Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

heupgordel

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Aantal honden: 1

heupgordel

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Het lijkt me zoveel handiger om een heupgordel te gebruiken als ik ga wandelen met mijn hond(je).
Ik heb ooit een heel dure riem gekocht van Hunter die instelbaar is, maar die moet over je schouder hangen...

Mensen hier met ervaring met het wandelen met een heupgordel? Zitten daar nadelen aan? Je ziet het niet zoveel behalve voor nordic walking of steppen oid.
DebbieZ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol
Aantal honden: 2

Re: heupgordel

Ongelezen bericht door DebbieZ »

Ik heb er een, maar ik merk dat ik die toch alsnog nog veel in de hand houdt. Als hij te lang is vooral, want anders sleept hij over de grond als de hond vlakbij loopt. Als je hem erg kort doet, heeft de hond weinig bewegingsvrijheid en kan hij amper met zijn snufferd aan de grond. Ik vind het zowel handig als onhandig...:-)
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

AnneMarie schreef:Het lijkt me zoveel handiger om een heupgordel te gebruiken als ik ga wandelen met mijn hond(je).
Ik heb ooit een heel dure riem gekocht van Hunter die instelbaar is, maar die moet over je schouder hangen...

Mensen hier met ervaring met het wandelen met een heupgordel? Zitten daar nadelen aan? Je ziet het niet zoveel behalve voor nordic walking of steppen oid.
Met meer honden lijkt het mij miet makkelijk; dan gaan ze denk ik snel in de knoop met de lijnen.

Een van de nadelen is (voor zover ik het zie) dat je de hond niet letterlijk in je hand hebt en die dus niet in 1 flitsende beweging "terug kunt trekken" als dat moet. Je moet eerst zien-reageren-lijn pakken- "inhalen" van de hond. Als er dus sprake is van een on-aangenaam treffen ben je later in je reaktie.

En, als de hond ergens omheen draait (lantarenpaal of lijn van een passerende hond) is het lastiger om te ontwarren; je kunt niet even de lijn loslaten om de lijnen uit elkaar te halen of "over te pakken".

Voor een lange wandeling door bos oid lijkt het mij dan wel heerlijk!

Suzanne
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Suzanne je hebt er geen ervaring mee dus? Het is JUIST geschikt voor wandelen met meerdere honden, filmpjes te over op UTube, CM raadt het ook aan.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Ik heb een heupgordel en vond het heel fijn, alleen ik kreeg doordat ik mijn handen minder gebruikte last van een stijve vinger wat best wel pijnlijk was. Sinds ik weer gewoon de gewone lijnen gebruik heb ik geen last meer van mijn vinger.

Maar voor het lopen vond ik het fijner de meiden trokken minder en raakte ook niet in de war had speciale riemen die niet in elkaar draaien. Die riemen kan ik trouwens ook zo gebruiken, het zijn twee riemen met aan weerszijden een musketonhaak, er zit dan een apart handvat bij waar ook een musketonhaak aan zit en aan die musketonhaak zit een ring daar doe je dan (als je b.v. twee honden hebt) die twee riemen en die draaien dan niet in elkaar. Zo had ik aan weerszijden twee honden.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Weet iemand niet een link hoe zo'n heupgordel eruit ziet? Ik surf toch heel wat dierenwebshops af maar heb er nog nooit eentje gezien.
Monique140970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Siberische Husky

Ongelezen bericht door Monique140970 »

Ik loop al jaren met mijn honden aan een heupgordel en ik vind het prettig lopen. Nu heb ik twee trekkers van Husky's en door de heupgordel heb ik dus geen last meer van schouders en armen. Voorheen liep ik met 3 Husky's aan de heupgordel.
Als er wat is waardoor ik in moet grijpen heb ik zo de lijnen vast. IN elkaar draaien van de lijnen valt reuze mee. Ze lopen over het algemeen op hun eigen plekje. Is het een keer in elkaar gedraaid dan haal ik een riem los en 'ontwar' ik de lijnen.
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Hier ook erg tevreden over de heupgordel.op langere aanlijn wandelingen gebruik ik hem altijd. Zo heb ik mijn handen vrij, maar kan ik juist makkelijk en snel in grijpen indien nodig. Ik hoef niet de hele lijn binnen te halen, maar kan gelijk kort vast pakken, of zelfs een stap nader achteren doen. Met de stap naar achteren ben ik er vaak al. Meer een heupgordel krijgen ze ook niet meer lijn dan ze hebben wanneer er een plotselinge ruk is zoals bij onverwachte ontmoetingen. met de lijn in de hand krijgen ze de arm er gratis en voor niets bij, plus de meter van je stap naar voren om te voorkomen dat je op je smoel gaat
Afbeelding
StephanieR
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basenji

