Eilfy schreef:Hebben Cairn Terriers (over het algemeen) niet een consequente opvoeding nodig? Kan mij voorstellen dat dit voor een kind, ook afhankelijk van de leeftijd, nog best lastig is. Verder is misschien het wat meer onafhankelijk van de Cairn niet echt heel handig, maar volgens mij verschilt dit vrij sterk per hond.
Ik denk dat een hond in het algemeen een consequente opvoeding nodig heeft. En ja een Cairn is daar geen uitzondering op. Verder ga ik ervan uit dat de opvoeding niet voor 100% bij het kind ligt, maar dat de ouders daar ook hun verantwoording in nemen. Tenminste, dat begrijp ik er wel een beetje uit.
Er zijn wel veel verschillen tussen Cairns onderling, ik heb er nu 3 en ze zijn allemaal verschillend. Chester is nu 9 en daar heb ik heel wat mee te stellen gehad. Hij deed graag waar hij zelf zin in had. Was lastig met andere honden. Wel super slim en leerde dingen snel (en dus ook foute dingen) Maar vanaf dat hij een jaar of 2 was is het een heerlijk beest en kan ik met hem lezen en schrijven. Andere honden worden nooit favoriet, maar ook dat gaat nu goed.
Floor is nu bijna 3 en zij is opgevoed geboren. Luisterde gelijk goed, puberen heeft ze nog nooit van gehoord. Natuurlijk doet ze weleens wat ondeugends, gelukkig wel, maar het mag allemaal geen naam hebben. Ze is ook super met kinderen en andere honden.
Penny is een dochter van Floor en zij heeft wat meer aandacht nodig. Heeft bakken energie en is meester in het uitdenken van kattenkwaad. Maar ik merk wel dat ze heel trainbaar is, al is dat op het moment wat minder. Ze is nu 7 maanden, dus de puberstreken beginnen nu te komen. Ook zij is heel lief, net als haar moeder en ook super met kinderen en andere honden. Met andere honden heeft ze wel even een fase gehad dat ze wat angstig was, maar dat is nu bijna helemaal over.
Verder denk ik dat teven over het algemeen makkelijker zijn dan reuen. Al zijn reuen in huis vaak wat aanhankelijker dan een teef. Maar dat geldt hier eigenlijk nauwelijks. Ik merk weinig verschil. Maar echt de meeste Cairns zijn met de juiste aanpak, wat betekend consequent, maar zeker niet hard, prima op te voeden. Als je naar een goede fokker gaat, dan kan die je ook helpen met het uitzoeken van het hondje. Ik wist van te voren met Penny al dat het niet zo makkelijk zou zijn als met haar moeder. Die was in het nest al een boef en heel ondernemend. Die had ik, als ik haar had verkocht, niet naar onervaren mensen gedaan. Maar er zijn veel relaxtere types en dat kan prima.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.