Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

petitie dierenbescherming tegen afschot van wilde katten

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

S@ndr@
Zeer actief

Re: petitie dierenbescherming tegen afschot van wilde katten

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik heb ze prima op een rij, gewas bescherming of weet ik t veel er worden gewoon hazen geschoten, en meegenomen om op te eten :wink: dat dan weer wel.
Ik heb er trouwens niet bij gezegd dat ze nu, op dit moment lopen te knallen die tijd zit er straks aan te komen
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

iones schreef:Maar wat stel jij voor? Jij hebt de petitie getekend
Ik heb helemaal niks, en ben aan jou geen enkele verantwoording schuldig.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Jaap* schreef:
Dat vraag ik ook niet.

Maar ik dacht dat jij vast wel getekend had. Ik kan me niet voorstellen dat jij voorstander bent van het afschieten van katten. Vooral niet omdat ze in jouw ogen niets fout kunnen doen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

iones schreef:
Jaap* schreef:
Dat vraag ik ook niet.

Maar ik dacht dat jij vast wel getekend had. Ik kan me niet voorstellen dat jij voorstander bent van het afschieten van katten. Vooral niet omdat ze in jouw ogen niets fout kunnen doen.
Jij kunt wel meer denken, maar daar heb ik niks mee te maken.
Aan opgesloten katten heb je niet zoveel als je ze hebt als muizenbestrijder. En als je geen gif in het ecosysteem wilt brengen vind ik katten een uitstekende oplossing. Aan ongebreidelde voortplating van katten moet je iets doen.
En verder geef ik aan dat het wel een beetje meevalt met al die schrikbarende verhalen over katten die verantwoordelijk zouden zijn voor alles wat er mis is.
Ik heb al eens eerder aangegeven dat ik geen katten zou hebben als ze niet los kunnen. Momenteel hebben we geen kat, en liften we mee op de muizenvretende boerenkatten uit de buurt. Maar als het de spuigaten weer uit gaat lopen komt er zo weer een kat.
Het tilt hier overigens, met of zonder kat, elk jaar op van de succesvolle vogelnesten en overwinterende egels.
Je moet de zaken eens genuanceerd willen zien, op basis van feiten in plaats van onderbuikgevoelens. En begrijpen dat het uitmaakt waar je woont.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
iones
Zeer actief

Jaap* schreef:[Het tilt hier overigens, met of zonder kat, elk jaar op van de succesvolle vogelnesten en overwinterende egels.
Je moet de zaken eens genuanceerd willen zien, op basis van feiten in plaats van onderbuikgevoelens. En begrijpen dat het uitmaakt waar je woont.
Als je gelezen had wat ik schreef, had je gezien dat ik wel degelijk dingen genuanceerd zie. En dan had je geweten dat ik verschil maak waar je woont, en waar ik het pijnpunt had gelegd.

Dus hoezo onderbuikgevoelens?

Feit is dat jagers op katten schieten. Al dan niet ongenuanceerd, maar ik geloof niet dat een kat het verschil voelt als hij de kogel krijgt.

Feit is ook dat daar iemands kat tussen kan zitten omdat je dat aan de buitenkant niet kunt zien.

Feit is ook dat er veel katten rondlopen, te veel. Dus ook in buitengebied, waar dit probleem zich voordoet (want in de bebouwde kom mag men niet schieten, het gebeurt in buitengebied). De oorzaak weten we.

De oorzaak wordt tevens een beetje in stand gehouden: boeren gaan natuurlijk geen katten laten helpen, als deze toch weer omgelegd worden door een jager. Of door het verkeer.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

***puppy*** schreef:Katten zijn toch huisdieren? Lekker in een beschermde huiselijke omgeving laten ipv 's ochtends naar buiten laten en niet op letten terwijl ze wegen oversteken (daarbij ongelukken veroorzaken), de natuur beschadigen etc.
Ik snap sowieso niet dat de mensen hun lieve poes onbeheerd laten lopen, met al die ellende, kattenhaters en ander gevaar.
Ik zie het al voor me dat je kinderen overstuur binnen komen omdat ze net hun poekie aangereden hebben zien worden.