Ongelezen bericht door StephanieR »

Ik heb een heupgordel van Abaca en ben er heel tevreden over! Ik doe deze bij elke wandeling om. Bij gewone wandelingen met flexi's hangt er 1 flexi aan de heupgordel en de andere heb ik in mijn handen vast anders gaan ze door elkaar. Ook als ik maar 1 hond uitlaat gaat de heupgordel om want ik vind erg fijn om niks in me handen te hebben en ik laat flexi's nog wel is vallen :mann: Ook heb ik er 2 korte gewone lijnen bij die ik aan de heupgordel kan klikken, soms heb ik dan beide aan 1 kant of 1 aan elke kant. Handig met steppen, doorloopwandelingen etc.
Groetjes Stephanie
Mickey 14/08/2001-05/06/2013
Chucky 2003-31/12/2013
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik gebruik al jaren een heupgordel en heb er met 1 t/m 3 honden aan gelopen, met name in de bergen van Oostenrijk. Ik vind het heel fijn lopen, en het door elkaar draaien van de riemen valt reuze mee, als je je honden gewoon leert op 1 plek te blijven lopen.
Ik had eerst een hele brede van hondenspul, hier zie je er een aantal: http://www.hondenspul.nl/N_frame.html?h ... enspul.nl/
Omdat ik zo'n brede toch niet heel lekker vond zitten, vooral niet als ik ook een rugzak droeg, heb ik nu een smallere. Weet even niet van welk merk die is.

Ook met hardlopen gebruik ik een heupgordel, in combinatie met de hond in een tuig en een elastische lijn.
DebbieZ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol

Ongelezen bericht door DebbieZ »

Fizgig schreef:Weet iemand niet een link hoe zo'n heupgordel eruit ziet? Ik surf toch heel wat dierenwebshops af maar heb er nog nooit eentje gezien.
Google: Heupgordel hond, voor het gemak even Afbeeldingen, want dan zie je er tig op een rijtje.
Fizgig
Zeer actief

Ik heb idd even gegoogled want bij de shops apart, zie ik niet. Lijkt me wel handig als ik alleen met de honden loop want ik loop altijd zo te goochelen met poep opruimen enzo. Kun je ook eens een peukje roken tijdens het wandelen. Of aan je neus krabben. Zo'n koppelstuk vind ik niet zo handig want ze willen toch hun eigen ding doen en dan zitten ze aan elkaar vast. Dus ik ga er eentje aanschaffen!

Hoe lang is de riem die jullie gebruiken in combinatie met een heupgordel, 1-1,5 m? Want veel langer lijkt me niet handig want dan ben je weer om je hand aan het wikkelen steeds. Mijn honden snuffelen veel namelijk.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Fizgig schreef:Ik heb idd even gegoogled want bij de shops apart, zie ik niet.
Kijk eens bij mijn post dan. :wink:
Heb een mooie link naar een webshop die meerdere soorten heupgordels verkoopt geplaatst namelijk. :idea:
Fizgig
Zeer actief

LongFields schreef:
Fizgig schreef:Ik heb idd even gegoogled want bij de shops apart, zie ik niet.
Kijk eens bij mijn post dan. :wink:
Heb een mooie link naar een webshop die meerdere soorten heupgordels verkoopt geplaatst namelijk. :idea:
Ja sorry, die had ik gezien, dankjewel. Ik bedoelde, als ik bij verschillende webshops 'heupgordel' intyp bij zoeken, hebben ze hem niet. Maar het kan dus ook een joggingriem heten. Die van de zooplus is wel voordelig, maar daar kunnen geen twee honden aan, volgens mij.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Suzanne123 schreef:
AnneMarie schreef:Het lijkt me zoveel handiger om een heupgordel te gebruiken als ik ga wandelen met mijn hond(je).

