Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc
Natuurlijk naast toch maar wandelen in de regen. Waar mijn tekkel helemaal niks aan vind....
Ik heb van een plastic bal en pingpongballen erin een speeltje gemaakt waar dan snoepjes inkunnen. Zodat ie er wat moeite voor moet doen. Beestje weet niet wat hem overkomt. Een uurtje pret heeft ie er al aan in ieder geval.
Zijn er nog zo dingen die je makkelijk zelf kan maken waar ze zich mee kunnen amuseren?
Toots heeft een tennisbal gejat van de hond van mijn schoonmoeder , die bal is een beetje stuk (mijn schoonmoeder heeft een mechel) maar daardoor kan toots er leuk mee spelen en kunnen er snoepjes in die moet hij er dan uit halen wel leuk .
ik verstop ook koekjes of andere lekketjes in huis , laat ik hem zoeken . wij hebben wel het geluk ook van een grote werkplaats beneden waar ik ook bal gooien doe als het heel erg slecht weer is . dan gaan we plassen en poepen buiten , en in de werkplaats rennen e.d
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
sas&Billy schreef:Natuurlijk naast toch maar wandelen in de regen. Waar mijn tekkel helemaal niks aan vind....
Ik heb van een plastic bal en pingpongballen erin een speeltje gemaakt waar dan snoepjes inkunnen. Zodat ie er wat moeite voor moet doen. Beestje weet niet wat hem overkomt. Een uurtje pret heeft ie er al aan in ieder geval.
Zijn er nog zo dingen die je makkelijk zelf kan maken waar ze zich mee kunnen amuseren?
Heb je er geen foto van, want ik zie het niet helemaal voor me. Maar het lijkt mij wel een leuk idee!
Een oude sok met een kluif erin. Een petflesje met brokjes. Dopjes van melkkannen of groter.Gewoon een lege frisdrankfles want dat maakt lekker herrie als je erop bijt
Oude bloempotten, ondersteboven gezet, met een brokje eronder.
Binnen vermaakt ze zich wel, maar buiten is HET beste speeltje een plastic binnenpot, in je bek pakken en dan keihard gaan rondhollen. Een kabaal dat het maakt, maar er is volgens mij niks leukers.
Net heb ik even apart een trek/stoeispelletje met ze gedaan.
Daarna ieder een eigen doos met steeds wat snoepjes en krantenproppen.
Nu zijn ze bezig met ieder een eigen bal gevuld met lekkers, en rollen maar.
Nog maar eens mijn lijstje, helaas nog steeds niet gecorrigeerd, er staan dus wat dubbele in.
* Doe wat brokjes (of de hele maaltijd) in een plastic frisdrankflesje zonder dop. Laat de hond zelf maar bedenken, hoe hij zijn voer eruit krijgt.
* Neem een muffinbakblik en doe in elke uitholling een snoepje. Doe dan daar een tennisbal bovenop. De hond moet dan de tennisballen eraf halen, voordat hij bij zijn snoepje komt.
* Neem 3 bekers en speel balletje-balletje met je hond. Laat eerst duidelijk zien, waar je het snoepje verstopt en wissel daan eerst één of twee bekers, en laat je hond het snoepje vinden. Later kun je dit uitbouwen naar meer wisselingen.
* Doe een snoepje (of een paar) in een washandje, laat hem zelf maar uitvogelen, hoe hij ze eruit krijgt.
* Neem een kartonnen doos en een paar reclameblaadjes (geen kranten, want die inkt geeft af). Maak een prop van een papiertje en doe daar een snoepje in. Doe alle proppen in de doos en laat de hond maar uitpakken. Dolle pret!
* Rol een oude handdoek (of gastendoekje, dat is iets kleiner) op, en doe hier en daar een snoepje in. Hij moet dan de hele handdoek afrollen om zijn snoep te pakken te krijgen.
*Zoekspelletjes. Een zoekspelletje kost net zoveel energie als een stuk rennen. Verstop een snoepje ergens in de kamer. Eerst, zodat je hond ziet waar je het verstopt. Dit kun je vervolgens steeds moeilijker maken. Happy liep echt de hele kamer af te zoeken. Je kunt iets laag verstoppen (achter een stoelpoot) maar ook hoog (op de onderste plank van de boekenkast).
