Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vraagje over voethaartjes

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Sookie

vraagje over voethaartjes

Ongelezen bericht door Sookie »

Hallo,

Mijn hondje Dribbel en een kleine hond van 6 kilo,
Hij heeft wel 4 pootjes, maar hij heeft maar 3 voetjes.
Zijn moeder heeft zijn achtervoetje afgebeten toen hij pup was,
maar zijn 'stompje' gebruikt hij af en toe ook om te lopen.

Hij heeft dit jaar veel haren tussen zijn tenen en bij zijn voetjes,
op zich lekker warm, maar nu is mijn vraag, als het gaat sneeuwen,
is het dan prettiger dat hij geknipte haartjes heeft bij zijn voetjes, of maakt dat niet veel uit.

Vorig jaar had hij namelijk minder haren, en toen kreeg hij last van koude voetjes, ook al smeerde ik hem in.
Schijnbaar heeft het toch ook te maken dat er meer druk op zijn 3 voetjes staan?

Ik zou dus graag advies willen of ik wel of niet zijn voethaartjes moet knippen.

Alvast bedankt voor het lezen en meedenken
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Re: vraagje over voethaartjes

Ongelezen bericht door kooi »

Kun je niet zo knippen dat het niet té kort wordt, maar hij er toch minder druk van ervaart?
Sanner
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sanner »

Ik knip het bij mijn honden niet er helemaal tussen uit. Ben van mening dat die haren er ook voor bescherming zitten. Ik knip het gewoon kort tot aan het kussentje.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Mijn collies, en dan met name Lyndie, hebben bóssen haar onder de voetjes en tussen de tenen. Ik knip het in de winter altijd zo veel mogelijk weg omdat er dan tussen de haren de sneeuw in bollen blijft plakken. Erg pijnlijk voor hen en bovendien glijden ze er makkelijk op uit. Ook de pekel blijft zo plakken en dat kan wondjes veroorzaken.
Bovendien is het lastig voor mij omdat ze zo ook veel troep naar binnen lopen.

Het wegknippen doe je met een schaartje met afgeronde punten en je drukt voorzichtig midden op het voetje. Zo spreiden de tenen zich automatisch en kan je het makkelijk wegknippen.
Afbeelding
Sookie

Ik heb er even een foto er van gemaakt
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben dus ook bang voor sneeuwballetjes bij zijn voetjes.
Maar ik wil ook niet dat als ik het wegknip, dat hij last heeft van koude voetjes.

Anders moet ik het de 1e sneeuwdag (wanneer) zal ik anders wel kijken hoe zijn voetjes het doen,
zitten er bij de eerste keer al sneeuwballen aan, dan knip ik het tot aan de kussens.
Sanner
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sanner »

Nou aan die voetjes zou ik helemaal niks doen..
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Nanna schreef:
Sookie schreef: Maar ik wil ook niet dat als ik het wegknip, dat hij last heeft van koude voetjes.
Onzin ;-) Dan zouden alle kortharige honden koude voeten hebben. Dat is niet zo hoor, die haren zitten daar niet voor de warmte.

lola zegt dat je stom bent. zij zou grááág lange krullen hebben want alles onder de 21 graden is dodelijk voor een kortharig blotebuikenmeisje als zij :pffff: :mrgreen:
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

massam schreef:
Nanna schreef:
Sookie schreef: Maar ik wil ook niet dat als ik het wegknip, dat hij last heeft van koude voetjes.
Onzin ;-) Dan zouden alle kortharige honden koude voeten hebben. Dat is niet zo hoor, die haren zitten daar niet voor de warmte.

lola zegt dat je stom bent. zij zou grááág lange krullen hebben want alles onder de 21 graden is dodelijk voor een kortharig blotebuikenmeisje als zij :pffff: :mrgreen:

Kyra en Lyndie zijn ernstig in de rui. Ik spaar wel even wat op van een paar avonden kammen en stuur een vuilniszak naar Lola toe. :mrgreen:

On topic: ik zie geen bossen haren tussen de tenen. Wel aan de rand van het voetkussentje. Kun je even met een schaartje bijknippen in de vorm van de voetjes maar verder zou ik er niets aan doen.
Mijn honden hebben echt heel veel haar tússen de tenen. Zoveel dat je de voetzolen niet eens meer kan zien. Daar gaan dus wel bollen sneeuw (en vuil en modder) aanhangen.
Afbeelding
Sookie

Bedankt voor jullie advies,

Ik zal het wel even bijknippen, maar niet tussen de kussens.

Voor Lola heb ik eventueel wel wat zacht Ragdoll katten haar, lekker donzig :mrgreen:
Wolf77
Zeer actief
Mijn ras(sen): Husky/Malamute

Ongelezen bericht door Wolf77 »

Wolf had ook enorme flossen bij zn voeten. Zeker in de winter knipte ik dat onder zn voeten wel af, die kreeg van die ijs-eieren onder zn voeten anders. Gewoon alleen afknippen wat uitsteekt zeg maar, dat is genoeg.
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Nou ik knip ze pas als de ijzel er is hoor. En als ze gaan strooien. Heb je wel eens je neus tussen die tenen gestoken en goed geroken. Lekker is dat! Daar zitten die geurklieren en daarom zitten die haren daar, om de geur daarvan beter te verspreiden. Héérlijk vind ik dat, ik raak gewoon in trance van Bruno's voetjes, hahaha.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

nou bij Gil valt er weinig te knippen, maar die heeft ook af en toe flinke ijsballen- tussen zijn tenen :engel:
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Fizgig schreef:Nou ik knip ze pas als de ijzel er is hoor. En als ze gaan strooien. Heb je wel eens je neus tussen die tenen gestoken en goed geroken. Lekker is dat! Daar zitten die geurklieren en daarom zitten die haren daar, om de geur daarvan beter te verspreiden. Héérlijk vind ik dat, ik raak gewoon in trance van Bruno's voetjes, hahaha.
Ow Fitzgig :LOL: :LOL: heeft iemand je óóit wel eens verteld dat je een béétje raar bent ? :J:
Ken je het tv programma man bij hond ? hihi
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
Barnsley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retrievers
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Barnsley »

