Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
halflangharige hond scheren
Moderator: moderatorteam
-
martineD
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): 2 Spaanse dames: Lety en Neiva
- Aantal honden: 2
halflangharige hond scheren
Ik heb een halflangharig gecastreerd teefje, met een drama vacht. Ze verhaard enorm, verliest continu hele plukken haar. Ook ziet haar vacht er niet uit, vrij ruig, plukkerig met langere en kortere plukken. Haar broek klit snel en ze krijgt snel irritatie plekjes op haar huid, omdat ze zo´n dikke vacht heeft.
Ik zit serieus te overwegen om haar kort te scheren. Heeft iemand hier ervaring mee? Halflangharige honden worden niet zo vaak geschoren volgens mij. Wat kan ik dan het beste meescheren en wat niet? Haar staart laat ik zowiezo intact en de broek gaat er denk ik af ivm klitten, maar over de kraag twijfel ik nog een beetje...
Ik zit serieus te overwegen om haar kort te scheren. Heeft iemand hier ervaring mee? Halflangharige honden worden niet zo vaak geschoren volgens mij. Wat kan ik dan het beste meescheren en wat niet? Haar staart laat ik zowiezo intact en de broek gaat er denk ik af ivm klitten, maar over de kraag twijfel ik nog een beetje...

- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Re: halflangharige hond scheren
Ik zou niet scheren.
Is er geen trimsalon in de buurt waar je langs kan voor advies?
Is er geen trimsalon in de buurt waar je langs kan voor advies?
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Er wordt hier in de buurt een stabij door een trimsalon geschoren. Vanwege het verharen
. De mensen zijn er blij mee. In feite moet deze hond volgens mij gewoon ontwold worden, alleen dat moet vaker dan het scheren. Scheren van dergelijk vachten geeft alleen wel hele ruwe en doffe vachten die zeker niet meer lang kunnen, want daarna is het echt helemaal niks meer.
Ik zelf heb ook een halflangerige hond en heb altijd schotse collie gehad. Ik trek daar soms behoorlijk wat haar tussen uit. De broek bij Kay kort ik zo ook wel eens in, omdat het ander 1 smeerboel wordt soms. Binnenkort denk ik met Kay eens langs trimsalon te gaan. Hij verhaard wel veel en ik zelf vind dat niet zo erg, maar nu hij als aaihond aan werk gaat moet ik daar wel iets mee. Verder ga ik een sublement hiervoor bij voegen.
Tja en het klinkt wel leuk die vacht eraf halen, maar is dat de oorzaak? Ik zou ook eens kijken of je naar oorzaak van problemen kan kijken? Is hij ergens allergisch voor of is het een voedingsprobleem?
Ik zelf heb ook een halflangerige hond en heb altijd schotse collie gehad. Ik trek daar soms behoorlijk wat haar tussen uit. De broek bij Kay kort ik zo ook wel eens in, omdat het ander 1 smeerboel wordt soms. Binnenkort denk ik met Kay eens langs trimsalon te gaan. Hij verhaard wel veel en ik zelf vind dat niet zo erg, maar nu hij als aaihond aan werk gaat moet ik daar wel iets mee. Verder ga ik een sublement hiervoor bij voegen.
Tja en het klinkt wel leuk die vacht eraf halen, maar is dat de oorzaak? Ik zou ook eens kijken of je naar oorzaak van problemen kan kijken? Is hij ergens allergisch voor of is het een voedingsprobleem?

