze zelden, Finn heeft er sowieso een hekel aan en het duurt eer hij droog is, Bluf wil eigenlijk altijd wel mee douchen, maar ik zie er de noodzaak niet zo van in.
Buiten lopen ze in de regen en plonsen in de sloten die redelijk schoon zijn, ik wrijf ze redelijk droog bij thuiskomst en klaar.
Naarmate hij wat ouder wordt ruik je hem wat meer. Maar ook hier in huis lucht ik regelmatig en her en der staan wel wat ramen open. Een echte penetrante hondenlucht heerst niet echt in huis, beetje honden (of paardenlucht) vind ik niet erg, maar als het penetrant wordt dan vind ik het minder. Ook in eigen huis.
Ik snap het vele wassen ook niet vaak, boomertjes worden bijvoorbeeld best vaak gewassen. Buuf en dat is geen tuttert met haar hond, wast ook best vaak omdat de hond gewoon stinkt nadat ze in de bagger is gedoken of in de sloot. Nu duiken mijn honden in dezelfde bagger en sloot maar ik was ze niet omdat ze ook niet ruiken, misschien omdat hun vacht wat korter is? of juist omdat ik niet was?
Ik vind juist dat als ik was ik juist die natte hondengeur in huis heb
Buiten lopen ze in de regen en plonsen in de sloten die redelijk schoon zijn, ik wrijf ze redelijk droog bij thuiskomst en klaar.
Naarmate hij wat ouder wordt ruik je hem wat meer. Maar ook hier in huis lucht ik regelmatig en her en der staan wel wat ramen open. Een echte penetrante hondenlucht heerst niet echt in huis, beetje honden (of paardenlucht) vind ik niet erg, maar als het penetrant wordt dan vind ik het minder. Ook in eigen huis.
Ik snap het vele wassen ook niet vaak, boomertjes worden bijvoorbeeld best vaak gewassen. Buuf en dat is geen tuttert met haar hond, wast ook best vaak omdat de hond gewoon stinkt nadat ze in de bagger is gedoken of in de sloot. Nu duiken mijn honden in dezelfde bagger en sloot maar ik was ze niet omdat ze ook niet ruiken, misschien omdat hun vacht wat korter is? of juist omdat ik niet was?
- Fizgig
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Geef ze lekker kvv, is veel beter voor hun huid en vacht, schijnt. En darmen. Mijn kat ga ik ook overzetten op kvv omdat hij een vlooienallergie heeft en altijd vachtproblemen. Dus aan de smuldier zou ik zeggen!
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
Farm Food? Daar krijg je geurloze honden vannatascha26 schreef:Iemand trouwens een idee voor een goede brok voor tyson die ik dan ipv cavom kan proberen ?
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
Omdat de haarstructuur anders is. Jouw herders hebben dekharen die in de eerste plaats de ondervacht mooi afschermen, ze worden bijna nooit door en door nat als je met ze gaat zwemmen. Een boomertje en aanverwante vachten heeft dat niet. Daarnaast heeft de individuele haar van de vachten van jouw honden een gladde opbouw. De haarschubben liggen glad tegen elkaar en daardoor kan er geen vuil/vet of andere ongerechtigheid daartussen kruipen. Dat boomertje heeft open haarschubben en daar gaat wel vuil en vet inzitten. Het wassen van dit soort vachten is dus niet alleen maar luxe, ze worden gewoon sneller vuil.blondie schreef: Ik snap het vele wassen ook niet vaak, boomertjes worden bijvoorbeeld best vaak gewassen. Buuf en dat is geen tuttert met haar hond, wast ook best vaak omdat de hond gewoon stinkt nadat ze in de bagger is gedoken of in de sloot. Nu duiken mijn honden in dezelfde bagger en sloot maar ik was ze niet omdat ze ook niet ruiken, misschien omdat hun vacht wat korter is? of juist omdat ik niet was?
- Wolf77
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Husky/Malamute
Mag dat wekelijks?Rosita Compagner schreef:Hmm.
Ik heb altijd geleerd liever niet meer als 2 x per jaar.
Altijd een shampoo gebruiken dat ph-neutraal is , kan hondenshampoo zijn, of ik gebruik zelf dan babyshampoo.
Met wassen verstoor je toch een zuurgraad van de huid
- Wolf77
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Husky/Malamute
ah..ik had bij mn vorige post niet alles gelezen.Rosita Compagner schreef:dat huidvet herstelt in 24 uur. Niet teveel zorgen dus daarom.Lunatic schreef: Als je een hond tevaak wast, verliest hij de natuurlijke beschermlaag in zijn vacht, daar zit een soort vettige smurrie in juist om vuil e.d. af te stoten. Ik zou dus zeker niet tevaak gaan wassen.
- tervueren milo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 1 newfoundlander en 1 tervuerense herder
Van Cavom ging Floris ook ontzettend meuren,naar voor dat ik er achter was dat het van het voer was heeft een hele tijd geduurd.natascha26 schreef:Vertel mij wat over het wassen van hem met zijn ondervacht .
Als hij voor de open deur lag kon je het in de kamer zelfs niet maken van de stank!
Een hele ranzige vettige lucht,kan het niet goed omschrijven maar lekker was anders.
Casper 29-05-2002 - † 09-03-2012
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Hhmmm grappig, ik had Kay's geur niet aan cavom gekoppeld. Kay stinkt niet heel erg, maar ik ruik hem de laatste tijd wel. Ik verweet het dat hij op stal wel eens in de paardenplas had gelegen.... maar misschien dus wel gewoon cavom...... hum....