ik heb veel katten buiten gezien, die " dan maar " onder de auto zaten, bij gebrek aan een heerlijk mandje bij de kachel , in de winter . :ugh:

zijn ook huiskatten daar bij, die om 23.00 uur 's avonds pas binnen mogen , of geroepen worden

schandalig !..
iones
Zeer actief

Pakdebal schreef:[

ik heb veel katten buiten gezien, die " dan maar " onder de auto zaten, bij gebrek aan een heerlijk mandje bij de kachel , in de winter . :ugh:

zijn ook huiskatten daar bij, die om 23.00 uur 's avonds pas binnen mogen , of geroepen worden

schandalig !..
Het probleem is gewoon dat niet iedereen die dieren heeft, ook van dieren houdt. Maar het draait er hoe dan ook altijd op uit dat het dier de dupe is.
S@ndr@
Zeer actief

Pakdebal schreef:
***puppy*** schreef:Katten zijn toch huisdieren? Lekker in een beschermde huiselijke omgeving laten ipv 's ochtends naar buiten laten en niet op letten terwijl ze wegen oversteken (daarbij ongelukken veroorzaken), de natuur beschadigen etc.
Ik snap sowieso niet dat de mensen hun lieve poes onbeheerd laten lopen, met al die ellende, kattenhaters en ander gevaar.
Ik zie het al voor me dat je kinderen overstuur binnen komen omdat ze net hun poekie aangereden hebben zien worden.

schandalig !..
ja zeg, de mijne worden s nachts t huis uit gezet- of eigenlijk ze breken de tent af om maar naar buiten te mogen, kat is een dier die bij voorkeur in de nacht actief is - tenminste zo is t hier altijd geweest- ik heb misschien wel hele vreemde katten
Pakdebal

S@ndr@ schreef:
Pakdebal schreef: ik heb veel katten buiten gezien, die " dan maar " onder de auto zaten, bij gebrek aan een heerlijk mandje bij de kachel , in de winter . :ugh:

schandalig !..
ja zeg, de mijne worden s nachts t huis uit gezet- of eigenlijk ze breken de tent af om maar naar buiten te mogen, kat is een dier die bij voorkeur in de nacht actief is - tenminste zo is t hier altijd geweest- ik heb misschien wel hele vreemde katten

als je door mijn buurt loopt zie je dat , en de eigenaren zitten lekker voor de tv .

zwerfkatten ?. die hebben geen warm huisje en dan is het nog zieliger om ze zo te zien zitten :cry:
S@ndr@
Zeer actief

een zwerf kat die zoekt wel een plekje hoor( die zijn echt niet dom, weten precies waar ze warm en droog kunnen zitten) , de katten die meestal binnen zijn - die gaan onder een auto zitten wachten :U: tot de deur weer open gaat
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Pakdebal schreef:
S@ndr@ schreef:
Pakdebal schreef: ik heb veel katten buiten gezien, die " dan maar " onder de auto zaten, bij gebrek aan een heerlijk mandje bij de kachel , in de winter . :ugh:

schandalig !..

als je door mijn buurt loopt zie je dat , en de eigenaren zitten lekker voor de tv .

zwerfkatten ?. die hebben geen warm huisje en dan is het nog zieliger om ze zo te zien zitten :cry:
Katten zijn nachtdieren, logisch dat je die veelal 's nachts buiten ziet :19: .

Maar zelfs overdag zie ik geen eigenaren hun kat uitlaten, ook dan zitten die thuis (voor de tv of achter de stofzuiger of achter de geraniums) of op het werk.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Pakdebal

Jion schreef:Er bestaat ook nog zoiets als een kattenluikje hoor Pak. Dan kunnen de katten gewoon naar binnen als ze dat blieven.

niet bij een flat, een portiekwoning , enz
Laatst gewijzigd door Pakdebal op 30 sep 2013 20:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Pakdebal

Liesbeth schreef:Katten zijn nachtdieren, logisch dat je die veelal 's nachts buiten ziet :19: .
veel katten hebben hun ritme aangepast aan de mensen, en slapen heel de nacht door
Daantje_
Zeer actief
Mijn ras(sen): Catalaanse herdershond

Ongelezen bericht door Daantje_ »

Jion schreef:Onze kat is 's avonds het meest actief. 's Nachts ligt hij bij ons op bed te maffen, liefst onder de dekens. 's Morgens en 's middags ligt hij -als het mooi weer is- het liefst buiten in de zon te maffen. Bij slecht weer slaapt hij liever binnen.

