Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

*Tring Tring*

We vinden het leuk als iedereen zich even voorstelt.
Dat kan in dit forumonderdeel

Moderator: moderatorteam

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: *Tring Tring*

Ongelezen bericht door crutz »

bouvierpoedel schreef:Oh vertel eens.?
Wist niet dat daar boetes tegenover stonden.?
De Hondengeleider.
Hieronder een stukje tekst uit de RPBR (Regeling particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus) en de WPBR (de Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus)

Artikel 17. gebruik hond Rpbr
1.Een beveiligingsorganisatie kan bij de uitvoering van beveiligingswerkzaamheden gebruik maken van een hond, tenzij in de vergunning anders is bepaald. Gebruik maken van een hond is slechts toegestaan indien uit een verklaring, afgegeven door een instantie die de toestemming heeft van de minister, blijkt dat deze hond geschikt is om als surveillancehond of objectbewakingshond te worden ingezet.

2.De hondengeleider is bij de uitvoering van de beveiligingswerkzaamheden in het bezit van een verklaring, afgegeven door een instantie die de toestemming heeft van de minister, waaruit blijkt dat de geleider en de hond een, voor het verrichten van de werkzaamheden, geschikte combinatie vormen.

3.Toestemming als bedoeld in het eerste en tweede lid hebben in ieder geval:
a. de Koninklijke Nederlandse Politiehond Vereniging KNPV;
b. de Nederlandse Bond voor de Diensthond. NBvdD

4.De hond staat tijdens de uitvoering van de beveiligingswerkzaamheden onder direkt toezicht van de geleider.

5.De hondengeleider verleent desgevraagd inzage in de verklaringen als bedoeld in het eerste en tweede lid, aan de personen die met het toezicht op de naleving van de wet zijn belast, alsmede aan de korpschef van de politieregio waar de beveiligingswerkzaamheden worden verricht of, indien de beveiligingswerkzaamheden worden verricht op een luchtvaartterrein, bij de commandant van de Koninklijke marechaussee.

uitleg Artikel 17 Rpbr: gebruik hond
Een beveiligingsorganisatie mag bij het uitvoeren van beveiligingswerkzaamheden een hond gebruiken, als aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. De hond moet geschikt zijn als surveillancehond of objectbewakingshond en bovendien moeten de hondengeleider en de hond een geschikte combinatie vormen.Om aan te tonen dat aan deze voorwaarden wordt voldaan moet een verklaring worden overgelegd van een instantie als bedoeld in het derde lid. Wanneer daar aanleiding voor is, bijvoorbeeld in verband met opgedane negatieve ervaringen met het gebruik van honden in het verleden, maar ook in verband met de aard van de werkzaamheden, kan in de vergunning van de beveiligingsorganisatie worden opgenomen dat geen gebruik mag worden gemaakt van een hond. De bepaling dat het gebruik van een bewakingshond de perken van redelijkheid en gematigdheid in geen geval te buiten gaat is komen te vervallen. Deze bepaling is overbodig in verband met de civielrechtelijke aansprakelijkheid voor de bezitter van de hond op grond van het Burgerlijk Wetboek.
Wanneer bij de beveiligingswerkzaamheden gebruik wordt gemaakt van een hond zal de hond altijd moeten worden vergezeld van een geleider. Dit geldt zowel voor de inzet van de hond voor surveillance als voor objectbewaking.

Artikel 17 van de regeling is een voorschrift krachtens artikel 6, sub h, van de wet. Wanneer wordt gehandeld in strijd met het bepaalde bij of krachtens artikel 6 van de wet kan de minister van Justitie voor de overtreding aan de vergunninghouder een bestuurlijke boete opleggen van maximaal € 11 250. (art. 15 van de wet).

Artikel 6 Wpbr Onze Minister kan ter bevordering van de kwaliteit van beveiligingsorganisaties en recherchebureaus aan welke een vergunning is verleend bij ministeriële regeling regels stellen met betrekking tot: h. de mogelijkheden om bij de uitvoering van de werkzaamheden gebruik te maken van een hond;

uitleg gebruik hond volgens de Wpbr
Gebruik van honden bij de beveiliging
Zodra een beveiligingsorganisatie een hond laat lopen op een terrein, al dan niet met een begeleider, met het kennelijke doel dit terrein te beveiligen, wordt dit gezien als beveiligingswerkzaamheden en valt dit onder de werking van de wet.
Het uitgangspunt van artikel 17 van de regeling is dat de vergunning impliceert dat er bij de uitvoering van beveiligingswerkzaamheden gebruik mag worden gemaakt van een hond. De hond en de begeleider moeten, voordat daarvoor vergunning kan worden verleend, voldoen aan een aantal eisen. In de verstrekte vergunning aan de betreffende beveiligingsorganisatie dient dus expliciet vermeld te zijn dat het gebruik van een hond is toegestaan.
Het zou zo kunnen zijn dat de geleider met meerdere honden om moet gaan. In dat geval zal hij voor iedere hond afzonderlijk een toetsingsbewijs moeten kunnen overleggen. De hondengeleider dient regelmatig (aantoonbaar) met de hond te trainen.