-
martineD
- Vaste gebruiker
Ik heb al rondgekeken voor een goede trimster hier in de buurt, maar diegene die mij aanspreken hebben een wachtlijst of nemen geen nieuwe clienten aan omdat ze het te druk hebben.
Degene waar ik direct terecht kan heb ik geen vertrouwen in, aangezien Lety erg angstig een paniekerig kan reageren.
Ik denk zelf dat haar vacht zo is door haar castratie op jonge leeftijd. Voor zover ik weet heeft ze geen allergie. Ze heeft alleen regelmatig last van haar anaalklieren en als ze dat heeft bijt ze haar kont kapot en dit wordt dan snel een hotspot.(2x achter elkaar een abces erin) Maar dit heeft ze het laatste half jaar niet meer gehad. Ze gaat nu preventief ieder half jaar naar de dierenarts om haar anaalklieren uit te laten knijpen.
Ze krijgt kvv te eten en ze is een moeilijke eter, iets anders eet ze vrijwel niet.
Dat ontwollen, kun je dat zelf doen?
Een vriendin van mij scheerde haar hond vaak in de zomer toen hij oud was, want toen kon hij zijn warmte bijna niet kwijt. Maar die vacht groeide wel normaal weer terug. Maar die hond had wel een dunnere vacht als Lety.
Degene waar ik direct terecht kan heb ik geen vertrouwen in, aangezien Lety erg angstig een paniekerig kan reageren.
Ik denk zelf dat haar vacht zo is door haar castratie op jonge leeftijd. Voor zover ik weet heeft ze geen allergie. Ze heeft alleen regelmatig last van haar anaalklieren en als ze dat heeft bijt ze haar kont kapot en dit wordt dan snel een hotspot.(2x achter elkaar een abces erin) Maar dit heeft ze het laatste half jaar niet meer gehad. Ze gaat nu preventief ieder half jaar naar de dierenarts om haar anaalklieren uit te laten knijpen.
Ze krijgt kvv te eten en ze is een moeilijke eter, iets anders eet ze vrijwel niet.
Een vriendin van mij scheerde haar hond vaak in de zomer toen hij oud was, want toen kon hij zijn warmte bijna niet kwijt. Maar die vacht groeide wel normaal weer terug. Maar die hond had wel een dunnere vacht als Lety.

- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Alles kan je zelf leren natuurlijk. Ook ontwollen.martineD schreef:Ik heb al rondgekeken voor een goede trimster hier in de buurt, maar diegene die mij aanspreken hebben een wachtlijst of nemen geen nieuwe clienten aan omdat ze het te druk hebben.

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Zet hier eens wat foto's van je hond neer dan .
Er zitten hier een aantal trimmers ,misschien dat die je info kunnen geven.
Er zitten hier een aantal trimmers ,misschien dat die je info kunnen geven.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
martineD
- Vaste gebruiker
Hier een foto van Lety. Ik hoop dat het duidelijk is zo. Haar haren staan alle kanten op. Bij haar bek is ze ook een beetje ruwharig.

