Ik heb Bruno weer zelf geplukt. Ik zou het bij de trimmer laten doen maar bij rondbellen bleek dat er een wachttijd was, en ik was al wat laat. Bovendien zaten ze niet zo te springen om een hond als Bruno, had ik het gevoel. Ze doen ook niet allemaal aan plukken. Maar ik merkte ook dat het plukken véél makkelijker ging dan de eerste keer. De eerste keer was hij nog nooit geplukt, met drie jaar oud en hij was een keer kaalgeschoren. Ik denk dat er meerdere dode haren in het haarzakje zaten ofzo want ik deed echt een uur of een stukje van 10 bij 10 centimeter. En deze keer heb ik hem helemaal geplukt in drie avonden. Zonder pijn aan handen en polsen, ik hoefde veel minder hard te trekken aan het haar. En hij is veel mooier ook, zachter en de vacht is helemaal gelijk van lengte en kleur. Was vorige keer niet zo.
Ik pluk met een trimmesje, maar dat schijnt ook verkeerd te kunnen gaan, dat je teveel afhaalt ermee. Je pakt de haren vast met het mesje, je snijdt er dus niet mee, de naam is een beetje verwarrend. Het is even wennen aan de techniek, je houdt het mesje 90 graden op de huid en pakt met je duim de haren vast en trekt ze eruit. Voorzichtig dat je niet over de huid schraapt ermee en niet te snel gaan. Het is dus eigenlijk alleen een hulpmiddel om het vlak waarmee je de haren uittrekt te vergroten. Theoretisch zou je ook een (bot) tafelmes kunnen gebruiken. Ik heb trouwens ook naar filmpjes op you tube gekeken om de kunst af te kijken. Het is erg simpel.
De gevoeligere plekken doe ik met mijn handen. De buik ook, als je de huid maar goed strak houdt en met de richting mee trekt, hoeft dat niet gevoelig te zijn. Maak de hoek die de haren met de huid maakt, kleiner als je op gevoelige plekken komt. En hou dan de huid iets strakker. Dat is wel belangrijk, altijd met één hand de huid goed strak trekken, dan is het minder oncomfortabel. Dan schudden ze ook niet zo heen en weer. Maar goed, je kunt die plekken ook scheren, dat is bij kleinere hondjes waarschijnlijk makkelijker.
Het doet ze geen pijn maar ik probeer een beetje rustig aan te doen, zodat meneer geen antipathie ontwikkelt. Ik heb het deze keer grotendeels gedaan terwijl hij sliep, dat kan gewoon als je het rustig doet. En als ie begint te morren, koekje erin. Moet ie niet om de 5 seconden gaan zeuren natuurlijk, maar zo af en toe mag ie een koekje omdat hij toch stil moet blijven liggen. Bij Bruno kan ik heel goed de hele onderkant doen, want hij ligt het liefst op zijn rug te slapen.
Ik knip rondom zijn lippen want die zijn heel dik en zacht en als ik daar aan het haar trek, komt zijn hele lip mee. En tussen de tenen en rondom zijn anus. Bij kleine hondjes misschien niet nodig maar Bruno heeft er een soort bloem van haar rondom, en die gaat ik niet wegplukken natuurlijk, au! En rondom zijn edele delen natuurlijk knip ik heel voorzichtig het haar weg. Dan pak ik de haartjes eerst vast en knip dan onder mijn hand/vingers door. Zo knip je iig niet zo snel in de huid.
Bij ruwharige honden zitten er drie haren in het haarzakje, eentje die eruit kan, eentje voor de huidige en eentje voor de volgende vacht. Die laatste twee zijn vrij klein als je gaat plukken, maar haal dus niet alles tot op de huid helemaal weg. Het groeit wel weer terug als dat wel gebeurt hoor. Maar dat is iig de wetenschap erachter, haha. Bruno heeft nu een vacht alsof ie een kortharige hond is, hij is niet zo kaal als een Peruaan dus.
Zo genoeg tips? O en hier kun je vingerdopjes bestellen:
http://www.k9shop.nl/professioneel-trim ... oppen.html