Extra info van de webmaster: Verder dient de hondengeleider rekening te houden met art 425 uit het Wetboek van Strafrecht.
Artikel. 425
Met hechtenis van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie wordt gestraft:
1° hij die een dier op een mens aanhitst of een onder zijn hoede staand dier, wanneer het een mens aanvalt, niet terughoudt;
2° hij die geen voldoende zorg draagt voor het onschadelijk houden van een onder zijn hoede staand gevaarlijk dier.

Want laten we niet vergeten dat de diensthond alleen ter verdediging mag bijten.
Hieronder de uitleg van "Noodweer"

1. Een noodweer-situatie: ogenblikkelijke wederrechtelijke aanranding tegen enig tastbaar lijf, eerbaarheid of goed Tastbaar goed betekent geen auteursrechten, vermogensrechten of voortbrengselen van de menselijke geest. Eerbaarheid: kortweg borsten, billen en kruis Lijf: alles wat eraan zit (omvat dus ook eigenlijk de eerbaarheid). Niet wederrechtelijk zijn: aanhouding door de politie, een agressief dier tenzij gebruikt als instrument, noodweer en overmacht in de zin van noodtoestand. Daartegen kan dus geen noodweer plaatsvinden.

2. Een noodzakelijke en geboden verdedigingshandeling?
2a. Subsidiariteit (= noodzakelijkheid): er mag geen andere uitweg zijn dan de gekozen verdedigingshandeling.
2b. Proportionaliteit (=gebodenheid): de verdedigingshandeling moet in verhouding staan tot de aanranding.

bron http://www.dediensthond.nl/hondengeleider.php
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

& vwb het ras heeft dus ook de NBvdD een eisen lijst
De honden die toegelaten worden voor een Keuring Beveiligingssurveillancehond: Tot de keuring voor het certificaat beveiligingssurveillancehond worden toegelaten, honden die behoren tot één van de volgende rassen: herdershond (in al zijn variëteiten), Dobermann, Bouvier, Riesenschnauzer, AiredaleTerriër, Rottweiler, Boxer en alle kruisingen tussen deze rassen.
Het hoofdbestuur is bevoegd honden van andere rassen tot een keuring toe te laten.
bron http://www.dediensthond.nl/inschrijven_keuring.php
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

bouvierpoedel schreef::pop: :wink:
ojee kees zit je weer in de relstand :engel:
Afbeelding
Ariane
Erelid
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Ariane »

Elmo/maureen schreef:het 1e wat in mij op komt is nico :schrik:
Ik heb Nico gisteren al op dit topic gewezen :lol1:

Welkom Fietsbel!
Ariane, Bibi, Nikita*, Barney* en Prins*.

Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
SannePP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door SannePP »

Hmm met andere woorden: hij heeft de fietsbel horen luiden maar hij weet niet wat een klepel is :p
RIP Cena :roos:
    bouvierpoedel
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

->Chanty<- schreef:
    :neenee: :pffff:
    Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
    Lizzie.
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

bouvierpoedel schreef:
    ->Chanty<- schreef:
    waarom geloof ik je nou niet :F: :Q:
    Afbeelding
    bouvierpoedel
    Zeer actief

->Chanty<- schreef:
    bouvierpoedel schreef:
    ->Chanty<- schreef:
    waarom geloof ik je nou niet :F: :Q:
    Jij reageert ook met deze gedachte :pop: .
    Lothian
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
    Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lothian »

crutz schreef:& vwb het ras heeft dus ook de NBvdD een eisen lijst
    De honden die toegelaten worden voor een Keuring Beveiligingssurveillancehond: Tot de keuring voor het certificaat beveiligingssurveillancehond worden toegelaten, honden die behoren tot één van de volgende rassen: herdershond (in al zijn variëteiten), Dobermann, Bouvier, Riesenschnauzer, AiredaleTerriër, Rottweiler, Boxer en alle kruisingen tussen deze rassen.
    Het hoofdbestuur is bevoegd honden van andere rassen tot een keuring toe te laten.
    bron http://www.dediensthond.nl/inschrijven_keuring.php
    Huh? Herdershond in al zijn varieteiten, dus ook een Lancashire Heeler, Shelte of Bergamasco? Maar de Bouvier wordt apart genoemd? Vind het geen erg specifiek lijstje. ;-)

Trouwrens, welkom, fietsbel! Ben benieuwd hoe dat er uit ziet, een pakwerkende husky.
    Afbeelding
    bouvierpoedel
    Zeer actief

Volgens mij is fietsbel al tring tringenling ergens anders heen gefietst. :engel:
    sjm
    Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Welkom! Mooie honden
    Gesloten

Terug naar “Voorsteltopics”