Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Schilfers op 1 plek.

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

HaddockandFriends
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mopshond Haddock en Poolse schone Suki.
Aantal honden: 2
Contacteer:

Schilfers op 1 plek.

Ongelezen bericht door HaddockandFriends »

Ik kwam er laatst met het kammen van Suki achter dat zij op 1 plekje een boel schilfers heeft.
Heb het even goed bekeken, haar huid is gewoon rustig, de schilfers zitten wel op de huid iets, maar ook los door de vacht.
Ze heeft er ook wel een beetje jeuk aan.

Heb het even een paar dagen aangekeken en het lijkt nu wel iets erger te worden, de schilfers zijn wat groter nu en de plek is ook iets groter. Ik mag er gewoon aan zitten en heb net gekeken of ik een deel weg kan kammen met een vlooienkam, maar het bleef maar komen.

Ben nu aan het rondkijken wat het kan zijn en wat ik er tegen kan doen. Eventueel naar de dierenarts. Maar ik dacht ik vraag het eerst hier even of iemand een idee heeft.
Schimmel is het niet, verder heeft geen enkele hond er last van, en het is echt 1 plekje.
Vlooien heeft ze ook niet. Ik heb haar ook niet ontvlooid op die plek, dus dat kan het ook niet zijn.

Iemand een idee?
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Aantal honden: 3

Re: Schilfers op 1 plek.

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Is het niet gewoon een wondje geweest? Nolan heeft dat ook wel eens, als de korst dan weg is zitten er nog wat schilvers, die zijn op den duur ook wel weg. Ik zou het nog even aankijken hoor, niet direct naar de DA.
Afbeelding
&nicole
Zeer actief

Ongelezen bericht door &nicole »

Ons oude konijn had dat wel eens (weet niet of je dat kunt vergelijken)
dat waren mijten volgens de da. zalfje gekregen en in een paar dagen was t weg ;)
HaddockandFriends
Zeer actief
Contacteer:

Nee geen wondje gehad.
Het wordt wel steeds erger. Ik kijk het zeker nog even aan, zeker omdat de rest er geen last van heeft, en het dus vrij zeker niks besmettelijks is. Toch lijkt het op cheyetella (ofz). Maar goed, ze heeft het nu toch al een weekje of 3, en echt last ervan heeft ze zeker niet.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Schimmel kan nog wel, dat hoeft niet altijd over te gaan op de andere honden. Hyperactief talgkliertje kan ook en Cheyletiella ook, maar dat zie je meer bij konijnen, leeft van keratine en laat de huid zelf redelijk met rust. Cheyletiella geeft ook meestal geen jeuk.
HaddockandFriends
Zeer actief
Contacteer:

Haddock heeft Cheyletiella gehad en die had wel veeel jeuk. Maar weer niet de meest voorkomende klachten als schilfers.

Wat raden jullie aan om te doen? Het met rust laten, een goede shampoo? (en dan welke?) even aankijken?
Bedankt alvast iedereen
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Als het plekje groter wordt, dan zit er iets. Met rust laten doe je al 3 weken en dat helpt blijkbaar niet. Omdat het maar 1 plekje is en hij er geen last van heeft, zou ik zelf proberen wat er gebeurt als je dat plekje met badedas of biotex gaat wassen en evt wat honingzalf of calendula erop. Heeft dat geen effect (en ik vind dat ik dan binnen 1 week moet zien dat het plekje iig niet meer groter wordt en al wat rustiger), dan toch maar even naar de DA
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”