Hoe dan ook; meestal slaapt hij. :mrgreen:
Dat was bij mijn kat vroeger ook zo ja! 's Avonds naar buiten en dan midden in de nacht (voor mijn gevoel hè, ik was nog jong) tikte ze op mijn dakraam, want dan kwam ze bij mij in bed liggen :I:
Afbeelding
iones
Zeer actief

Huiskat bedreigt biodiversiteit in de tuin

BRUSSEL
,
9 augustus 2012
(
IPS
) —

Huiskatten doden tot 2,1 vogels en kleine zoogdieren per week en vormen een belangrijke bedreiging voor het leven in de tuin. Dat blijkt uit een onderzoek met halscamera's bij zestig katten door de Universiteit van Georgia.

Ecoloog Kerrie Anne Loyd kwam op het idee om de bekende Crittercam van National Geographic voor een keer niet op wilde dieren, maar op huisdieren toe te passen. Zo onstond de "Kittycam", een kleine camera die rond de nek van de kat gehangen wordt, en de 24 uur lang haar doen en laten registreert.

De camera werd een week lang gedragen door zestig proefkatten. De resultaten verrasten de onderzoekers: amper 44 procent van de bestudeerde dieren bleek prooien te achtervolgen, besluipen of te doden. Maar de dieren die dat wel deden, bleken aanzienlijke schade toe te brengen.

De katten doden gemiddeld elke 17 uur die ze buiten doorbrengen een prooi, zoals vogels, hagedissen, kikkers of eekhoorns. Gemiddeld dood een kat op die manier 2,1 dieren per week. Opvallend is dat de kat in amper een kwart van de gevallen de prooi mee naar huis neemt, waardoor de eigenaars het aantal prooien onderschatten.

Vogelbescherming

De Amerikaanse vogelbescherming noemt de resultaten zorgwekkend. In een persbericht waarschuwen de American Bird Conservancy en The Wildlife Society dat het aantal prooien van katten vrijwel zeker boven de oude schattingen uitkomt.

"Als we deze resultaten extrapoleren voor het hele land en verwilderde katten meerekenen, dan schatten we dat ze meer dan 4 miljard dieren per jaar doden, waaronder minstens 500 miljoen vogels", zegt Dr. George Fenwick, voorzitter van de American Bird Conservancy. "Roofgedrag van katten is er een van de oorzaken van dat een op drie vogelsoorten in de VS achteruitgaat."

Verwilderde katten vormen een extra probleem. Het zijn afstammelingen van de huiskat die niet langer gevoed worden door een baasje, en dus zelf zoeken moeten naar eten. Uit een eerdere studie door de Universiteit van Nebraska blijkt dat ze wereldwijd verantwoordelijk zijn voor het uitsterven van 33 vogelsoorten.

http://www.ipsnews.be/artikel/huiskat-b ... it-de-tuin
S@ndr@
Zeer actief

Liesbeth schreef:
Pakdebal schreef:
S@ndr@ schreef:

schandalig !..

Katten zijn nachtdieren, logisch dat je die veelal 's nachts buiten ziet :19: .

Maar zelfs overdag zie ik geen eigenaren hun kat uitlaten, ook dan zitten die thuis (voor de tv of achter de stofzuiger of achter de geraniums) of op het werk.
mwah bij mij lopen de katten vaak mee als ik Gil uitlaat, dus strikt gezien doe ik t wel hond en katten uitlaten
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Vind dat wel een hele rare conclusie , verantwoordelijk voor het uitsterven van 33 vogelsoorten.
Hebben ze ook uitgezocht hoe het kwam dat ze dan zo makkelijk te pakken/doden waren door katten.?

