Ik heb hiervoor een heupgordel waar 2 ringetjes aan zitten waar ik met een haak de lijn aan vastmaak.
In eerste instantie had ik een longeerlijn met musketonhaak vast aan zijn tuig. Maar, die musketonhaak begaf het heel snel omdat we door weer en wind lopen, Diem het (zee)water in gaat en door zand/modder rolt. Daar kan een musketonhaak niet tegen
Ik heb bij een botenwinkel een stuk stevig stuk touw gehaald waar ik 2 lussen in heb laten maken. Aan de kant van Diem zijn tuig haal ik 1 uiteinde door een lus. Aan 'mijn' kant dacht ik met een karabiner handig de andere lus aan de heupgordel vast te kunnen maken.
Het is ook handig vastmaken, alleen nu blijkt dat Diem altijd de zelfde kant op draait als hij ergens plast/snuffelt. Gevolg is dat de lijn binnen de kortste keren opkrult. Nu heb ik van een oude riem een musketonhaak gehaald met een draaikant. Dit werkt, alleen nu heb ik 2 (zware) haken aan de heupgordel. Plus dat ik zo'n musketonhaak niet helemaal meer vertrouw aangezien Diem flinke rukken maakt als hij een konijn ziet en 10 meter heeft om vaart te maken
Iemand een handige oplossing voor een dubbele, draaiende haak? Of een los draaiend iets? Graag wel iets dat ik snel kan losmaken, dat vind ik wel zo veilig aangezien ik de lijn aan de kant van Diem dus niet kan losmaken.
Ik wil geen haak vast aan de lange lijn maken. Als ik Diem loslaat, laat ik de lange lijn eraan zodat ik hem sneller kan pakken. Ik wil niet het risico lopen dat hij of een andere hond zich kunnen bezeren aan een harde haak.