Met meer honden lijkt het mij miet makkelijk; dan gaan ze denk ik snel in de knoop met de lijnen.

Een van de nadelen is (voor zover ik het zie) dat je de hond niet letterlijk in je hand hebt en die dus niet in 1 flitsende beweging "terug kunt trekken" als dat moet. Je moet eerst zien-reageren-lijn pakken- "inhalen" van de hond. Als er dus sprake is van een on-aangenaam treffen ben je later in je reaktie.

En, als de hond ergens omheen draait (lantarenpaal of lijn van een passerende hond) is het lastiger om te ontwarren; je kunt niet even de lijn loslaten om de lijnen uit elkaar te halen of "over te pakken".

Voor een lange wandeling door bos oid lijkt het mij dan wel heerlijk!

Suzanne
hij is juist erg handig met meerdere honden....
Ik heb er jaren in Oostenrijk mee gewandeld met 4 of 5 samoyeden er aan... die liepen in de winter daar ook voor de slee... ze wisten prima hun plek en je hoefde dus absoluut niet te kantklossen...
Ideaal!

Ik loop er hier ook weleens mee maar eigenlijk niet met 1 hond altijd met meerdere... ze mogen hier aan de lijn sowieso niet van links naar rechts etc. dus ze weten waar ze moeten lopen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ik heb deze Afbeelding maar dan met 3 ringen eraan (zijn er op verzoek aan gemaakt voor 3 honden)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik gebruik ook al lang een heupgordel voor wandelingen aan de lijn. Ze lopen dan altijd aan een tuig en ze mogen/moeten trekken.
Ze mogen alleen aan het begin van de wandeling snuffelen en plassen en daarna moeten ze doorlopen (voor me uit lopen dus), natuurlijk mogen ze dan nog wel wat doen als ze moeten maar ze weten wel dat er doorgelopen moeten worden aan de heupgordel. Het loopt namelijk heel oncomfortabel als ze steeds links en rechts lopen en ook nog eens op de rem gaan staan.
Ik heb eerst een verend stuk (elastiek) aan de heupgordel en daarna gewoon onrekbaar touw. Het in de knoop raken valt erg mee.
Met gewoon uitlaten aan de riem lopen mijn honden aan de halsband en mogen ze niet trekken.
Ik zal eens zoeken of ik er een duidelijk plaatje van heb.

Afbeelding
Hier met 2 elastieken aan 1 ring. We hebben 2 heupgordels, vaak lopen we ieder met 3 honden.
Laatst gewijzigd door sirene op 15 mei 2012 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Ik loop met Diem aan de lange lijn altijd met een heupgordel. Dat is voor de lange wandelingen.

Aangezien Diem (bijna) niet los kan ivm jagen vind ik het ideaal: 3 uur een lijn in mijn handen vind ik irritant.
Slepen over de grond doet een lange pijn toch. Plus dat als Diem wegschiet omdat hij een konijn ziet, ik het fijner vind de klap op te vangen met de brede band rond mijn middel dan een lijn in mijn hand :wink:
Afbeelding
Jacq
Zeer actief
Mijn ras(sen): vubara

Ongelezen bericht door Jacq »

ik heb deze, ideaal vind ik het.
http://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/anim ... n-tegelijk
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

je kan ook nog een karabiner haak aan de gordel hangen en dan daar beide riemen aan vast klikken
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik loop er alleen voor lange wandelingen mee waar ze niet los kunnen. 2 tot 3 honden aan de gordel.