Kan er eigenlijk nog niet zo mee zitten dat er af en toe een paar katten afgeknalt worden.Gebeurt met meer dieren met natuurbeheer en overpopulatie .
In de OP schreeuwen we erom dat het mag gebeuren.
Waarom dat in ene voor een kat zieliger of inhumaner is snap ik ook niet, trouwens alleen het woord al.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
S@ndr@
Zeer actief

denk dat er ook nogal wat weidevogels worden geplet onder de trekker van de boer bij voorbeeld, niemand die er over piept :neenee:
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

Ik zit me af te vragen, hoe diervriendelijk de dierenbescherming zelf is.

Verwilderde katten worden gevangen. Balletjes, kippenhok eruit, en ze worden op de zelfde plaats weer losgelaten. Poesjes mogen weer voor hun eigen kostje zorgen (Meestal wilde dieren) en mogen alle ziektes krijgen, waar elke kattenliefhebber mee naar de DA zou gaan.
Pakdebal

nyckle schreef:Ik zit me af te vragen, hoe diervriendelijk de dierenbescherming zelf is.

Verwilderde katten worden gevangen. Balletjes, kippenhok eruit, en ze worden op de zelfde plaats weer losgelaten. Poesjes mogen weer voor hun eigen kostje zorgen (Meestal wilde dieren) en mogen alle ziektes krijgen, waar elke kattenliefhebber mee naar de DA zou gaan.

helemaal gelijk . ! :ok:. net als politie de draaideur criminelen vangen en worden ze weer uitgezet
S@ndr@
Zeer actief

dat zou wel verplicht moeten worden - gewoon om een boodschap af te geven :engel:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Nanna schreef:
S@ndr@ schreef:dat zou wel verplicht moeten worden - gewoon om een boodschap af te geven :engel:
En dan natuurlijk niet officieel hè, anders staat heel links NL weer op de achterste poten. Nee, gewoon, óeps, je zak kwijtgeraakt in die verraderlijke draaideur :mrgreen:
Gewoon de regels verkeerd begrepen , dat je bij arrest je zak moet legen. Veters inleveren en riem voor dat je de cel ingaat.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
nyckle
Zeer actief

Die nemen waarschijnlijk de plaats in van de dieren die mochten verrekken dank zij de DB.

Hoeveel kg vlees hebben deze katten uit de natuur geplukt?
nyckle
Zeer actief

Bij dat ziekenhuis hoeven ze waarschijnlijk niet te jagen. Ze krijgen eten genoeg, zeg je. Hoe zit het dan met je eigen katten? Geef je ze wel genoeg eten?
iones
Zeer actief

Ik had de petitie niet getekend maar ik denk dat ik het tóch maar ga doen.

Ik ken een echtpaar die intussen al veel katten hebben opgevangen. Oude katten die men niet meer wil, katten die daar gedumpt worden. Deze mensen nemen verantwoordelijkheid die andere mensen hadden moeten nemen: zij laten ze helpen bij de dierenarts en dat gebeurt NIET gratis. En ze missen intussen nu al 3 katten. En er wordt dus bij ons in de buurt geschoten.

Jagers blijken zich er ook niet aan de regels te houden. Want er mag niet gejaagd worden, dat mag pas 15 oktober. Het kader van schade aan het gewas gaat daar niet op.

Dat echtpaar is expres op een plek gaan wonen waar ze de katten kunne opvangen. Ze nemen alle verantwoordelijkheid en nu gaan anderen, o.a. de jagers het kapot maken.