Ow Fizgig. :eek: Ik vind hondenvoeten juist stinken, zijn net echte zweetvoeten... brr :ugh:
Afbeelding
Wolf77
Zeer actief
Mijn ras(sen): Husky/Malamute

Ongelezen bericht door Wolf77 »

tussenoplossing; hondensokjes omdoen.
Fizgig
Zeer actief

Ptje schreef:
Fizgig schreef:Nou ik knip ze pas als de ijzel er is hoor. En als ze gaan strooien. Heb je wel eens je neus tussen die tenen gestoken en goed geroken. Lekker is dat! Daar zitten die geurklieren en daarom zitten die haren daar, om de geur daarvan beter te verspreiden. Héérlijk vind ik dat, ik raak gewoon in trance van Bruno's voetjes, hahaha.
Ow Fitzgig :LOL: :LOL: heeft iemand je óóit wel eens verteld dat je een béétje raar bent ? :J:
Ken je het tv programma man bij hond ? hihi
Nou dat heeft nou nog nooit iemand tegen me gezegd zeg, hahaha. Kan me niks schelen, ik vind het lekker die geur. Ik heb ook gelezen dat veel dingen waarvan wij vinden dat ze stinken, gewoon aangeleerd gedrag is. Jaja, in feite vinden we zweet niet echt stinken maar hebben we geleerd dat het stinkt en daarom vinden we dat het stinkt, snappie? Is zelfs zo met poep. Ga maar googlen, hahaha.
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Cara's voetjes scheer ik uit, en sinds ik Cara's voetjes zo doe, doe ik die van Jamey ook met de tondeuse, veel makkelijker :P
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Wilm@

Ongelezen bericht door Wilm@ »

Tussen de zooltjes knip ik het weg want het is heel veel. Complete dotten haar groeien er. Ik haal het weg omdat hij dan beter zijn voetzooltjes kan gebruiken. Nee, het haar slijt daar helaas niet vanzelf weg.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Fizgig schreef: Nou dat heeft nou nog nooit iemand tegen me gezegd zeg, hahaha. Kan me niks schelen, ik vind het lekker die geur. Ik heb ook gelezen dat veel dingen waarvan wij vinden dat ze stinken, gewoon aangeleerd gedrag is. Jaja, in feite vinden we zweet niet echt stinken maar hebben we geleerd dat het stinkt en daarom vinden we dat het stinkt, snappie? Is zelfs zo met poep. Ga maar googlen, hahaha.

:hmmm: Want dat laatste ruikt bij de familie Fizgig naar bloemetjes?

:wink: Charlie heeft regelmatig tussenteenontsteking en dan gigantische meurpoten.
Niko heeft met twee jaar nog steeds niet ontdekt dat het mogelijk is niet over je voorpoten heen te zeiken.
Dus die ruikt ook minder fris :mann:
Fizgig
Zeer actief

Nee hoor, ik vind poep ook stinken. Maar als je dus op een onbewoond eiland was geboren zonder dat je mensen had om het je aan te leren, zou je poep waarschijnlijk lekker vinden ruiken. Kijk maar naar honden, die ruiken graag aan poep, je haalt er allerlei informatie over over de eigenaar. Maar het is dus zo dat wij geuren waarderen of niet waarderen omdat we dat geleerd hebben van de mensen om ons heen. Het zou natuurlijk sociaal gezien heel raar zijn als je poep lekker vind ruiken dus we leren onze kinderen dat heel jong aan.

Ik hoorde dat de Britten de geur van een natte hond de meest stinkende geur geven, zelfs erger dan zweetvoeten! Nou ja! Ik vind het juist lekker ruiken. Dus het is ook iets cultureels.

Dagmar, is die tussenteenonsteking echt niet te verhelpen? Mag ik vragen wat je al hebt geprobeerd? Helpt het dan om het haar weg te halen? Ik vraag het ook omdat ik Bruno's poten altijd goed in de gaten hou, ik lees vaker dat grotere honden teen/voetproblemen hebben en hij heeft al een teen gebroken natuurlijk. Is gelukkig goed genezen. Maar ik denk wel dat ik het meteen ruik als het luchtje verandert, dan kan ik niet meer genieten natuurlijk, hahaha.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Fizgig schreef: Dagmar, is die tussenteenonsteking echt niet te verhelpen? Mag ik vragen wat je al hebt geprobeerd? Helpt het dan om het haar weg te halen? Ik vraag het ook omdat ik Bruno's poten altijd goed in de gaten hou, ik lees vaker dat grotere honden teen/voetproblemen hebben en hij heeft al een teen gebroken natuurlijk. Is gelukkig goed genezen. Maar ik denk wel dat ik het meteen ruik als het luchtje verandert, dan kan ik niet meer genieten natuurlijk, hahaha.

:wink: Het is bij haar niets vreselijks als het goed in de gaten wordt gehouden.
Even weken met biotex/soda, goed het vuil weg wassen en afdrogen. Als ze het ook aan haar nagelaanzet heeft knip ik inderdaad het haar weg.
Lik surolan er tussen en ze kan er weer tegenaan.
:mann: Tegenwoordig gaat het prinsesje uitgebreid liggen voor haar manicure.

Ze zal er altijd wel wat last van blijven houden (allergieën), maar zo valt het goed te doen.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”