Deze gordel (eerder geplaats door kells) http://www.zooplus.nl/shop/honden/halsb ... ijn/190197 is eigenlijk voor honden tot 20 kilo. Maar met een sterk trekkende border collie van 18 kilo rekt hij op en kan de sluiting zelfs losknappen en heeft een stabij ook al een sluiting kapot getrokken. Wij gaan nu voor een niet elastische. Het is niet handig als je hond gat snuffel, want een ruk naar achter op ofzij heb ik ervaren is alsnog erg onprettig voor je rug. Er zit aan de lijn ook nog een stukje rek en ik heb hem eigenlijk altijd op zijn korts (dus 1 meter max denk ik) Het loopt wel erg fijn, ook al je hond trekt, al trekt de hond doordat het tegen je heupen zit wel makkelijker vooruit. Joggen durf ik niet meer met heupgordel. Kay trekt mij zo hard dat mijn benen het niet meer bijhouden :O:
Afbeelding
falkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): DobermannxRR, Vizsla
Contacteer:

Ongelezen bericht door falkje »

Ik gebruik voor langere aangelijnde wandelingen een oude klimgordel, waar ik de flexi (5 mtr) met een oude halsband aan vast maak. Ik vind het perfect.
Afbeelding
Monique140970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Siberische Husky

Ongelezen bericht door Monique140970 »

Ik heb de brede heupgordel (circa 16 cm breed) met carabiner om de lijnen aan vast te maken. Ik heb onlangs mijn tweede heupgordel gekocht omdat degene die ik nu gebruik wat slijtsporen krijgt. Ik gebruik deze ook al heel wat jaren dus het kan inmiddels.
En de lijnen die ik gebruik zijn de politielijn van 30 mm breed en 150 cm lang.
Je kunt ook een lijn gebruiken en hieraan een koppelstuk bevestigen Ik heb deze ook maar gebruik m eigenlijk nooit.

Kijk bij www.hondenspul.nl in de linkerkolom. Hier zie je heupgordels staan.
Bij looplijnen vind je de diverse politielijnen en koppelstukken.

Edit: links verwijderd...
boxergek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxers...

Ongelezen bericht door boxergek »

Zo'n brede heupgordel heb ik hier nog in de kast liggen. Bijna niet gebruikt.
Ik wou hem gebruiken voor het hardlopen, en aangelijnde wandelingen tijdens de vakantie, maar hij is mij veel te lomp.

Ik heb al wel een paar mooie voorbij zien komen.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik heb 2 heupgordels van hondenspul en het materiaal zelf is allemaal sledehondenspul (touw, elastische gedeelte en musketons).
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Oh ja nog vergeten te reageren. Meerdere honden in de knoop? Nee hoor ik heb ze allemaal aan de zelfde haak op de voorkat en die haak draaid ook nog weer om zijn as. Dus ook wisselen van links naar rechts is niet meteen een probleem. Ook kan ik ze meteen losklikken, zitten 2 punten op die je in verschillende situaties kan losklikken. De ene werkt niet echt als je veel druk op de riem hebt, maar het andere systeem wel. Dus ook binnen no time is de hond los hoor.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

gyanty schreef: Nee hoor ik heb ze allemaal aan de zelfde haak op de voorkat en die haak draaid ook nog weer om zijn as. Dus ook wisselen van links naar rechts is niet meteen een probleem. Ook kan ik ze meteen losklikken, zitten 2 punten op die je in verschillende situaties kan losklikken. De ene werkt niet echt als je veel druk op de riem hebt, maar het andere systeem wel. Dus ook binnen no time is de hond los hoor.
Ik ben nu wel benieuwd welke heupgordel je hebt, en wat voor haak. Omdat die ook om zijn as draait zoals je schrijft, zo eentje ken ik nog niet.
lieveheersbeestje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Middenslag Poedel

Ongelezen bericht door lieveheersbeestje83 »

Naar die haak/gordel van Gyanty ben ik ook heel beniewd!
Afbeelding
------Groetjes Prana-----
Luckyday
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising border collie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Luckyday »

Kells schreef:Ik heb deze.
Ik heb deze net besteld. Ben erg benieuwd!
Afbeelding
True friendship is sitting together in silence and feeling like it was the best conversation you've ever had
Bed and Breakfast Angelbeeck
Romy Smink Photography
Luckyday
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising border collie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Luckyday »

Edit* Twee keer zelfde bericht.. :oohja:
Laatst gewijzigd door Luckyday op 16 mei 2012 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
True friendship is sitting together in silence and feeling like it was the best conversation you've ever had
Bed and Breakfast Angelbeeck
Romy Smink Photography
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”