Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Scheren

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Wildflower
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies
Aantal honden: 2

Scheren

Ongelezen bericht door Wildflower »

Mijn Border Collie heeft een hele dikke vacht met veel onderwol.
Elke zomer stinkt hij zo verschrikkelijk dat iedereen hier thuis achteruit deinst als hij in de buurt komt liggen.

Dat stinken komt voornamelijk omdat hij elke dag zwemt (meertje achter het huis.)
Ik wil hem het zwemmen niet ontnemen. Hij vindt het zo leuk (en ik ook)
Om de misselijk makende stank deze zomer voor te zijn willen we hem laten scheren.

Weet iemand welke gevolgen dat voor zijn toekomstige vacht heeft?
Komt zijn vacht weer gewoon terug of krijgt hij in plaats daarvan een pluizig jasje?

Ik vind het persoonlijk nogal wat om een Border te scheren maar elke andere oplossing werkt niet tegen de stank.
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!
Aantal honden: 1

Re: Scheren

Ongelezen bericht door Sanne!! »

jij durft.... hahaha ik zou veelste bang zijn dat het vreselijk terug komt.
Weet niet of dit gebeurt hoor maar ik vond het vanmorgen al niet leuk toen ze Zazoe zijn buik gingen scheren voor een echo....
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Je zou hem ook flink kunnen laten ontwollen.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

even naar de trimsalon, en advies vragen, die zullen vaker met dit bijltje gehakt hebben.
kan een strak plan zijn :ok:
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Ik zou ook eerder proberen de ondervacht te verwijderen want dat moet haast dood haar zijn waardoor hij zo gaat stinken want mijn newfoundlanders hadden daar mooit last van !
Kan het misschien ook niet liggen aan wààr er gezwommen wordt ?
Sandra
Afbeelding
Wildflower
Zeer actief

Bedankt voor de tips.

Ik ben vorige zomer diverse keren met hem naar de trimsalon geweest om hem te ontwollen, te laten wassen en fohnen. 's avonds was de vieze geur weer gewoon terug :ugh:

Het water waar hij in zwemt stroomt en is redelijk fris.
Mijn andere hond heeft overigens geen last van een stinkende vacht.

Ik vind het best spannend om hem te laten scheren, hoop hier eigenlijk op de gouden tip waardoor ik het achterwege kan laten.

Hij heeft van zichzelf al een rare vacht. Veel te dik en te pluizig. Niet des Border Collie zeg maar.
bouvierpoedel
Zeer actief

Wildflower schreef:Bedankt voor de tips.

Ik ben vorige zomer diverse keren met hem naar de trimsalon geweest om hem te ontwollen, te laten wassen en fohnen. 's avonds was de vieze geur weer gewoon terug :ugh:

Het water waar hij in zwemt stroomt en is redelijk fris.
Mijn andere hond heeft overigens geen last van een stinkende vacht.

Ik vind het best spannend om hem te laten scheren, hoop hier eigenlijk op de gouden tip waardoor ik het achterwege kan laten.

Hij heeft van zichzelf al een rare vacht. Veel te dik en te pluizig. Niet des Border Collie zeg maar.
Castraatje.??
Op zich zal hij van scheren niet gezonder of minder gezond worden , dus als het je wat lijkt dan doen.
Wildflower
Zeer actief

@ Nanna en BP; Hij is niet gecastreerd. Hij heeft gewoon een fuckvacht.
Ben is een hond uit showlijnen.

Persoonlijk vind ik zijn vacht, voor een Border, te dik en te zwaar.

Hij heeft een dikke witte kraag. Moet ik hem insmeren met zonnenbrand in de zomer?
Ik heb begrepen dat een dikke vacht ook isoleert tegen de zon. Ik wil natuurlijk niet dat het mannetje verbrandt.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Scheren zou ik persoonlijk niet voor kiezen. Wat je dan krijgt is dat je de boven en ondervacht op dezelfde lengte inkort en het dus tegelijk, op dezelfde lengte, aangroeit. Ofwel, het word alleen nog maar dikker en pluiziger. Goed regelmatig laten ontwollen lijkt me op lange termijn een veel beter idee :ok:
Echo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toy Poedel

Ongelezen bericht door Echo »

Wildflower schreef:@ Nanna en BP; Hij is niet gecastreerd. Hij heeft gewoon een fuckvacht.
Ben is een hond uit showlijnen.

Persoonlijk vind ik zijn vacht, voor een Border, te dik en te zwaar.