Als het zó moet, dan ga ik maar tekenen.
iones
Zeer actief

Tara schreef:
iones schreef:
Jagers blijken zich er ook niet aan de regels te houden. Want er mag niet gejaagd worden, dat mag pas 15 oktober. Het kader van schade aan het gewas gaat daar niet op.
Dat weet je niet, de eenden en konijnen zijn namelijk 15 augustus geopend en schadebestrijding kan het hele jaar door toegestaan worden op bepaalde soorten.
Voor katten en vossen is geen schoontijd meen ik, en dus is het niet gezegd dat men zich niet aan de regels houdt. :wink:
Jawel dat weet ik. Want dat echtpaar woont daar en die wist zelfs het tijdstip te weergeven en de jager met naam te benoemen. En ze waren in het donker op reeën aan het schieten, op hun terrein waar ook hun paarden lopen.
Verder weten die jagers daar verdomde goed dat zij daar wonen en hun best doen voor die katten. Je kunt het niet maken om mensen die katten op te laten nemen, te laten steriliseren en dan ze vervolgens af te schieten. Dan moeten die jagers degenen maar aanspreken die al die nestjes geboren laten worden. De adressen kunnen ze zo gegeven worden.
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ik vind katten echt ontzettend leuk, maar dan gewoon bij mensen binnen. Als mijn honden regelmatig in iemands tuin gaan zitten schijten, zou ik weleens de politie aan mijn deur kunnen verwachten. Maar katten mogen dat.
Zolang daar verschil tussen gemaakt blijft worden, vind ik alles wel prima. Schieten hoeft nou niet persé, maar er mag best weleens wat gaan gebeuren.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
nyckle
Zeer actief

Tara schreef:
iones schreef:
Dat weet je niet, de eenden en konijnen zijn namelijk 15 augustus geopend en schadebestrijding kan het hele jaar door toegestaan worden op bepaalde soorten.
Voor katten en vossen is geen schoontijd meen ik, en dus is het niet gezegd dat men zich niet aan de regels houdt. :wink:
Voor de provincies waar het schieten van katten veroorloofd is, is dat het hele jaar rond.
nyckle
Zeer actief

iones schreef:
Tara schreef:
iones schreef:
Jawel dat weet ik. Want dat echtpaar woont daar en die wist zelfs het tijdstip te weergeven en de jager met naam te benoemen. En ze waren in het donker op reeën aan het schieten, op hun terrein waar ook hun paarden lopen.
Verder weten die jagers daar verdomde goed dat zij daar wonen en hun best doen voor die katten. Je kunt het niet maken om mensen die katten op te laten nemen, te laten steriliseren en dan ze vervolgens af te schieten. Dan moeten die jagers degenen maar aanspreken die al die nestjes geboren laten worden. De adressen kunnen ze zo gegeven worden.

Ik denk niet, dat een jager zijn akte gaat inleveren, omdat hij op een verkeerd tijdstip schiet.

Weet je zeker, dat het niet om stropers gaat. Dat is hier momenteel heel erg aan de orde.
iones
Zeer actief

nyckle schreef:

Ik denk niet, dat een jager zijn akte gaat inleveren, omdat hij op een verkeerd tijdstip schiet.

Weet je zeker, dat het niet om stropers gaat. Dat is hier momenteel heel erg aan de orde.
Ze kennen de jagersgroep en deze persoon maakte daaruit deel. Ze hebben me ook zijn naam genoemd. En er zullen daar ook heus wel eens mensen stropen, want ze horen op de raarste tijdstippen soms een knal van een geweer.

Ze wonen aan de rand van een waterwinningsgebied. Ik denk dat het wel minimaal een 6 hectare bevat, mogelijk groter. Het bestaat uit rijen met bomen (aangeplant) afgewisseld met natuurweides. En op een plek helemaal achterin is een plas water, waar het water omhoog en omlaag gepompt kan worden. Het kan er dus heel drassig zijn. Eenden zitten er niet veel, konijnen ook niet zo. Hazen en reeën wel.

Weet je wat nu zo lullig is? Hun ene maine coon kat heeft een keer gif binnen gekregen via een muis. En die is daar aan gestorven. Dat is daar neergelegd door werklui van dat waterwinningsgebied. In dat zelfde gebied waar óók buizerds en uilen zitten, die die vergiftigde muizen óók eten.
Dan zijn katten iets efficiënter, maar die worden dan weer afgeschoten.
Er trekken veel katten naar dat gebied die gedumpt zijn (soms moederpoes compleet met nest zoals afgelopen zomer), of verwilderd zijn.

Zij vangen die katten. Kittens brengen ze naar de opvang, oudere katten laten ze helpen, zetten ze evt. weer uit en bieden ze de mogelijkheid om in hun schuur (kattenluikje) te eten.

En dan doen die jagers dit....
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”