Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vachtverzorgingsvraag
Moderator: moderatorteam
-
NoaVinny
- Actief
- Mijn ras(sen): Kruising jackrussel, Black/Tan
- Aantal honden: 2
Vachtverzorgingsvraag
Ik gebruik voor een van mijn honden de furminator, en voor zijn vacht werkt dat goed en haal ik er heel veel haar mee uit.
Nu heb ik ook een andere hond, met korter haar, haartjes zijn ongeveer een cm tot 1,5 cm lang. Het zou met die furminator ook goed moeten gaan (werd mij verteld), maar als ik haar kam komt er bijna geen haar aan de uit.
Terwijl ze behoorlijk veel haar verliest met spelen en aaien etc.
Is er een andere manier om deze kortharige vacht goed te kammen?
Het is en kruising jackrussel met waarschijnlijk iets van een dwergpincher of zoiets.
Ik heb ook andere kammen geprobeerd, oa zo'n rubberen, ruitvormig met kleine nopjes, een gewone ijzeren kammetje, maar die laatste is meer voor de vlooien.
Nu heb ik ook een andere hond, met korter haar, haartjes zijn ongeveer een cm tot 1,5 cm lang. Het zou met die furminator ook goed moeten gaan (werd mij verteld), maar als ik haar kam komt er bijna geen haar aan de uit.
Terwijl ze behoorlijk veel haar verliest met spelen en aaien etc.
Is er een andere manier om deze kortharige vacht goed te kammen?
Het is en kruising jackrussel met waarschijnlijk iets van een dwergpincher of zoiets.
Ik heb ook andere kammen geprobeerd, oa zo'n rubberen, ruitvormig met kleine nopjes, een gewone ijzeren kammetje, maar die laatste is meer voor de vlooien.

-
Safari
Re: Vachtverzorgingsvraag
Mijn mopsen kammen heeft geen enkele zin want ik krijg er geen haar uit en toch verharen ze als gekken. Ik ga met mijn handen heen en weer door hun vacht (volgens Molly lekker hard ook nog eens) en ik veeg even later hele bossen haar weg. Dat helpt hier het beste.
Laatst gewijzigd door Safari op 11 okt 2012 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
-
NoaVinny
- Actief
- Mijn ras(sen): Kruising jackrussel, Black/Tan
Ja, ik had ook al zo'n idee van gewoon flink met je handen en of die rubberen borstel eroverheen. Vind ze vaak nog lekker ook. Ga het morgen maar eens proberen. 

- Saschesfloor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cairn Terrier
Ik zal helemaal stoppen met al dat geborstel en al helemaal met de furminator. Je gaat door al dat borstelen een vacht creëren die altijd verhaart. Je kan beter als de hond flink in de rui is, de hond een keer goed wassen, flink de shampoo inmasseren en het beste is daarna droogblazen. Dan komt al het haar los wat op dat moment echt los zit. Met borstelen / de furminator trek je ook haren mee die nog niet loszitten en zo verstoor je de vachtgroeicyclus met als resultaat een altijd verharende hond. Wat ook wel wil helpen is in plaats van borstelen een vochtige zemerlap eroverheen halen. Ook dan komen alleen de echt losse haren mee.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
- Icecold81
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
Geen link zo, maar ik heb pas ook ergens gelezen dat vooral de furminator ook veel goed haar losmaakt en dat lijkt me niet de bedoeling..
Sowieso van meer dan een keer per week kammen heb ik ooit wel eens geleerd dat ze daar juist harder van gaan verharen.
Sowieso van meer dan een keer per week kammen heb ik ooit wel eens geleerd dat ze daar juist harder van gaan verharen.
- vosse
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Poedels
Helemaal waar!Saschesfloor schreef:Ik zal helemaal stoppen met al dat geborstel en al helemaal met de furminator. Je gaat door al dat borstelen een vacht creëren die altijd verhaart. Je kan beter als de hond flink in de rui is, de hond een keer goed wassen, flink de shampoo inmasseren en het beste is daarna droogblazen. Dan komt al het haar los wat op dat moment echt los zit. Met borstelen / de furminator trek je ook haren mee die nog niet loszitten en zo verstoor je de vachtgroeicyclus met als resultaat een altijd verharende hond. Wat ook wel wil helpen is in plaats van borstelen een vochtige zemerlap eroverheen halen. Ook dan komen alleen de echt losse haren mee.
-
29996D
Onze Vizsla doen we 2x per jaar met een rubber borstel.
Verder 1x per week even over de vacht gaan met een handdoek en alle losse haar valt er zo uit.
En de schat vindt dat zo lekker
Verder 1x per week even over de vacht gaan met een handdoek en alle losse haar valt er zo uit.
En de schat vindt dat zo lekker
- yukon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell
Teckel - Aantal honden: 2
- Contacteer:
- Saschesfloor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cairn Terrier
Nee, maar ik ben trimster en dit is een van de eerste dingen die mij op de opleiding geleerd zijnJion schreef:Is dat zo? Heb je daar toevallig een bron van, een linkje ofzo die die bewering staaft?Saschesfloor schreef:Ik zal helemaal stoppen met al dat geborstel en al helemaal met de furminator. Je gaat door al dat borstelen een vacht creëren die altijd verhaart.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
-
Sanner
- Zeer actief
Ja dat leer ik nu inderdaad ook met de trimopleiding bij het Hki.Saschesfloor schreef:Nee, maar ik ben trimster en dit is een van de eerste dingen die mij op de opleiding geleerd zijnJion schreef:Is dat zo? Heb je daar toevallig een bron van, een linkje ofzo die die bewering staaft?Saschesfloor schreef:Ik zal helemaal stoppen met al dat geborstel en al helemaal met de furminator. Je gaat door al dat borstelen een vacht creëren die altijd verhaart.Echt waar, hoe minder je een kortharige vacht borstelt, hoe beter. Ik heb een vriendin hetzelfde advies gegeven voor haar Mops en natuurlijk verhaart ze nog, maar niet meer zo extreem als eerst.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Het geldt voor alle borstels. Je trekt altijd aan het haar en dat moet je niet doen. Ook de kat zou ik wassen en blazen, maar ik begrijp dat dat iets te hoog gegrepen kan zijn. In de ruiperiode wekelijks wassen is ook geen probleem. Liever wassen dan borstelen voor kortharige vachten.