Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe gebruiken jullie een 1.80 lijn?

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Aantal honden: 2

Hoe gebruiken jullie een 1.80 lijn?

Ongelezen bericht door Leonie. »

Mensen zeggen wel eens dat er geen domme vragen bestaan, ik ga toch een poging wagen.

Ik loop met mijn Markiesje altijd met een 1.20 lijn. Hij heeft dan erg weinig ruimte en bij een wandeling waar hij lekker mag snuffelen en we geen haast hebben vind ik dat best hinderlijk (hij waarschijnlijk ook). Hij trekt dan ook regelmatig, wat hij tijdens het gewone 'doorlopen' eigenlijk niet doet.

Nu had ik nog een 1.80 lijn liggen en daar hebben we net een stukje mee gelopen. Wat een verademing :cheer: Hij trok nu helemaal niet, gewoonweg omdat hij genoeg ruimte had om een beetje vooruit of opzij te lopen. Ik hoefde ook niet mee naar het bosje waar hij tegenaan wilde plassen, kon zelf gewoon midden op de stoep blijven lopen, hij had lekker de ruimte.

Maar nu het probleem. Ik ben met die 1.80 lijn de hele tijd aan het zorgen dat hij niet over het lijntje stapt zodat die om zijn pootje heen komt te zitten. Dus wanneer de hond dichtbij loopt moet ik op tijd een lus maken zodat ik de lijn 'dubbel' vast heb. Als hij dan een plantje gaat besnuffelen moet ik die lus weer loslaten etc. Daar is natuurlijk de flexilijn voor uitgevonden, maar die vind ik minder prettig en hij past niet in mijn broekzak als de hond even los mag. Ik weet dat veel mensen met een 1.80 lijn lopen, dus: hoe doen jullie dat? Sleept de lijn dan niet over de grond? Is er een truc die ik over het hoofd zie? :denken:
~Suzanne~
Zeer actief

Re: Hoe gebruiken jullie een 1.80 lijn?

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik heb (door puur toeval de eerste keer) mijn honden aangeleerd dat ze "dat zelf moeten oplossen" ;-)
Merlijn beheerst dat feilloos, weet welk pootje hij wanneer moet optillen om het weer goed te krijgen. Ik laat de lijn eerst even kort tegen hem aankomen, zodat hij voelt hoe hij zit. Daarmee trek ik de lijn dus even strak en hij lost het inderdaad dan op door in de goede volgorde de juiste pootjes op te tillen ;-)

Tristan doet dat iets minder goed maar ook hij snapt dat..

Komt dus vanzelf, blijven oefenen... ;-)

Suzanne
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

.
ik heb een Flex lijn van 3 meter !

en dat werkt prima, je rolt het op ( automatisch ) of je geeft ze de ruimte , het gaat met een mechaniekje in het handsvat

zal ik je aanraden, en ik heb allerlei afstanden , voor de winkels kort , en voor het bos helemaal uit .
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Als ze zich er in kunnen draaien, kunnen ze zich er 90% van de tijd ook zelf weer uitdraaien.
Lay doet het ook wel hoor, als ik er geen aandacht aan schenk is ze er ineens wonderbaarlijk genoeg ook weer uit.
Afbeelding
labje
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door labje »

Jion schreef:Ik hou dan de lus in de ene hand en de lijn in de andere hand, zodat ik daarmee een beetje kan spelen.
Zo doen wij het ook :wink:
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Ik gebruik mijn andere hand veel. Daar houd ik de lijnen in lange lussen vast.
Afbeelding
Sucha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Artésien Normand en Dalmatische Hond

Ongelezen bericht door Sucha »

zelf laten oplossen, ik zeg "let op je poot" en dan tillen ze als vanzelf de juiste poot op en stappen ze terug. Kost even training maar ze snappen het zelf vrij snel. Ik houd niet van aangeleerde hulpeloosheid ;)
Afbeelding
in herinnering mijn lieve Storm
Leonie.
Zeer actief

Kruimel53 schreef:Hier hebben ze tuigen, met ring op de rug, dan stappen ze minder snel over de lijn.
Goed idee, ga ik ook eens proberen, heb nog wel een tuigje liggen.
Kruimel53 schreef:Ik heb trouwens 3-meterlijnen, vind ik veel handiger.
Wow, met 2 honden?
~Suzanne~ schreef:Ik heb (door puur toeval de eerste keer) mijn honden aangeleerd dat ze "dat zelf moeten oplossen" ;-)
Oh ja dat is ook een goede, dat doet de docent op onze hondenschool ook. Zal wel even wennen zijn voor die van mij.
Jion schreef:Ik hou dan de lus in de ene hand en de lijn in de andere hand, zodat ik daarmee een beetje kan spelen.
Dan zou je zelfs een nog langere lijn kunnen hebben, ook wel handig. Alleen heb je dan geen hand meer vrij.
Leonie.
Zeer actief