Hij heeft een dikke witte kraag. Moet ik hem insmeren met zonnenbrand in de zomer?
Ik heb begrepen dat een dikke vacht ook isoleert tegen de zon. Ik wil natuurlijk niet dat het mannetje verbrandt.
Je gaat hem toch niet helemaal glad scheren? Dat beetje haar zal hem nog wel beschermen tegen de zon, gewoon goed opletten hoe warm hij het heeft. Neus kun je soms wel insmeren, als de zon echt heel fel is.
Groetjes van Eva en pootje van Jerry!
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Tsja... als het niet om medische redenen echt moet zou ik een hond die geen "scheer-geschikte" vacht heeft niet gaan scheren eerlijk gezegd; de kans dat het nog dramatischer wordt dan het al is zou mij te groot zijn.
Bovendien ontneem je de hond dan de mogelijkheid beschermd te zijn tegen weersinvloeden.

Ik zou inderdaad een goede trimmer bezoeken en aangeven wat het probleem is en wat zij als oplossing hebben.

Overigens; het kan zijn dat het niet van het zewmmen komt, die lucht maar van het voer; dat je een voersoort hebt gekozen waar de hond niet zo goed tegen kan. Wellicht voer je brok en zou je een overstap naar vers vlees kunnen maken; je zou de eerste niet zijn waar dit een heel positief ffect op vacht heeft! ;-)

Suzanne
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik heb schotse collie met waarschijnlijk een vele malen akkeligere vacht gehad (moest vanwege baarmoederontsteking gecastreerd worden), maar stinken deed ze niet, ook toen we haar zomers wel eens lieten zwemmen. Als je andere hond ook niet van het water gaat stinken, dan ligt het denk ik ook niet aan het water. Voeding kan wel een rol spelen, ook al krijgt hij zelfde voer al andere hond, hij kan er wel anders op reageren. Ik voer Cavom (naast versvlees), waarvan wel bekend is dat daar een specifiek geurtje bij komt.

Ik zou mij zelf persoonlijk afvragen of hij ook wel goed ontwold wordt. Zijn ook nogal wat trimsalons die er maar wat aanrommelen.

Hier in buurt wordt overigens een stabij regelmatig bij trimsalon geschoren. Eigenaren zijn er overigens helemaal blij mee en tja dat de vacht er op lengte niet meer uitziet, maakt voor hen niet uit, want de vacht wordt elke keer weer ingekort. Ze schijnen ook geen last meer te hebben van zijn overmatige verharen. Dus tja, mijn keuze zou het niet zijn. Ik vind een dergelijke vacht geschoren er niet mooi uitzien.
Afbeelding
jessica74
Zeer actief
Mijn ras(sen): newfoundlander
berner senner

Ongelezen bericht door jessica74 »

ik snap jou wel wij hebben een newfoundlander ze heeft een pluizig vacht gekregen met dikke onderwol na het verwijderen van de baarmoeder ze had baarmoederontsteking dus moest het wel.

ze zit graag in het water maar soms duurt het de hele dag voor ze droog is en doordat ze 11 is en wat minder spier heeft komt ze amper uit het water haar vacht zuigt helemaal voor omdat het veranderd is.
ook rook ze nog al eens erg naar hond niet echt lekker in huis.

ik heb lang zitten twijffelen en moest zelf de vacht al bijscheren anders was het geen gezicht heel wild en piekerig onverzorgd dat ging altijd erg goed.
nu heb ik haar door een trimster op 9 mm laten scheren is wel echt kort effe wennen, maar ze vind het heerlijk.
en wij ook ik ruik niks meer ze is zo droog.
hoe het terugkomt weet ik nog niet maar volgens mij wordt het pluizig als je echt tot de huid gaat scheren dan zie je echt ander haar hebben we na een operatie of hotspot wel eens gehad.

in de winter lijkt het me wel wat te kort ze ligt wle vaker op een kleed nu dus dan zou ik het langer laten.

je kan natuurlijk ook eerst een stukje proberen bij de buik ofzo en kijken hoe het terugkomt doe je het op 12 mm ofzo.
Wildflower
Zeer actief

jessica74 schreef:ik snap jou wel wij hebben een newfoundlander ze heeft een pluizig vacht gekregen met dikke onderwol na het verwijderen van de baarmoeder ze had baarmoederontsteking dus moest het wel.

ze zit graag in het water maar soms duurt het de hele dag voor ze droog is en doordat ze 11 is en wat minder spier heeft komt ze amper uit het water haar vacht zuigt helemaal voor omdat het veranderd is.
ook rook ze nog al eens erg naar hond niet echt lekker in huis.

ik heb lang zitten twijffelen en moest zelf de vacht al bijscheren anders was het geen gezicht heel wild en piekerig onverzorgd dat ging altijd erg goed.
nu heb ik haar door een trimster op 9 mm laten scheren is wel echt kort effe wennen, maar ze vind het heerlijk.
en wij ook ik ruik niks meer ze is zo droog.
hoe het terugkomt weet ik nog niet maar volgens mij wordt het pluizig als je echt tot de huid gaat scheren dan zie je echt ander haar hebben we na een operatie of hotspot wel eens gehad.

in de winter lijkt het me wel wat te kort ze ligt wle vaker op een kleed nu dus dan zou ik het langer laten.

je kan natuurlijk ook eerst een stukje proberen bij de buik ofzo en kijken hoe het terugkomt doe je het op 12 mm ofzo.
Ben wordt ook op 9 mm geschoren.

