Ik persoonlijk denk dat je hier al een trainings/opvoedingsfout begaat. Zeker nu het al misgaat. Als jij het gedrag bij schapen niet tolereert, moet je het niet zo ontzettend moeilijk voor die hond maken. Dan moet je zeggen: ook die kat en die eenden worden niet meer nagejaagd, want hoe inconsequent is het gedrag: op die mag het wel maar op die niet. Je geeft ook aan dat jij als roedelleider zegt te bepalen (of willen bepalen in dit geval) of er gejaagd wordt. Nou dan moet je dat in alle situaties gaan bepalen, ongeacht of je het bij katten of eenden geen probleem vind en die wel of niet ontkomen. Het gaat om een gedrag van je hond, die zich blijkbaar uitbreid, zowel in diersoort als in ernst. Wil je het gedrag daadwerkelijk aanpakken, zul je duidelijk en consequent moeten zijn.chris'76 schreef: Ik zie het niet als tegen de hond ingaan alleen ik ben de roedelleider en ik bepaal wanneer er gejaagd mag worden. Eenden in het water jagen of erachteraan zwemmen is voor mij de grens en ik verwacht wel dat als ik zeg dat het genoeg is dat hij dan terugkomt, net zoals als honden met elkaar spelen en je roept dat ze dan moeten komen.
En tuurlijk leer je dat heel rustig met belonen. Vaak roepen en koekjes geven. maar dt kun je vaak onschuldig oefenen. Nu is het niet onschuldig oefenen en ik wil niet wachten tot het wel fout gaat. Na drie keer een melding wordt een hond volgends mij ingeslapen.
Dat is wat ik niet accepteer en waarom ik zo hard bezig ben om het te veranderen.
.
Vanuit dat standpunt zou je denk ik ook anders kunnen werken dan met een stroomband, maar met een alternatief (alternatief is afhankelijk waar de hond zeer ontvankelijk voor is)
Nog terug komen op de cattle dog die schapen heeft gedreven: daar is iets gigantisch fout gegaan en je hebt daar ontzettend veel begeleiding gemist. Mijn hond komt ook bij de schapen, maar heeft nog nooit, maar dan ook nooit de mogelijkheid gehad om andere schapen op te jagen en sterker nog, hij kijkt er niet eens meer naar, of na een nee negeert hij ze. Schapendrijven mag nooit jagen zijn, als zal het eerste oergevoel daar altijd van uit gaan!