Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Had 'm nog van onze vorige honden. dat waren schapendoezen, die hebben toch een iets andere vacht.
De fokker zei dat ik beter zo'n metalen ding kon gebruiken. Lijkt me toch beetje eng, ivm met krassen
op haar huid ofzo?? Ze vindt het heerlijk, deze borstel over der heen
Maar die met die houten pennen ziet er ook wel goed uit. zag dat ze 'm ook in het roze hebben,
kan ik m'n dochtertje ook blij maken. Ze mag Hazel soms ook even borstelen.
Ik kam Hazel altijd eerst uit met een grove kam en borstel daarna.
Ach, als suikerspinnetje is ze ook lief
hmm morgen dat eens proberen, misschien helpt dat wel tegen pluizen
Nu gaan Hazel en ik lekker ons bedje in. Haasje is helemaal moe. Nu haar knietjes door de DA zijn goedgekeurd,
zijn we met een trainingsprogramma bezig. Week 1 is: 6 keer per dag 5 minuten stevig doorwandelen.
Vandaag is de 2de dag.
1ste 2 keer stond ze nog vrolijk klaar, 3de keer al minder, 4de keer rende ze de bench in, 5de keer deed ze alsof
ze met m'n man aan het kroelen was (wil ze nooit) en net ging ze heel demonstratief op haar rug liggen,
toen ik met de riem aankwam.
Nu ligt ze in m'n armen te slapen, met haar hoofdje in m'n nek. Af en toe een lebber in m'n oor
Ik ben net bij de mason pearson borstel terechtgekomen omdat ik jaren geleden op een havaneesforum las dat die veel gebruikt werd met succes (en laatst werd hij op facebook ook geadviseerd voor leeuwhondjes). Ik gebruik hem nu nog altijd, ik kam ook altijd na met een kam (nooit eerst met een kam). Tegen het pluizen tijdens het borstelen/kammen spray ik met water. Sommige dagen hebben ze dat met alles wat ik gebruik: kam, borstel, pinnenborstel (heb ik ook eens een tijd gebruikt van Maxipin en Chris Christensen),...ook al word dan beweerd dat bv de kam anti-statisch is.
Maar die borstel is dus zeker niet verkeerd voor havanezen
Ik gebruik van alles; harkje, gewone haarborstel met pinnen, kam, harde borstel en pinnenborstel.Het is weer tekentijd en dan wordt er veel gekrabd, met als gevolg dat ik elke dag vilten weg moet halen en dat vinden we beiden niet leuk.
esenhazel schreef:Sinds paar dagen dus het borstelen en kammen opgedraaid. Ze lijkt nu idd
niet meer op een suikerspin na haar kam-beurt
Hier was ze dus net gekamt
Mooi hondje
Gisteren had ik clubmatch gehoorzaamheid met de honden, met Wolfke was het dan ook meteen examen van de A klas. Hij deed alles heel goed en toen moesten we af in beweging doen, doet hij altijd perfect. Maar nu schrok hij van een pet die op een kegel hong en wilde niet meer gaan liggen, ze moeten liggen dus hadden we herkansing voor de helft van de punten, toen deed hij het gelukkig wel, al was hij nog altijd bang van die kegel (pet was ondertussen weg). Door dit lieten we de 1ste plaats vallen voor een 4de plaats, maar toch nog netjes 4de van 22 honden, hij had 89/100. Hij mag nu naar de B klas en de nieuwe oefening daar is plaats zenden, omdat ik graag de oefening al wat heb aangeleerd voordat we daar starten, meteen maar mee begonnen, filmpje van vandaag:
Ik had er niet bij stilgestaan dat die bloemblaadjes van de magnolia een beetje afleiden, maar Wolfke ging netjes op de geur af naar zijn leiband, dat mag wel iets sneller maar zolang hij zijn neus gebruikt ben ik al heel blij (in de verre toekomst valt de leiband weg en moeten ze hun eigen geur terugzoeken, soms zonder hulpmiddel zoals kegels). De afwerking is er nog niet helemaal, maar dat hoeft ook niet, hij is nu pas 7 maand en doet het heel goed vind ik Dit was de eerste keer met zitvoor en voet en wachten, ik had hem voordien alleen nog maar aangeleerd dat naar de leiband rennen leuk is, hij pikt alles heel snel op.
Ik ben een tijd ziek geweest, en nog steeds is mijn energiepeil niet in orde. Haar vacht zat daardoor vol klitten, die ik er in mijn onervarenheid niet uit kreeg.
Ik heb het er wel moeilijk mee gehad om de beslissing te nemen om ze kort te laten knippen, maar het was echt nodig.
Ik ga liever een uurke langer wandelen met haar dan dat ik haar moet borstelen, dus voorlopig is ze kort.
Maar het is en blijft onze allerliefste Tika van de hele wereld. Kort of lang haar, het is een superbeestje!
ElleBelle schreef:ja, ik weet het, maar het was nodig.
Ik ben een tijd ziek geweest, en nog steeds is mijn energiepeil niet in orde. Haar vacht zat daardoor vol klitten, die ik er in mijn onervarenheid niet uit kreeg.