- TE$$
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): boxer, X duitse staander, greyhound
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik heb ook 1 hond die meer ruikt dan de anderen. En inderdaad na een paar dagen na het wassen komt de geur weer terug. Hij heeft een veel dikkere vacht dan mijn andere honden, nooit gedacht dat het aan het voer kan liggen. Hij eet dus ook Cavom....
-
blondie
- Zeer actief
Hoeft niet aan het merk voer te liggen maar hoe de hond op bepaald voer reageert. Hier had ik het eens met voer waar heel veel mensen uitermate content mee waren, mijn hond kreeg echter jeuk en zijn ontlasting was ook niet helemaal ok.
Brok die ik daarna gaf deden ze het uitermate goed op, Barca. Buuf haar boomer kreeg het ook, maar vandaag vertelde ze dat ze er mee is gestopt. Sam haar vacht stonk ook continue en ze had jeuk, ze waste de hond indien nodig ook vaak als ze in de prutsloot had gespeeld. Maar die van mij spelen ook in die prutsloot en ik heb geen last van extra vieze lucht door die sloot.
Ze had met iemand anders gesproken, ook met een kleiner type hond en deze hond begon ook te ruiken en had jeuk en kreeg dus ook die Barca. Nadat die overgestapt waren op een ander merk was de jeuk weg en ook de lucht. Bij de hond van de buuf idem.
Brok die ik daarna gaf deden ze het uitermate goed op, Barca. Buuf haar boomer kreeg het ook, maar vandaag vertelde ze dat ze er mee is gestopt. Sam haar vacht stonk ook continue en ze had jeuk, ze waste de hond indien nodig ook vaak als ze in de prutsloot had gespeeld. Maar die van mij spelen ook in die prutsloot en ik heb geen last van extra vieze lucht door die sloot.
Ze had met iemand anders gesproken, ook met een kleiner type hond en deze hond begon ook te ruiken en had jeuk en kreeg dus ook die Barca. Nadat die overgestapt waren op een ander merk was de jeuk weg en ook de lucht. Bij de hond van de buuf idem.
- dagmar88
- Zeer actief
Hetzelfde met de dog van een vriend van me, die rook ook zo op de cavom.
Maar goed, de ene hond ruikt ook gewoon sterker dan de andere.
Pluis is nu al een aantal maanden dood, maar tot voor kort roken z'n spulletjes nog naar hem
Charlie ruikt zelfs niet naar hond en wanneer ze in smerig water heeft gezwommen is ze in een mum weer vanzelf fris en fruitig
Pluis is nu al een aantal maanden dood, maar tot voor kort roken z'n spulletjes nog naar hem
Charlie ruikt zelfs niet naar hond en wanneer ze in smerig water heeft gezwommen is ze in een mum weer vanzelf fris en fruitig
-
Trimsalon Oudehaske
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Newfoundlander in het bijzonder, verder alle rassen hebben iets wat leuk is:D
- Contacteer:
Ik voer ook Cavom en mijn hond stinkt niet door het voer. Helaas vindt meneer het heerlijk om door het restvoer (kuil, mais enz) van de koeien te rollen en lekker door de modder te rennen, dus ik was hem om de 2 weken.
Heb hem een periode iedere week gewassen, maar hij is de hele dag buiten en kreeg het toch wel koud! En dat was langer dan 24 uur...
Wel vindt ik dat Xerash na een regenbui ook erg stinkt, dus ik zou zeggen dat het wel door de regen komt: die 'lekkere' natte hondenlucht
Misschien is het niet alleen de regen, maar een combinatie tussen regen en vuil?
Heb hem een periode iedere week gewassen, maar hij is de hele dag buiten en kreeg het toch wel koud! En dat was langer dan 24 uur...
Wel vindt ik dat Xerash na een regenbui ook erg stinkt, dus ik zou zeggen dat het wel door de regen komt: die 'lekkere' natte hondenlucht
- Wilma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
- Contacteer:
Ik heb drie honden van hetzelfde ras, krijgen hetzelfde voer, banjeren door hetzelfde bos en zijn bijna de hele dag samen.
Ze ruiken alle drie verschillend. Sam kan wel eens stinken en heeft zo nu en dan zweetpoten en Jelka ruikt altijd fris en lekker zoetig. Jurek ruikt gewoon neutraal naar hond. Met andere woorden, ik denk dat honden ook gewoon hun eigen geur hebben, net als mensen.
Ze ruiken alle drie verschillend. Sam kan wel eens stinken en heeft zo nu en dan zweetpoten en Jelka ruikt altijd fris en lekker zoetig. Jurek ruikt gewoon neutraal naar hond. Met andere woorden, ik denk dat honden ook gewoon hun eigen geur hebben, net als mensen.

Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
-
SuzieC1970
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
Ik voer dan wel geen Cavom maar Max gaat op het ene voer ook erger ruiken of stinken dan op het andere. Hij krijgt dan echt zon hele zware hondenlucht in zijn vacht en wassen helpt maar een paar dagen. Met Meradog heb ik bij hem geen probleem maar ik heb laatst een zak Naturis gekocht en hier stinkt hij ontzettend op! Ik heb alleen nog een dikke 8 tot 10 kilo en die zal toch echt eerst op moeten...