* Neem een rond doosje (tupperware of zo) en doe daar een snoepje onder. Laat de hond zelf maar uitvogelen, hoe dat snoepje daar weer onderuit komt.
* Neem een laag bakje of klein kartonnen doosje. Bevestig daar een touwtje aan. Doe er een snoepje in en schuif het doosje onder een kast, maar laat het touwtje er onder uit komen. De hond moet dus aan het touwtje het doosje onder de kast uit trekken om bij het snoepje te komen.
*Vul een Kong met lekkers.
* Neem een oude spijkerbroek en doe in de zakken iets lekkers. Laat de hond maar proberen elk lekkertje eruit te halen.
Laat de hond niet alleen bij deze spelletjes (behalve bij de Kong).
Zoekspelletjes
Het reuk vermogen van een hond is vele malen groter dan die van een mens. Dit komt niet alleen doordat de hond een veel meer reukcellen heeft dan de mens, maar de hond "ruikt" ook van welke kant de geur komt en of het om "verse" of "oude" geur gaat. Op deze manier kan de hond de richting van een spoor bepalen, waardoor hij goed kan spoorzoeken.
Via zijn neus kun je een hond lekker aan het werk zetten. Een zoekspelletje kost minstens zo veel energie als een ren spelletje!
• Waar is het voer/speeltje
Je verstopt een speeltje of voertje voor die hond die hij moet opzoeken. Dit leuke spelletje bevorderd het gebruik van de neus. Dit kan zowel binnen als buiten. in het begin vlakbij en zelfs in zicht, zodat het makkelijk te zien en te vinden is, later steeds iets verder weg en/of op moeilijkere plaatsen. Daarna geef je een sein dat hij mag gaan zoeken. Later kun je de hond even in een andere ruimte laten en kun je meerder brokjes/speeltjes verstoppen. Help de hond eventueel om het te vinden, de hond zal je geweldig vinden dat jij degene bent die al die lekkere/leuke dingen vindt.
• Waar ben ik
Thuis: Wanneer de hond de zit/af blijf oefening goed beheerst en het commando pas opheft wanneer jij het zegt, kun je jezelf gaan verstoppen in een ander kamer. Wanneer je zover hef je het commando op en moedig je hem aan om je te zoeken. (gebruik niet het commando waarmee je je hond naar je toe roept). Als hij je gevonden heeft maak je er een feestje van. Dit is een super manier om het zit/af blijf te belonen. Het is ook een goede zelf controle oefening en je hond vind het leuk als hij bij je komt.
Bos: Het bos leent zich natuurlijk hier helemaal voor, natuurlijk is het een vereiste dat er wel wat dikke bomen staan waarachter je je kunt verstoppen.
• Hans en Grietje
Leg een spoor van brokjes neer. Eerst kleine stukjes uit elkaar, als dit goed gaat de afstand tussen de brokjes vergroten en laat de pup/hond het spoortje maar volgen. Een speeltje op het eind van het spoor maakt het spelletje kompleet. Wanneer de pup/hond deze gevonden heeft kunnen jullie samen een feestje bouwen. Dit is natuurlijk helemaal geweldig.
• De knapzak
Stop eens wat brokjes in een oude theedoek en leg hier een losse knoop in. Dit staat gegarandeerd voor heel wat peuter plezier. Natuurlijk eerst makkelijk en daarna kan je het wat moeilijker maken door de knoop wat strakker doen. Blijf bij je hond en leer dat het de bedoeling is om de doek los te werken en niet er een gat in te eten!
• Speeltje zoeken in het hoge gras
Natuurlijk kun je ook een speeltje in het hoge gras gooien, in het begin vlakbij en zelfs in zicht, zodat het makkelijk te zien en te vinden is, later steeds iets verder weg en/of op moeilijkere plaatsen.
Moeilijke variant:
Hiervoor kun je oefeningen als 'zit', 'af' en ook het 'staan' voor gebruiken. Komt je hond van de plaats, dan moet je de oefening waarschijnlijk iets makkelijker maken.