Sucha schreef:zelf laten oplossen, ik zeg "let op je poot" en dan tillen ze als vanzelf de juiste poot op en stappen ze terug. Kost even training maar ze snappen het zelf vrij snel. Ik houd niet van aangeleerde hulpeloosheid ;)
Haha mijn hondje is echt zo'n hulpeloos geval. Doet ie een puzzel (die hij al 10 keer heeft gedaan, maar ineens niet meer snapt) en dan gaat ie zitten en mij aankijken van :boos:
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Leonie. schreef:
Sucha schreef:zelf laten oplossen, ik zeg "let op je poot" en dan tillen ze als vanzelf de juiste poot op en stappen ze terug. Kost even training maar ze snappen het zelf vrij snel. Ik houd niet van aangeleerde hulpeloosheid ;)
Haha mijn hondje is echt zo'n hulpeloos geval. Doet ie een puzzel (die hij al 10 keer heeft gedaan, maar ineens niet meer snapt) en dan gaat ie zitten en mij aankijken van :boos:
En met de riem weet hij hele goed dat je hem wel red
Afbeelding
Leonie.
Zeer actief

Ja, dat is wel handig, dat moet ik straks ook gaan proberen, elke hond aan een kant. Ik doe toch wel minstens twee keer per dag een wandeling(etje) aan de lijn. Gelukkig kan ik nu nog even door oefenen met 1 hond.

Ik ga morgen of straks nog even zeker lopen met slappe lijn en kijken of hij daar zelf uit komt (hij is nog niet gewend dat ik hem 'red', omdat ik voorkom dat hij in de problemen komt, maar het zal voor hem toch wel even wennen zijn denk ik). Als het op den duur niet gaat wennen ga ik het tuigje proberen.

Dank voor de tips!
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

Leonie. schreef:Ja, dat is wel handig, dat moet ik straks ook gaan proberen, elke hond aan een kant. Ik doe toch wel minstens twee keer per dag een wandeling(etje) aan de lijn. Gelukkig kan ik nu nog even door oefenen met 1 hond.

Ik ga morgen of straks nog even zeker lopen met slappe lijn en kijken of hij daar zelf uit komt (hij is nog niet gewend dat ik hem 'red', omdat ik voorkom dat hij in de problemen komt, maar het zal voor hem toch wel even wennen zijn denk ik). Als het op den duur niet gaat wennen ga ik het tuigje proberen.

Dank voor de tips!

zo'n flex staat altijd strak , omdat je een rol hebt , die zich altijd opwindt , maar je moet het wel even door hebben in het begin

ik leerde trouwens mijn hond altijd " pootje " en dan tilde hij zijn pootje op, zit ik nu te bedenken . :D
Leonie.
Zeer actief

Pakdebal schreef:zo'n flex staat altijd strak , omdat je een rol hebt , die zich altijd opwindt , maar je moet het wel even door hebben in het begin
Zoals ik in de OP al zei vind ik de flex niet zo prettig, heb er wel een tijdje mee gelopen.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

labje schreef:
Zo doen wij het ook :wink:
Ik ook en het gaat meestentijds goed. Ik heb ook nog een lijn van 5 meter (nog niet met Lotje, is ze nog net te klein voor) en dat gaat ook goed. Handigheid komt vanzelf.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik heb vandaag eens goed opgelet hoe ik het doe want dat wist ik helemaal niet :?

mijn hond loopt links van me en als ze naast me moet lopen heb ik de lijn in lussen in mijn linkerhand, krijgt ze meer vrijheid gaat het handvat in mijn rechterhand en slipt de lijn als het ware door mijn linkerhand.
als ze aan het eind van de lijn loopt heb ik het handvat -afhankelijk van waar ze snuffelt- soms links en soms rechts vast, moet ze dan weer naast pak ik de lijn rechts en slip ik hem door mijn linkerhand tot ik haar, met links dus, kort bij haar tuig heb.

ik moet wel lachen om dit lange verhaal voor iets dat de hele wandeling door volkomen automatisch en zonder enig nadenken gaat :mrgreen:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Leonie.
Zeer actief

Ja, het is lastig omschrijven, maar ik zie het voor me ;)

Heb vanmorgen in het park een stukje met lijn gelopen. Hond merkte amper als de lijn tussen zijn achterpoten terecht kwam. Af en toe vond hij het irritant en draaide hij een heel rondje om te zien wat er nou toch aan de hand was. Moest me ook inhouden om niet gewoon steeds de lijn aan hem aan te passen, maar ik blijf het toch nog even proberen.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”