Inderdaad, die vacht droogt niet. Soms ligt hij twee keer per dag in het water. Zijn haar wordt gewoon niet droog. Eerst stinken alleen zijn haren maar aan het eind van de zomer is die geur volgens mij door zijn huid geabsorbeerd. Ook ons huis ruikt, door zijn vacht, helemaal naar franse kaas :schrik:

Verandering van voeding heb ik ook geprobeert.
Hij heeft een maand of drie alleen op kvv gestaan maar dat hielp niets. Nu krijgt hij doordeweek Carocroc 25/16 en in het weekend smuldier.
Daar doet hij het goed op.
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Esther12 »

Ik heb weleens gehoord dat honden met een bepaalde aandoening ook enorm kunnen stinken, die mensen dachten ook eerst dat het door de vacht kwam. Ik weet alleen niet meer goed wat het was, ik meen iets met de galblaas. Maar er is hier vast wel iemand die weet wat ik bedoel want ik heb het op HF ook al eens gelezen.
Echo
Zeer actief

De DA een keer vragen kan geen kwaad natuurlijk.
Afbeelding
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Ik geloof dat ik het gewoon een keer zou proberen hoor. Dan weet je of het werkt en het echt ligt aan het feit dat de vacht niet droogt of dat hij ook blijft stinken als hij geschoren is. Als de vacht toch al niet helemaal is zoals je van een border zou verwachten zie ik niet in wat er na een keer scheren voor dramatisch verschil in vacht zou kunnen komen??

Maar ja, ik denk er zelfs ooit wel eens aan om mijn kruising Jack te laten scheren...
Vroeger omdat hij zo erg verhaarde dat ik er gek van werd en nu juist omdat zijn ondervacht blijft zitten en hij het zo snel warm heeft op het moment...(maar het blijft steeds bij denken, ik durf toch niet goed...haha..)
Wildflower
Zeer actief

Echo schreef:De DA een keer vragen kan geen kwaad natuurlijk.
Vorige zomer zijn we er ook voor naar de DA geweest :wink:
Echo
Zeer actief

Wat vond die? (of heb ik er over heen gelezen?)
Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Onze vorige Newfoundlander had een hele dikke ondervacht (na castratie werd dat beroerder) en hij had behoorlijke huidproblemen. Daardoor rook hij helaas niet naar roosjes, ondanks dat hij om de maand naar de trimmer ging. Wij hebben hem toen ook eens laten scheren (op 5mm) en wij kregen een hele andere en levenslustigere hond terug. Het was wel flink wennen voor ons, zo'n kale Newf, maar wij hebben hem sindsdien altijd laten scheren.

Een goede trimmer kan dit heel netjes, een slechte trimmer maakt er hakkelig prutswerk van.
Ik zou het eens proberen. En anders zou je maandelijks naar de trimmer kunnen gaan en zelf wekelijks je hond goed uitkammen. Dat helpt ook.
Wildflower
Zeer actief

Echo schreef:Wat vond die? (of heb ik er over heen gelezen?)
De DA vond er niets van. Er is een huidschraapsel inderzocht. Dat bleek gezond te zijn.
Ik kreeg van hem de tip om hem gewoon wat vaker te wassen en droog te fohnen. Ook niks constructiefs dus.

@ Muk: Hij heeft er zelf weinig last van denk ik. Het is een vrolijke actieve hond.

Nou, ik ben definitief om.
Ik ga een afspraak maken met de trimmer :ok:
bouvierpoedel
Zeer actief

Sommige honden met onderwol stinken gewoon omdat schijnbaar die onderwol nogal snel geurtjes aantrekt en vasthoud.
Schijt aan wat de regeltjes zijn als je hond zich lekkerder voelt en jij er ook gemak van hebt gewoon laten doen.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Je moet doen waar jij en je hond zich goed bij voelen dat is het enige dat belangrijk is. Er 'moet' nl. niks.

Ik heb mijn Tibetaanse Terrier toen ze vorig jaar haar pootje had gebroken, ook laten scheren, want het was gewoon onmogelijk om haar goed te borstelen, ze kon niet zo lang stilstaan. Voor haar een verademing en ook voor mij, want je kon gewoon zien dat ze zich er niet lekker bij voelde.

Afbeelding

En achteraf was ik nog meer blij, want even later moest ze nog een keer onder het mes, om de metalen plaat te verwijderen.

Dus gewoon doen als je dat wilt.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”