• Zoek je eten
Een supersimpel spel, dat je hond gegarandeerd plezier oplevert. In plaats van zijn voer in de voerbak te geven, leeg je de inhoud van zijn bak met een ferme zwaai over het gazon, of, als het niet uitmaakt, dat de hond ook tussen struiken of planten banjert, door de gehele tuin. Zoek je koekje! Dit is een prima manier om een hondenneus aan het werk te zetten.
• Balletje Balletje:
Neem b.v. 3 lege plastic bloempotten. Zet de potten op hun kop voor de hond neer en laat duidelijk zien, dat je onder één van de potten iets lekkers of iets anders verstopt. Kijk vervolgens of de hond weet onder welke pot het brokje is verdwenen en moedig hem aan de betreffende pot met de neus of poot aan te wijzen of om te gooien. Als dat goed gaat, kun je de potten een paar keer verschuiven om het wat moeilijker te maken. De hond moet nu echt zijn neus gaan gebruiken om te achterhalen waar het brokje is gebleven.
•
Spelletjes voor en met de hond
Balletje- balletje.
Nodig: twee of drie, bloempotten of vergieten en lekkere brokjes.
Laat de hond voor u zitten of liggen en probeer zijn aandacht te vangen voor het brokje. Toon met veel bombarie het lekkers en stop het onder een van de bloempotten of vergieten, de hond mag dit allemaal zien. Schuif de potten heen en weer en verwissel ze. Laat dan de hond onder het woordje “zoek”, het lekkers zoeken. Hij zal de pot wat verder duwen en het met zijn poot willen omkeren. Help in het begin een beetje maar zodra de hond het door heeft laat hem dan maar duwen en rommelen tot de vergiet omgekeerd is.
Sokkenspel.
Nodig: veel oude sokken en sterk ruikend lekkers
Gooi met brede gebaren de sokken op een hoop. Laat dan de hond weer met veel bombarie iets lekkers zien en laat het verdwijnen in een sok in de stapel. Haal de stapel nog eens flink door elkaar.
Pas op laat de hond tijdens dit alles op een afstandje liggen of zitten of door iemand anders vast houden. Met het woord ‘zoek’ laat u de hond de sok met het lekkers zoeken. Gevorderde honden kunnen alleen een sok met uw geur zoeken en worden daarna uitgebreid beloont.
De truc met het doosje.
Nodig: een rond doosje en sterk ruikend lekkers
Leg iets lekkers onder het doosje en laat de hond zijn slimheid tonen door het eronder uit te krijgen. Kantelen of schuiven naar een drempel enz..
Zoekspelletje in de woonkamer.
Nodig: Iets heel lekkers en later een speeltje
De hond gaat ergens in de kamer zitten of af eventueel laat u hem vasthouden. Laat iets lekkers zien en ruiken. Laat uw handen er ook naar ruiken en verstop het ergens, wel nog terwijl de hond het ziet. Ga naar de hond terug laat hem de handen ruiken , maak met die hand een voorwaartse beweging met het woordje ‘zoek’. Hij had gezien waar u het verstopt hebt. Dit kunt u opbouwen door meerdere plekken aan te doen en op het laatste plekje het lekkers te verstoppen. Later kunt u het nog moeilijker maken door de hond even weg te sluiten waardoor hij u niet ziet, ook in de tuin is dit een heel leuk spelletje want iedere keer als de hond het lekkers heeft gevonden is bejubelt u de hond. Dus feest voor twee.
Flessenspel.
Nodig en plastic fles en lekkers
Vul de fles met het lekkers schud hier uitgebreid mee en laat de hond zien hoe hij het er uit krijgt! De hond is hier weer lekker geestelijk flink mee bezig.
Verstoppertje in het bos.
Probeer tijdens de wandeling als de hond even niet oplet u te verstoppen. Dolle pret als u weer gevonden bent!! De hond zal nog beter op u gaan letten!
Pakje uitpakken.
Nodig: oude papier en iets lekkers
Stop het lekkers in het papier, frommel flink en laat de hond het weer uitpakken.
Dit kunt u natuurlijk ook met een doosje doen wat toch verscheurd mag worden, let wel op dat er geen plakband aan zit.
Zakdoek pakken.
Nodig: een oude zakdoek.
