Na al deze reacties is het je denk ik wel duidelijk geworden dat je niet de meest ideale/handige combinatie hebt rondlopen
Toch wil ik je, na de terechte maar soms iets te kort door de bocht reacties, in eerste insantie het voordeel van de twijfel geven
In eerste instantie zou ik (voorlopig) helemaal niets of niemand castreren!! Dat is vaak advies nr.1 wat je krijgt van de eerste de beste dierenarts/gedragstherapeut maar eenmaal gecastreerd kun je dat niet meer terugdraaien en de kans bestaat dat je de verkeerde hebt gecastreerd.
Het is heel belangrijk, of eigenlijk het aller, aller-belangrijkste, om te weten wíe de (overtuigde) baas is van de twee. Dat is niet per se de oudste. Het is lastig om dat zelf zo 1, 2, 3 vast te stellen, daar zou je echt een (hele) goede gedragstherapeut bij nodig hebben die dat op een objectieve manier kan bekijken en zeker ook jouw rol daarin, dat is bij vaststelling eigenlijk nog belangrijker.
Het is i.v.m. de leeftijd denk ik wel erg lastig, want beide hebben nu de leeftijd om volwassen te worden/zijn en dat is natuurlijk ook 1 van de redenen dat het misgaat.
Misschien is het al wel heel duidelijk hoe de rolverdeling is en misschien wel zal blijven en zijn beide ook geschikt voor die desbetreffende rolverdeling maar is juist jóuw gedrag wat de rolverdeling in onbalans brengt en daardoor onrust.
De ranglaagste in bovenstaande geval castreren zou misschien dan niet nodig zijn maar kan wel een extra 'hulpmiddel' zijn om het nog eens extra te benadrukken.
Als de sterkte van karakters veel dichterbij elkaar liggen en dat het ook nog eens zou kunnen zijn dat het toch nog anders gaat worden en jij bent niet in de gelegenheid om de situatie én de honden, continu en super consequent heel zwart/wit te zien/behandelen, zou ik toch serieus over herplaatsen nadenken, hoe moeilijk dat ook is.
Het belangrijkste is natuurlijk dat jij en de honden in een zo ontspannen mogelijk situatie kunnen samenleven en daar zul je veel voor moeten doen/laten en soms ook loslaten.
Ik ben eerlijk als ik zeg dat herplaatsen ook niet bij mij op de eerste plaats zou staan als ik in zo'n situatie zou komen maar goed, ik ben ik en ik weet wie en hoe ik ben/kan zijn.
Heb hier zelf 3 teven rondlopen , in hele goede harmonie *zoekt stuk hout om af te kloppen*, maar dat ging/gaat niet altijd vanzelf. Zo zijn er meer mensen op dit forum met combinaties die in eerste instantie echt niet handig zijn maar waarbij het toch goed gaat. Daar staat wel tegenover dat hier ook genoeg mensen zijn met heel veel kennis waarbij het toch niet goed is gegaan.