Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Van plukken naar scheren
Moderator: moderatorteam
-
Safari
Van plukken naar scheren
Sinds Rakker bij mij woont gaat hij 2x per jaar naar de trimsalon om geplukt te worden. Na de laatste keer heeft zijn huid daar vreselijk op gereageerd en moest hij uiteindelijk 14 dagen aan de prednison.
Kan een reactie zijn geweest op de shampo maar ook op het plukken maar ik durf het niet zo goed aan om daarmee te gaan experimenteren. Nu heb ik er geen enkel probleem mee om hem te scheren. Ik besef heel goed dat ik daarmee uitsluit dat hij nog ooit geplukt zal kunnen worden. Ik show niet met hem en zolang er haar op zit vind ik het best.
Ondanks dat hij een plukvacht heeft verhaart hij als een gek. Nu vertelde de trimster mij net dat scheren kan maar dat hij dan blijft zitten met de losse haren die normaal eruit geplukt worden.
Mijn vraag is, gaat dat dan niet alleen op voor ruwhaarhonden die niet verharen?
Kan een reactie zijn geweest op de shampo maar ook op het plukken maar ik durf het niet zo goed aan om daarmee te gaan experimenteren. Nu heb ik er geen enkel probleem mee om hem te scheren. Ik besef heel goed dat ik daarmee uitsluit dat hij nog ooit geplukt zal kunnen worden. Ik show niet met hem en zolang er haar op zit vind ik het best.
Ondanks dat hij een plukvacht heeft verhaart hij als een gek. Nu vertelde de trimster mij net dat scheren kan maar dat hij dan blijft zitten met de losse haren die normaal eruit geplukt worden.
Mijn vraag is, gaat dat dan niet alleen op voor ruwhaarhonden die niet verharen?
- Terry
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Wetter
- Aantal honden: 1
Re: Van plukken naar scheren
Snap je vraag niet zo goed, zal wel een BLONT moment hebben en ben geen expert.
T-Boy had ook een plukvacht en die liet ik wel 2 keer per jaar scheren. De losse haren kwamen er met een borstel wel uit. Als hij 'avonds naast me lag nam ik met aaien ook heel wat mee.
T-Boy had ook een plukvacht en die liet ik wel 2 keer per jaar scheren. De losse haren kwamen er met een borstel wel uit. Als hij 'avonds naast me lag nam ik met aaien ook heel wat mee.
Groetjes, Terry
-
Safari
Het kan natuurlijk ook een blonde uitleg zijn.Terry schreef:Snap je vraag niet zo goed, zal wel een BLONT moment hebben en ben geen expert.
- Julisca
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Veel te dure kruising :-)
- Aantal honden: 1
Is een fikse borstelbeurt niet genoeg dan? Of is dan een blonde vraag? 
Groeten Julisca
trotse bezitter van Indy
trotse bezitter van Indy
-
Safari
Nee helaas dat is niet zo. Ik borstel wel wat ondervacht weg en een enkele harde haar en zeker als hij plukrijp is komen er meer harde haren mee maar zeker niet alles.Julisca schreef:Is een fikse borstelbeurt niet genoeg dan? Of is dan een blonde vraag?
- billyboy2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Uiteindelijk vallen de losse haren er wel uit ja.
Niet plukken kan er wel voor zorgen dat er ontstekinkjes komen in de haarzakjes. Dit hoeft niet, maar kan wel.
In 1 haarzakje zitten 3 haartjes. de oude die je plukt, de nieuwe vacht, en de daarop volgende vacht. Hoop dat ik het goed uitleg.
De oude vacht hoor je eruit te plukken om ruimte te geven voor de nieuwe vacht.
Kid heeft ook een pluk vacht, zij haart niet uit tenzij ik te lang wacht met plukken. Dan vallen ze er wel uit.
Edit: borstelen heeft inderdaad niet veel zin. Heb het bij Kid ook geprobeerd o.a. met de furminator maar er kwam voornamelijke nieuwe vacht mee. En de oude bleef hardnekkig zitten.
Niet plukken kan er wel voor zorgen dat er ontstekinkjes komen in de haarzakjes. Dit hoeft niet, maar kan wel.
In 1 haarzakje zitten 3 haartjes. de oude die je plukt, de nieuwe vacht, en de daarop volgende vacht. Hoop dat ik het goed uitleg.
De oude vacht hoor je eruit te plukken om ruimte te geven voor de nieuwe vacht.
Kid heeft ook een pluk vacht, zij haart niet uit tenzij ik te lang wacht met plukken. Dan vallen ze er wel uit.
Edit: borstelen heeft inderdaad niet veel zin. Heb het bij Kid ook geprobeerd o.a. met de furminator maar er kwam voornamelijke nieuwe vacht mee. En de oude bleef hardnekkig zitten.
- Xtine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer
Huidirritatie na plukken = geplukt wanneer de vacht nog niet trimrijp was en/of teveel haren tegelijkertijd uittrekken.
Wassen na een plukbeurt is uiteraard compleet "not done". Is om problemen vragen.
Wassen na een plukbeurt is uiteraard compleet "not done". Is om problemen vragen.
Handle every stressful situation like a dog.
If you can't eat it or play with it,
Just pee on it and walk away.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ook plukhonden verharen wel maar die kun je op dat moment in één keer door hun ruiperiode helpen door te plukken.
Waar je rekening mee moet houden is dat de vacht heel veel wolliger wordt als je gaat scheren. De vacht wordt dikker en boven en ondervacht gaan door elkaar heen groeien. Kan zijn dat je dat moet bijhouden met borstelen om klitten te voorkomen en ja, het verharen kan er wel meer van worden.
Waar je rekening mee moet houden is dat de vacht heel veel wolliger wordt als je gaat scheren. De vacht wordt dikker en boven en ondervacht gaan door elkaar heen groeien. Kan zijn dat je dat moet bijhouden met borstelen om klitten te voorkomen en ja, het verharen kan er wel meer van worden.
-
Lizzie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
dit dusXtine schreef:Huidirritatie na plukken = geplukt wanneer de vacht nog niet trimrijp was en/of teveel haren tegelijkertijd uittrekken.