U stopt in een zakdoek koekje. U laat eerst de hond de zakdoek uit uw hand pakken om het koekje te vinden. Verbindt hier een commando aan bijv. stelen of snuiten. Als de hond het begrijpt stop dan de zakdoek in uw zak en laat hem er iets uitsteken, de hond mag weer op commando de zakdoek met het lekkers pakken. U hebt meteen een leuke voorstelling.
Brokje vissen.
Nodig: een diep bord op platte bak en iets lekkers.
Laat de hond bedenken hoe het koekje uit die bak te halen is.
In de doos zitten.
Nodig: een platte doos en veel geduld
Laat de hond de doos zien en zodra hij een poging doet omdat u dat aangeeft erin te stappen hem uitbundig belonen, stel dat belonen iedere keer even uit tot de hond in de doos zit. Ook hier kan u een commando bedenken, bijv. vakantie of verhuizen.
Picknick.
Verstop verschillende lekkere dingen in de tuin, dit wordt “werken voor de kost”.
Eerst laten zien dan ook uit zicht als de hond het begrijpt en leuk vindt.
Sorteerspelletje, voor meer gevorderden.
Nodig: een aantal verschillende speeltjes of voorwerpen
Leer de hond eerst namen door als u een speeltje weggooit steeds te zeggen “pak .....”. Pas als die naam een aantal keer herhaald is begint u de volgende keer met iets anders, niet teveel achter en door elkaar. Zodra u denkt dat de hond een aantal namen kent, legt u die voorwerpen dan naast elkaar en vraag of hij iets haalt wat u vraagt. Natuurlijk ook iedere keer weer uitbundig belonen.
Je pakt iets lekkers.
Doet het in je hand.
Xavi zal het willen pakken.
Zodra hij zijn neus rustig terug trekt....geef je meteen het lekkers.
(je wacht zolang met lekkers geven tot hij zijn neus er van af heeft)
Soms duurt dat een tijdje, soms gaat het snel.
Soms krijg je krassen op handen van de pootjes of tandjes.
Deze oefening kun je verder uitbreiden.
Lekkers tussen je vingers
Lekkers op je vingers
Lekkers op je hand
Lekkers onder zijn neus
Lekkers op de grond
Zorg dat hij niet kan pakken.
Hij krijgt het pas als hij zijn neus terug trekt of rustig is.
Bouw het rustig op
•Verzamel eens al uw oude sokken. Rol ze in elkaar. Stop in 1 sok een voertje en hussel alle sokken door elkaar. Gooi ze door de kamer en laat uw hond maar zoeken. Uw hond vindt het gegarandeerd een fantastische oefening.
Je kunt ook een doos met krantenproppen vullen en dan in elke krantenprop een voertje doen
Ook een leuke: wat snoepje in een washandje doen.
Magic kon daar altijd tijden mee zoet zijn.
Verder als je nog een plastic frisfles hebt (het liefst eigenlijk een kleintje) en daar een brokje of een pensstaafje in doen en laat ze het er maar proberen uit te schudden.
Balletjeballetjes doe ik met van die plastic plantenbakjes, maar je kan het ook met kleine curverbakjes doen.
Groetjes, Simonne
"Men kan om het even welke stomme dingen tegen een hond zeggen, hij zal je altijd aankijken alsof hij wil zeggen: "oh mijn hemel, hij heeft gelijk, daar zou ik nooit op zijn gekomen".
"Men kan om het even welke stomme dingen tegen een hond zeggen, hij zal je altijd aankijken alsof hij wil zeggen: "oh mijn hemel, hij heeft gelijk, daar zou ik nooit op zijn gekomen".
Dat kleed heb ik pas voor mijn honden zelf gemaakt, vinden ze hier erg leuk!
Ook doen we zoek spelletjes, favoriete speeltje verstoppen en zoeken maar.
Simonne schreef:Nog maar eens mijn lijstje, helaas nog steeds niet gecorrigeerd, er staan dus wat dubbele in.
* Neem een kartonnen doos en een paar reclameblaadjes (geen kranten, want die inkt geeft af). Maak een prop van een papiertje en doe daar een snoepje in. Doe alle proppen in de doos en laat de hond maar uitpakken. Dolle pret!