- Saschesfloor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cairn Terrier
Je kan de vacht wel laten scheren, een goede trimmer weet wel wat hij / zij doet, maar persoonlijk zal ik het je niet aanraden. Er bestaat een risico dat de vacht nooit meer mooi aangroeid. Ik zal eerder kiezen om de hond een paar keer per jaar te laten ontwollen en wassen bij een goede trimmer. Ik zie dat je in Katwijk woont, ik weet daar wel iemand. Hij heeft wel een wachtlijst van een week of 2 a 3, maar daar zal ik op wachten als ik in jouw schoenen stond. Pb me maar als je zijn telefoonnummer wilt hebben.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
- Aantal honden: 3
Hier ervaring met scheren van een half langharige hond.
Blacky had een castraten vacht waar niet doorheen te komen was. 2x per jaar ging hij naar de trimmer. Tot deze belde na 3 uur dat ze nog niet met hem klaar was.
4 weken na de trim beurt kom ik bij de da en deze adviseerde mij dat ik eens met hem naar de trimmer moest gaan ivm met zijn vacht. Toen ik vertelde dat hij net geweest was gaf hij aan dat ik hem dan maar beter kon laten scheren. Hij wist een dame die dit ook vaak deed voor de dierenbescherming.
Ben bij haar geweest en toen zij begon te scheren bleken er allemaal kleine smetplekjes onder de vacht te zitten. Ik heb hem bij thuiskomst goed gewassen en met een roskam (zoals je die bij paarden gebruikt elke dag even gerost
)
Hij vond het heerlijk dat korte jasje al was het geen gezicht.
Blacky liet zijn onderwol niet meer los. Als het dan zo kort was kreeg ik er met de rubberen borstel toch nog wel veel uit.
We hebben hem toen nog zeker 4 jaar lang elk voorjaar geschoren. Tot hij zo ziek en mager werd dat ik het zelf onverantwoord vond.
Blacky vond borstelen vreselijk maar scheren vond hij fijn. Daar ging hij echt voor staan.
Aan zijn vacht merkte ik weinig dat groeide gewoon terug en ja het was al een ramp maar dat werd niet erger.
Blacky had een castraten vacht waar niet doorheen te komen was. 2x per jaar ging hij naar de trimmer. Tot deze belde na 3 uur dat ze nog niet met hem klaar was.
4 weken na de trim beurt kom ik bij de da en deze adviseerde mij dat ik eens met hem naar de trimmer moest gaan ivm met zijn vacht. Toen ik vertelde dat hij net geweest was gaf hij aan dat ik hem dan maar beter kon laten scheren. Hij wist een dame die dit ook vaak deed voor de dierenbescherming.
Ben bij haar geweest en toen zij begon te scheren bleken er allemaal kleine smetplekjes onder de vacht te zitten. Ik heb hem bij thuiskomst goed gewassen en met een roskam (zoals je die bij paarden gebruikt elke dag even gerost
Hij vond het heerlijk dat korte jasje al was het geen gezicht.
Blacky liet zijn onderwol niet meer los. Als het dan zo kort was kreeg ik er met de rubberen borstel toch nog wel veel uit.
We hebben hem toen nog zeker 4 jaar lang elk voorjaar geschoren. Tot hij zo ziek en mager werd dat ik het zelf onverantwoord vond.
Blacky vond borstelen vreselijk maar scheren vond hij fijn. Daar ging hij echt voor staan.
Aan zijn vacht merkte ik weinig dat groeide gewoon terug en ja het was al een ramp maar dat werd niet erger.
- vosse
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Poedels
Tja ik zal niet scheren. Ivm de vachtverandering die je dan krijgt en
geloof me daar wordt je helemaal niet gelukkig van.
Probeer eerst eens met goed ontwollen. Scheren kan altijd nog.
Heb je Perfect Trim als eens benaderd. Denk dat die ook een flinke wachtlijst heeft hoor.
Anders gewoon een afspraak maken. Als je nu nog een paar weken gaat twijfelen/zoeken of
weet ik veel watten, kan je hem maar beter hebben staan
geloof me daar wordt je helemaal niet gelukkig van.
Probeer eerst eens met goed ontwollen. Scheren kan altijd nog.
Heb je Perfect Trim als eens benaderd. Denk dat die ook een flinke wachtlijst heeft hoor.
Anders gewoon een afspraak maken. Als je nu nog een paar weken gaat twijfelen/zoeken of
weet ik veel watten, kan je hem maar beter hebben staan
-
martineD
- Vaste gebruiker
@vosse: Die heb ik een tijd terug al benaderd, maar die nemen geen nieuwe klanten aan.
Ik ga dan toch maar weer proberen om een goeie trimmer te vinden voor Lety. Hopelijk is het dan bij te houden.
Ik ga dan toch maar weer proberen om een goeie trimmer te vinden voor Lety. Hopelijk is het dan bij te houden.

- vosse
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Poedels
Okay, dat is ook de enige die ik 'ken' bij jullie uit de omgeving.martineD schreef:@vosse: Die heb ik een tijd terug al benaderd, maar die nemen geen nieuwe klanten aan.
- KyraYouri
- Actief
- Mijn ras(sen): middenslag schnauzer peper/zout
kruising labrador - Aantal honden: 2
Wij laten onze halflangharige hond (net niet zulk lang naar als jouw hond) heel regelmatig scheren.
In de zomermaanden zo'n 3 keer. In de herfst laten we het dan weer gewoon groeien zodat hij voor de winter een jasje heeft.
Hij voelt er zich heel erg prettig bij en bijkomende voordeel is dat er geen plukken haar meer ronddwarrelen in huis.
In de zomermaanden zo'n 3 keer. In de herfst laten we het dan weer gewoon groeien zodat hij voor de winter een jasje heeft.
Hij voelt er zich heel erg prettig bij en bijkomende voordeel is dat er geen plukken haar meer ronddwarrelen in huis.