-
Safari
Rakker kreeg de reactie in een periode waarop hij ineens op vanalles ging reageren.
Wassen gebeurt bij zijn trimster voor het plukken en niet erna en zijn vacht was absoluut plukrijk.
In ieder gaval ben ik er achter gekomen dat ik hem niet vermoord als ik over ga tot scheren. Klitten heeft hij sowieso al nooit en even een borstel eroverheen gebeurt ook regelmatig. Ruien deed hij ook al dus iets meer maakt ook niet uit. Heb net de tondeuze over hem heen gehaald en ben er ook achter gekomen dat zijn vacht niet netjes 1 kant opgroeit dus voorlopig geen foto's van hem
Wassen gebeurt bij zijn trimster voor het plukken en niet erna en zijn vacht was absoluut plukrijk.
In ieder gaval ben ik er achter gekomen dat ik hem niet vermoord als ik over ga tot scheren. Klitten heeft hij sowieso al nooit en even een borstel eroverheen gebeurt ook regelmatig. Ruien deed hij ook al dus iets meer maakt ook niet uit. Heb net de tondeuze over hem heen gehaald en ben er ook achter gekomen dat zijn vacht niet netjes 1 kant opgroeit dus voorlopig geen foto's van hem
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Op zich kan het geen kwaad om te gaan scheren.
Vacht word alleen zacht en verliest zijn kleur.
Gaat sneller klitten maar gezien je hondjes vacht nu zal dat weinig problemen geven omdat het niet al te lang is.
Gewoon doen als je dat wil.
Vacht word alleen zacht en verliest zijn kleur.
Gaat sneller klitten maar gezien je hondjes vacht nu zal dat weinig problemen geven omdat het niet al te lang is.
Gewoon doen als je dat wil.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- Xtine
- Zeer actief
Wassen voor plukken ook "not done"
De vacht zet zich dan terug vast en plukken gaat moeilijker.
-
Safari
Hij werd altijd gewassen bij het trimmen en dat leverde nooit problemen op. Nu hoeft het niet meerXtine schreef:Wassen voor plukken ook "not done"
- HillieS
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
Jamie heeft ook een plukvacht, en die wordt eerst geplukt, dan gewassen en dan nageplukt.
Maar voor het plukken al wassen is volgens mij niet zo goed.

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Na het plukken wassen heeft meer kans op problemen dan daarvoor.HillieS schreef:Jamie heeft ook een plukvacht, en die wordt eerst geplukt, dan gewassen en dan nageplukt.
Al snap ik niet waarom je voor gaat wassen en daarna alle schone haren eruitplukt.
Ik was zowiezo nooit plukhonden alleen al om gezeik met problemen te voorkomen.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- HillieS
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
OK, dat wist ik niet, ik laat het bij een trimster doen trouwens.bouvierpoedel schreef:Na het plukken wassen heeft meer kans op problemen dan daarvoor.HillieS schreef:Jamie heeft ook een plukvacht, en die wordt eerst geplukt, dan gewassen en dan nageplukt.
Al snap ik niet waarom je voor gaat wassen en daarna alle schone haren eruitplukt.
Jamie was de eerste keer geschoren op zijn buikje (rond zn penis) en had daar vreselijk last van, krabben en een rode buik.
Nu scheert ze daar nog wel wat maar op een langere stand.
En nee, eerst wassen en dan plukken is ook weer zonde van het wassen

- Xtine
- Zeer actief
Inderdaad, volledig akkoord.bouvierpoedel schreef:Na het plukken wassen heeft meer kans op problemen dan daarvoor.HillieS schreef:Jamie heeft ook een plukvacht, en die wordt eerst geplukt, dan gewassen en dan nageplukt.