Ik heb het er wel moeilijk mee gehad om de beslissing te nemen om ze kort te laten knippen, maar het was echt nodig.
Ik ga liever een uurke langer wandelen met haar dan dat ik haar moet borstelen, dus voorlopig is ze kort.
Maar het is en blijft onze allerliefste Tika van de hele wereld. Kort of lang haar, het is een superbeestje!
Daar heb je uiteraard ook helemaal gelijk in hoor.
Hoe gaat het intussentijd met het alleen laten ?
Handle every stressful situation like a dog. If you can't eat it or play with it, Just pee on it and walk away.
Meestal veranderen de hondjes zelf toch wel in de positieve zin na een scheer/knipbeurt, dat zegt ook wel wat over wat zo'n vacht doet met zo'n hondje. Ik heb bij zowel Lotje als Kai die verandering gezien, bij Lotje was de verandering extreem, maar zij ging dan ook van vacht tot op de grond tot heel kort. Er kwam van gedrag een heel ander hondje onderuit.
die verandering is niet altijd positief. Hier dus een die helemaal gek werd dat hij al zijn haar kwijt was. Hij is er nu aan gewend maar het was net of hij zijn zekerheid kwijt was alsof hij zelf vond dat hij kwetsbaarder was zonder dan met haar.
Nu was het bij hem ook extreem kort. we zijn nu een maand verder en het ziet er al iets beter uit.
blacky schreef:die verandering is niet altijd positief. Hier dus een die helemaal gek werd dat hij al zijn haar kwijt was. Hij is er nu aan gewend maar het was net of hij zijn zekerheid kwijt was alsof hij zelf vond dat hij kwetsbaarder was zonder dan met haar.
Nu was het bij hem ook extreem kort. we zijn nu een maand verder en het ziet er al iets beter uit.
Zoiets als Wolfke dan na het scheren misschien, telkens weer doet hij erg vreemd, momenteel nu ook weer. Hij gaat ergens zitten en begint te janken, alsof hij niet meer kan lopen. Hij loopt ook erg vreemd alsof zijn achterwerk hem achtervolgd. En soms verstopt hij zich achter een kast, hij is een compleet ander hondje. Dat duurt een week meestal, is best vreemd.
ElleBelle schreef:ja, ik weet het, maar het was nodig.
Jammer maar begrijpelijk.
Het klitvrij houden vind ik op zich nog wel meevallen (2x per week 15min. max. per hond) maar wat ze allemaal aan vuil, takjes enz. meenemen vind ik nog wel eens lastig daar heb ik vaak meer werk van dan het normale onderhoud.
Marjoleine schreef:Ik zal maar uit de kast komen: Fien heeft een beschadigde vacht en gaat daarom binnenkort op 5-7 centimeter.
Zal even wennen zijn
Misschien rare vraag, maar wat moet ik me voorstellen bij een beschadigde vacht
Ik merk wel, dat een schone vacht een stuk gemakkelijker klitvrij te houden is. Haas gaat normaal
om de 2 / 3 weken in bad. Omdat ze nu niet in de viezigheid komt (mag alleen aan de lijn lopen) is het nu
al wat langer geleden, maar begin nu wel te merken dat ze vlugger klit.
Vandaag is ze in de weer geweest met een homp geitenvlees, waar
ik net nog stukjes van in haar vacht terug vond dus morgen maar eens richting badkamer
voor een goede was beurt
Marjoleine schreef:Ik zal maar uit de kast komen: Fien heeft een beschadigde vacht en gaat daarom binnenkort op 5-7 centimeter.
Zal even wennen zijn
Misschien rare vraag, maar wat moet ik me voorstellen bij een beschadigde vacht
Ze is een aantal malen vast komen zitten met de vacht en heeft ook een keer een soort teer erin gehad, waardoor er delen kort moesten.
Om dat weer in het gareel te krijgen gaat nu alles op één lengte.
Wij zitten er wel over te denken om naar die wandeling te gaan, maar dan moet ik eerst nog wel even lid worden zag ik. Kan iemand misschien iets vertellen over eerdere wandelingen, het lijkt mij vooral leuk om onze Maus te zien tussen al die andere havanezers en nou eens goed te kunnen zien of ze nou echt zo klein is of niet.
Ingrid013 schreef:Wij zitten er wel over te denken om naar die wandeling te gaan, maar dan moet ik eerst nog wel even lid worden zag ik. Kan iemand misschien iets vertellen over eerdere wandelingen, het lijkt mij vooral leuk om onze Maus te zien tussen al die andere havanezers en nou eens goed te kunnen zien of ze nou echt zo klein is of niet.
Ook als niet-lid mag je mee wandelen alleen krijg je geen bon voor gratis koffie en gebak.
Ik vind dat geklit soms ook sneu omdat het verwijderen altijd pijnlijk is, en heel af en toe overweeg ik ook om Sancho maar kort te knippen. Na het wassen is hij ook altijd helemaal dol maar ik vermoed dat het dan komt doordat hij nat is.
Marjoleine schreef:Mijn hava vindt kleine hondjes stom